Gå til innhold

Nylig oppstartet ENK, mange (dumme) spørsmål og litt spesielle forhold


Anbefalte innlegg

Heisann. Har lest endel inne på forumet her og har en samling spørsmål som jeg ikke kunne finne svar på, muligens pga at jeg opererer med litt spesielle forhold i yrket mitt.

 

Jeg jobber som håndverker, hovslager blir det nærmeste.

Dvs at jeg kjører ut til staller og trimmer hovene til kunders hester.

Jeg begynte utdanningen min i februar 2018. (Det er ikke offisielt anerkjent utdanning da dette ikke finnes enda.)

 

Jeg begynte å få inntekt (omsetning?) i mars 2018, og møtte 50 000 kr grensa i desember 2018.

 

Jeg startet ikke ENK før i november 2018, og frem til desember så gikk også all omsetningen til min personlige konto. Begge disse tingene var antageligvis rimelig dumt, og nå prøver jeg å få ryddet opp sånn at jeg ikke får noen problemer.

 

Jeg har brukt Vipps til å ta meg betalt fra starten av, da hestefolk er notorisk dårlige betalere og jeg ikke ønsker å ta risikoen ved å sende dem regning. 

 

Spm nr 1: Blir Vipps å regne som kontant, og ikke faktura/regning?

Blir det annerledes i regnskapet i forhold til dette?

 

Spm nr 2: Jeg har mulighet til å ta kopi av "kvitteringen" man får på Vipps for privatpersoner, og matche de opp med innbetalinger til konto i flere kontoutskrifter. Vil dette være nok for å dokumentere omsetningen? Hvor kan jeg bli spurt om å dokumentere omsetningen egentlig?

 

Spm nr 3: Jeg har hatt utgifter til ca 10 000 i utstyr (verktøy/verneutstyr) i løpet av 2018. Holder det å dokumentere dette med kontoutskrift, eller må jeg ha feks ordrebekreftelse fra nettbutikk i tillegg, hvis jeg vil få fradrag for dette?

 

Spm nr 4: Jeg har også gått til Osteopat for å behandle ryggen, da det er et meget tungt yrke som krever mye av kroppen. Kan man få fradrag for dette (ca 8000)? Og igjen, holder det med kontoutskrift eller må jeg ha fysiske kvitteringer? Og kan jeg betale med bedriftskortet hos Osteopaten fremover?

 

Spm nr 5: Jeg har kjørt rundt 4500 km i 2018 med min private bil, for å utøve yrket mitt. Kan jeg få fradrag for dette, hvis jeg bare har et digitalt dokument hvor det står dato og hvor jeg har vært og km?

Er det riktig å regne km som tur retur, eller skal man bare regne tur ut? Kan jeg også bruke bedriftskortet til å fylle bensin?

 

Spm nr 6: Jeg har en håndfull vippsbetalinger som har skjedd i mellomrommet mellom mva grensen og mva godkjenningen (som jeg fremdeles venter på). Er det mulig at jeg bare sender inn 25% mva for disse betalingene når jeg får godkjenning? Det er ikke aktuelt å etterkreve mvatillegg fra privatkunder. Og den eneste andre løsningen jeg kan se er at jeg privat refunderer dem beløp tilsvarende moms, og at de så betaler det tilbake igjen som etterbetaling av moms. Og det virker veldig plundrete.

 

Jeg har nå egen bedriftskonto som betalinger går til, så det ikke skal bli så mye rot.

Og etter å ha snakket med skatteetaten, har jeg nå også gått over til en annen type Vipps der jeg kan få spesifisert andelen av summen som er mva.

 

Tusen takk for alle eventuelle svar, det er fryktelig skummelt og mye å sette seg inn i for en som ikke kan noe om dette fra før, og jeg setter uendelig stor pris på hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville anskaffet en regnskapsfører som kan få deg ajour med alt du "skulle ha gjort" og få hjelp av vedkommende til å finne ut hva som er hva, hva du kan og ikke kan gjøre osv..

Det koster noen kroner men frigjør deg fra en mengde timer arbeid som kan brukes på andre ting, som f.eks å leve livet.

