bojangles Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 (endret) Litt forvirret rundt dette med boggiløft og regler. Såvidt jeg har skjønt er det i noen land ikke lov med boggiløft mens her i Norge er det nærmest standard på norske vogntog og lastebiler. Såvidt jeg har forstått så benyttes boggiløft for å løfte en av de bakre akslingene på trekker/lastebil slik at marktrykket på gjenstående aksel blir større og hjulspinn unngåes og fremkommeligheten øker. Boggiløft brukes både på flat mark og i oppoverbakker for å bedre grepet mot underlaget. Er disse antakelsene korrekte? Eller er jeg langt ute å kjøre her? På vinterveier der frosten har satt seg i marka er det helt sikkert uproblematisk at vekten per aksling øker da bæreevnen til veidekket som er frossent sikkert øker? Er det slik at boggiløft er forbudt utenfor norge/sverige/finland? Brukes boggiløft i praksis i situasjoner der sjåfører kanskje heller burde valgt kjetting? Er det kun dårlige dekk og manglende erfaring med vinterkjøring som gjør at vi så ofte ser utenlandske vogntog sperre trafikken på vinterstid? Eller er EU kjøretøy uten boggiløft strengt tatt ikke særlig godt egnet på norske vinterveier? Endret 18. januar 2019 av bojangles Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 (endret) Er det kun dårlige dekk og manglende erfaring med vinterkjøring som gjør at vi så ofte ser utenlandske vogntog sperre trafikken på vinterstid? Eller er EU kjøretøy uten boggiløft strengt tatt ikke særlig godt egnet på norske vinterveier? De kjører ofte med en aksla bil og følgelig uten boggi. Og ja, kun korte perioder kan du løfte boggi om absolutt nødvendig.(i grunn ikke tillat iht alle veier da men, men..) Endret 18. januar 2019 av Jarmo 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 18. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2019 De kjører ofte med en aksla bil og følgelig uten boggi. Og ja, kun korte perioder kan du løfte boggi om absolutt nødvendig.(i grunn ikke tillat iht alle veier da men, men..) Så de har en aksel bak, da blir det gjerne minder vekt på tillatt på tralla da? Eller kan en trekker med en aksling også klare full vekt på tralle? Eller sagt på en annen måte innenfor 50 tonn totalvekt? Hva med lange stigninger på landeveien? Feks vei fra oslo til bergen? Massive stigninger, kjører de opp de lange stigningene med boggi hevet? Er det forresten lovlig med løftet boggi i sving feks rundkjøring, kryss etc for å spare dekk? Har sett det blir gjort, men for alt jeg vet så kan det jo være at de kjører uten last når de løfter boggi før rundkjøring eller kryss. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. januar 2019 Del Skrevet 26. januar 2019 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/01/26/195494245/derfor-sliter-toakslede-vogntog-pa-vinterfore 1 Lenke til kommentar
mortys Skrevet 5. april 2020 Del Skrevet 5. april 2020 Akselløft på trekkvogner og lastebiler med 3 aksler har i utgangspunktet lite med bakker og snøføre å gjøre, men snarere en bonus hvis "en står der på holka". Som mange av dere sikkert vet så er det flere faktorer som gjelder på vekter, akselvekt (10t på styrehjul og ledehjul) og 11,5t på driv og 18t på driv (19t ved luft) ved boggi, 26t totalvekt på 3 akslet bil og 50t ved 3 akslet bil og 3 akslet henger. Ved tomkjøring så vil akselløft redusere svingradius, dekk-slitasje og selvsagt noe på dieselforbruk. Utenfor offentlig vei kan en selvsagt manipulere med vektfordeling for å komme seg bedre frem på f.eks anlegg etc. Selv ratter jeg tipp-semi i friperiodene mine fra havet. En kan da ikke kjøre med fullastet bil og løfte opp en aksling og kjøre med 18-19t på drivakslingen lovlig til vanlig, men på snøføre så er det lov for en kortere periode hvis en ikke kommer seg av gårde/opp en bakke. Og det er grunnen til at trekkvogner med 2 aksler fra utlandet ikke kommer seg frem på vinterføre da dem er begrenset til 11,5t på drivaksling. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 23. april 2020 Forfatter Del Skrevet 23. april 2020 (endret) Har registrert at noen 3 akslede trekkere har løft på fremste (boggi)aksel mens andre har løft på bakerste (boggi)aksel. Hva er årsaken til at det varierer? Mtp svingradius og navigering på trange plasser så vil det vel være en fordel å løfte bakerste aksel. Kortere avstand mellom styreaksel og bakaksel vil gi mindre radius. Hvorfor velger da noen løft på den fremste boggiaksel? Er det forskjell på hvordan trekkere takler å ta løs på glatta eller i motbakker på glatt føre om de har løft på fremste eller bakerste boggiaksel? Endret 23. april 2020 av bojangles Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 24. april 2020 Del Skrevet 24. april 2020 bojangles skrev (21 timer siden): Har registrert at noen 3 akslede trekkere har løft på fremste (boggi)aksel mens andre har løft på bakerste (boggi)aksel. Hva er årsaken til at det varierer? Mtp svingradius og navigering på trange plasser så vil det vel være en fordel å løfte bakerste aksel. Kortere avstand mellom styreaksel og bakaksel vil gi mindre radius. Hvorfor velger da noen løft på den fremste boggiaksel? Er det forskjell på hvordan trekkere takler å ta løs på glatta eller i motbakker på glatt føre om de har løft på fremste eller bakerste boggiaksel? Du sikter nok til pusher-aksling / pusher-boggi. Vanligst på svært korte trekkvogner. Fordeler er bedre kjøreegenskaper og retningsstabilitet ved kjøring uten last. Ulempene er som du er inne på dårligere svingradius og fremkomstevne. Blant sjåfører er det delte meninger om hva som er "best". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå