Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slitte bremser. Garanti, selger eller EU-kontroll sitt ansvar?


eirikth

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte meg en Volvo XC70 2014 modell i starten på november 2018, og på service og garantikontroll nå i dag finner de ut at bremseklossene og bremseskivene fremme er tynnslitte og må skiftes for over 7000kr. Mekaniker på Volvo-verkstedet tipset meg om å ta dette videre da han tenkte at forrige kjøper kunne visst dette.

Bilen kjøpte jeg i november 2018 og EU-kontroll var 3. oktober 2018, like før jeg kjøpte den. Da hadde den gått 92 000km, mens ved overtagelse i underkant av 94 000km. I dag har den gått omtrent 96 500km. Jeg har kjørt relativt lite og mener at dette havner på Volvo-garantien om det kan da jeg har sett noe om at bremseskiver går på garantien(?), på kjøper som ikke opplyste om det(han har jobbet i Volvo), eller på EU-kontrollen like før kjøp som ikke avdekket det.

 

Han jeg kjøpte av jobbet tidligere på Volvo, ikke mekaniker tror jeg, men han skal ha over middels erfaring med bil og Volvo. EU-kontrollen burde vel også fanget opp dette i og med at det er så kort tid siden og bremsene visstnok er ganske så slitt?

Vet noen om hvor ansvaret ligger? Det enkleste er om det går på garantien, men der er jeg usikker siden det er en slitedel. Ellers er det på selger eller de som utførte EU-kontrollen. Jeg tenkte at når jeg kjøpte en bil som nettopp var EU-godkjent var dette i orden. Kan det gå på verkstedet som utførte kontrollen? Tar gjerne imot hjelp her da jeg er litt i villrede og synes at en slik kostnad ikke skal gå på meg som nettopp kjøpte bil som var godkjent og fortsatt har garantien igjen. Har sendt inn dette til juridisk hjelp hos NAF som jeg nok får svar på over helgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bremseskiver/klosser går garantert ikke på garantien (pun intended) - det har vært gjentatte saker på dette, bl.a. på Mazda MX-5 for noen år siden hvor originalklossene spiste opp skivene på 30-50.000 km. Dette regnes som slitedeler.

Du får antagelig et godt svar fra NAF. Har du kontrollskjemaet fra PKK? Hvis bremsene er såpass slitte så burde det vært bemerket der selv om slitasjen på det tidspunkt var innenfor spesifikasjonene og dermed ikke feil.
Hvis slitasjen er bemerket der skulle selger ha opplyst om dette, hvis det ikke står noe om det på kontrollskjemaet så kan antagelig NAF vurdere om verkstedet kan ha hatt en informasjonsplikt ovenfor eier ved PKK som de ikke har overholdt.

Lenke til kommentar

EU-kontrollen måler ikke tykkelse på skiver. Hva som er minstetykkelse på skiven varierer fra bil til bil, og er ikke noe som kontrolleres. Bremseklosser skal kontrolleres i den grad det er mulig uten å demontere noe. Så at en bil kan ha tynne bremser og samtidig bli godkjent er absolutt fullt mulig.

 

I tillegg kan man ha aldri så mye greie på bil, uten at man kjenner tykkelsen på bremseskivene. Jeg vet ikke om noen som faktisk sjekker dette på en regelmessig basis.

 

Jeg kan ikke se annet enn at du må ta denne reparasjonen på egen regning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PKK vurderer bare om bilen er i sikkerhetsmessig godkjent stand. Bremsene kan godt være slitt, men så lenge de fungerer og ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko, utgjør de heller ingen mangel eller merknad i henhold til EU-kontrollen.

 

NAF er noe mer grundig i sin kontroll, og bemerker alle mulige punkter som er slitt.

Bremser er for øvrig å regne som slitedeler og går dessverre ikke på garantien.

 

Jeg var for nylig i nesten samme situasjon selv. Hadde bilen min på garantiutløpssjekk hos NAF. De bemerket at bremsene var slitte og jeg burde vurdere bytte.
Hadde deretter bilen innom forhandler for årlig service. De mente at bremseme ville holde ett år til, og anbefalte ikke bytte før service neste år. Det falt uansett ikke inn under garanti.
Hadde nettopp bilen inne til EU-kontroll. Gikk glatt gjennom. Ingen merknader, verken på bremser eller noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

EU-kontrollen måler ikke tykkelse på skiver. Hva som er minstetykkelse på skiven varierer fra bil til bil, og er ikke noe som kontrolleres. Bremseklosser skal kontrolleres i den grad det er mulig uten å demontere noe. Så at en bil kan ha tynne bremser og samtidig bli godkjent er absolutt fullt mulig.

 

I tillegg kan man ha aldri så mye greie på bil, uten at man kjenner tykkelsen på bremseskivene. Jeg vet ikke om noen som faktisk sjekker dette på en regelmessig basis.

 

Jeg kan ikke se annet enn at du må ta denne reparasjonen på egen regning.

Dette synes jeg nesten hørtes rart ut. Så om det ikke er rust på bremseskivene og folk får mangel så må det utelukkende skyldes nedslitte bremseklosser?

Lenke til kommentar

EU-kontrollen måler ikke tykkelse på skiver. Hva som er minstetykkelse på skiven varierer fra bil til bil, og er ikke noe som kontrolleres. Bremseklosser skal kontrolleres i den grad det er mulig uten å demontere noe. Så at en bil kan ha tynne bremser og samtidig bli godkjent er absolutt fullt mulig.

 

 

Er dette noe du vet eller tror? Et familiemedlem fikk påskrevet PKK-skjemaet som kommentar at skivene burde byttes snart da de nærmet seg minstemål (for den aktuelle modellen selvfølgelig - som du sier). Var da verksted/kontrollør rett og slett grundigere og mer informativ enn PKK tilsier?

 

At det er helt unormalt at folk vet minimumstykkelsen på 'sine' bremseskiver og sjekker det jevnlig er jeg enig i. Slikt overlates til service. (Det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til lange serviceintervaller). :-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Er dette noe du vet eller tror? Et familiemedlem fikk påskrevet PKK-skjemaet som kommentar at skivene burde byttes snart da de nærmet seg minstemål (for den aktuelle modellen selvfølgelig - som du sier). Var da verksted/kontrollør rett og slett grundigere og mer informativ enn PKK tilsier?

 

At det er helt unormalt at folk vet minimumstykkelsen på 'sine' bremseskiver og sjekker det jevnlig er jeg enig i. Slikt overlates til service. (Det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til lange serviceintervaller). :-)

EU-kontrollskjema pkt. 1.1.8 tar for seg bremseklosser. Her måles bremsebelegget. Det gis anmerkning dersom det er for slitt iiht. krav. Mekaniker kan godt informere om at det bør byttes innen rimelig tid, men det er ikke påkrevd. Enten er det godkjent eller ikke godkjent.

 

Pkt. 1.1.9 tar for seg bremseskiver. Dette er kun en visuell inspeksjon. Her bemerkes f.eks. synlig rust eller slitasje. Igjen er det ingen vurdering som bemerker at de bør skiftes snart. Det er status på kontrolltidspunkt som er gjeldene. Godkjent eller ikke godkjent.

 

Men kontrollør kan gjerne komme med egne vurderinger utover dette. Opplever ofte at de anbefaler å bytte slitedeler, men det er gjerne fordi de ønsker at de får ta jobben.

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en bruktbil på garantiutløpstest hos Naf for en del år siden, det ble bemerket tykkelse på bremseskiver foran under krav. Fikk byttet både bremseklosser og bremseskiver kostnadsfritt der jeg kjøpte bilen uten problemer.

 

En NAF-test og en Eu-kontroll hos NAF er ikke det samme. 

Jeg mistenker også at du har vært heldig. Personlig har jeg aldri hørt om noen som har fått bremsedeler dekket av garantien, med mindre det er veldig unormal  slitasje eller skader.

 

At bremser er slitt etter 96000 kilometer er helt normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det foreligger først en mangel etter kjøpsloven (går ut fra du kjøpte fra privatperson) når gjenstanden ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Kjøpsavtalen kan også sette andre skranker eller avtalepunkter som gjør det vanskeligere for deg som kjøper å kunne reklamere mot selger. Selger har informasjons- og lojalitetsplikt til deg som kjøper. Typisk har man plikt å informere om kjente feil.

 

Ser du argumenterer med at vedkommende som eide bilen før deg arbeidet tidligere hos en merkeforhandler, jeg er litt usikker på om det er et konkret moment som har betydning for din sak.

 

Andre moment som er konkret i denne saken, som du gir informasjon om, er kjøp av en 3-4 år gammel bil som har gått over 90. 000 km. Videre opplyser du om at skiver og klosser må skiftes selv om disse ble godkjent på eu- kontroll.

 

Jeg tenker at godkjent EU- kontroll på den ene siden er et moment for at bremsene er i en dårligere stand enn tidligere. Men en EU- kontroll er på en annen side ikke mer enn en kontroll som sier noe om bilen på kontrolltidspunktet. På EU- kontroll bedømmer man også kun om bremsene er innenfor kravene i lovverket. Hvor mye de er innenfor er en EU- kontroll taus om. Du kan få godkjent rustne skiver hvis de er ikke for rustet på kontrolltidspunktet, men det betyr ikke at du burde kjøre med bilen lenge uten å følge det opp.

