hekomo Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 (endret) Å eie en bil handler om mere en batterikapasitet. Du burde finne deg fora der dine kvaliteter kommer mere til sin rett. Du har fortsatt ikke fått med deg hva vi snakker om? Vi snakker ikke om batterikapasitet heller. Det jeg skrev til deg er at du ikke bør si for mye før du faktisk har prøvekjørt bilen. Dette som svar på det du skrev: "Syntes det er imponerende at de klarer å selge biler i det hele tatt. Amerikanske biler har vert akterutseilt teknologisk i mange år pga alslags lean greier." Ikke et eneste ord om batterikapasitet eller service. Her snakket du om teknologi. Espen finner på 95% av tallene han skriver. Han har aldri kilde på noe som helst, og bare finner på noe. Det er veldig enkelt å vise. Jeg har bare begynt å be han bevise tallene han kommer med i innleggene før jeg svarer på noe, og da blir det stille med en gang. https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/ Her har vi jo ca 4700 biler per måned. Altså langt unna 7000. Du får bare løgner og tall som ikke stemmer derfra. Så trikset er å be om bevis, og plutselig kommer det ikke mer innlegg fra den kanten. Jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden angriper Espen og lyver om ham. Du burde skamme deg. Endret 23. januar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Hvorfor trenger en hydrogenbil varmepumpe?Er det ikke spillvarme nok til å varme kupeen? 40% av energien forsvinner vel? Eller passerer hydrogen uten å bli brent? Hele konseptet ramler om ikke spillvarmen kan utnyttes! Registrere at brukere av bilen sier at rekkevidde om vinteren avhenger veldig om man kun bruker bare spillvarme eller kupevarme i tillegg. Med kun spillvarme og bilen satt til ECO-Hi modus så holder rekkevidden seg. Men det er visstnok ikke godt nok hvis man skal ha det varmt og behagelig på veldig kalde dager og bilen mangler varmepumpe som gjør at man taper rekkevidde når man bruker kupevarme. Da er tapet på ca. 20%.20% er meir enn eg taper i rekkjevidde om vinteren i min Model S. Problemet i ein hydrogenbil er som regel å kvitte seg med all overskotsvarmen. Når det er kaldt nok er det ikkje noko problem, for då går all varmen med til å forvarme fleire hundre liter luft i minuttet til brenselcella. Då er det so kaldt ute at ei lita luft-luft-varmepumpe neppe er veldig effektiv. Elbilar treng ikkje å forvarme mange hundre liter luft i minuttet, og bør difor klare seg betre på svært kalde dagar. Eg vil tru det sit djupt inne å installere enno meir greier under eit panser som allereie er høgt for å få plass til alle komponentane som trengst til ei brenselcelle, på ein bil som nesten ikkje sel i land med kalde vintrar. (Eller andre stader.) Difor trur eg det vert lenge til du ser ei varmepumpe i ein hydrogenbil. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Nytt stort hydrogenprosjekt i Norge: https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/planlegger-storstilt-produksjon-av-flytende-hydrogen-i-kvinnherad?fbclid=IwAR3IiAVZBd0MBlQP-rT1AMw03L7JEr7apdlaI-C95dgLyM3PdNmgIQDR_Sk Målet er å få til konkurransedyktig storproduksjon av flytende hydrogen fra vannkraft med en installert effekt på 30–60 MW og en produksjon på 10–20 tonn hydrogen per døgn. Da vil man kunne forsyne et kommende norsk marked for grønn hydrogen til ferger, hurtigbåter, sjøtransport og landtransport, heter det i en pressemelding fra Kvinnherad kommune. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Nytt stort tapsprosjekt i Norge. Triste greier. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Ikke nødvendigvis. Hvis dette brukes til for eksempel hurtigbåtstrekninger der batterier blir for tungt og dyrt, så er det mange fordeler med å bytte ut diesel og tungolje med hydrogen. Mindre NOx, CO2 produseres på et fast punkt på land sånn at det potensielt kan lagres, mindre partikler og eksos-ubehag i havner, mindre støy osv. Riktig verktøy til hver jobb. Hydrogen har sin plass i samfunnet det også, man må bare passe på å ikke se seg blind på det ene eller andre i alle sammenhenger. 