Gå til innhold

INNSIKT: GUIDE: Slik prøver du nye OS-er med Virtualbox

Anbefalte innlegg

Hm. Du er en garvet linux bruker men foretrekker windows "til hverdags"? Hva er årsaken til det? Ikke noe krig om os for all del, jeg bare lurer på hvorfor du velger å bruke windows fromfor linux. Pakkebrønner, oppdatering, skreddersøm og slikt er virkelig verdt overgangen. Og det er veldig behagelig med OS som bare virker, og som man kan fyre opp selv om noe "gærnskap" skjer.

Etter litt fomling i starten når jeg gikk over til linux så ble det ganske raskt det OS som brukes til hverdags. Fyrer opp en vm om jeg skulle trenge windows til noe.

Nå spiller jeg jo ikke så er ikke stress å kjøre linux. Flerskjermløsning kjører også helt fint.

Tidligere så kjørte jeg endel adobe suiter og jeg tenkte det ville være vrient å klare seg uten, men det har gått lekende lett. Nå bruker jeg jo ikke det i jobb lengre men likevel.

Primært sett for meg er Linux en verktøykasse et temmelig bredt områder i jobbsammenheng. 

At Windows foretrekkes ellers, kan handle om også applikasjonene tilgjengelig - eksempelvis når det gjelder kontorapplikasjoner og bildebehandling (for det siste har jeg ikke lengre behovet i jobbsammenheng, men fortsatt privat). En del streamingtjenester fungerer ikke, eller fungerer med dårlige funksjonalitet/applikasjoner.

I jobbsammenheng kommer jeg ikke utenom Windows, ettersom man har mangt av løsninger som kun fungerer der eller fungerer best der. Og det er ikke en opsjon å få kjørt Windows i en VM.

Annet enn "applikasjonskvalitet", kjenner jeg også at jeg ikke lengre er den samme brukeren av "operativsystemet" som tidligere.

Ikke at jeg spiller mye, men nok til at det også her blir et element. 

I tillegg til at jeg på min "hoved-pc" hjemme benytter VMware, har jeg på jobbsammenheng da mine "tekniske pc-er" som kjører Linux direkte på jernet. Både stasjonært på pulten, og i form av bærbare jeg drar med meg rundt ved behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikkje brukt Windows primært på 15 år. Altså eg forstår ikkje kva eg skal med Windows. Office har eg på min Macbook der OSX også er overlegen Windows, batteri, ytelse stabilitet osv.

Ytelsen til Linux er jo på fleire områder 10-100x betre, spesielt IO er betydelig raskare på Linux. Også bruker eg KDE, der eg kan enkelt konfigurere skrivebordet og den oppførsel akkurat som eg trenger.

Dei som framleis brukar Windows har nok ikkje innsett at dei leve enda i steinalderen.

Lenke til kommentar

Primært sett for meg er Linux en verktøykasse et temmelig bredt områder i jobbsammenheng. 

At Windows foretrekkes ellers, kan handle om også applikasjonene tilgjengelig - eksempelvis når det gjelder kontorapplikasjoner og bildebehandling (for det siste har jeg ikke lengre behovet i jobbsammenheng, men fortsatt privat). En del streamingtjenester fungerer ikke, eller fungerer med dårlige funksjonalitet/applikasjoner.

I jobbsammenheng kommer jeg ikke utenom Windows, ettersom man har mangt av løsninger som kun fungerer der eller fungerer best der. Og det er ikke en opsjon å få kjørt Windows i en VM.

Annet enn "applikasjonskvalitet", kjenner jeg også at jeg ikke lengre er den samme brukeren av "operativsystemet" som tidligere.

Ikke at jeg spiller mye, men nok til at det også her blir et element. 

I tillegg til at jeg på min "hoved-pc" hjemme benytter VMware, har jeg på jobbsammenheng da mine "tekniske pc-er" som kjører Linux direkte på jernet. Både stasjonært på pulten, og i form av bærbare jeg drar med meg rundt ved behov.

Ja husker det var litt stress med Spoitfy i starten, men det er veldig mange år tilbake. Ellers kommer eg ikke på andre streaming issues. Privat har jeg helt sluttet å tenke på 100% fullstendig kompatibilitet for office. Jeg har i årevis brukt open source office på linux og det virker fint.  Har også brukt office på Linux i jobb for noen år siden. Der ble issues løst ved at økonomiavdelingen hadde noen excel lisenser dersom de mottok excelfiler som skapte kaos når de ble åpnet i et annet miljø. Resten av oss klarte oss helt fint med open source office. 

For egen del er det kanskje aller mest bare blitt en vane nå, og det frister ikke å endre rutinene. Og kanskje er det der det egentlig ligger for de fleste? At det ikke er noen reelle intensiver for å faktisk bytte uansett hvilken leir man tilhører? Både Linux og windows fungerer nok for folk flest men gamle vaner er vond å vende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...