Gå til innhold

Automatgirlappen


gombilen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har øvekjørt ganske lenge egentlig, i første omgang på manuelt gir. Har også hatt et par kjøretimer. Jeg har holdt på i over to år, men sliter en del med motorikken vedrørende kløtsjing, girveksel og gass/brems. Har hatt 20 kjøretimer og veldig mange kjøreturer privat med manuell bil uten at jeg har klart bakkestart en eneste gang, og selv om jeg av og til klarer å starte bilen uten å kvele den (gjerne på en parkeringsplass uten folk rundt), kveler jeg nesten alltid bilen i det jeg skal ta en luke i kryss og all fokus går på giring. Det samme gjelder i køer og i bykjøring. Dette går utover fokus på trafikken. Er det virkelig så vanskelig? Har lenge tenkt at øvelse gjør mester, men nå har jeg øvd mye og kjørelærer anbefalte meg automatgir etter flere mislykkede forsøk på å lære meg dette. Foreldrene mine har i tillegg til den manuelle bilen en automatgir-bil hjemme, med denne kjører jeg mye bedre, får all oppmerksomhet rettet mot trafikkbildet, flyter greit og er aldri stressa. Estimerer at jeg har kjørt kanskje 200 mil til sammen med den automatgirte bilen og svært sleldent vært borti trafikale problemer.

 

Er det vanlig å ikke beherske manuell giring? Vet jo at alle er dårlige i starten, men jeg kommer ingen vei etter ganske lang tid. Hva skal jeg gjøre? Fortsette med manuelt gir og se om jeg lærer dette (selv om det kan ta veldig lang tid, og mye frustrasjon), ta lappen på automatgir med de restriksjoner det innebærer, eller droppe å ta lappen? 

 

Tenker mye på dette. Vil aller helst ha vanlig sertifikat, men må nesten kjenne mine egne begrensninger, selv om det smerter å evt. gi opp noe alle andre klarer knirkefritt. Er ulempen veldig stor med automatgirlappen? Tenker med tanke på firmabiler, leasing, kjøp av bruktbil osv. Vet jo om restriksjonene, men det blir jo stadig færre manuelle biler i bilparken? Vet jo at automatbiler er noe dyrere, men vil dette jevne seg ut med tiden, slik at automatgirlappens begrensninger blir et forsvinnende problem? 

 

Jeg stiller disse spørsmålene fordi jeg lurer på om det er verdt det å ta automatgirlappen eller om jeg bare skal la være å ta lappen i det hele tatt.

 

Jeg er forresten 23 år, snart ferdig med studiene og bil/førerkort vil være en fordel mtp på arbeid, ferier, reiser osv om ikke så lenge. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei! Jeg har øvekjørt ganske lenge egentlig, i første omgang på manuelt gir. Har også hatt et par kjøretimer. Jeg har holdt på i over to år, men sliter en del med motorikken vedrørende kløtsjing, girveksel og gass/brems. Har hatt 20 kjøretimer og veldig mange kjøreturer privat med manuell bil uten at jeg har klart bakkestart en eneste gang, og selv om jeg av og til klarer å starte bilen uten å kvele den (gjerne på en parkeringsplass uten folk rundt), kveler jeg nesten alltid bilen i det jeg skal ta en luke i kryss og all fokus går på giring. 

 

Jeg brukte selv rundt 80+ timer på å lære meg å kjøre bil. Dette fordi jeg ikke hadde så mye øvelsekjøring. Ville nok prøvd å øvelsekjøre enda mer, og øve på giring der. Jeg har mange læringsvansker, og bil var absolutt en av dem til å begynne med. Så om du ikke har mye penger vil jeg anbefale deg å prøve autogir, men, jeg ser ikke helt poenget med det. Det er overhode ikke praktisk å ha kun manuelt, da de fleste biler fremdeles har manuelt. 

 

 

Er det vanlig å ikke beherske manuell giring? Vet jo at alle er dårlige i starten, men jeg kommer ingen vei etter ganske lang tid. Hva skal jeg gjøre? Fortsette med manuelt gir og se om jeg lærer dette (selv om det kan ta veldig lang tid, og mye frustrasjon), ta lappen på automatgir med de restriksjoner det innebærer, eller droppe å ta lappen? 

 

Det skal du ikke bry deg om. Dette handler ikke om andre, men bare deg, og hva som er din utfordring. Å se til andre er bare synsing. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det er ei avveging. Kor nært meiner du at du er oppkøyring dersom du går over til automat?

 

Dersom du kan køyre opp neste veke og bestå klasse B kode 78(?), så ville eg kutta tapet med fleire øvingstimar og køyrd opp til automatlappen. Men om du fortsatt lærer deg å køyre så ville eg holdt ut med manuell ei stund til. Det går ei stund og så plutselig "knekker du koda" på manuellgir.