4 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Musk er ikke mye til å stole på: Musk said in a letter to employees on Tuesday [June 2018]. "I also want to emphasize that we are making this hard decision now so that we never have to do this again." Kilde 3 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Dette markedet får ikke Tesla ta del i. South Korea has announced it expects the number of hydrogen cars on its roads to increase 40-fold by 2022. Deputy Prime Minister and Minister for Economy and Finance Hong Nam-ki expects the number of fuel cell electric vehicles (FCEVs) to soar from the current figure of 2,000 to 80,000 units in 2022. https://www.energylivenews.com/2019/01/21/south-korea-on-the-road-to-40000-hydrogen-cars-by-2022/?fbclid=IwAR1s8lLngR-yerD4QVunMKuLY7siY3kowIM78Ltw4lfKzKb6xoCGHAlPEiw 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Tesla lever nok fint med det, om de spådommene mot formodning skulle slå til. Med 80k totalt på vei i 2022 så er det vel snakk om salg på noe sånt som 30k per år. Innen den tid utgjør 30k biler trolig maks et par ukers produksjon/salg for Tesla. Kanskje bare en uke. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Du har fortsatt ikke fått med deg hva vi snakker om? Vi snakker ikke om batterikapasitet heller. Det jeg skrev til deg er at du ikke bør si for mye før du faktisk har prøvekjørt bilen. Dette som svar på det du skrev:"Syntes det er imponerende at de klarer å selge biler i det hele tatt. Amerikanske biler har vert akterutseilt teknologisk i mange år pga alslags lean greier."Ikke et eneste ord om batterikapasitet eller service. Her snakket du om teknologi. Vel. Jeg har faktisk ikke tid til å teste alle mulige alternativer når jeg skal handle en vare. Kjøper jeg en vaskemaskin,tester jeg ikke 15 stykker før jeg kjøper. Jeg leser faglitteratur ,spesifikasjoner og tester. Det gjelder bil også. Da slipper jeg å teste 16 biler når jeg på forhånd finner ut at bare 2 av dem oppfyller de krav jeg setter til bilen. Leser man faglitteratur om bil, selv liker jeg ATZ og MTZ, så er det utrolig hva man kan finne ut. Man kan lese om karroseriets torsjon og bøyestivhet, beregnet tyngdepunkt i lengde/bredde/høyde retning med og uten last,bruk av høyfaste metaller, produksjonsmetoder, hjulopphenget, bremseeffekt, friksjon i bremseklosser, temperatur bestandighet, kjøling av skiver, styring og servosystemer, rustbeskyttelse, lysteknologi , klimasystem og luftkondisjonering , airbag systemer og sensorer, akustikk og lydsystemer, ABS og stabilitetskontroll, recycelig og materiale bruk, vedlikeholds behov og intervaller. Som sagt slikt liker jeg å finne ut av før jeg i det hele tatt prøver bilen. Tesla er en forholdsvis ny bilprodusent. Bilen er billig og batteripakke er dyr. Å be meg om å prøve den blir som å spørre meg om å prøvekjøre en russisk bil. Jeg vet den ikke oppfyller mine krav til kvalitetsfølelse og finish. Heller ikke til driftsikkerhet og deletilgang. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Dette markedet får ikke Tesla ta del i. South Korea has announced it expects the number of hydrogen cars on its roads to increase 40-fold by 2022. Deputy Prime Minister and Minister for Economy and Finance Hong Nam-ki expects the number of fuel cell electric vehicles (FCEVs) to soar from the current figure of 2,000 to 80,000 units in 2022. https://www.energylivenews.com/2019/01/21/south-korea-on-the-road-to-40000-hydrogen-cars-by-2022/?fbclid=IwAR1s8lLngR-yerD4QVunMKuLY7siY3kowIM78Ltw4lfKzKb6xoCGHAlPEiw Den koreanske bilmarknaden er enormt stor, med 1,8 millionar nye bilar i året. 78.000 bilar innan utgangen av 2022 vil seie 1% av det totale bilsalet i fire år. Den koreanske marknaden er òg veldig spesiell, med 83% lokale merke. Sjølv ein gigant