Gå til innhold

Test: De små elektriske «SUV»-ene tusenvis av nordmenn venter på


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

"Tesla-Bjørn" har registrert omtrent de samme lave ladehastigheter i kaldere vær som i testen her. Det er nok den aktive temperaturstyringen i bilene som rett og slett ikke prioriterer å varme opp batteripakkene til riktig temperatur for å motta maks lading.

 

Manglende batteriisolasjon muligens. Den blir det vanskelig å fikse på. Forvent ikke at dette blir noe bedre... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting slår vel en dieselmotor på god kupevarme-funksjon enn så lenge.

 

??

 

Nesten ALT slår vel en dieselmotor på god kupevarme-funksjon. Det er en grunn til at dieselbiler stort sett leveres med dieselvarmer for å si det sånn. Webastoen på en kamerat sin Touran 2.0TDI gikk istykker og da var det kul umulig å få levelig varme i bilen lenger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror det var sarkastisk ment - men er alltid vanskelig uten en smiley eller noe.

 

Jeg tok sjansen på å skrive et ironisk innlegg ovenfor uten smiley, men med to ord som avslører det som sprøyt.

De som ikke leser det grundig nok kan nok feiltolke det.

Lenke til kommentar

Så hvor lang tid tok denne "hurtig"ladingen? Og hvor mye kostet det å lade opp bilene?

90 prosent+ av lading gjøres på hjemmelader eller destination chargers. Tesla tar 1.4 per kwh og Model 3 bruker antagelig 1.6 til 1.7 kWh per mil. Kostnad 2.4 kr/mil eller 1.7 kr/mil ved hjemmelading.

 

Model 3 topper vel ut på 120 kW på dagen SC, men ut i fra tykkelsen på DC kablene er den kapabel til mer. Altså lader bilen 700 km per time med dagens SC.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

90 prosent+ av lading gjøres på hjemmelader eller destination chargers. Tesla tar 1.4 per kwh og Model 3 bruker antagelig 1.6 til 1.7 kWh per mil. Kostnad 2.4 kr/mil eller 1.7 kr/mil ved hjemmelading.

 

Model 3 topper vel ut på 120 kW på dagen SC, men ut i fra tykkelsen på DC kablene er den kapabel til mer. Altså lader bilen 700 km per time med dagens SC.

 

Nå tenkte jeg spesifikt på disse to bilene i artikkelen, under de forholdene som nevnes her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

??

 

Nesten ALT slår vel en dieselmotor på god kupevarme-funksjon. Det er en grunn til at dieselbiler stort sett leveres med dieselvarmer for å si det sånn. Webastoen på en kamerat sin Touran 2.0TDI gikk istykker og da var det kul umulig å få levelig varme i bilen lenger. 

 

Webasto er ikke det først og fremst en motorvarmer det da? Har du riktig dieselbil så kommer det plenty varme fra en dieselmotor, uten fancy mikkmakk som Webasto. Må være en dårlig bli du har prøvd ut.

 

Forundrer meg ikke at det er trøbbel med andre volkswagen modeller også. VW Sharan er vel en av de dårligste bilene som noensinne er laget eksempelvis? Endelsen i modellnavnene der forteller jo absolutt alt - ran :D

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det er bare første mann som klarer å fylle hydrogen på 3-4 minutt i teorien, i praksis er det noe annet. Hvis det kommer 5 stk inn på fyllestasjonen samtidig så bruker den siste mann over en time fordi det da tar tid å bygge opp nok trykk til å få prest inn hydrogenet på tanken.

Nye stasjoner som bygges nå, bygges slik at flere kan fylle samtidig.

post-114996-0-26980800-1547925162_thumb.jpg

Ikkje i Noreg. Enova fjerna det kravet ved siste utlysing, slik at nye stasjonar som vert bygde har lågare kapasitet enn dei gamle.

 

Plass til to bilar er meiningslaust med den etterspurnaden som er no. På stasjonen i Stavanger var det totalt to ulike bilar som fylde gjennom heile levetida til stasjonen. Dei prioriterer heller billigare stasjonar for å dekkje ein større del av landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvis høy hurtiglading er et ønske er TM3 i praksis kongen. Den er nå oppgradert til høyere snitthastighet på ladingen enn den hadde i starten. Tesla-Bjørn fikk 118kw lading fra 10-55% for noen dager siden, og ladefarten gikk sakte nedover etter 55%. Og den klarer denne ladefarten uansett utetemperatur dersom en har kjørt en stund, fordi den har skikkelig batterivarmer/kjøler.

Høy ladeeffekt kan oversettes direkte til langtur-vennlig.

 

Aerodynamikken på disse to er vesentlig dårligere enn på Teslas modeller, noe som kan oversettes til høyere forbruk på motorvei, altså typisk langkjøring. Med andre ord: Teslaene er fortsatt konge på bilferie-bruk. Til høy andel hverdagskjøring vil de nok oppleves ganske likt som Teslaene.

Det er da litt mer komplisert enn det. Rullemotstand i dekk, effektivitet til el-motor, og mange, mange andre parametere spiller inn her.

Å si at Tesla har lavest luftmotstand og er derfor "best" på langkjøring er litt for enkelt.

En annen tung faktor som avgjør om en bil er langtur-vennlig er komforten til passasjer nr.2. Her kommer ikke Tesla sin Model 3 godt ut sammenlignet med Kona og Niro.

 

Ironisk nok vil jeg tippe at passasjerene bak ville satt mer pris på om lade stundene både var hyppigere og lengre (slik at en kunne fått god tid til å strekke ut både bein og rygg) :-)

Lenke til kommentar

Webasto er ikke det først og fremst en motorvarmer det da? Har du riktig dieselbil så kommer det plenty varme fra en dieselmotor, uten fancy mikkmakk som Webasto. Må være en dårlig bli du har prøvd ut.

 

Forundrer meg ikke at det er trøbbel med andre volkswagen modeller også. VW Sharan er vel en av de dårligste bilene som noensinne er laget eksempelvis? Endelsen i modellnavnene der forteller jo absolutt alt - ran :D

 

Dieselmotoren er mer effektiv enn bensinmotoren, og har sådan mindre varmetap enn en bensinmotor og produserer således mindre varme til varmeapparatet enn en bensinmotor. Det tar derfor mye lenger tid før varmeapparatet hoster ut litt varme på dieselbil fremfor en bensinbil. Hos en El bil er dette øyeblikkelig og den vil starte å pushe ut varmluft så fort du trykker på start knappen, da oppvarmingen er ren elektrisk. Så av alle tilgjengelige kjøretøy motor alternativer vi har i dag er diesel motoren den desidert dårligeste på å produsere kupe varme. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg venter på hydrogen stasjonene når dem har fått opp nok av dem blir det hydrogen bil.

Vanlig elbil tåler ikke nordiske forhold. Husk en niro med full last av skiboks og bagasje med langrenski og slalomski og 4 til 5 personer hadde du ladet deg ihjel. Derfor hydrogen og bil med hengerfeste og 50 til 80 mil kjøre lengde og kjøre glede og 3 minutter lade tid.

 

Du får vente lenge på den våte drømmen din. :D

Er jo fint å kjøre omkring i en gigantisk SUV med plass invendig som en småbil, på grunn av hydrogentankene. Uten hydrogenfyllestasjoner, kommer du deg ingen vei, med elbil, er det bare å låne/kjøpe seg tid på en stikkontakt. En Hydrogen tankestasjon greier å betjene 20 biler i døgnet og koster 10 millioner. For samme prisen får man 10 hurtigladestasjoner til Elbil, hvor mange kan de betjene i døgnet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...