Du vil mest sannsynlig få behov for en regnskapsfører før eller siden. Det er en grunn til at dette krever utdannelse.

 

Jeg forsøkte meg på det samme som deg en gang i tiden, men fant fort ut at det medførte enorme mengder hodebry.

Utrolig behagelig å bare "drive foretningen" og la vedkommende ta seg av resten.

 

Finner du en god regnskapsfører kan det faktisk medføre en gevinst for deg da h*n mest sannsynlig kan hjelpe deg med avskrivinger osv som du kanskje ikke visste om fra før.

 

Beklager at jeg ikke svarer deg konkret på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

1: Både Vipps og kortbetaling er vel å regne som en form for kontant betaling, uten kreditt. Det betyr vel også (dessverre) at alle de kompliserte kravene til kassaapparat/system kommer til anvendelse, men det finnes heldigvis en omvei:

 

"Kontantsalg kreves ikke registrert i et kassasystem dersom den bokføringspliktige utsteder salgsdokument (kontantfaktura) i samsvar med delkapittel 5-1."

 

2: Dokumentasjon på omsetning trenger du ikke legge fram før ved eventuelt bokettersyn, men du må selvsagt ha oversikt over tallene og summene når du fyller ut selvangivelse og næringsoppgave (evt forenklet næringsoppgave rett i selvangivelsen ved lav omsetning), så du må ta vare på (men kanskje aldri legge frem...) dokumentasjonen (har vel gått ned fra 10 til 5 år oppbevaringstid nå, tror jeg...). Om Vipps-utskrift er godt nok i seg selv er nok tvilsomt. Kravene til hva et godkjent salgsdokument (kontantfaktura, ref punkt 1) skal inneholde finner du her, og jeg regner ikke med Vipps-utskriften inneholder alt det. For transaksjoner som allerede er gjennomført, kan du kanskje bruke en nett-tjeneste som sendregning.no e.l. og sende den til deg selv (f.eks. på mail), men selvsagt med korrekte navn/adresser på kundene. Om kundene etterspør den, så sender du selvsagt kopi av en slik kontantfaktura til dem også.

 

3: Dette er ganske likt som nevnt under punkt 2, egentlig: kun bank-utskrift, selv sammen med en ordrebekreftelse, er antakelig ikke tilstrekkelig, du må ha en kontantkvittering/kontantfaktura/ordinær faktura som tilfredsstiller de kravene til innhold som nevnt under salgsdokument over. (blant annet med spesifisert mva, særlig viktig når du nå har fått fradragsrett for den.) For kontantkjøp over 1000kr må kvitteringen i tillegg inneholde (kan formodentlig være påført med penn...) ditt navn, ikke bare selgerens, men der er det kun faktiske kontantkjøp med kontanter som menes, ikke om du har betalt med "den bokføringspliktiges betalingskort".

 

4: Usikker. Bedriftshelsetjeneste o.l. er vel godkjent som næringsutgift, men her bør du søke profesjonell hjelp for å få avklart om dette er fradragsberettiget eller ikke. Du kan selvsagt prøve å lete i Skatte-ABC selv. 

 

5: Ja, du kan kreve km-godtgjørelse (både tur og retur...) for bruk av privat bil i næring. (også om du f.eks. henter en pakke med nærings-relaterte ting på posten, eller kjøper inn nærings-relaterte ting, altså ikke bare kundebesøk, men også leverandørbesøk.) Anbefaler å bruke Risangers kjørebok eller noe tilsvarende for dokumentasjon. Utgifter til drift (f.eks drivstoff) og vedlikehold regnes da som private utgifter. (har du brukt bedriftskort må du altså regnskapsføre det som at du har tatt ut penger fra foretaket til privat forbruk.)

 

6: Ja, om det er det enkleste, og det ikke utgjør alt for store beløp i mva for deg å dekke selv, så er vel det mulig. Rent formelt må du vel da utstede en ny (kontant-) faktura, med spesifisert mva, som erstatter den kunden allerede har fått. Den kan du sikkert også produsere med en eller annen nett-tjeneste (om du ikke har regnskaps-/fakturaprogram) og sende til deg selv på samme måte som nevnt under punkt 2.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...