Gå til innhold

Lamborghini Diablo har samme baklys som Think. Tesla arvet rattstamme fra Mercedes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle det være svindel? Det er jo ingen hemmelighet at understellet er det samme på de bilene? Om det er veldig viktig for deg som kunde at understellet må være eksklusivt for akkurat det bilmerket/modellen du kjøper, så er det vel bare å la være å kjøpe de modellene da?

Hvis man mener at kunder blir svindlet fordi produktet man kjøper ikke er bygget av selskapsmerket som står på produktet, ja da er det ekstremt mange kunder i svært mange bransjer som blir svindlet hvert eneste sekund.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Første Bugatti Veyron hadde samme nøkkel som alle andre Wolksvagen på den tiden.

4423451155_3bed4c1c47_z.jpg?zz=1

 

Det er faktisk samme nøkkel som i Bentley, som fra Volkswagen sin versjon er lagd av metall og ikke plastikk.

Men begge er flip nøkler men litt annen prisklasse; https://www.ebay.com/itm/Bentley-Remote-Key-FOB-GT-GTC-Continental-Flying-Spur-3-Button-and-Panic-Swivel/163462607134?hash=item260f21711e:g:OwkAAOSwt5BalrRj:rk:6:pf:0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror denne lista kunne vert uendelig lang. Bare se på bremsesylindre, bremseskiver, dynamoer,startere, vindusvisker motorer, soltak, hjullager, katalysatorer, innsprøytning, turboladere, SCR system. Alt dette kommer ofte fra store leverandører som leverer til mange bilmerker. Ofte er delene helt like. For oss som kjøper inn slike deler selv er det artig å se hvilke biler samme delen passer til.

 

Ja, det er et viktig poeng. F.eks. kommer ikke baklysene til Diablo fra Think, men fra Hella som også leverte til Think. Bildelsindistrien er enorm og at flere bilprodusenter ender opp med samme deler er vel bare fint for oss som betaler for bilene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er et viktig poeng. F.eks. kommer ikke baklysene til Diablo fra Think, men fra Hella som også leverte til Think. Bildelsindistrien er enorm og at flere bilprodusenter ender opp med samme deler er vel bare fint for oss som betaler for bilene.

Det er en vesentlig forskjell på å bruke samme del fra en underleverandør (f.eks. samme lykt fra Hella) og det å bruke samme del som en konkurrent har produsert.

 

Det er fire ulike kategorier av "delingsøkonomi" i bilbransjen:

1. Som noen allerede har nevnt er det mange bilprodusenter som bruker samme delenummer fra f.eks. Bosch eller Hella. Det er akkurat det Bosch og Hella lever av.

2. Så er det noen som låner deler fra konkurrenter de har et samarbeid med. Det kan være de samarbeider om store deler av drivlinjen eller bare mindre deler for å spare kostnader. F.eks. Tesla som brukte Mercedes-hendler eller at BMW levererte motoren i McLaren F1.

3. I tillegg er det bilmerker under samme paraply som lager en plattform som benyttes på flere bilmerker med samme eier. Eksempler er Skoda, Audi, VW og Seat som i grunn er samme bil med ulik pris og at delene følger et hierarki nedover på rangstigen (Audi først, Skoda et par år senere), eller Peugeot, Citroen og DS hvor det også er åpenbare familietrekk som går igjen i bilene (samme plattform og mye delt teknologi som fordeles likeverdig mellom bilmerkene).

3. Til slutt har de rene kopier hvor i utgangspunktet konkurrerende bilprodusenter lager samme bil på samme fabrikk og bare slenger på sitt eget merke. Bilene er stort sett helt identiske med unntak av noen mindre familielikhetstrekk med moderselskapet. Typiske eksempler er Peugeot 108/Citroen C1/Toyota Aygo, eller vanene Ford S-Max/VW Sharan.

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Frobe skrev (På 21.1.2019 den 7.11):

*, skjønner du hvilket arbeid en typegodkjenning for bil innebærer for fabrikanten?

Tror det er noen her inne som forstår alle de paragrafene og punktene i den loven jeg linket til?

Cluet med at deler ikke trenger å være godkjent, er at man kan selv skifte utrolig mange deler før bilen må inn til ny godkjenning igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ok. vi snakker tydeligvis forskjellig språk.

Det er nå bilindustri vi snakker om og ikke flyindustri der alt skal være godkjent på forhånd.

Lenke til kommentar

Det er mulig ting ikke må være godkjent i garasjen din, men bilprodusenten kan ikke bruke deler som de ikke har godkjent.

