Gå til innhold

Automatgirlappen


gombilen

Anbefalte innlegg

Som med alle ting så er det er noen som lærer seg å kjøre med manuelt gir raskt fordi de føler instinktivt hvordan det skal gjøres og så er det noen som må lære seg det på andre måter.

For meg var det ikke instinktivt, og dermed måtte jeg få det forklart.

Da er det viktig at man har noen som faktisk går gjennom det i stedet for å si at: "Det er bare å trykke på pedalen til du føler det." Det var veldig lite hjelpsomt når foreldrene mine sa til meg at det bare var å lette litt på venstrefoten og trykke inn høyrefoten.

 

Det som hjalp meg til slutt var å lese om hvordan girkassen, drivhjulene og motoren generelt fungerer. Jeg måtte visualisere hva som faktisk skjedde når jeg trykken på kløtsjen og endret gir.

Det neste jeg så gjorde var å ignorere gasspedalen. Stående på en flat parkeringsplass øvde jeg meg på å få bilen til å gå fremover kun ved å lette på kløtsjen. Først etter jeg hadde lært meg det gikk jeg så videre.

 

Du har jo egentlig kommet forbi parkeringsplass nivået, men hvis du ønsker å ta lappen med manuelt gir så bør du nok gå tilbake til rolige områder igjen.

Jeg kjørte ikke på trafikkert vei før jeg kunne ta bakkestart (litt fordi jeg bodde på et sted med en ekstremt bratt bakke og var redd for å sette meg fast der).

 

En ting er at du har hatt en del timer med øvelseskjøring, men øvelse gjør faktisk ikke mester hvis man ikke har fått inn det grunnleggende på forhånd.

Du skriver at du også har kjørt mye med automatgir og jeg tror noe av problemet kan ligge der. Hvis du ønsker lære manuelt gir så må du dedikere all tiden til det, ikke lære deg to metoder samtidig.

 

Hvis du er sikker på at du har fått god forklaring fra både kjørelærer og andre, og rett og slett ikke får det til uansett hva du gjør, hvilken bil du kjører eller hvor du er, så er det ingenting i veien for å ta lappen med automatgir.

 

Det er som andre skriver færre biler som lages med manuelt gir og lite sannsynlig at du vil havne i en situasjon der du absolutt må kunne kjøre med det.

Det eneste er at bruktbilmarkedet fortsatt har mange biler med manuelt gir, men det er ikke noe problem å få tak i en med automat.

Tidligere var det også slik at mange satte sin ære i å kunne kjøre med manuelt gir, og så ned på de som kjørte med automat, men de er det ekstremt få av nå heldigvis.

Selv tenker jeg absolutt å kjøpe meg bil med automatgir når jeg trenger bil igjen.

 

Velg det som er best for deg. Hvis du vet du ikke vil ha behov for å låne bil med manuell gir av f.eks foreldre, og kan ta lappen snart om du tar den med automat så gjør nå det.

Lykke til. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkel på dinside som er relatert til dette. Spesielt følgende avsnitt:

 

Forslaget er at elever som kjører opp på automat og finner ut at de har behov for førerkort for manuell bil kan få denne retten ved å ta noen timer obligatorisk opplæring på manuell bil hos en trafikkskole senere. 

   

Forslaget kommer fra Helge Orten, høyrepolitiker og leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, og kjøre manuell vil i mange tilfeller være like relevant som og lære sveivestart av en bil.

 

Men selvsagt er det jo fortsatt ett slags symbol for mange, har sittet på med nok sjåfører som aldri burde hatt lapp på manuell, de som etter 10 år på vegen fortsatt må se på girkula for og se hvor girene er eller slurer så på kløtsjen at det er pinlig og sitte på.

Lenke til kommentar

Ja, og kjøre manuell vil i mange tilfeller være like relevant som og lære sveivestart av en bil.

 

Men selvsagt er det jo fortsatt ett slags symbol for mange, har sittet på med nok sjåfører som aldri burde hatt lapp på manuell, de som etter 10 år på vegen fortsatt må se på girkula for og se hvor girene er eller slurer så på kløtsjen at det er pinlig og sitte på.

Si at du må kjøre en bil noen mil for noen, eller skal låne en bil for å trekke en tung henger eller lignende. 

Vil nok si det er ganske flaut å ikke kunne kjøre manuelt gir da. Litt sånn "millenial"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...