Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemet mitt med "en ekte mann slår ikke kvinner mentalitet"

Gjest Slettet-D79bws9un6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-D79bws9un6

Problemet mitt med «en ekte mann slår aldri en kvinne» mentalitet
Det er blant mange en uskreven regel som sier at «ekte menn» aldri slår kvinner. De kan med andre ord gjerne slå andre, men ikke kvinner. Denne uskrevne normen begrunnes gjerne med at menn fysisk er sterkere enn kvinner - det blir med andre ord rett og slett feigt for en mann å skulle slå til en kvinne.  Spørsmålet jeg da har er følgende: er det egentlig fysisk styrke og ikke kjønn som avgjør hvorvidt det er greit å slå noen eller ei? All logikk skulle tilsi dette, men personlig oppfatter jeg denne uskrevne normen som en norm som for mange menn sin del hovedsakelig, enten bevisst eller ubevisst, sikter seg mot å komme i buksene på jenter og kvinner. Når det kommer til kvinner vil jeg si at det for mange av dem er et utslag av feminisme som har gått for langt. For dersom det aldri er greit for menn å slå kvinner fordi menn generelt er sterkere fysisk, hva om tingenes tilstand snus på hodet og vi plutselig har en kvinne som fysisk er sterkere enn en mann? Dersom denne fiktive kvinnen fysisk hadde herset med denne fiktive mannen vil jeg påstå at mange ikke bare hadde gått forbi, men også fått seg en god latter i samme slengen. De færreste ville i en slik situasjon tenkt på logikken bak «en mann slår aldri en kvinne». Logikken bak normen gjelder for mange tydeligvis heller ikke når det er snakk om to menn av åpenbar ulik fysisk styrke, de er menn og de får bare slåss dersom de ønsker det. Den gjelder for mange tydeligvis heller ikke når to kvinner av åpenbar forskjellig fysisk styrke slåss. Disse argumentene ligger til grunn for min oppfatning om at normen «en ekte mann» aldri slår en kvinne for mange menn sin del, enten bevisst eller ubevisst, hovedsakelig handler om å komme i buksene på jenter og kvinner (spesielt «ekte mann delen» forsterker den oppfatningen, en «ekte mann» defineres ikke ut ifra handlinger eller fraværet av handlinger, ikke ut ifra ord eller fraværet av ord, men enkelt og greit ut ifra det man har mellom beina), mens det for mange kvinner er et tegn på feminisme som har gått for langt.  I stedet for å si at «en ekte mann ikke slår kvinner», vil jeg si «en god person slår ikke noen», eller ganske enkelt og greit «pick on someone your own size».

Flere innlegg på IG'en min *FJERNET*
Endret av Gavekort
Personlig identifiserende informasjon har blitt fjernet etter ønske fra TS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med makt kommer ansvar. Så enkelt er det. Kvinne, barn, annen mann. Spiller ingen rolle.

Om kvinner var sterkere enn menn, ville jeg gjerne at det var obligatorisk at de hadde en varsel lampe når det var den tiden av månden :p

Men ser ikke helt relevansen igrunn. Er da ikke sosialt akseptert og utdøve vold i noen sammenhenger.. Hvorfor ta gamle ordtak ordrett?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fakta: Menn er generelt overlegne kvinnen når det gjelder fysikk, større lunger = større muskler, menn og kvinner er biologiske annerledes. Det at media har prøvd å hjernevaske alle til å tro at vi er like ellers er det diskriminering er faktisk helt høl i huet og kontra-produktivt får både menn og kvinner. 

Fakta: Du er en feig dritt hvis du slår til noen som ikke er like stor eller sterk som deg. 

Ergo så vil du på generelt basis være en dritt hvis du slår en kvinne ja. Livet er urettferdig. Det hjelper ikke å prøve å påtvinge "likestilling" slik du vil ha den, ikke er det heller ekte likestilling hvis du skal ignorere faktumet at kvinnen er generelt svakere fordi det ikke passer i din oppfatning av hvordan ting kan og burde være. Resten av oss lever i verden som den er. Den er nyansert. Skulle ønske alt var så enkelt så man visste hva man skulle garde seg mot men slik er dessverre ikke livet. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Fakta: Både kvinner og menn som tyr til uprovosert fysisk vold er anti-sosiale tapere som bør avvises av samfunnet til de ikke lenger er sosialt invalide.

Eh, men hvordan skal de bli sosialt fungerende hvis de avvises fra samfunnet? 

Men, i prinsippet enig. De er avvikere og bør behandles deretter. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

I stedet for å si at «en ekte mann ikke slår kvinner», vil jeg si «en god person slår ikke noen», eller ganske enkelt og greit «pick on someone your own size».

Det som utgjør en god person lar seg sjeldent redusere til et knippe gyldne regler i form av énlinjet barnepoesi. En god person vil være en stoisk statue i en situasjon, og en voldelig kraft i en annen.

Edit: Trøbbel med sitatfunksjonen.

Endret av cuadro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eh, men hvordan skal de bli sosialt fungerende hvis de avvises fra samfunnet? 

Men, i prinsippet enig. De er avvikere og bør behandles deretter. 

Avvise var kanskje litt lett å mistolke. Jeg snakker om sosial marginalisering der man presser avvikere til å oppsøke hjelp. Med andre ord så snakker jeg om fengsel og straff, profesjonell hjelp eller GTFO.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig! Men da må også tilbudet være til hjelp. Det å "snakk om problemet" hjelper sjeldent for slike menn. Det må mye hardere lut til. Et svært interessant eksempel er Halden Fengsels tilbud om å være "munk" i en måned. 

Fakta: Menn er generelt overlegne kvinnen når det gjelder fysikk, større lunger = større muskler, menn og kvinner er biologiske annerledes. Det at media har prøvd å hjernevaske alle til å tro at vi er like ellers er det diskriminering er faktisk helt høl i huet og kontra-produktivt får både menn og kvinner. 

Fakta: Du er en feig dritt hvis du slår til noen som ikke er like stor eller sterk som deg. 

Ergo så vil du på generelt basis være en dritt hvis du slår en kvinne ja. Livet er urettferdig. Det hjelper ikke å prøve å påtvinge "likestilling" slik du vil ha den, ikke er det heller ekte likestilling hvis du skal ignorere faktumet at kvinnen er generelt svakere fordi det ikke passer i din oppfatning av hvordan ting kan og burde være. Resten av oss lever i verden som den er. Den er nyansert. Skulle ønske alt var så enkelt så man visste hva man skulle garde seg mot men slik er dessverre ikke livet. 

Det du praksis sier her er at det er greit å slå, bare det ikke er noen som er svakere enn deg. Og dette legitimerer faktisk den ganske omfattende volden er "menn mot menn" og "kvinner mot kvinner" og som mange kvinner begår mot menn. Vold er rett og slett ikke greit uansett hvem du påfører den. 

Volden som menn påfører menn, og den som menn påfører kvinner er godt opplyst, og spesielt siste er det mye fokus på. Volden kvinner utøver på menn er helt usynlig som problem, og blir gjerne ledd av og hyllet. Når en kvinne klapper til en mann så tar man det for gitt at det er han som har gjort noe galt. Og det å bli utsatt for fysisk vold av en kvinne er uproblematisk. Det er liksom ikke noen forskjell mellom å kalle ham en tulling, og det å gi han en ørefik. 

Det du prediker her er faktisk rett og slett ikke greit. For å stjele litt fra Gillette: Is this the best a woman can be? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D79bws9un6

Det som utgjør en god person lar seg sjeldent redusere til et knippe gyldne regler i form av énlinjet barnepoesi. En god person vil være en stoisk statue i en situasjon, og en voldelig kraft i en annen.Edit: Trøbbel med sitatfunksjonen.

Selvfølgelig, men når jeg sa ‘’en god person slår ikke noen’’ tok jeg utgangspunkt i ordtaket ‘’ekte menn slår ikke kvinner’’, som jo er et ordtak som antyder at menn gjerne kan slå ‘’hvem de vil’’ så lenge det ikke er snakk om kvinner.

Endret av Slettet-D79bws9un6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D79bws9un6

Fakta: Både kvinner og menn som tyr til uprovosert fysisk vold er anti-sosiale tapere som bør avvises av samfunnet til de ikke lenger er sosialt invalide.

Helt enig. Men hva med ‘’provosert vold’’ da? Her mener jeg terskelen for å ty til vold bør være mye høyere enn det mange voldelige viser. De som blir voldelige når det ikke er absolutt nødvendig mener jeg er like store ‘’tapere’’.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D79bws9un6

Med makt kommer ansvar. Så enkelt er det. Kvinne, barn, annen mann. Spiller ingen rolle.

Om kvinner var sterkere enn menn, ville jeg gjerne at det var obligatorisk at de hadde en varsel lampe når det var den tiden av månden :p

Men ser ikke helt relevansen igrunn. Er da ikke sosialt akseptert og utdøve vold i noen sammenhenger.. Hvorfor ta gamle ordtak ordrett?

‘’Er da ikke sosialt akseptert...’’ Folk hadde jo reagert mye mer på en mann som er voldelig mot ei kvinne enn en mann som er voldelig mot en annen mann.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men når jeg sa ‘’en god person slår ikke noen’’ tok jeg utgangspunkt i ordtaket ‘’ekte menn slår ikke kvinner’’, hvor logikken ofte er at en mann f.eks kan slå til en annen mann og i mye mindre grad bli svartmalt av folk kontra om en mann skulle slått til ei kvinne.

Sikkert fordi ordtak som "ekte menn slår ikke kvinner og menn som er fysisk mindre enn seg" ikke klanger like godt...

Er det filosofering du er ute etter? Eller semantikk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig! Men da må også tilbudet være til hjelp. Det å "snakk om problemet" hjelper sjeldent for slike menn. Det må mye hardere lut til. Et svært interessant eksempel er Halden Fengsels tilbud om å være "munk" i en måned. 

Det du praksis sier her er at det er greit å slå, bare det ikke er noen som er svakere enn deg. Og dette legitimerer faktisk den ganske omfattende volden er "menn mot menn" og "kvinner mot kvinner" og som mange kvinner begår mot menn. Vold er rett og slett ikke greit uansett hvem du påfører den. 

Volden som menn påfører menn, og den som menn påfører kvinner er godt opplyst, og spesielt siste er det mye fokus på. Volden kvinner utøver på menn er helt usynlig som problem, og blir gjerne ledd av og hyllet. Når en kvinne klapper til en mann så tar man det for gitt at det er han som har gjort noe galt. Og det å bli utsatt for fysisk vold av en kvinne er uproblematisk. Det er liksom ikke noen forskjell mellom å kalle ham en tulling, og det å gi han en ørefik. 

Det du prediker her er faktisk rett og slett ikke greit. For å stjele litt fra Gillette: Is this the best a woman can be? 

Nei det som skjer nå er faktisk at du prøver å legge ord i munnen på meg. Det er så tydelig at du bare har lyst til å krangle med en kvinne, er dessverre ikke interessert. Vil heller se maling tørke. 

Prøv en gang til! Uten å tilegne meg meninger du ikke har noen forutsetninger for å vite noe om enda. 

Beklager om du blir så fornærmet over at jeg kaller folk som bruker sin fysiske kropp og makt mot andre for drittsekker. Føler du deg personlig truffet eller noe sånt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Men hva med ‘’provosert vold’’ da? Her mener jeg terskelen for å ty til vold bør være mye høyere enn det mange voldelige viser. De som blir voldelige når det ikke er absolutt nødvendig mener jeg er like store ‘’tapere’’.

Fysisk vold er kun akseptabelt for å verne liv eller for å uskadeliggjøre en person. Med andre ord selvforsvar og arrestasjon. Dette er selvsagt en svært nyansert debatt med mange meninger vedrørende materielle skader, psykisk tortur og forebyggende handlinger.

Men dette er en digresjon siden vold mot partner er en så feig utvei når døra står åpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det som skjer nå er faktisk at du prøver å legge ord i munnen på meg. Det er så tydelig at du bare har lyst til å krangle med en kvinne, er dessverre ikke interessert. Vil heller se maling tørke. 

Prøv en gang til! Uten å tilegne meg meninger du ikke har noen forutsetninger for å vite noe om enda. 

Beklager om du blir så fornærmet over at jeg kaller folk som bruker sin fysiske kropp og makt mot andre for drittsekker. Føler du deg personlig truffet eller noe sånt?

Ja selvsagt. Jeg vil så gjerne krangle med en kvinne. Det er det som er dagens mål. Det har selvsagt ingenting med at du har skrevet noe dumt. Det er selvsagt fordi du er kvinne. Og fordi du er kvinne vil jeg selvsagt krangle med deg.  Offermentaliteten din har gått deg helt til hode. 

