Gå til innhold

Pendle fra Hønefoss til Bislett området - erfaringer?

braaap

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt til å flytte til Hønefoss til neste skolesemester, men går på skole i Oslo. Jeg vet det kommer til å bli en lang pendlervei uansett hva jeg velger av transportmidler, men lurer på om noen har erfaring med pendling på denne strekningen, og isåfall hvilke transportmidler som anbefales?

Jeg tenker kanskje å kjøre til en togstasjon og ta toget derfra innover, deretter trikk. Buss til tog er også en mulighet, eller buss helt inn til Oslo. Kjøre helt inn til Oslo tror jeg at jeg dropper, på grunn av køen innover på denne tiden på dagen. 

Noen som har noe å komme med her? Enten tips eller erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å kjøre er helt uaktuelt uansett om det er kø eller ikke. Du hadde endt opp med enorme utgifter til parkering (om du i det hele tatt finner parkeringsplass da de driver å fjerner alle.. Gud vet hvorfor?)

Er det en spesiell grunn til at du ønsker/må/skal bo i Hønefoss og ikke i Oslo/i nærheten av studiestedet mens du studerer? Enkleste blir vel å komme seg til en togstasjon, ta toget til National og gå derfra. Ca 10-15 minutter gange. Vet ikke hvor lang tid det blir t/r hver dag.

Personlig vil jeg anbefalt å bo i Oslo/nærheten da du bruker (mye) mindre tid på reise, har lettere for å henge med andre på studie (nettverking), og mer tid til overs ellers til andre ting (trening/andre fritidsaktiviteter).

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Det å kjøre er helt uaktuelt uansett om det er kø eller ikke. Du hadde endt opp med enorme utgifter til parkering (om du i det hele tatt finner parkeringsplass da de driver å fjerner alle.. Gud vet hvorfor?)

Er det en spesiell grunn til at du ønsker/må/skal bo i Hønefoss og ikke i Oslo/i nærheten av studiestedet mens du studerer? Enkleste blir vel å komme seg til en togstasjon, ta toget til National og gå derfra. Ca 10-15 minutter gange. Vet ikke hvor lang tid det blir t/r hver dag.

Personlig vil jeg anbefalt å bo i Oslo/nærheten da du bruker (mye) mindre tid på reise, har lettere for å henge med andre på studie (nettverking), og mer tid til overs ellers til andre ting (trening/andre fritidsaktiviteter).

Kjæresten skal gå på skole i Hønefoss, og vi kan få bo billig her, derfor jeg ønsker det. Siste halvdel av skoleåret skal jeg ut i praksis, og kan godt hende jeg finner noe i Hønefoss, så blir isåfall bare pendling et halvt år. Tror nok toget er det beste jeg også.

Lenke til kommentar

Tog ville vært den åpenbare løsningen om det faktisk gikk noen, men så vidt jeg kan se er det bare bergensbanen som går over Hønefoss. Den går fire ganger om dagen hver vei. Det du kan vurdere er buss eller bil til Sandvika, og tog inn derfra. Jeg vet ikke hvor ofte bussen går fra Hønefoss til Sandvika, men tror ikke det går så ofte. Å dagpendle med Timesekspressen (buss) fra Hønefoss til Bislett høres ordentlig tungvint ut, men det er vel også et alternativ. Eventuelt kan dere jo finne et sted å bo i Sandvika, så kan samboeren pendle med bil til Hønefoss og du pendle med tog til Oslo. Nord for Sandvika opp mot Vøyenenga eller Skui er kanskje også en mulighet, der er det så vidt jeg vet OK bussforbindelse direkte til Oslo eller i alle fall til Sandvika hvor du kan bytte til buss eller tog. Og billigere leiligheter enn i Sandvika "sentrum", samt kortere reisevei for samboeren din.

Fordi bilen tar for mye plass i sentrum. De som bor der bruker stort sett ikke bil (selv om de som gjør det roper høyt), så det er stort sett folk fra utenfor byen eller lengre ute i byen som kommer inn og tar opp uforholdsmessig mye plass og ødelegger lufta. Hvis du vil kjøre til Oslo, parker på en av innfartsparkeringene utenfor sentrum og ta kollektivtransport inn. Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som bor der bruker stort sett ikke bil

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:

edit: Utifra Google maps så kan du ta kollektivt fra Hønefoss til Oslo som tar ca 1t30 minutter (hvis den ikke er forsinket/instilt/etc). Dette utgjør 3 timer pendling pr dag /15 timer pr uke og 60 timer pr måned. Dette er da gitt at du bor i hønefss sentrum. All tid til/fra avgangssted kommer i tillegg. Så kommer kostnaden av billett (aner ikke hva den er). 

Personlig hadde jeg ikke vært i tvil hva jeg ville gjort, men opp til hver enkelt. I hvert fall når det bare er for et halvt år. Hadde mye heller funnet meg et kollektiv om så måtte være for å da heller helgependle tilbake til Hønefoss og dama hver helg.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

I 2011 disponerte 11 % av husholdningene i "bydel" sentrum (teknisk sett ikke en bydel) bil, mens litt over 30 % av husholdningene i sentrumsbydelene Grunerløkka, Gamle Oslo, Frogner, og St. Hanshaugen gjorde det. Under halvparten av byens husholdninger disponerte bil, men denne halvparten var altså overrepresentert i ytre bydeler. Nyere statistikk finnes ikke, men det er grunn til å tro at tallene er lavere i dag enn i 2011 fordi byutvikling siden den gang har vært vesentlig mindre bilbasert (også med borgerlig byråd). Du kan le så mye du vil, men det er bare fordi du er uvitende.

https://www.ssb.no/a/kortnavn/fobhushold/tab-2012-12-18-15.html?fbclid=IwAR2a4Vk9gkHpz67xbrBRFGMo6KdttQXmVTXCpjqGTQ2v2yxBrw257FIcYJo

• Liker 1
Lenke til kommentar

I 2011 disponerte 11 % av husholdningene i "bydel" sentrum (teknisk sett ikke en bydel) bil, mens litt over 30 % av husholdningene i sentrumsbydelene Grunerløkka, Gamle Oslo, Frogner, og St. Hanshaugen gjorde det. Under halvparten av byens husholdninger disponerte bil, men denne halvparten var altså overrepresentert i ytre bydeler. Nyere statistikk finnes ikke, men det er grunn til å tro at tallene er lavere i dag enn i 2011 fordi byutvikling siden den gang har vært vesentlig mindre bilbasert (også med borgerlig byråd). Du kan le så mye du vil, men det er bare fordi du er uvitende.

https://www.ssb.no/a/kortnavn/fobhushold/tab-2012-12-18-15.html?fbclid=IwAR2a4Vk9gkHpz67xbrBRFGMo6KdttQXmVTXCpjqGTQ2v2yxBrw257FIcYJo

Siden når ble disponering av bil og bruk av bil det samme?

edit: Jeg bor midt i sentrum. Har bil, bruker bil, og er fornøyd med det.

Har lastet ned Nabobil appen og fy F så mange forespørsler jeg får fra folk som bor i nærområdet som ikke har mulighet til å ha bil (pga for få parkeringsplasser/annet) som trenger bil og istedenfor å ha egen må låne/leie hele tiden. 

Endret av wampster
Lenke til kommentar

edit: Utifra Google maps så kan du ta kollektivt fra Hønefoss til Oslo som tar ca 1t30 minutter (hvis den ikke er forsinket/instilt/etc). Dette utgjør 3 timer pendling pr dag /15 timer pr uke og 60 timer pr måned. Dette er da gitt at du bor i hønefss sentrum. All tid til/fra avgangssted kommer i tillegg. Så kommer kostnaden av billett (aner ikke hva den er). 

Personlig hadde jeg ikke vært i tvil hva jeg ville gjort, men opp til hver enkelt. I hvert fall når det bare er for et halvt år. Hadde mye heller funnet meg et kollektiv om så måtte være for å da heller helgependle tilbake til Hønefoss og dama hver helg.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg har bodd og studert i Hønefoss i tre år. Da gikk jeg med en del som bodde i Oslo, og da virket det som om buss er the way to go. Nærmere bestemt buss 200.

Tog er fullstendig uaktuelt før om en del år, da linjen mellom Sandvika og Hønefoss er oppe og står. Å toge innom Drammen osv tar hundre år, og du må i tillegg gå et stykke fra togstasjonen i Hønefoss og inn til sentrum. 

tl;dr: buss fra Hønefoss sentrum, Eikli, Dalsbråten eller sykehuset, inn til Vika, St. Olavs plass eller bussterminalen, for så trikke opp, er nok the way to go. 

Lenke til kommentar

Jeg har bodd og studert i Hønefoss i tre år. Da gikk jeg med en del som bodde i Oslo, og da virket det som om buss er the way to go. Nærmere bestemt buss 200.

Tog er fullstendig uaktuelt før om en del år, da linjen mellom Sandvika og Hønefoss er oppe og står. Å toge innom Drammen osv tar hundre år, og du må i tillegg gå et stykke fra togstasjonen i Hønefoss og inn til sentrum. 

tl;dr: buss fra Hønefoss sentrum, Eikli, Dalsbråten eller sykehuset, inn til Vika, St. Olavs plass eller bussterminalen, for så trikke opp, er nok the way to go. 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...