Gå til innhold

INNSIKT: GUIDE: Slik prøver du nye OS-er med Virtualbox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter mange, mange år med VMWare ble jeg ganske skuffet da jeg prøvde Virtualbox, ting gikk ganske trått, synes jeg. Ikke sikkert det vil gjelde for alle, men VMWare Player kan også være verdt å prøve.

Som for all programvare må ein sjekka lisensen. VMware Player er kun gratis for privat bruk eller evaluering. For all kommersiell bruk må det betalast lisens.
Lenke til kommentar

Nå synes jeg artikkelen var litt ensporet på å fremme Virtualbox.

VMware som koster litt penger, er vel bedre?

Virtualbox er vel heller ikke gratis dersom du behøver support. Pluss hvor står Oracle hen dersom du skal drive et datasenter med Virtualbox i forhold til lisensiering, og hvor ferdig produkt får du til den bruken i fra Oracle, hva koster det?

Artikkelen burde nevne i korte ordelag de aller største konkurrentene synes jeg, samt kanskje også Unraid. Sånn bare for å være informerende for hva som finnes.

Endret av G
Lenke til kommentar

Virtualbox er vel heller ikke gratis dersom du behøver support. Pluss hvor står Oracle hen dersom du skal drive et datasenter med Virtualbox i forhold til lisensiering, og hvor ferdig produkt får du til den bruken i fra Oracle, hva koster det?

Hvor mange av de som går inn på digi.no/version2.dk og leser "Guide: Slik prøver du nye OS-er med Virtualbox" tror du at 1) skal drive et datasenter og 2) ikke vet hvilket virtualiseringsprogram de skal bruke?

• Liker 3
Lenke til kommentar

VMWare er et firma, ikke et produkt. De har flere forskjellige produkter og noen som er mange hakk mer avanserte enn Virtualbox og VMWare Player. 

Når det er sagt, vil jeg si at Virtualbox og VMWare Player begge kan ha fordeler og bakdeler. Det er verd å prøve begge og se hva som virker for deg. 

Lenke til kommentar

Hvor mange av de som går inn på digi.no/version2.dk og leser "Guide: Slik prøver du nye OS-er med Virtualbox" tror du at 1) skal drive et datasenter og 2) ikke vet hvilket virtualiseringsprogram de skal bruke?

Men dette er jo så spesiell programvare i utgangspunktet, og de der laveste variantene har jo ikke full funksjonalitet. Greit å kunne nevne kort en del konkurrentnavn, så kan jo folk google det selv. Du får definere hvem leseren her må være du da :yes:

Ja tommyb, VMware er selskapsnavnet, men hvert produkt (tror jeg) bærer det navnet. Det er kjennetegnet. Du kan si Office, men det er mange forskjellige utviklere av Office-varianter, ikke kun Microsoft.. Så her må du bruke Microsoft eller MS foran for å få klarlagt det.

F.eks. en inngangsbillett kan være VMware Workstation, og jeg kunne nevnt det navnet, men det er jo så mange andre VMware-produkter så derfor var det greiest å bare skrive VMware som er nokså selvforklarende om du søker det i google. Men så er det voldsom forskjell på Workstation og ESXi..

Og siden VMware neppe lager særlig mye mer enn ting som dreier seg om virtualisering (arrester om jeg tar feil), så er saken ganske grei for min del ihvertfall.

Because VMware ESX is a leader in the server-virtualisation market, software and hardware vendors offer a range of tools to integrate their products or services with ESX.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men dette er jo så spesiell programvare i utgangspunktet, og de der laveste variantene har jo ikke full funksjonalitet. Greit å kunne nevne kort en del konkurrentnavn, så kan jo folk google det selv. Du får definere hvem leseren her må være du da :yes:

Er forsåvidt enig i at det kunne vært nevnt alternativer på slutten. Evt. laget en større guide som ikke var rettet spesifikt mot Virtualbox, men det blir fort en del mer arbeid for artikkelforfatteren siden det bør være sammenligninger, ytelsestester, vurderinger, osv. Slik artikkelen er nå er det i praksis en ren installasjonsveiledning for et enkelt program.

Jeg tipper leserne er en fin blanding av nybegynnere ("jøss, kan man ha flere OSer på en PC?") og "nesten nybegynnere" som gjerne vil se om det er noen triks man ikke har fått med seg da man brukte programmet tidligere (jeg er i denne gruppen). Og så er det selvfølgelig alltid noen erfarne brukere som vil se hvor mye feil som skrives i artikkelen og/eller komme med innspill.

Lenke til kommentar

Er ikke i tvil om at VMWare sine produkter her er bedre. Nå er vel versjonen av jeg brukav Workstation noen år gammel, men føler at den ligger langt foran Virtualbox.

I praksis er virtuelle maskiner "på skrivebordet" noe jeg har blitt helt avhengig av. Jeg er avhengig av Linux til forskjellige formål (egentlig både i jobbsammenheng og privat), og elsker Linux, men til generelt skrivebordsbruk foretrekker jeg Windows.

Lenke til kommentar

Som for all programvare må ein sjekka lisensen. VMware Player er kun gratis for privat bruk eller evaluering. For all kommersiell bruk må det betalast lisens.

Ja. Og?

