Gjest Slettet+45613274 Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Jeg ville slått en kvinne om hun slo først. Hvorfor skal det være premie for å være svak og dårlig til å slåss? Hvorfor skal man synke ned på nivået til en taper? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Hvorfor skal man synke ned på nivået til en taper? Min umiddelbare tanke er at det måtte være fordi det var tilstrekkelig motivasjon for å gjøre det. Litt fordi jeg er sånn grei fyr, det er egentlig er fire-års emne på "Livet´s harde Skole" (med alle de skrivefeilene på så få ord ja), men her kommer altså pensum på fem sekunder. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Om man angriper noen fysisk (uten at det er i selvforsvar/forsvar av andre), har man akseptert motangrep/forsvar med samme mynt. Uansett om du er mann, dame, hund eller bjørn. 4 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Har aldri slått et annet menneske i hele mitt liv, men jeg liker å tru at jeg ikke hadde tatt hensyn til kjønn om noen slår etter meg og jeg må forsvare meg selv. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Hvis du angripes av noen som deg fysisk underlegen burde det vel holde å legge dem forsiktig i bakken og sette seg på dem til de roer seg ned? Best case scenario ved å slå noen er at du påfører dem smerte. Worst case er at du dreper dem. Jeg kan ikke forstå at det er en risiko noen er villig til å pådra seg uten at de føler seg truet på livet. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Hvis du angripes av noen som deg fysisk underlegen burde det vel holde å legge dem forsiktig i bakken og sette seg på dem til de roer seg ned? Best case scenario ved å slå noen er at du påfører dem smerte. Worst case er at du dreper dem. Jeg kan ikke forstå at det er en risiko noen er villig til å pådra seg uten at de føler seg truet på livet. Er en grunn til at politi og voktere er godt i overtall når man fysisk skal overmanne og nedlegge noen. Man utsetter seg selv for større fare når man skal gjøre som du foreslår. Går greit om det er et barn, men for min del ville jeg prioritert min trygghet over en angriper. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Er en grunn til at politi og voktere er godt i overtall når man fysisk skal overmanne og nedlegge noen. Man utsetter seg selv for større fare når man skal gjøre som du foreslår. Går greit om det er et barn, men for min del ville jeg prioritert min trygghet over en angriper. Det er et veldig godt poeng. Det var i all hovedsak en respons til de som slår et slag for å gi tilbake med samme mynt uavhenig av hvem det er som angriper deg. En annen grunn til at politi og vektere helst er flere er jo også for å unngå å skade den som skal nedlegges. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Det er et veldig godt poeng. Det var i all hovedsak en respons til de som slår et slag for å gi tilbake med samme mynt uavhenig av hvem det er som angriper deg. En annen grunn til at politi og vektere helst er flere er jo også for å unngå å skade den som skal nedlegges. Nøkkelordene her er vel "overdreven skadelig makt". Politiet kunne jo i teorien dratt frem et skytevåpen og skutt dem den slik man gjerne gjør i USA. Det forrykker dog ikke argumentet med at når man først tyr til vold, så må man forvente å få minst like mye vold tilbake. Når en fisle av mann ypper seg på en "stor sterk mann" så må han faktisk forvente å få grisedeng. Så lenge han ikke blir invalidisert så tror jeg ingen vil mene at den "store sterke mannen" har gjort noe så veldig galt. Samme bør gjelde også kvinner. Ypper dem så bør det ikke være noe i veien for å svare med litt sterkere vold. Vold er uansett en uting og bør unngås, men når en part faktisk tyr til vold, så har man trått over en ukrenkelig grense. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Hvis du angripes av noen som deg fysisk underlegen burde det vel holde å legge dem forsiktig i bakken og sette seg på dem til de roer seg ned? Best case scenario ved å slå noen er at du påfører dem smerte. Worst case er at du dreper dem. Jeg kan ikke forstå at det er en risiko noen er villig til å pådra seg uten at de føler seg truet på livet.Forskjell på selvforsvar og hevn - i selvforsvar gjør jeg det som trengs (med min helse prioritert over angriperens), uavhengig av kjønn. I hevn hadde jeg ikke brukt vold, uavhengig av kjønn. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Nøkkelordene her er vel "overdreven skadelig makt". Politiet kunne jo i teorien dratt frem et skytevåpen og skutt dem den slik man gjerne gjør i USA. Det forrykker dog ikke argumentet med at når man først tyr til vold, så må man forvente å få minst like mye vold tilbake. Når en fisle av mann ypper seg på en "stor sterk mann" så må han faktisk forvente å få grisedeng. Så lenge han ikke blir invalidisert så tror jeg ingen vil mene at den "store sterke mannen" har gjort noe så veldig galt. Samme bør gjelde også kvinner. Ypper dem så bør det ikke være noe i veien for å svare med litt sterkere vold. Vold er uansett en uting og bør unngås, men når en part faktisk tyr til vold, så har man trått over en ukrenkelig grense. Problemet er jo bare at man ikke nødvendigvis har noen påvirkning på om personen blir invalidisert hvis man slår/dytter til noen. Det å å måtte forvente å få juling hvis man ypper til bråk er ikke det samme som å si at hvis noen ypper med deg så er det helt greit å slå dem ned. Eneste grunnen til å svare på vold med vold er hvis volden er pågående og du ikke har muligheten til å komme deg unna/stanse den på andre måter. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Problemet er jo bare at man ikke nødvendigvis har noen påvirkning på om personen blir invalidisert hvis man slår/dytter til noen. Det å å måtte forvente å få juling hvis man ypper til bråk er ikke det samme som å si at hvis noen ypper med deg så er det helt greit å slå dem ned. Eneste grunnen til å svare på vold med vold er hvis volden er pågående og du ikke har muligheten til å komme deg unna/stanse den på andre måter. Det er klart. Man tar jo alltid en risiko, og det er bok den legale tolkningen - og også hvordan bøller kan trakassere andre uten represalier, men noen av oss må sette grenser ellers er det fritt frem for hvem som helst. Hvis noen slenger med leppa til meg så er det et punkt hvor jeg gledelig slenger med knyttneven. Jeg føler ikke behov for å tillate den andre første slag eller la meg trakassere. Har en venn med en slik innstilling når han drikker. Han kan bli ufyselig og vemmelig mot fremmede og bruke svært aggressivt språk, men han er ikke typen til å slå. Derimot forventer han aldri å bli slått og han er det første skrikerungen på politikammeret om han skulle fått seg en på trynet selv om han gjør alt han kan for å legge opp til det. Han er en liten type og 90% av den mannlige befolkningen er nok fysisk overlegen ham, men det gir han ingen free pass til å behandle folk som han vil. Etter mitt kompass er det ikke greit at han skal kunne oppføre seg ekkelt mot andre uten å kunne forvente fysiske represalier. De fleste av oss lærer i ung alder at når man ypper til bråk så får man av og til kjenne på kroppen hva man bestilte og det kalibrerer oss menn til å oppføre oss deretter. Denne personen har aldri fått en solid omgang juling og hadde nok hatt godt av det. Det samme gjelder nok de fleste kvinner. Når man lever et liv hvor man stort sett kan gjøre som man vil uten represalier aå blir man styggere i munnen, mens de av oss som har fått noen knyttnever i trynet har litt mer respekt for andres grenser og klarer å koble cause and effect 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Kan vi ikke bare si det sånn at uprovosert vold aldri er greit, uansett hvem som utøver den- og at selvforsvar alltid er greit, uansett hvem du forsvarer deg mot? P.S. Å banke dritten ut av en som har klappet til deg er selvsagt ikke selvforsvar. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 (endret) Hvis noe skal være avgjørende for hvem du kan og ikke kan slå (det skal det selvsagt ikke, man skal ikke slå noen) så må det jo være en sammenligning av fysikk og ikke kjønn. Bakgrunnen for "regelen" er jo antagelsen at jenter/kvinner alltid er svake og derfor trenger spesiell beskyttelse. Det er en gammel, utdatert og nedlatende holdning. Ens kjønn i seg selv trenger ikke si noe som helst om resultatet av en slosskamp. Endret 6. februar 2019 av bo1e Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 6. februar 2019 Del Skrevet 6. februar 2019 Den eneste gangen jeg har gjordt noe fysisk mot en annen person som ikke er med bokse hansker eller hvor begge tuller er for 28 år siden. Der var en tulling som slo til en dame med knyttet neve på et utested i Oslo han prøvde en gang til men jeg stoppet han, han prøvde deretter å slå til meg 3 ganger før han fikk et kne i nøttene så han gikk rett i bakken. Heldigvis så en av bartenderen hendelsen så når vaktene kom dro de han vekk og jeg aner ikke hva som hendte med han etter det men jeg drakk gratis resten av kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå