Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva fungerer mot tretthet?

Sandy Koufax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fast døgnrytme.

Ikke noe skjerm (PC, mobil pad) siste timen før du skal legge hode på puta. 

Dem lyset siste timen også. 

Ikke tung mat (stor middag siste 2-3 timer før legge tid).

Ikke kaffe, te eller energidrikk siste timene.

Ikke hard trening siste timene før soving. 

.... detter er superenkelt for meg for personlig. 

En ting jeg sliter litt med... er å koble ut ting som kverner i hodet... 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Koffein varer lenge, så stopp all inntak av koffein 6 timer før du skal legge deg.

Det jeg sliter med er å stå opp tidlig i helgene. Aller helst så burde du ikke "sove ut" i helgene.

jeg gjør det omvendte av dette. drikker noen ganger kaffe rett før jeg legger meg. og også en del coca cola.

sliter rett og slett med ekstrem tretthet selv. 

Fast døgnrytme.

Ikke noe skjerm (PC, mobil pad) siste timen før du skal legge hode på puta. 

Dem lyset siste timen også. 

Ikke tung mat (stor middag siste 2-3 timer før legge tid).

Ikke kaffe, te eller energidrikk siste timene.

Ikke hard trening siste timene før soving. 

.... detter er superenkelt for meg for personlig. 

En ting jeg sliter litt med... er å koble ut ting som kverner i hodet... 

bommer på alle disse.

må vel forandre livet radikalt.

men hva de neste 10 dagene? hva skal til for å få en oppkvikker?

Nok søvn og hvile før du sovner. De fleste tror de får 7+ timer men når man begynner og måle oppdager de fleste at det gjerne er rundt 5 timer og sliter med søvnunderskudd. 

sover en time her og der i løpet av dagen før jeg får mine 7 timer. 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Om du har diabetes type 1 med dårlig regulert blodsukker (både høyt over tid, og lavt) så blir man utslitt og mangler mye energi. Har vært sånn selv over lang tid. Har nylig vært på kurs hos Norsk Diabetessenter om karbohydrater vs. insulin, og har virkelig fått stort utbytte av det. Mye lavere og gjevnere blodsukker uten å legge om livsstilen, som igjen gir mer energi. Orker rett og slett mye mer for tiden :fun:

Så hør med diabeteslegen din om du kan få en henvisning dit. Anbefales på det varmeste.

Endret av j--
Lenke til kommentar

Hvis du hiver i deg kaffe rett før du legger deg så får du elendig søvnkvalitet, uansett om du sovner med en gang.

Sove skal du gjøre om natten, 8 timer pluss minus hvor mye du trenger. Dropp soving om dagen!

Sørg også for å få i deg noen glass vann hver dag. Sjekk med legen for vitaminmangel.

Dropp å følge alle rådene til Habazut. Gjør det enkelt! Ikke at det er noe galt med rådene, men du skal ikke bli verdensmester i god søvn. Du skal bare fungere normalt og det er rimelig enkelt om du ikke har en sykdom som er underliggende årsak.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

De neste 10 dagene, det var jo spørsmål om en magisk pilleløsning :p

Ærlig talt, det som jeg tror ville gitt størst boost er et bytte av miljø, ta deg en sydentur elns. på kort sikt ihvertfall.

Etter det så blir det å lete etter svarene med prøv og feil.

Det finnes jo påstander om at diabetes går bort ved diettendring. Hva med en blanding av ketose light diett og det å få i seg litt stivelse foran raffinert sukker, og få i deg et variert kosthold. Trene noe uten å overdrive sykt. Litt mindre tid foran skjerm, variere på aktiviteter så det ikke blir så mye av en spesiell aktivitet.

Gå deg noen turer i frisk luft. Få sjekket om du har radon, få luftet ut der du bor så det ikke bygger seg opp for mye CO2.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2942647/Mystery-Sleepy-Hollow-finally-solved-Villagers-unconscious-days-time-poisoned-radon-gas.html

Listen er sikkert ikke utømmende.

Spandere på seg en tur til fastlegen og høre på hva de har å bidra med.

Få i deg vitamin D-tilskudd, siden dette er det eneste sikre tilskudd som norske leger tenker at norges befolkning generellt mangler uansett så langt nord som vi bor. Kanskje få en litt bred blodprøvetaking også for å utelukke kjente tilstander.

https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/starchy-foods-and-carbohydrates/

Unngå hvete så langt du klarer, noen sliter jo med dagens hvetekorn. Få i deg mer havre som er hjerte- og karsunt.

Insulin is a hormone produced by the pancreas that regulates the concentration of glucose in the blood (Saltiel and Kahn, 2001; Taniguchi et al., 2006). Following a meal, insulin secretion increases glucose uptake in muscle and fat, and reduces the production of glucose by the liver, enabling blood glucose levels to be maintained within a precise range. However, in cases of chronic overnutrition, the body can become less responsive to insulin, leading to a state known as insulin resistance. Initially, the pancreas responds by secreting more insulin, but when this can no longer compensate for the impaired insulin response of the liver and other organs, type 2 diabetes develops (Prentki and Nolan, 2006).

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5730368/

De der insulinsprøytene du evt. får leder muligens til økt fedme og vil vel i lengden ikke være så gunstig for diabetesen? Da er det mye bedre å legge om livsstil enn å bli insulinavhengig (blir avhengig av å øke behovet for insulin gradvis). Det er ihvertfall slik jeg har forstått at diabetes funker, at er en ond sirkel greie.

Endret av G
Lenke til kommentar

jeg gjør det omvendte av dette. drikker noen ganger kaffe rett før jeg legger meg. og også en del coca cola.

sliter rett og slett med ekstrem tretthet selv. 

bommer på alle disse.

må vel forandre livet radikalt.

men hva de neste 10 dagene? hva skal til for å få en oppkvikker?

sover en time her og der i løpet av dagen før jeg får mine 7 timer. 

Dessverre virker det ikke slikt. Du må ha dyp søvn for å hvile skikkelig og den oppnår man ikke før man har sovet en stund. 

Har du sjekket deg for søvnapne

Lenke til kommentar

Noen ganger er det ikke så mye å gjøre. Er litt trøtt sjøl om dagen, jeg tilskriver det grått vær og vinter. Hvis jeg tenker tilbake til sommeren som var, så var jeg ute og aktiv nesten hver eneste dag, var aldri trøtt.

Noen ganger må man bare tie og tåle ^^ som trærne. Bunkre seg ned. Så blir man sterkere og har mer energi etterpå. Leve så sunt man klarer i mellomtiden. Kroppen er et finstilt biologisk underverk, best å la den få ordne opp til sin egen tid noen ganger.

Egg har alle næringsstoffer, spis egg til frokost. Styr unna høyenergi-matvarer som brus og sjokolade, i hvert fall i store mengder. Balance is key ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...