 

Når det er sagt, så blir det meir og meir automatgir, så du klarer deg betre med automatbegrensinga no enn kva ein gjorde før, men det er likevel begrensningar som det er greit å unngå om du kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil nok alltid være en ulempe å ikke kunne kjøre manuell. Hadde du lite trafikkerfaring også før du begynte, kjørt noe moped f.eks? Slike ting er forbausende viktig, man lærer så mye om samhandling og trafikkforståelse.

Å kjøre en manuelt giret bil skal man ikke tenke på overhodet. Dette skal sitte i hender og føtter og gå av seg selv uten at man ofrer det en tanke, sånn er det når man kan det. Du er nok bare amatør enda, legg ned masse ekstra trening og du vil mestre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva slags bil/bilar køyrer du med manuell? På enkelte bilar skal det ekstremt lite til for å kvela motoren. Eldre diesel er vel ofte sensitive der.

 

Manuell gir er i ferd med å forsvinne. Kun en liten andel av nye biler som selges i dag har manuell gir.

 

Men ein snittalder på over 10 år vil det vera ein god del manuelle bilar igjen på norske vegar ein del år framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Manuell gir er i ferd med å forsvinne. Kun en liten andel av nye biler som selges i dag har manuell gir. 

 

Vi er enda ikke helt der hvor jeg kan si det er å anbefale å ta lappen uten å kunne gire. Det er alltid biler der ute som kommer til å ha manuelt gir. Og det er ikke slik at biler i dag ikke selges med manuelt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Vi er enda ikke helt der hvor jeg kan si det er å anbefale å ta lappen uten å kunne gire. Det er alltid biler der ute som kommer til å ha manuelt gir. Og det er ikke slik at biler i dag ikke selges med manuelt. 

 

 

Jeg vil gjerne heller ikke anbefale noen å ta lappen kun for automat, men når rundt 90% av nybilsalget de siste par årene er automatgir så går det nok veien at manuell gir vil nærmest forsvinne. Elektrifisering av bilparken spiller også en stor rolle her.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne heller ikke anbefale noen å ta lappen kun for automat, men når rundt 90% av nybilsalget de siste par årene er automatgir så går det nok veien at manuell gir vil nærmest forsvinne. Elektrifisering av bilparken spiller også en stor rolle her.  

 

Forstår at en ikke vil anbefale lappen kun for automat, pga begrensningene dette medfører. Men ja, det er jo et forsvinnende problem. Men dere anbefaler at jeg øver videre med gir? Hvis jeg tar den på automat, vil jeg trolig kunne kjøre opp innen en mnd. Teorien er bestått og jeg har kjørt prikkfritt uten gir. Da har jeg jo en form for lappen, det er da bedre enn å ikke ha førerkort i det hele tatt? Har jo lyst å lære meg giring, men blir så frustrert og jeg har øvd på dette i to år nå. Tar jeg den på manuell, kan det fort gå både ett og to år til før jeg evt kan kjøre opp. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv drøye 20 kjøretimer, og jeg møtte opp på første kjøretime og måtte spørre hvilken pedal er det som gjør hva. Jeg var 21. Hadde overhodet ikke hatt noen interesse av å lære å kjøre bil tidligere.

 

Hva problemer med giring angår, så er biler villt forskjellig mht. hvordan kløtsjen føles. Jeg prøvde en Volvo til en kamerat en gang, og selv etter å ha kjørt i 5-6 år, så klarte jeg ikke å gjøre bakkestart med bilen hans. Jeg kjente ingen forskjell mellom gripepunktet og 6000+ RPM. Klutsjen i den bilen var så lett at jeg ikke hadde noen følelse med den.

 

Så å slite med kløtsjing kan rettogslett skyldes bilen(e) du prøver å kjøre. Beste tipset jeg kan gi er å øve på flatmark: kløtsj helt inn, og gi gass til drøye 2000 RPM (1500 RPM hvis det er diesel) og hold bilen der.

Ta så kløtsjen sakte opp, og gi mer gass hvis nødvendig for å holde den på 1500-2000 RPM, til du kjenner bilen begynner å bevege seg.

 

Ta så foten av kløtsjen og gi gass til du holder passe fart til å gire opp til andre. Repeter etter behov.

 

Og hva bakkestart angår: bruk håndbrekket, og så overstående klutsj/gass metode. Når bilen er på bitepunktet, og står på gass/klutsj, tar du av håndbrekket og gir sakte mer gass mens du tar klutchen sakte opp.