Jeg er overhode ikke fornærmet over at du kaller folk for drittsekk. Og jeg har aldri slått noen (annet enn min far da jeg var ca 5 år) , så jeg føler meg ikke så veldig truffet nei. 

Det jeg føler meg "truffet" av er at du fremstiller det som at det bare er når man overlegen vold er uakseptabelt. 

Ditt svar vitner faktisk mer om at det er du som føler deg truffet. Min påstand er at all vold er uakseptabelt, og du svarer med å angripe min person.... 

Så la meg gjette: du er ei sånn jente som ikke er helt komfortabel med å måtte innse at du selv har en del svin på skogen når det kommer til vold..... 

Jeg vet at min sti er temmelig ren. Jeg slo min far da jeg var ca 5 år, og angrer på det den dag idag. Ellers har jeg bare brukt fysisk makt for å hindre at andre skadet seg selv eller andre. Aldri slåss, aldri slått noen, aldri klapset til noen, aldri noen "raske bevegelser". Kun sakte bevegelser så  (i mine tilfeller: elever) ikke kunne skade seg selv mer, eller andre mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ut ifra mine observasjoner er kvinner mer tilbøyelige til å ty til vold enn men - fordi de ofte forventer at mannen ikke forsvarer har de lett for å gå til angrep.

Det er da også relativt lett for kvinner å få støtte selv etter at de selv har vært den angripende part. Alt for mange ganger har jeg selv sett kvinnfolk gå til angrep på mannfolk og latt knyttnever og negler fly inntill mannen mister besinnelsen og slår tilbake hvorpå kvinnen da inntar offerrollen, hyler og bærer seg - gjerne koret av en flokk venninder. Ser jeg slikt gir jeg gjerne min kontaktinfo til mannen slik at jeg kan vitne for at han forsvarte seg mot kvinnens angrep, men jeg tviler på at folk flest reagerer slik. De fleste gir nok automatisk støtte til kvinnen selv om hun var den aggressive part.

De fleste av oss menn lærer i ung alder at det er lite smart å være svær i kjeften mot noen som er større - mange kvinner bruker en del år på å tilegne seg denne visdommen :). Før eller siden treffer de fleste en person som slår tilbake.

Selv har jeg ingen problemer med å knalle til ei dame dersom hun angriper meg, men jeg angriper aldri uprovosert. Jeg har aldri starter en kamp, men jeg har flere ganger levert første slag på motstanderens oppfordring - jeg er ikke enig i at man skal behøve å tolerere verbal trakassering slik som jeg vet mange mener. Da blir man som barn i sandkassen som skriker "pappaen min er større enn pappaen din". Da må man enten fjerne seg selv fra området eller "oppmuntre" den verbalt utagerende til å lukke munnen og da må man vurdere hvorvidt man anser det som sannsynlig at investeringen blir verdt avkastningen før man evt står opp for seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja selvsagt. Jeg vil så gjerne krangle med en kvinne. Det er det som er dagens mål. Det har selvsagt ingenting med at du har skrevet noe dumt. Det er selvsagt fordi du er kvinne. Og fordi du er kvinne vil jeg selvsagt krangle med deg.  Offermentaliteten din har gått deg helt til hode. 

Jeg er overhode ikke fornærmet over at du kaller folk for drittsekk. Og jeg har aldri slått noen (annet enn min far da jeg var ca 5 år) , så jeg føler meg ikke så veldig truffet nei. 

Det jeg føler meg "truffet" av er at du fremstiller det som at det bare er når man overlegen vold er uakseptabelt. 

Ditt svar vitner faktisk mer om at det er du som føler deg truffet. Min påstand er at all vold er uakseptabelt, og du svarer med å angripe min person.... 

Så la meg gjette: du er ei sånn jente som ikke er helt komfortabel med å måtte innse at du selv har en del svin på skogen når det kommer til vold..... 

Jeg vet at min sti er temmelig ren. Jeg slo min far da jeg var ca 5 år, og angrer på det den dag idag. Ellers har jeg bare brukt fysisk makt for å hindre at andre skadet seg selv eller andre. Aldri slåss, aldri slått noen, aldri klapset til noen, aldri noen "raske bevegelser". Kun sakte bevegelser så  (i mine tilfeller: elever) ikke kunne skade seg selv mer, eller andre mer. 

Er ikke spesielt interessert som sagt. Ellers takk. 

Blir fryktelig off topic ellers som er irrelevant for tråden. Send meg en PM hvis du ønsker å diskutere vold i mer personlig detalj. Har ett godt øre og en god skulder å lene seg på hvis du har ting på hjertet du ønsker å få ut. 

Elsker at du gir meg tyn og så gjør akkurat det samme. Trololololol ❤

Lenke til kommentar

Er ikke spesielt interessert som sagt. Ellers takk. 

Blir fryktelig off topic ellers som er irrelevant for tråden. Send meg en PM hvis du ønsker å diskutere vold i mer personlig detalj. Har ett godt øre og en god skulder å lene seg på hvis du har ting på hjertet du ønsker å få ut. 

Elsker at du gir meg tyn og så gjør akkurat det samme. Trololololol ❤

Jeg tror du har misforstått begrepet "off topic". Selve topic er om hvem det er "greit" å utøve vold mot. 

Du fremstår som voldsomt passiv aggressiv.  Jeg må åpenbart ha trykket på noen ømme knapper hos deg. 

Jeg skulle gjerne ha grått litt på din skulder, men jeg er litt redd for at du skal skal slå meg hvis jeg gjør noe kan trigge deg til utøve vold mot meg. Og jeg vet jo at ingen kommer til å tro meg siden kvinner jo aldri utøver vold mot menn når de er sårbare. 

Edit: Jeg glemte å legge på noen ❤ og et par  :)  :)  :) 

Endret av Tor C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut ifra mine observasjoner er kvinner mer tilbøyelige til å ty til vold enn men - fordi de ofte forventer at mannen ikke forsvarer har de lett for å gå til angrep.

Det er da også relativt lett for kvinner å få støtte selv etter at de selv har vært den angripende part. Alt for mange ganger har jeg selv sett kvinnfolk gå til angrep på mannfolk og latt knyttnever og negler fly inntill mannen mister besinnelsen og slår tilbake hvorpå kvinnen da inntar offerrollen, hyler og bærer seg - gjerne koret av en flokk venninder. Ser jeg slikt gir jeg gjerne min kontaktinfo til mannen slik at jeg kan vitne for at han forsvarte seg mot kvinnens angrep, men jeg tviler på at folk flest reagerer slik. De fleste gir nok automatisk støtte til kvinnen selv om hun var den aggressive part.

De fleste av oss menn lærer i ung alder at det er lite smart å være svær i kjeften mot noen som er større - mange kvinner bruker en del år på å tilegne seg denne visdommen :). Før eller siden treffer de fleste en person som slår tilbake.

Selv har jeg ingen problemer med å knalle til ei dame dersom hun angriper meg, men jeg angriper aldri uprovosert. Jeg har aldri starter en kamp, men jeg har flere ganger levert første slag på motstanderens oppfordring - jeg er ikke enig i at man skal behøve å tolerere verbal trakassering slik som jeg vet mange mener. Da blir man som barn i sandkassen som skriker "pappaen min er større enn pappaen din". Da må man enten fjerne seg selv fra området eller "oppmuntre" den verbalt utagerende til å lukke munnen og da må man vurdere hvorvidt man anser det som sannsynlig at investeringen blir verdt avkastningen før man evt står opp for seg selv.

Selvforsvar er tricky da det ofte blir ord mot ord. Hvem skal man tro på liksom, den tilsynelatende forslåtte dama eller karen som kanskje ble angrepet men som ikke ser like skadet ut? Det er en holdningsendring som må til, men jeg tror ikke at å demonisere kvinner er veien å gå. Vi trenger mer fokus på samspill i samfunnet fra vi er barn, så vi er bedre rustet til å håndtere disse situasjonene når vi blir voksne. Det er en grunnleggende feil i samfunnet som sikkert er veldig dyr å fikse på, men jævla nødvendig. Første steg er jo å måtte innrømme at man har driti på leggen, selv om kvinnen er det svakere kjønn så burde de ikke behandles som det i alle områder i livet (i noen sammenhenger må man diskriminere pga kjønn for at det skal bli tryggere og mer likestilt, som i feks sport). Veldig mange jenter vokser opp i den tro at bare fordi de er svakere og det er så synd på dem så må dere menn tåle at de juler dere opp. I denne sammenheng burde kvinner holdes til den samme standarden som menn, og alle som er uenige i det som påstår at de sloss for kvinners rettigheter kan kysse meg i ræva, for det er så langt unna sannheten du kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...