Gå til innhold

Tesla kutter 7 prosent av staben: «Veien videre er svært vanskelig»


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Men hør nå her, det er faktisk bare latterlig. Du bare sier Bloomberg tar feil. Du har rett, fordi vel, fordi du mener du har rett og din mening er visstnok hva som er viktig i verden.

Anbefaler deg å følge med på Bloombergs estimater over tid. Det er helt vanlig at de korrigerer grafen bakover i tid når de ser at de har bommet veldig. Gjerne ved slutten av kvartalet, når de kan hente inn estimater fra andre kilder og se hvordan de ligger an i forhold til disse.

 

Så for all del, følg med på Bloombergs estimater, men de er verdiløse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åjå? Enda en person uten noen kilder som kommer med påstander. Jeg har enda til gode å se noen andre kilder, noen andre tall.

 

Hvis din erfaring er at Espen har bedre kilder enn de fleste så må jeg sette tvil ved enten din hukommelse eller leseegenskaper. Det er ikke det at han har dårlige kilder. Han har IKKE kilder. På noe som helst. I denne tråden, alle andre. Det er lett å se ja.

 

Det at du og Hekomo er enige i det Espen sier, betyr ikke at det er sant. Dere tror hva enn som passer inn i deres bilde. Vanlig for mennesker å gjøre det. Vi søker ikke etter sannheten, men heller bekreftelse på hva vi tror er riktig.

 

Men hør nå her, det er faktisk bare latterlig. Du bare sier Bloomberg tar feil. Du har rett, fordi vel, fordi du mener du har rett og din mening er visstnok hva som er viktig i verden. Akkurat som Trump det som kommer med "fakta" fordi det er han som sier det, så da er det sant. Vet ikke om en skal grine eller le når en ser slikt. Vet du hva, hva om du ikke kan prøve å komme med en kilde?

 

Vet du ellers hva som er enda vanskeligere å huske hvor du har et tall fra? Når du har funnet opp tallet når du lå å drømte om kvelden og så etterpå skal prøve å bevise at det stemmer.

 

Andre tryllekunster Espen har utført er f.eks å ta produksjonstallet av Teslaer en uke, utvide det til et år og så hevde det er Teslas årsproduksjon av biler. Altså slikt er jo bare tull. Tulletall som bare det. Og du kan komme og "forsvare" dine "teslabrødre", men ingen av dere klarer å komme med noen faktiske kilder eller grunnlag for noe som helst, uansett hvor mange dere er. Du vet at selv om mange folk mener noe, så blir det ikke sant av den grunn? Tror du virkelig at om du går rundt omkring på Internett og sier 7000, så blir det sannheten?

 

Og det at du vil at jeg skal be om unnskyldning for å påpeke at her er det bare tulletall, og du får ikke noe kilder på dette er faktisk bare latterlig. Eneste som lyger her er du, Espen og hekomo. Sier 7000, men baserer det på... deres personlige formening. Ingen kilder. OG jeg skal be om unnskyldning, fordi dere ikke tåler at andre stiller spørsmål med tullballet og ikke aksepterer alt dere finner på som sannhet?

 

Nei vet du hva. Enten så får dere vise at det dere sier stemmer, eller så kan dere la være å finne på historier og poste dem i en seriøs diskusjon her. Kommer ingen vei med folk som bare kommer med tull.

Er alt dette ment å forsvare eller dekke over løgnene og angripene dine mot Espen? Og det gjør du ved å komme med flere løgner og angrep?

 

Men for all del, Teslas egne produksjonstall som er de samme som Espen oppga, er vel mindre pålitelig enn Bloombergs anslag (som de ofte retter på i ettertid).

Lenke til kommentar


I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

 

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å følge med på Bloombergs estimater over tid. Det er helt vanlig at de korrigerer grafen bakover i tid når de ser at de har bommet veldig. Gjerne ved slutten av kvartalet, når de kan hente inn estimater fra andre kilder og se hvordan de ligger an i forhold til disse.

 

Så for all del, følg med på Bloombergs estimater, men de er verdiløse.

De korrigerer når de har bommet veldig? Dette regner jeg med du kan bevise, og er ikke noe du bare har funnet på? Så du må jo ha dette fra et sted, kan du komme med kilde?

 

Bloombergs estimater var +/- 1% feilmargin de siste to kvartalene. Verdiløse? Helt åpenbart ikke. Tallene lyver ikke.

 

Så 61.400 M3 på et kvartal. Det er 4700 biler/uke i snitt. Det er samme tall Bloomberg rapporterer det. Står ingenting om 7000 på en uke der. Da ville du hatt en uke med 50% høyere produksjon enn gjennomsnittlig.

 

Er alt dette ment å forsvare eller dekke over løgnene og angripene dine mot Espen? Og det gjør du ved å komme med flere løgner og angrep?

 

Men for all del, Teslas egne produksjonstall som er de samme som Espen oppga, er vel mindre pålitelig enn Bloombergs anslag (som de ofte retter på i ettertid).

Skriver du kun hva andre skriver? Tesla sine produksjonstall sier 4700 i snitt, langt unna 7000. Bloomberg har +/- 1% for sine estimater. Og retter de på dem i ettertid, kan du bevise det?

 

 

Altså fortsatt mer og mer påstander, som ikke kan bevises. Ingen kilder for 7000. Bare vel tall som viser at Bloomberg har rett, og Tesla klarer ikke 5000 biler i uken i snitt engang enda. Hvor lenge siden er det de skulle ha 5000 i uken?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De korrigerer når de har bommet veldig? Dette regner jeg med du kan bevise, og er ikke noe du bare har funnet på? Så du må jo ha dette fra et sted, kan du komme med kilde?

 

Bloombergs estimater var +/- 1% feilmargin de siste to kvartalene. Verdiløse? Helt åpenbart ikke. Tallene lyver ikke.

Nå er ikke bevis på slikt noe jeg har liggende omkring, ettersom det ikke er noe jeg vanligvis har behov for. Men jeg klarte å finne det med bildesøk på google.

 

30. desember 2018:

 

1017993-1546182346878708_origin.jpg

 

1. januar 2019:

 

Bloomberg-Tracker-Model-3-Q4-2018-Produc

 

Plutselig klarte visst Tesla å produsere 8000 biler på to dager...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke bevis på slikt noe jeg har liggende omkring, ettersom det ikke er noe jeg vanligvis har behov for. Men jeg klarte å finne det med bildesøk på google.

 

30. desember 2018:

 

 

 

1. januar 2019:

 

 

 

Plutselig klarte visst Tesla å produsere 8000 biler på to dager...

Det er ukentlige estimater da, ikke daglige. Ikke merkelig om resultatene er feil dag til dag når de måler ukentlig.

Lenke til kommentar

Altså fortsatt mer og mer påstander, som ikke kan bevises. Ingen kilder for 7000. Bare vel tall som viser at Bloomberg har rett, og Tesla klarer ikke 5000 biler i uken i snitt engang enda. Hvor lenge siden er det de skulle ha 5000 i uken?

Nå må du kutte ut trollingen din. Du er sikkert klar over at det var en del fridager i kvartalet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Tesla produserte 8000 Model 3 siste uken i 2018? Greit.

Nei, og det står det ingen steder hos Bloomberg heller om du kan lese grafer.

 

 

@gamlefar

 

Det er MYE feilinformasjon angående Tesla. Selv Elon Musk lyver på Twitter, også om ting som er ulovlig å lyve om. Det er akkurat som med Trump. Du kan ikke egentlig stole på at noe som er skrevet der er riktig. Anbefaler deg å aldri stole på uverifisert informasjon om Tesla. Det er utrolig mye info som er bare rent feil ute å går. Spør folk om kilder hver gang. Det er mange som er villig til å si hva som helst for Tesla. Og alle som ikke hopper av glede over alt Tesla er i en slags konspirasjon mot Tesla. Kildekritikk er svært viktig her. Ikke hør og stol på hva folk skriver.

Wow. I tillegg til alt det andre, så driver man regel rett og lyver om tall for å sette Tesla i et bedre lys! Nå begynner det å blir virkelig ille. 

 
Endret av Lunaris
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, og det står det ingen steder hos Bloomberg heller om du kan lese grafer.

Da fungerer ikke forklaringen din med at de estimerer ukentlig. For å få ett hopp på 8000 biler på to dager måtte de oppdatert *minst* to uker bakover i tid.

 

(Men ser man på stolpediagrammene til høyre ser man at de har økt estimatene 4 uker bakover i tid... Hver stolpe er en uke.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla hadde som mål å produsere 10 000 Model 3 i uken i løpet av 2018. Kommentar fra Musk august 2017:

 

"What people should absolutely have zero concern about, and I mean 0, is that Tesla will achieve a 10,000 unit production week by the end of next year," Musk said, according to Electrek.

Nå er vi et stykke ut i 2019 og de produserer ca halvparten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla hadde som mål å produsere 10 000 Model 3 i uken i løpet av 2018. Kommentar fra Musk august 2017:

Nå er vi et stykke ut i 2019 og de produserer ca halvparten.

Vi vet ikke akkurat hvor nært de kom. Trolig 6000-7000 per uke på det meste, altså 60-70%.

 

Målene Musk kommer med er alltid på maks produksjonstakt, ikke gjennomsnittet over et kvartal. Og det tar ikke hensyn til nedetid. Selv når Tesla klarer stabil produksjon på 10k per uke, så er det i snitt bare 9230 per uke, ettersom det er vanlig med en uke nedetid per kvartal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da fungerer ikke forklaringen din med at de estimerer ukentlig. For å få ett hopp på 8000 biler på to dager måtte de oppdatert *minst* to uker bakover i tid.

 

(Men ser man på stolpediagrammene til høyre ser man at de har økt estimatene 4 uker bakover i tid... Hver stolpe er en uke.)

Joda, ukentlig betyr ikke at de hver uke har riktig tall. Tar tid å få inn alle tallene de bruker for analysen. Du har alltid ureviderte og reviderte rapporter også.

 

Vi vet ikke akkurat hvor nært de kom. Trolig 6000-7000 per uke på det meste, altså 60-70%.

 

Målene Musk kommer med er alltid på maks produksjonstakt, ikke gjennomsnittet over et kvartal. Og det tar ikke hensyn til nedetid. Selv når Tesla klarer stabil produksjon på 10k per uke, så er det i snitt bare 9230 per uke, ettersom det er vanlig med en uke nedetid per kvartal.

Du vet ikke, så du bare finner på et tall? Morsomt. Du vet ikke, slutt der. Hva du tror basert på egne tanker er irrelevant. Jeg kan si jeg tror 5000 var høyeste. Og så? Det har ingenting for seg.

 

Heller ingen som bryr seg om hva du klarer en uke. Du kan hyre inn masse ekstra folk og kjøre fabrikken 24/7 og få gode tall for en uke. Hvem bryr seg? Produksjon over tid er eneste som betyr noe. En uke 10.000 og 3 uker 2000 er 16000. 4 uker med 5000 er 20.000. Ifølge deg er eksempel 1 bedre, fordi de klarte 10.000 på en uke. Det er jo bare latterlig, ingen som bryr seg om hva du klarer på en uke av produksjon. Ingen som opererer fabrikk som tenker slik. 

 

Jeg kan og si deg det, Tyskland har langt mer fridager enn USA har. Ingen teller med nedetid for produksjonstall av tyske biler heller. Hvis du faktisk har ting under kontroll så planlegger du rundt fridagene. Det har ikke noe å si om du har planlagt for det. Om Tesla ikke har det, ja det er deres problem i så fall. Bilproduksjon sammenlignes per kvartal eller år. Det finnes ikke spesialregler for Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det virker som mange har overdrevne forventninger til rekkevidden på fossilbiler. La meg ta noen regneeksempler for å sette det litt i perspektiv til de elbilene som finnes. Her er noen omtrentlige tall for de vanligste bilklassene.

 

post-3851-0-69482500-1548195799_thumb.png

 

Bruk følgende kode for å gjenbruke vedlegget andre steder på forumet:

 

[attachment=609252:Rekkevidde fossilbil.png]

 

Formelen er uhyre enkel: rekkevidde i km = tankvolum i liter * 10 / forbruk i liter per mil. Sett inn dine egne tall og få din egen rekkevidde.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel heller det at det tar et minutt å fylle som gjør at folk ikke tenker så mye over rekkevidde på bensin. Og det er jo rimelig enkelt å øke rekkevidden på bensinbiler også. En større bensintank betyr mer vekt og forbruk, men langt ifra i forhold til hvor mye ekstra energi du får. Tenk om du dropper bagasjerommet på en stor SUV og setter inn noe latterlig som 500-1000 liter bensintank. Da kan du kjøre lenge da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne kjøre 700km med min gamle fosilbil, med Leafen kommer jeg 180km. Kunne kjørt lenger, men trenger buffer for å komme til neste ladestasjon om den første er ute av drift. På mine turer Stavanger Oslo hadde jeg som regel ett stopp på 15 - 20 minutt der jeg spiste en hamburger. Planla jeg dårlig måtte jeg ha ett stopp til på fem minutt for å pisse. Med Leafen MÅ jeg har minst fire ladestopp på 30 minutt hver.

 

Vi trenger batteripakker på 200kWt, helst på 300kWt når en stikker til Tyskland.

Lenke til kommentar

Vi vet ikke akkurat hvor nært de kom. Trolig 6000-7000 per uke på det meste, altså 60-70%.

 

Målene Musk kommer med er alltid på maks produksjonstakt, ikke gjennomsnittet over et kvartal. Og det tar ikke hensyn til nedetid. Selv når Tesla klarer stabil produksjon på 10k per uke, så er det i snitt bare 9230 per uke, ettersom det er vanlig med en uke nedetid per kvartal.

Javel, så når Musk sier de garantert skulle oppnå 10 000 i uken så var det altså bare kanskje hva de klarte maks i en uke eller noen få uker? Og egentlig aldri reelle tall han snakket om? Himmel og hav, dette blir bare dummere og dummere.

 

Det virker som mange har overdrevne forventninger til rekkevidden på fossilbiler. La meg ta noen regneeksempler for å sette det litt i perspektiv til de elbilene som finnes. Her er noen omtrentlige tall for de vanligste bilklassene.

 

attachicon.gifRekkevidde fossilbil.png

 

Bruk følgende kode for å gjenbruke vedlegget andre steder på forumet:

[attachment=609252:Rekkevidde fossilbil.png]

Formelen er uhyre enkel: rekkevidde i km = tankvolum i liter * 10 / forbruk i liter per mil. Sett inn dine egne tall og få din egen rekkevidde.

Jeg har en mindre bil med 52 liters tank. På langkjøring bruker den mellom 0.39 og 0.43. Bruker ca. en kvart tank fra Drammen til Bergen på sommerstid. Det er enorm rekkevidde sammenlignet med en elbil.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Javel, så når Musk sier de garantert skulle oppnå 10 000 i uken så var det altså bare kanskje hva de klarte maks i en uke eller noen få uker? Og egentlig aldri reelle tall han snakket om? Himmel og hav, dette blir bare dummere og dummere.

Det er jo reelle tall, bare ikke gjennomsnittlige tall over et kvartal.

 

Når Tesla har klart å få opp produksjonstakten til 10.000 Model 3 på en uke, så handler det om å klare å gjenta dette igjen og igjen. Det er da noe man vil fortsette å jobbe med helt til man er så nært som mulig å gjenta det hver eneste uke fabrikken er full i drift.

 

Om Tesla hadde klart å få til 10.000/uke i Q4, så kunne totalproduksjonen i Q4 vært f.eks 90.000 biler. Så kunne den vært f.eks 105.0000 biler i Q1 og 120.000 biler i Q2, for så å ligge stabilt på dette utover i tid.

 

Joda, ukentlig betyr ikke at de hver uke har riktig tall. Tar tid å få inn alle tallene de bruker for analysen. Du har alltid ureviderte og reviderte rapporter også.

Ok da. Vi er i hvert fall enige om at Bloomberg ikke har de "faktiske" tallene, og det er poengløst å følge med fra dag til dag, ettersom de oppdaterer tallene langt bakover i tid når de føler for det. Tallene stemmer nok sikkert sånn noenlunde rett etter Tesla har sluppet sine kvartalsmessige oppdateringer på produksjons- og leveransetall.

 

Du vet ikke, så du bare finner på et tall? Morsomt. Du vet ikke, slutt der. Hva du tror basert på egne tanker er irrelevant. Jeg kan si jeg tror 5000 var høyeste. Og så? Det har ingenting for seg.

Skal man ikke diskutere egne meninger er et bare å legge ned diskusjon.no. Da kan man klare seg med snl.no og wikipedia.no.

 

Heller ingen som bryr seg om hva du klarer en uke. Du kan hyre inn masse ekstra folk og kjøre fabrikken 24/7 og få gode tall for en uke. Hvem bryr seg? Produksjon over tid er eneste som betyr noe. En uke 10.000 og 3 uker 2000 er 16000. 4 uker med 5000 er 20.000. Ifølge deg er eksempel 1 bedre, fordi de klarte 10.000 på en uke. Det er jo bare latterlig, ingen som bryr seg om hva du klarer på en uke av produksjon. Ingen som opererer fabrikk som tenker slik.

Tanken er at når man har klart 10.000 per uke en gang vil man etter hvert klare å gjenta det igjen og igjen. Så etter litt tid vil man da kunne stabilisere seg på rundt 120.000 biler per kvartal.

 

Tesla har ikke klart dette hittil, men det ser ut som de kan komme veldig nært i 2019.

 

Jeg kan og si deg det, Tyskland har langt mer fridager enn USA har. Ingen teller med nedetid for produksjonstall av tyske biler heller. Hvis du faktisk har ting under kontroll så planlegger du rundt fridagene. Det har ikke noe å si om du har planlagt for det. Om Tesla ikke har det, ja det er deres problem i så fall. Bilproduksjon sammenlignes per kvartal eller år. Det finnes ikke spesialregler for Tesla.

Det er greit å sammenligne per kvartal eller per år.

 

Per uke går også, men da må man ta hensyn til fridager. Akkurat samme virkelighet må de tyske forholde seg til. Om de produserer f.eks 50.000 per uke, så vil den kvartalsmessige produksjonen være nærmere 600.000 enn 650.000.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...