 

Jeg gjør det slik (såklart etter vurdering av bakke og kjøreforhold) hovedsaklig for å spare girkasse, drivverk etc. sidne denne metoden unngår bråstarter med ekstra motstand. Det sliter mer på klutsjen, men du slipper også å rulle bakover.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt klart....og med tanke på allmenn trafikksikkerhet kan det være greit å akseptere at førerkortet ikke er en menneskerett men heller en ferdighet basert på kompetanse

Skjønner. Bør kanskje øve mer på giring. Men er det slik at giring er vanskeligere å lære enn trafikken ellers? For meg går kjøring i trafikken veldig lett, mtp regler, flyt, forutsigbarhet, signal/tegn, fart, plassering osv. Men giring klarer jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Og er det slik at enkelte er for tilbakestående til å beherske giring? Jeg har ingen sykdommer eller diagnoser som skulle tilsi det. Eller er giring noe alle er i stand til å lære?

 

Med en god sjåførskolelærer så burde det normalt gå helt greit. Om du har kun hatt foreldre som har tatt deg igjennom dette så kanskje det er verre. Det gale som foreldrene har lært deg skal også avlæres først (gjelder alt mulig av sjåføropplæringen det da).

 

 

 

Så å slite med kløtsjing kan rettogslett skyldes bilen(e) du prøver å kjøre. Beste tipset jeg kan gi er å øve på flatmark: kløtsj inn, gi gass til ~2000 RPM (1500 RPM hvis det er diesel) og hold bilen der. Ta så kløtsjen sakte opp, og gi mer gass hvis nødvendig for å holde den på 1500-2000 RPM, til du kjenner bilen begynner å "bite".

 

Ikke alle biler har en måler for rpm.

 

 

 

Skjønner. Bør kanskje øve mer på giring. Men er det slik at giring er vanskeligere å lære enn trafikken ellers? For meg går kjøring i trafikken veldig lett, mtp regler, flyt, forutsigbarhet, signal/tegn, fart, plassering osv. Men giring klarer jeg ikke.

 

Dette tror jeg er veldig individuellt, og hvor heldig du har vært med læreren også. Sjåførskolelærere burde være i stand til å lære de fleste dette. Uten dette i boks så blir det jo veldig mye utrivelig tid bak rattet med deg og sjåførlærer vil jeg tro.

 

Nå tok jeg dette nokså fort selv, det med giringen. Det neste skumle for meg personlig var det å bli vant med litt fart, det virker skummelt de første gangene, men er noe man sykt fort vender seg til. Dessuten så er det voldsomt stor forskjell på biler. Har du en liten konebil eller nokså normal bil, så vil du sitte relativt lavt, svingradius vil være nokså normal på mange biler. I større biler/andre biler så vil du sitte høyere f.eks. i varebil. Svingradius kan variere på biler. Noen biler bygget for det amerikanske markedet kan ha dårlig svingradius (men sannsynligvis også på enkelte europeiske modeller).

 

Jeg vil anbefale at du får deg kjøreerfaring på så stor bil som mulig. For da slipper du å måtte vende deg til dette privat i etterkant så du ikke får noia når du setter deg inn i et uvant kjøretøy.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hei. Hvordan fungerer giringen din på trøsykkel? Vi kunne jo prøve å dra i gang noen interessante paralleller her. Norge er jo et bratt land med mange rare bakker, så gir må vi jo ha på syklene våre. Jeg personlig tenker du må ha en god "feeling" for det her, og selvfølgelig en teknisk forståelse for hva som skjer "der nede" Skal prøve å forholde meg kort men i hovedsak så skal du gire kun når du er veldig lett på trøene for å få en jevn og stressfri giring. Egentlig samme greia med bil selv om du ikke trør i gang mange biler her om dagen  :eek:   

Lenke til kommentar

Skjønner. Bør kanskje øve mer på giring. Men er det slik at giring er vanskeligere å lære enn trafikken ellers? For meg går kjøring i trafikken veldig lett, mtp regler, flyt, forutsigbarhet, signal/tegn, fart, plassering osv. Men giring klarer jeg ikke. 

 

Alt må øves for å bli bedre. Din subjektive oppfatning av at "kjøring i trafikken er veldig lett" strider mot at det skal være vanskelig å gire. Du bør finne nye Ledsagere som kan hjelpe deg med hyppig øvelseskjøring hver uke. Det er KUN øvelse som gjør mester ;) 

Lenke til kommentar

Hva skal jeg gjøre? Fortsette med manuelt gir og se om jeg lærer dette (selv om det kan ta veldig lang tid, og mye frustrasjon), ta lappen på automatgir med de restriksjoner det innebærer, eller droppe å ta lappen?

Husk at du godt kan ta oppkjøring med automatgir nå, og hvis du senere ønsker eller har behov for det, kan du ta oppkjøring på nytt med manuelt gir. Det krever kun ny oppkjøring, som ikke er en stor kostnad.

 

Hvis du velger den veien så kan du "øvelsekjøre" med manuelt gir (ledsager, L klistremerke, osv) også etter at du har fått sertifikat for automatgir.

Endret av what_no2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...