som VW selde 0 bilar i Sør-Korea i 2017 og berre 15000 i 2018. Berre typiske luksusmerke som Mercedes og BMW kan skilte med (relativt) store salstal av utanlandske produsentar. Tesla fekk lisens til å opne opp i landet i 2017, opna for sal av Model S mot slutten av 2017 og fekk godkjent Model X på slutten av 2018. Tesla står ikkje på listene over salstal som eg har funne, men Tesla siktar mot luksus-segmentet. Når den Sør-Koreanske staten skal kjøpe masse hydrogenbilar, er det heilt klårt ei subsidiering av lokale bilprodusentar, som har vorte lurt til å satse på hydrogen. Dei ser at bilane ikkje let seg eksportere. Samstundes er elbilar utruleg populære i Sør-Korea. Dei stiller seg i kø som oss, medan dei lokalt produserte bilane går til eksport for å tilfredsstille ulike regulatoriske krav i andre marknadar. Salet av ladbare bilar i Sør-Korea doblar seg år for år, og dei ventar at 20% av bilsalet kjem til å vere ladbare bilar innan 2021. Dvs ca 360.000 bilar i året i 2021. Då er ikkje 19.500 bilar i året over 4 år spesielt mykje. Kan hende Tesla slår det, faktisk. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 (endret) Lunaris: Noen batteribiler har lengre rekkevidde enn noen bensinbiler og dieselbiler. Det er litt overlapp der allerede, men det er selvsagt ønskelig med større overlapp enn i dag så det finnes et utvalg av biler som dekker flere behov. De som kjører langt, men gjør det sjelden, bør vurdere lite batteri + rekkeviddeforlenger, framfor stort batteri. Den andre delen som jeg mener er kraftig underkommunisert, er høy ladeeffekt. Dette er vel så viktig som rekkevidde ved langkjøring. (Hverdagskjøring har de fleste elbiler både nok rekkevidde for og ladeeffekten trenger ikke være høy). Høy ladeeffekt kan oversettes direkte til lite ventetid. Med 100 kW ladeeffekt og et forbruk på 0,2 kW/km gir 250 km rekkevidde på en halvtimes lading. Biler med 50 kW bruker en hel time på å lade 250 km. Da begynner det å bli irriterende tidkrevende. Ved 20 kW er det en direkte lidelse og 3-7 kW gjør langturer fullstendig håpløst. Jeg har sagt det mange ganger før og mener fortsatt Tesla har funnet en veldig brukervennlig "oppskrift" med sykluser a 3-4 timers kjøretid og en halvtime ladetid. Både rekkevidde og ladeeffekt er nøkkelfaktorer for å få dette til. Ladeeffekt og batteristørrelse henger nøye sammen. I dag har vi helt grei ladeeffekt på bilene med størst batteri. I framtida blir nok det ennå bedre, selv om det ikke er så viktig for disse bilene. Det er elbilene med lite og mellomstort batteri høyere ladeeffekt er viktigst for og der kommer vi nok til å se store forbedringer. Ja, batteribiler har vel rekkevidde til de aller fleste kjøreturer allerede i dag. Det med lading er et godt poeng ja. Tesla sine hurtigladere har jo veldig god ladeeffekt og med ladere som kan lade så raskt, og forhåpentligvis raskere så kan du få rimelig lang rekkevidde med et par stopp, eller uendelig rekkevidde. Du har jo bensinfolk som vil kunne kjøre 12 timer + null stopp og mener elbil ikke er brukenes før den kan det (som egentlig bare er en unnskyldning da, om den klarer det finner de bare på noe annet den *må* klare). Derimot så vil ikke jeg det. Det er grunn til at vi har regler for yrkessjåfører om stopp. Det at folk stopper etter en del timer på veien for en liten pause er i alles interesse. Og hvis du kan få i nok strøm i bilen til neste stopp så kan du jo kjøre og kjøre. Så gir mye mening det med ladehastighet ja. Merker det bare på mobil også. Når du får 20-25W ladeeffekt på batterier som er 15-20W så får du mye brukstid veldig raskt. Jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden angriper Espen og lyver om ham. Du burde skamme deg. Jeg angriper ingen. Espen kommer med utsagn som er beviselig gale. Det viste jeg jo ved å legge ved link som viser faktiske tall som er nærmere halvparten av de tallene Espen påstår. Disse tallene han kommer med kommer ikke fra