For Virtualbox finst det ein gratis versjon som (så vist eg har kunna finna) også kan brukast kommersielt. For VMware player så finst det altså ingen gratis versjon for profesjonelt bruk. VMware player var tidligare gratis for all bruk, men det blei det slutt på.

Lenke til kommentar

For Virtualbox finst det ein gratis versjon som (så vist eg har kunna finna) også kan brukast kommersielt. For VMware player så finst det altså ingen gratis versjon for profesjonelt bruk. VMware player var tidligare gratis for all bruk, men det blei det slutt på.

Ja, det står vel i lisensvilkårene dette. Og nå er jeg spent på poenget?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke i tvil om at VMWare sine produkter her er bedre. Nå er vel versjonen av jeg brukav Workstation noen år gammel, men føler at den ligger langt foran Virtualbox.

I praksis er virtuelle maskiner "på skrivebordet" noe jeg har blitt helt avhengig av. Jeg er avhengig av Linux til forskjellige formål (egentlig både i jobbsammenheng og privat), og elsker Linux, men til generelt skrivebordsbruk foretrekker jeg Windows.

Hm. Du er en garvet linux bruker men foretrekker windows "til hverdags"? Hva er årsaken til det? Ikke noe krig om os for all del, jeg bare lurer på hvorfor du velger å bruke windows fromfor linux. Pakkebrønner, oppdatering, skreddersøm og slikt er virkelig verdt overgangen. Og det er veldig behagelig med OS som bare virker, og som man kan fyre opp selv om noe "gærnskap" skjer.

Etter litt fomling i starten når jeg gikk over til linux så ble det ganske raskt det OS som brukes til hverdags. Fyrer opp en vm om jeg skulle trenge windows til noe.

Nå spiller jeg jo ikke så er ikke stress å kjøre linux. Flerskjermløsning kjører også helt fint.

Tidligere så kjørte jeg endel adobe suiter og jeg tenkte det ville være vrient å klare seg uten, men det har gått lekende lett. Nå bruker jeg jo ikke det i jobb lengre men likevel.

Lenke til kommentar

Linux på serverne, Windows på skrivebordet, er ikke så uvanlige preferanser, det. Nå kjører jeg i tillegg Windows Subsystem for Linux for å få tilgang på locate, men det eneste jeg virkelig synes Microsoft trenger å lære fra Linux er å bruke microoppdateringer, og at store oppsamlinger til Patch Tuesday både er for vanskelig for dem og for sjeldent for brukerne. 

Lenke til kommentar

Linux på serverne, Windows på skrivebordet, er ikke så uvanlige preferanser, det. Nå kjører jeg i tillegg Windows Subsystem for Linux for å få tilgang på locate, men det eneste jeg virkelig synes Microsoft trenger å lære fra Linux er å bruke microoppdateringer, og at store oppsamlinger til Patch Tuesday både er for vanskelig for dem og for sjeldent for brukerne. 

Jo jeg ser den, men det er nærmest blitt en sannhet at Linux er for servere og ikke duger på skrivebordet. Føler det blir litt ensidig. Og litt selvforsterkende hver gang det repeteres.

Microsoft har gjort mye rett de siste årene, og med fare for å trampe utpå siden jeg ikke har erfaring fra win10 og kun begrenset erfaring fra win7 så jo oppdatering fortsatt en stor forskjell på windows og linux.

Men også mer grunnleggende ulikheter som filhåndtering, brukerkontoer, sikkerhet etc er forskjellig. Automatiserte rutiner. Backup. Lang liste.

Igjen ingen flamewar eller fanboy hyllest folk bruker det de føler for. Og at feks terminal skremmer endel er greit. Andre vil trenge støtte for grafikk til spill mens atter andre bare gir blaffen i OS. Men da jeg leste at en linuxbruker ikke brukte linux desktop ble jeg nysgjerrig på hvorfor.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Jeg synes nå det var ganske hyggelig med en guide/innblikk i virtuabox, uten å blande inn konkurrenter m.m.

At virtuabox er dødsenkelt må jeg flire litt av. Jo, det er relativt enkelt å få opp og kjøre, meeen...

Det kan fort komme detaljer under oppsettet, avhengig av hardware osv, osv. Man må nok beregne en kopp kaffe og litt googling for å finne ut av detaljene. Det er ikke helt som å dytte inn ei DVD-plate og trykke kjør. Det er ikke nødvendigvis virtuabox som gir utfordringene, men resten av systemet som ligger i bunn. (OS og hardware).

Men en fin artikkel! Flere sånne gir folk lyst til å prøve nye ting de ikke har pillet ved tidligere, og det er jo gratis i tillegg.

?

Lenke til kommentar

Ja, det står vel i lisensvilkårene dette. Og nå er jeg spent på poenget?

Poenget er at mange ikkje les lisensvilkårene, så eg tenkte at det kunne vera nyttig å få det med under saken. Ikkje verre enn det.

Lenke til kommentar

VMWare er et firma, ikke et produkt. De har flere forskjellige produkter og noen som er mange hakk mer avanserte enn Virtualbox og VMWare Player. 

Når det er sagt, vil jeg si at Virtualbox og VMWare Player begge kan ha fordeler og bakdeler. Det er verd å prøve begge og se hva som virker for deg. 

Bakdelen er noe du sitter på. Det heter fordeler og ulemper!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...