Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lås terrassedør spinner rundt - tips?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en terrassedør med en enkel lås på innsiden av døren. Når jeg prøver å åpne låsen så spinner den bare rundt - uten å låse opp. Vedlegger et bilde.

Har noen forslag til hva jeg kan gjøre selv, før jeg eventuelt går tilkalle fagfolk?

På innsiden av karmen på en lik dør vi har står det Assa Abloy og litt lengre nede 51. Det er alt jeg kan vet om døren. Dørprodusent, modell el. fremgår ingen plass.

post-314147-1919456_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker på meg som noe metall inni mekanismen som kanskje har bøyd seg, slitt seg. Finnes det nøkkelhull eller blendeskilt på utsiden av døren? Regner med du har prøvd nøkkel dersom det fantes et nøkkelhull.

Ellers har du jo de skruene, men dersom noe blikkdritt har bøyd seg inni låsen så hjelper det vel lite å få adgang til det firkanthullet på innsiden av dørvrideren (eller hvilken form det måtte ha der). Ville betalt en låsesmed til å fikse det, tror jeg. De vet nok best hvordan en skal ødelegge minst mulig for å fikse dette.

Eller du kan ringe dørprodusenten og høre med de eller den låsesmeden du velger deg, om hva som er den vanligste forklaringen for den beskrevne problemstilling.

Tror jeg har veldig lik dør som deg. Det er en veldig dårlig patent, som kiler seg før du vet ordet av det, det påkaller bruk av krefter feil, slik at "blikkdritten" til slutt kanskje får materialtretthet? Det er jo en trepunkts type reile tenker jeg på slike balkong/terrassedører vanligvis.

Om du ikke får bedre svar enn det jeg la igjen her, kan du ikke fortelle oss hvordan det gikk og hvordan det ble løst, så kanskje vi andre lesere kan lære noe av dette?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Blindskilt på utsiden av døren. Jeg kan uansett ikke få tilgang til utsiden fordi jeg er en etasje opp.

Jeg kan nok mistanke lite holdbar design her ja, siden den andre like døren (begge har akkurat passert 5 år) virker noe ustabil også.

Tar en tur innom en låsesmed for å se om de har eventuelle tips til selvhjelp før jeg får inn noen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at håndtakutforming er annerledes på din dør. Min dør er produsert av Gilje dør og vinduer. Har kommet til den konklusjon at dersom låsevrideren sitter nøyaktig rett så er det enklere å stenge dørhåndtaket.

Så min dør er relativt ny og har ikke gått totalt i stykker, men den motstand en møter når låseknapp står ørlite millimetere skjeivt ift. hvordan låsen optimalt vil ha det gjør at håndtaket nekter å lukke igjen. Regner med at folk blir forarget og bruker unødig krefter og til slutt går det i stykker helt, som kanskje din har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...