noe som helst. Finnes ingen kilde. Hvis han hadde hatt har han god mulighet med å komme, men det kommer aldri, ikke nå heller. Jeg lyver? Når jeg påpeker at noen andre bare finner på tall og viser at disse tallene er helt feil? Du får prøve igjen. Jeg mener bare se på innlegget ditt. Om du har noe jeg har sagt du mener er løgn, så er det bare å vise det. Ellers så er det faktisk du som kommer med påstander uten hold i om meg. Fordi jeg ser ikke at du kommer med noe for å underbygge dine påstander om at jeg hverken angriper andre eller lyver om andre. Og det er faktisk veldig lite greit å komme med slike påstander om andre. Endret 21. januar 2019 av Lunaris 6 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Når den Sør-Koreanske staten skal kjøpe masse hydrogenbilar, er det heilt klårt ei subsidiering av lokale bilprodusentar, som har vorte lurt til å satse på hydrogen. Dei ser at bilane ikkje let seg eksportere. Lol. Det vi ser nå er en eskalering av hydrogen til både biler og masse annet. Stikk i strid med hva du hardnakket har hevdet. Er redd du får flere slike nyheter i fleisen i årene fremover. Da kan de gamle innleggene dine blir ganske komiske..... 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Jeg angriper ingen. Espen kommer med utsagn som er beviselig gale. Det viste jeg jo ved å legge ved link som viser faktiske tall som er nærmere halvparten av de tallene Espen påstår. Disse tallene han kommer med kommer ikke fra noe som helst. Finnes ingen kilde. Hvis han hadde hatt har han god mulighet med å komme, men det kommer aldri, ikke nå heller. Jeg lyver? Når jeg påpeker at noen andre bare finner på tall og viser at disse tallene er helt feil? Du får prøve igjen.Du har ikke linket til noen kilde som viser "faktiske" tall. Bloomberg gjetter på produksjonstakten utifra hvor ofte og hvor mange VINs Tesla registerer i de offentlige databasene. Jeg baserer ikke mine estimat på VINs, men heller diverse lekkasjer fra fabrikken. Det får være ditt valg å ikke ha tiltro til mine estimater, men per dags dato har vi ikke særlig annet enn estimater å basere oss på. Vi vet Q4 hadde en gjennomsnittlig produksjonen på ca 5100 stk/uke, men noen uker vil være høyere og noen lavere. Kanskje var toppuken 5500, kanskje 6000, kanskje 6500, kanskje 7000. Vi får se om det kommer offisielle tall etter hvert, men jeg tviler på at Tesla kommer til å dele denne informasjonen. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 (endret) Du har ikke linket til noen kilde som viser "faktiske" tall. Bloomberg gjetter på produksjonstakten utifra hvor ofte og hvor mange VINs Tesla registerer i de offentlige databasene. Jeg baserer ikke mine estimat på VINs, men heller diverse lekkasjer fra fabrikken. Det får være ditt valg å ikke ha tiltro til mine estimater, men per dags dato har vi ikke særlig annet enn estimater å basere oss på. Vi vet Q4 hadde en gjennomsnittlig produksjonen på ca 5100 stk/uke, men noen uker vil være høyere og noen lavere. Kanskje var toppuken 5500, kanskje 6000, kanskje 6500, kanskje 7000. Vi får se om det kommer offisielle tall etter hvert, men jeg tviler på at Tesla kommer til å dele denne informasjonen. Ja, så har du noen kilder? Har du enda ikke forstått problemet? Du skriver masse tall og steder disse tallene angivelig kommer fra, men hvorfor kan du ikke dele disse kildene med andre? Bloomberg er ikke perfekt, spesielt på raske endringer, men tallene deres over tid har lite feilmargin. Og vet du hva de er bedre enn? Tall noen bare har funnet på og tatt utifra løse luften, slik du gjør når du bare skriver et tall og ikke oppgir noen kilde. Du kan ikke drive å diskutere hvilke tall som er best, om du ikke klarer å presentere en eneste kilde engang. Du har ingen tall overhodet. Endret 22. januar 2019 av Lunaris 8 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 (endret) Musk er ikke mye til å stole på: Musk said in a letter to employees on Tuesday [June 2018]. "I also want to emphasize that we are making this hard decision now so that we never have to do this again." Kilde Hvis du leser det som faktisk står der, så skriver han at de gjorde det så de ikke måtte gjøre det igjen. Det vil si, de gjorde det for å hindre at de ville måtte gjøre det i fremtiden. Det betyr ikke at han garanterte at de aldri ville måtte gjøre det. Musk er kanskje et geni, men han kan faktisk ikke diktere markedsforholdene. Det trodde jeg at selv du skjønte. Vel. Jeg har faktisk ikke tid til å teste alle mulige alternativer når jeg skal handle en vare. Kjøper jeg en vaskemaskin,tester jeg ikke 15 stykker før jeg kjøper. Jeg leser faglitteratur ,spesifikasjoner og tester. Det gjelder bil også. Da slipper jeg å teste 16 biler når jeg på forhånd finner ut at bare 2 av dem oppfyller de krav jeg setter til bilen. Så fint da. Men du burde du kanskje ikke uttale deg om for eksempel teknologien i en bil du aldri har prøvd? Jeg angriper ingen. Espen kommer med utsagn som er beviselig gale. Det viste jeg jo ved å legge ved link som viser faktiske tall som er nærmere halvparten av de tallene Espen påstår. Disse tallene han kommer med kommer ikke fra noe som helst. Finnes ingen kilde. Hvis han hadde hatt har han god mulighet med å komme, men det kommer aldri, ikke nå heller. Jeg lyver? Når jeg påpeker at noen andre bare finner på tall og viser at disse tallene er helt feil? Du får prøve igjen. Jeg mener bare se på innlegget ditt. Om du har noe jeg har sagt du mener er løgn, så er det bare å vise det. Ellers så er det faktisk du som kommer med påstander uten hold i om meg. Fordi jeg ser ikke at du kommer med noe for å underbygge dine påstander om at jeg hverken angriper andre eller lyver om andre. Og det er faktisk veldig lite greit å komme med slike påstander om andre. Jeg trenger egentlig bare sitere det du selv skrev: "Espen finner på 95% av tallene han skriver. Han har aldri kilde på noe som helst, og bare finner på noe." I følge deg finner han altså på nesten alle tall, og har aldri kilde på noe. Han bare finner på ting. I følge deg. Dette er ren løgn, og et angrep. Og nei, du har ingen kilde. Bloomberg-trackeren er beregninger/anslag. Ja, så har du noen kilder? Har du enda ikke forstått problemet? Du skriver masse tall og steder disse tallene angivelig kommer fra, men hvorfor kan du ikke dele disse kildene med andre? Du er klar over Tesla har kommet med produksjonstallene for Q4, ikke sant? 61.394 Model 3 produsert i kvartalet, dvs. ca. 5100 biler i uka. Det er ikke Espen som finner på noe. Det er du som ikke følger med og som velger å angripe Espen basert på alt du ikke vet. Endret 23. januar 2019 av Omnia vincit amor 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Så fint da. Men du burde du kanskje ikke uttale deg om for eksempel teknologien i en bil du aldri har prøvd? Er det ikke mulig å beskrive teknologi i tekst? Kan jeg uttale meg om tekniologien som finnes i en lada 1500 uten å ha prøvd den? Kan jeg uttale meg om tekniologien i en gearkasse uten å prøve den? Men om en tesla kan man ikke lese om tekniologien. Er det fordi tekniologien ikke er dokumentert? Er det noe hemmelig som kun de som har kjørt en slik får kjennskap til og som blir truet på livet om de ikke holder tett? Forklar! 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Når den Sør-Koreanske staten skal kjøpe masse hydrogenbilar, er det heilt klårt ei subsidiering av lokale bilprodusentar, som har vorte lurt til å satse på hydrogen. Dei ser at bilane ikkje let seg eksportere.Lol. Det vi ser nå er en eskalering av hydrogen til både biler og masse annet. Stikk i strid med hva du hardnakket har hevdet. Er redd du får flere slike nyheter i fleisen i årene fremover. Da kan de gamle innleggene dine blir ganske komiske.....Nei, vi ser ikkje det no. Vi ser ein påstand om at Sør-Korea kjem til å ha nokre få hydrogenbilar på vegen i 2022. Det er mage år til. Dersom