 

Bilprodusenten kan ha en liste over alternative deler, og for mindre kritiske deler kan de velge nokså fritt. De vil ha lister over godkjente leverandører, og disse leverer deler som de går god for og kan dokumentere sporbarhet, materialkvalitet, opprinnelsesland og testresultater. Noen av delene har serienummer for individuell sporbarhet, mens andre kun har delenummer. Ukritiske deler har ingen av delene, men kjøpes kun av anerkjente leverandører.

 

Etter garantitiden er ute så bryr ikke bilfabrikanten seg om hvilke deler som monteres på bilen.

Myndighetene kan likevel bry seg. Ved EU-kontroll eller annen teknisk kontroll kan bileieren få problemer hvis det er montert deler som ikke er godkjent for denne bilen.

Lenke til kommentar

Tror det er noen her inne som forstår alle de paragrafene og punktene i den loven jeg linket til?

Cluet med at deler ikke trenger å være godkjent, er at man kan selv skifte utrolig mange deler før bilen må inn til ny godkjenning igjen.

Det er forskjell å bytte en del på én bil ifm en reparasjon og å produsere en bilserie. Og 'ny godkjenning' i ditt innlegg er ikke det samme som typegodkjenning. Det går bra med mange reparasjoner - også uten godkjente deler - inntil en slik del kommer i søkelys ifm en ulykke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er mulig ting ikke må være godkjent i garasjen din, men bilprodusenten kan ikke bruke deler som de ikke har godkjent.

 

Bilprodusenten kan ha en liste over alternative deler, og for mindre kritiske deler kan de velge nokså fritt. De vil ha lister over godkjente leverandører, og disse leverer deler som de går god for og kan dokumentere sporbarhet, materialkvalitet, opprinnelsesland og testresultater. Noen av delene har serienummer for individuell sporbarhet, mens andre kun har delenummer. Ukritiske deler har ingen av delene, men kjøpes kun av anerkjente leverandører.

 

Etter garantitiden er ute så bryr ikke bilfabrikanten seg om hvilke deler som monteres på bilen.

Myndighetene kan likevel bry seg. Ved EU-kontroll eller annen teknisk kontroll kan bileieren få problemer hvis det er montert deler som ikke er godkjent for denne bilen.

Det er stor forskjell på internkontroll og pålagte standarder og sertifiseringen man må følge. Sammenlign mellom fly industrien og bilindustrien, så er forskjellene merkbart store.

Men ser frem til om noen klarer å komme med en link som bekrefter alle deler må være eksternt godkjente.

Hvor ofte leser man ikke om bilprodusent som har oppdaget en feil i en liten del og som må tilbakekalle biler. Det er jo ikke fordi de har et krav de må forholde seg til, men det er egne interne prosesser for godkjenning av deler, mens biltilsynet eller tilsvarende godkjenner hele bilen som sådan.

Lenke til kommentar

 

Det er mulig ting ikke må være godkjent i garasjen din, men bilprodusenten kan ikke bruke deler som de ikke har godkjent.

 

Bilprodusenten kan ha en liste over alternative deler, og for mindre kritiske deler kan de velge nokså fritt. De vil ha lister over godkjente leverandører, og disse leverer deler som de går god for og kan dokumentere sporbarhet, materialkvalitet, opprinnelsesland og testresultater. Noen av delene har serienummer for individuell sporbarhet, mens andre kun har delenummer. Ukritiske deler har ingen av delene, men kjøpes kun av anerkjente leverandører.

 

Etter garantitiden er ute så bryr ikke bilfabrikanten seg om hvilke deler som monteres på bilen.

Myndighetene kan likevel bry seg. Ved EU-kontroll eller annen teknisk kontroll kan bileieren få problemer hvis det er montert deler som ikke er godkjent for denne bilen.

Det er stor forskjell på internkontroll og pålagte standarder og sertifiseringen man må følge. Sammenlign mellom fly industrien og bilindustrien, så er forskjellene merkbart store.

Men ser frem til om noen klarer å komme med en link som bekrefter alle deler må være eksternt godkjente.

Hvor ofte leser man ikke om bilprodusent som har oppdaget en feil i en liten del og som må tilbakekalle biler. Det er jo ikke fordi de har et krav de må forholde seg til, men det er egne interne prosesser for godkjenning av deler, mens biltilsynet eller tilsvarende godkjenner hele bilen som sådan.

For å omsette en bil på det innenfor EU så må den gjennomgå MANGE forskjellige typer tester, fra sikkerhet og miljø til EMC og andre relevante tester. Det er ikke alle delene som må typegodkjennes eller testes spesifikt men en god del av delene har sine egne tester og som også må testes i det ferdige produktet.

 

http://ec.europa.eu/growth/sectors/automotive/technical-harmonisation/faq-auto_en

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...