 

​Både bilens alder og kjørte kilometer tilsier at det er påregnelig å skifte bremsedeler, i hvert fall bremseklosser. Hvorvidt 92.000 er mye for bremseskiver skal jeg ikke uttale meg bastant om, men antall kjørte km gjør at det er påregnelig at disse kan være slitt etter min mening.

 

Du kan gjerne spørre kjøper om å få dekket deler av utgiftene, men om du har krav å få dekket noe er jeg mer usikker på.

 

​Moralen er kjøp såpass ny bil hos forhandler. Jeg fikk skiftet klosser + skiver foran og bak på bruktbilgarantien uten diskusjon eller utgift (merkeforhandler).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bremseklosser og -klosser er slitedeler, og dekkes ikke av garanti med mindre det er en mekanisk feil ved dem (altså ikke vanlig slitasje). Hvor lenge skivene/klosser holder varierer veldig med kjørestil, men de må vanligvis byttes mellom 50.000 og 150.000 km et sted.

 

Dersom du har kjøpt en bil uten å sjekke slitasje på bremsene antar jeg at du ikke har noen annen løsning enn å betale dette selv. Du (eller noen du hadde meg deg for å se på bilen) burde sjekket dette før du kjøpte bilen, og dersom det var tydelig at en påkost her var nært forestående, enten fått selger til å justere ned prisen tilsvarende, eller å ta kostnaden ved å skifte dette før du overtok bilen.

Lenke til kommentar

Aha, jeg trodde bilen ble kjøpt hos forhandler. Jeg hadde på ingen måte handlet en så ny og dyr bruktbil fra en privatperson uten en grundig test hos merkeverksted eller Naf.

 

Jeg sjekket papirene på min tidligere bruktbil og så at Nafs garantiutløpstest viste bremseskiver foran under fabrikantens minimummål og ujevn bremsevirkning bak. Det ble byttet til nye skiver og klosser foran, og nye tromler og belegg bak. Uten særlig diskusjon, ca 3 måneder etter kjøp - dette fra forhandler.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Slitte bremser regnes som normal slitasje, og er ikke grunnlag for reklamasjon. Da skal bilen være i vesentlig dårligere stand enn man kunne forvente. Det er ikke tilfelle her.

Eneste tenkelige grunn ville vært hvis selger bevisst har holdt tilbake opplysninger om teknisk stand, dvs. at han var klar over at bremsene måtte byttes innen kort tid. Dette er vanskelig å å bevise.
Likevel er det verken å regne som en feil eller mangel at bremser slites. Etter 96.000 km er det å forvente at bremsene må byttes.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Lenke til kommentar

7000 var da inn i gamperæva dyrt for noe så enkelt som skiver og klosser på en aksel! Går du på Biltema får du delene for ca 1500. På Mekonomen omtrent 2000. Tviler sterkt på at verkstedet må ut med noe mer enn det fra grossisten e.l. Og hvis de så skal ha 5000 beng oppå der igjen for det som knappest er en halvtimes jobb for dem bør du muligens shoppe rundt etter litt bedre priser.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å hevde at bileigaren hadde fått kunnskap om kor slitte bremsene var.

EU-kontrollen er som nemnt berre ein kontroll som sjekker om bilens oppfyller minimumskrava til sikkerheit og forurensning.

Ofte så vil mekanikaren som har gjennomført EU-testen informere om at bremsene snart bør byttast, men det er ikkje alltid det skjer.

 

Bilen har også køyrt 4500 km sidan denne EU-kontrollen. 3 oktober er også like over tre månedar sidan. Ofte så reknar ein 12 000 km per år som vanleg køyrelengde for ein familiebil, altså 1000 km per måned.

Så tek ein utgangspunkt i dette så har bilen blitt køyrt ei køyrelengde som for mange tilsvarar 4,5 månedars bruk på 3 månedar.

Du har personleg køyrt 2500 km på 2,5 månedar, som er ganske nøyaktig vanleg bruk.

 

Det er mulig du kan få fram eit argument om at den du kjøpte bilen med har køyrd mykje mellom EU-kontrolltidspunktet og overleveringa, men det er i seg sjølv ikkje unormalt, og har heller ikkje betydning for salet med mindre avtalen og prisen for bilen blei avtalt med utgangspunkt i den standarden som bilen hadde i starten av oktober.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...