berre ein brøkdel av alle framtidsvisjonane om hydrogen dei siste 40 åra hadde slått til, måtte vi stabla hydrogenbilane i høgda på vegane for å få plass til alle. Det skulle vere nok å lese om alle storsatsingane i Kina sidan 1960-talet. Mange store ord, ingen realisme og ingen varig resultat. Faktum er at bilindustrien er inne i eit teknologiskifte, og hydrogen er ikkje ein del av det. Hydrogenbilar er ein er ein kuriositet sjølv etter fleire tiår med storsatsingar frå mange selskap. Dei fleste store bilprodusentane har lagt ned hydrogen-avdelingane sine dei siste fem åra. Eg hugsar hydrogen-fantastane var i ekstase over Toyota for nokre år sidan, og jubla over at Messias var komen, men sjølv Toyota har redusert ambisjonsnivået kraftig for hydrogen. I staden har Toyota investert veldig mykje pengar i batteri og tilsett sjølvaste Akido Toyoda som sjef for elbil-divisjonen. Toyota har forplikta seg til å levere ein ny Mirai og nokre bussar til Tokyo-OL. Etter det tippar eg Toyota vert ein rein leverandør av teknologi og delar til andre. Det er grenser for kor mykje pengar dei vil brenne. Dei Sør-Koreanske subsidiane er heilt sikkert retta mot innanlandske produsentar, som ikkje får eksportert hydrogenbilane sine, akkurat som dei japanske subsidiane er retta mot Toyota og Honda. Salet av hydrogenbilar går ned og modellutvalet har vorte redusert til to. Nexo og Mirai er dei einaste som er tilgjengelege i Noreg. Skal desse to bilane drive hydrogen-revolusjonen? Eg trur ikkje det. Til samanlikning har Tesla åleine tre elbil-modellar på marknaden, og salstala trur eg ikkje du er interessert i å samanlikne. :-) 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Du har ikke linket til noen kilde som viser "faktiske" tall. Bloomberg gjetter på produksjonstakten utifra hvor ofte og hvor mange VINs Tesla registerer i de offentlige databasene.Ja, så har du noen kilder? Har du enda ikke forstått problemet? Du skriver masse tall og steder disse tallene angivelig kommer fra, men hvorfor kan du ikke dele disse kildene med andre? Bloomberg er ikke perfekt, spesielt på raske endringer, men tallene deres over tid har lite feilmargin. Og vet du hva de er bedre enn? Tall noen bare har funnet på og tatt utifra løse luften, slik du gjør når du bare skriver et tall og ikke oppgir noen kilde. Du kan ikke drive å diskutere hvilke tall som er best, om du ikke klarer å presentere en eneste kilde engang. Du har ingen tall overhodet. No viser det seg at Espen hadde heilt korrekt tal, og at du og Bloomberg tok feil. Mi erfaring er at Espen har betre kjelder enn dei fleste. :Eg kan faktisk ikkje komme på eit einaste tilfelle der Espen har teke feil. Kan du? :-) Dersom du har rett i at Espen finn på 95% av tala han skriv, skulle det vere ganske enkelt å dokumentere berre med innlegga i denne tråden. Dersom du tek feil, tykkjer eg du kal be han om orsaking. Å hugse eit tal rett er ofte enklare enn å hugse kvar ein har det frå. So lenge talet er sakleg og han ikkje har for vane å overdrive eller hugse feil, tykkjer eg det er urimeleg å krevje at han skal leite fram kjelder for kvar einaste liten ting, berre for at du skal få dokumentert at du tek feil. Du har ikkje den same historikken i å ha rett i noko som helst, so eg ber deg om å dokumentere at Espen finn på 95% av tala han skriv. Meiner du det er sannsynleg at produksjonen har vore 5100 bilar i veka i dei periodane produksjonen har stått stille pga jul, Thanksgiving eller planlagde endringar av produksjonslinja, eller kan det hende at produksjonen har vore oppe i 6-7000 i dei vekene produksjonen har gått normalt heile veka? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Er det ikke mulig å beskrive teknologi i tekst? Kan jeg uttale meg om tekniologien som finnes i en lada 1500 uten å ha prøvd den? Kan jeg uttale meg om tekniologien i en gearkasse uten å prøve den? Men om en tesla kan man ikke lese om tekniologien. Er det fordi tekniologien ikke er dokumentert? Er det noe hemmelig som kun de som har kjørt en slik får kjennskap til og som blir truet på livet om de ikke holder tett? Forklar! Du får ikke prøvd hvordan teknologien er i praksis når du kjører bilen. Jeg tror nok en prøvekjøring vil gi pipa en annen lyd. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 No viser det seg at Espen hadde heilt korrekt tal, og at du og Bloomberg tok feil. Mi erfaring er at Espen har betre kjelder enn dei fleste. :Eg kan faktisk ikkje komme på eit einaste tilfelle der Espen har teke feil. Kan du? :-) Dersom du har rett i at Espen finn på 95% av tala han skriv, skulle det vere ganske enkelt å dokumentere berre med innlegga i denne tråden. Dersom du tek feil, tykkjer eg du kal be han om orsaking. Å hugse eit tal rett er ofte enklare enn å hugse kvar ein har det frå. So lenge talet er sakleg og han ikkje har for vane å overdrive eller hugse feil, tykkjer eg det er urimeleg å krevje at han skal leite fram kjelder for kvar einaste liten ting, berre for at du skal få dokumentert at du tek feil. Du har ikkje den same historikken i å ha rett i noko som helst, so eg ber deg om å dokumentere at Espen finn på 95% av tala han skriv. Meiner du det er sannsynleg at produksjonen har vore 5100 bilar i veka i dei periodane produksjonen har stått stille pga jul, Thanksgiving eller planlagde endringar av produksjonslinja, eller kan det hende at produksjonen har vore oppe i 6-7000 i dei vekene produksjonen har gått normalt heile veka? Åjå? Enda en person uten noen kilder som kommer med påstander. Jeg har enda til gode å se noen andre kilder, noen andre tall. Hvis din erfaring er at Espen har bedre kilder enn de fleste så må jeg sette tvil ved enten din hukommelse eller leseegenskaper. Det er ikke det at han har dårlige kilder. Han har IKKE kilder. På noe som helst. I denne tråden, alle andre. Det er lett å se ja. Det at du og Hekomo er enige i det Espen sier, betyr ikke at det er sant. Dere tror hva enn som passer inn i deres bilde. Vanlig for mennesker å gjøre det. Vi søker ikke etter sannheten, men heller bekreftelse på hva vi tror er riktig. Men hør nå her, det er faktisk bare latterlig. Du bare sier Bloomberg tar feil. Du har rett, fordi vel, fordi du mener du har rett og din mening er visstnok hva som er viktig i verden. Akkurat som Trump det som kommer med "fakta" fordi det er han som sier det, så da er det sant. Vet ikke om en skal grine eller le når en ser slikt. Vet du hva, hva om du ikke kan prøve å komme med en kilde? Vet du ellers hva som er enda vanskeligere å huske hvor du har et tall fra? Når du har funnet opp tallet når du lå å drømte om kvelden og så etterpå skal prøve å bevise at det stemmer. Andre tryllekunster Espen har utført er f.eks å ta produksjonstallet av Teslaer en uke, utvide det til et år og så hevde det er Teslas årsproduksjon av biler. Altså slikt er jo bare tull. Tulletall som bare det. Og du kan komme og "forsvare" dine "teslabrødre", men ingen av dere klarer å komme med noen faktiske kilder eller grunnlag for noe som helst, uansett hvor mange dere er. Du vet at selv om mange folk mener noe, så blir det ikke sant av den grunn? Tror du virkelig at om du går rundt omkring på Internett og sier 7000, så blir det sannheten? Og det at du vil at jeg skal be om unnskyldning for å påpeke at her er det bare tulletall, og du får ikke noe kilder på dette er faktisk bare latterlig. Eneste som lyger her er du, Espen og hekomo. Sier 7000, men baserer det på... deres personlige formening. Ingen kilder. OG jeg skal be om unnskyldning, fordi dere ikke tåler at andre stiller spørsmål med tullballet og ikke aksepterer alt dere finner på som sannhet? Nei vet du hva. Enten så får dere vise at det dere sier stemmer, eller så kan dere la være å finne på historier og poste dem i en seriøs diskusjon her. Kommer ingen vei med folk som bare kommer med tull. 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå