Gå til innhold

Nylig oppstartet ENK, mange (dumme) spørsmål og litt spesielle forhold


Anbefalte innlegg

Heisann. Har lest endel inne på forumet her og har en samling spørsmål som jeg ikke kunne finne svar på, muligens pga at jeg opererer med litt spesielle forhold i yrket mitt.

 

Jeg jobber som håndverker, hovslager blir det nærmeste.

Dvs at jeg kjører ut til staller og trimmer hovene til kunders hester.

Jeg begynte utdanningen min i februar 2018. (Det er ikke offisielt anerkjent utdanning da dette ikke finnes enda.)

 

Jeg begynte å få inntekt (omsetning?) i mars 2018, og møtte 50 000 kr grensa i desember 2018.

 

Jeg startet ikke ENK før i november 2018, og frem til desember så gikk også all omsetningen til min personlige konto. Begge disse tingene var antageligvis rimelig dumt, og nå prøver jeg å få ryddet opp sånn at jeg ikke får noen problemer.

 

Jeg har brukt Vipps til å ta meg betalt fra starten av, da hestefolk er notorisk dårlige betalere og jeg ikke ønsker å ta risikoen ved å sende dem regning. 

 

Spm nr 1: Blir Vipps å regne som kontant, og ikke faktura/regning?

Blir det annerledes i regnskapet i forhold til dette?

 

Spm nr 2: Jeg har mulighet til å ta kopi av "kvitteringen" man får på Vipps for privatpersoner, og matche de opp med innbetalinger til konto i flere kontoutskrifter. Vil dette være nok for å dokumentere omsetningen? Hvor kan jeg bli spurt om å dokumentere omsetningen egentlig?

 

Spm nr 3: Jeg har hatt utgifter til ca 10 000 i utstyr (verktøy/verneutstyr) i løpet av 2018. Holder det å dokumentere dette med kontoutskrift, eller må jeg ha feks ordrebekreftelse fra nettbutikk i tillegg, hvis jeg vil få fradrag for dette?

 

Spm nr 4: Jeg har også gått til Osteopat for å behandle ryggen, da det er et meget tungt yrke som krever mye av kroppen. Kan man få fradrag for dette (ca 8000)? Og igjen, holder det med kontoutskrift eller må jeg ha fysiske kvitteringer? Og kan jeg betale med bedriftskortet hos Osteopaten fremover?