l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 "Tesla-Bjørn" har registrert omtrent de samme lave ladehastigheter i kaldere vær som i testen her. Det er nok den aktive temperaturstyringen i bilene som rett og slett ikke prioriterer å varme opp batteripakkene til riktig temperatur for å motta maks lading. Manglende batteriisolasjon muligens. Den blir det vanskelig å fikse på. Forvent ikke at dette blir noe bedre... 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Hva er kostnaden per mil med hydrogen? 6 kr/mil? Det blir for dyrt for hvermannsen når en kan kjøre på el til under 2 NOK/mil og ta en pause man uansett må ta. Edit: ser kostnsden her: https://unox.no/hydrogen/sporsmal-og-svar Kostnaden er mer enn det jeg har på bensinbilen. Mao totalt uaktuelt. Endret 19. januar 2019 av Wisd0m 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Så hvor lang tid tok denne "hurtig"ladingen? Og hvor mye kostet det å lade opp bilene? 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Ingenting slår vel en dieselmotor på god kupevarme-funksjon enn så lenge. ?? Nesten ALT slår vel en dieselmotor på god kupevarme-funksjon. Det er en grunn til at dieselbiler stort sett leveres med dieselvarmer for å si det sånn. Webastoen på en kamerat sin Touran 2.0TDI gikk istykker og da var det kul umulig å få levelig varme i bilen lenger. 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Tror det var sarkastisk ment - men er alltid vanskelig uten en smiley eller noe. Endret 19. januar 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Tror det var sarkastisk ment - men er alltid vanskelig uten en smiley eller noe. Jeg tok sjansen på å skrive et ironisk innlegg ovenfor uten smiley, men med to ord som avslører det som sprøyt. De som ikke leser det grundig nok kan nok feiltolke det. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Jeg kjører elbil daglig og ønsker å gå over til hydrogenbil når det er flere fyllestasjoner, bedre utvalg i biler og lavere priser.Aldri, altså. 5 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Nye stasjoner som bygges nå, bygges slik at flere kan fylle samtidig. Citrus-Heights-hydrogen-station.jpg Det er uvanlig å se deg dokumentere noe, men det er en positiv endring. Skjønner at jeg muligens har tatt feil av deg. Trodde svarene dine var om Norge og norske forhold, men ser nå at du er California og svarer ut i fra hvordan situasjonen er for hydrogenbiler der. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Så hvor lang tid tok denne "hurtig"ladingen? Og hvor mye kostet det å lade opp bilene?90 prosent+ av lading gjøres på hjemmelader eller destination chargers. Tesla tar 1.4 per kwh og Model 3 bruker antagelig 1.6 til 1.7 kWh per mil. Kostnad 2.4 kr/mil eller 1.7 kr/mil ved hjemmelading. Model 3 topper vel ut på 120 kW på dagen SC, men ut i fra tykkelsen på DC kablene er den kapabel til mer. Altså lader bilen 700 km per time med dagens SC. Endret 19. januar 2019 av Wisd0m Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 90 prosent+ av lading gjøres på hjemmelader eller destination chargers. Tesla tar 1.4 per kwh og Model 3 bruker antagelig 1.6 til 1.7 kWh per mil. Kostnad 2.4 kr/mil eller 1.7 kr/mil ved hjemmelading. Model 3 topper vel ut på 120 kW på dagen SC, men ut i fra tykkelsen på DC kablene er den kapabel til mer. Altså lader bilen 700 km per time med dagens SC. Nå tenkte jeg spesifikt på disse to bilene i artikkelen, under de forholdene som nevnes her. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Nå tenkte jeg spesifikt på disse to bilene i artikkelen, under de forholdene som nevnes her.Det fremgikk ikke av innlegget ditt. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) ?? Nesten ALT slår vel en dieselmotor på god kupevarme-funksjon. Det er en grunn til at dieselbiler stort sett leveres med dieselvarmer for å si det sånn. Webastoen på en kamerat sin Touran 2.0TDI gikk istykker og da var det kul umulig å få levelig varme i bilen lenger. Webasto er ikke det først og fremst en motorvarmer det da? Har du riktig dieselbil så kommer det plenty varme fra en dieselmotor, uten fancy mikkmakk som Webasto. Må være en dårlig bli du har prøvd ut. Forundrer meg ikke at det er trøbbel med andre volkswagen modeller også. VW Sharan er vel en av de dårligste bilene som noensinne er laget eksempelvis? Endelsen i modellnavnene der forteller jo absolutt alt - ran Endret 19. januar 2019 av G Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Det fremgikk ikke av innlegget ditt. Jo, det gjorde det, om du hadde lagt merke til setningsoppbyggingen og da spesielt bruken av preteritum. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Jo, det gjorde det, om du hadde lagt merke til setningsoppbyggingen og da spesielt bruken av preteritum.Greit nok. Så pga. to biler er dårlige er løsningen hydrogen? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Greit nok. Så pga. to biler er dårlige er løsningen hydrogen? Hvor sa jeg det? 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Hvor sa jeg det?Jeg skrev aldri at du sa det Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Det er bare første mann som klarer å fylle hydrogen på 3-4 minutt i teorien, i praksis er det noe annet. Hvis det kommer 5 stk inn på fyllestasjonen samtidig så bruker den siste mann over en time fordi det da tar tid å bygge opp nok trykk til å få prest inn hydrogenet på tanken.Nye stasjoner som bygges nå, bygges slik at flere kan fylle samtidig. Ikkje i Noreg. Enova fjerna det kravet ved siste utlysing, slik at nye stasjonar som vert bygde har lågare kapasitet enn dei gamle. Plass til to bilar er meiningslaust med den etterspurnaden som er no. På stasjonen i Stavanger var det totalt to ulike bilar som fylde gjennom heile levetida til stasjonen. Dei prioriterer heller billigare stasjonar for å dekkje ein større del av landet. 2 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Hvis høy hurtiglading er et ønske er TM3 i praksis kongen. Den er nå oppgradert til høyere snitthastighet på ladingen enn den hadde i starten. Tesla-Bjørn fikk 118kw lading fra 10-55% for noen dager siden, og ladefarten gikk sakte nedover etter 55%. Og den klarer denne ladefarten uansett utetemperatur dersom en har kjørt en stund, fordi den har skikkelig batterivarmer/kjøler.Høy ladeeffekt kan oversettes direkte til langtur-vennlig. Aerodynamikken på disse to er vesentlig dårligere enn på Teslas modeller, noe som kan oversettes til høyere forbruk på motorvei, altså typisk langkjøring. Med andre ord: Teslaene er fortsatt konge på bilferie-bruk. Til høy andel hverdagskjøring vil de nok oppleves ganske likt som Teslaene. Det er da litt mer komplisert enn det. Rullemotstand i dekk, effektivitet til el-motor, og mange, mange andre parametere spiller inn her. Å si at Tesla har lavest luftmotstand og er derfor "best" på langkjøring er litt for enkelt. En annen tung faktor som avgjør om en bil er langtur-vennlig er komforten til passasjer nr.2. Her kommer ikke Tesla sin Model 3 godt ut sammenlignet med Kona og Niro. Ironisk nok vil jeg tippe at passasjerene bak ville satt mer pris på om lade stundene både var hyppigere og lengre (slik at en kunne fått god tid til å strekke ut både bein og rygg) :-) Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Webasto er ikke det først og fremst en motorvarmer det da? Har du riktig dieselbil så kommer det plenty varme fra en dieselmotor, uten fancy mikkmakk som Webasto. Må være en dårlig bli du har prøvd ut. Forundrer meg ikke at det er trøbbel med andre volkswagen modeller også. VW Sharan er vel en av de dårligste bilene som noensinne er laget eksempelvis? Endelsen i modellnavnene der forteller jo absolutt alt - ran Dieselmotoren er mer effektiv enn bensinmotoren, og har sådan mindre varmetap enn en bensinmotor og produserer således mindre varme til varmeapparatet enn en bensinmotor. Det tar derfor mye lenger tid før varmeapparatet hoster ut litt varme på dieselbil fremfor en bensinbil. Hos en El bil er dette øyeblikkelig og den vil starte å pushe ut varmluft så fort du trykker på start knappen, da oppvarmingen er ren elektrisk. Så av alle tilgjengelige kjøretøy motor alternativer vi har i dag er diesel motoren den desidert dårligeste på å produsere kupe varme. Endret 19. januar 2019 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Ove Andre Nilsen Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Jeg venter på hydrogen stasjonene når dem har fått opp nok av dem blir det hydrogen bil. Vanlig elbil tåler ikke nordiske forhold. Husk en niro med full last av skiboks og bagasje med langrenski og slalomski og 4 til 5 personer hadde du ladet deg ihjel. Derfor hydrogen og bil med hengerfeste og 50 til 80 mil kjøre lengde og kjøre glede og 3 minutter lade tid. Du får vente lenge på den våte drømmen din. Er jo fint å kjøre omkring i en gigantisk SUV med plass invendig som en småbil, på grunn av hydrogentankene. Uten hydrogenfyllestasjoner, kommer du deg ingen vei, med elbil, er det bare å låne/kjøpe seg tid på en stikkontakt. En Hydrogen tankestasjon greier å betjene 20 biler i døgnet og koster 10 millioner. For samme prisen får man 10 hurtigladestasjoner til Elbil, hvor mange kan de betjene i døgnet? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå