Gå til innhold

Tesla kutter 7 prosent av staben: «Veien videre er svært vanskelig»

NTB - digi

Anbefalte innlegg

Då har du sikkert ikkje køyrt Opel eller VW? På min gamle Opel Vectra bensinbil tok oljepumpa kvelden etter ganske nøyaktig 250.000 km. Han gjekk ikkje mange meter frå fyrste blink i oljelampa til motoren skar seg. Andre tyske bilar eg har hatt har rusta vekk. Den siste, ein VW, kosta meg ein del tusenlappar då ein plast-dimp i girkassa rauk, slik at eg måtte køyre til verkstaden i fyrste gir. Eg kvitta meg med han etter det, men det tok nesten eit år og eg måtte selje han med svært høgt verditap.

Eg reknar med at Teslaen går mykje lenger enn det, men vi får sjå. Dei einaste problema eg har hatt til no har vore barnesjukdommar. Servostyringa slutta å fungere etter korrosjon i ein kontakt. Sovidt eg veit vert den gamle typen kontaktar no skifta ut på service, men vi fekk problemet før det skjedde. Tesla inneheld svært mykje ny teknologi, so den typen bornesjukdommar må eg nesten rekne med. Dei har lært mykje på ti år, so eg reknar med at både dagens Model S og Model 3 har færre av desse. Tesla forbetrar bilane sine heile tida.

Elles har BMW hatt problem med at dieselbilane deira tek spontant fyr på motorvegen: https://www.tu.no/artikler/mikaels-bil-brant-opp-pa-motorveien-slik-svarer-bmw/443558

Eg seier ikke at det ikkje har vert feil på bilane mine. Diesel biler har eg unngått etter common rail ble vanlig.

Alt for dyrt å reparere om høytrykkspumpa skjærer seg eller dysene må skiftes. Dessuten er Egr system mye arbeid med å holde reint. Biler med bakhjulstrekk har mange fordeler når det gjelder tilkomst. Jeg har 30 centimeter klaring mellom motor og radiator. Helt konge når vannpumpe må skiftes eller jeg må bytte reimer. Olje skift er også utrolig enkelt på nye biler.

Det er godt mulig at tesla forbedrer kvaliteten etter hvert. Problemet med amerikanske biler er at de er tilpasset amerikanske veier og kjøremønster. Det er temmelig ulikt vestlandsveier.

Bilen jeg egentlig vil ha er dessverre ikke laget. Det ville vert karosseri i karbonfiber. Design som en BMW 3 serie, 80% av kraften på bakhjula, et I3 batteri og en 15kw fuel celle som gikk på alkohol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Målet har aldri vært å produsere 500.000 biler i 2018. Målet var å produsere 10.000 Model 3 per uke i slutten av 2018, noe som tilsvarer en produksjonstakt på ca 480.000 Model 3 per år. Det ser ut til at de klarte omkring 7.000 Model 3 per uke på det meste, så de bommet på det målet med ca 30%.Antall bestillinger på Semi er for øvrig ganske irrelevant. Det viktige for Tesla er å få i gang produksjonen og få de ytelsene de har satt seg som mål. Da vil fraktselskapene kaste seg over Semi for å kunne fortsette å være konkurransedyktige. Trekkvogn-markedet er på mange måter ganske enkelt. De tre viktigste aspektene er penger, penger og penger. Får man ned totalkostnadene på elektrisk trekkvogn under diesel, så er det ingen som vil kjøpe diesel-trekkvogn.Da er personbilmarkedet mye mer komplisert, der handler det også om følelser og slikt.

Det er ingenting som tyder på fullproduksjon av TM3 innen for en uke noen sinne kom opp i 7000. Da tar du en Elon og ekstrapolert et tall. Alle vet jo at lakkeringsverkstedet er en flaskehals som gjør at en aldri vil kunne produsere 10k Tesla (samlet alle modeller) uten å bygge enda en lakeringshall.

Snittet siste måneden i 2018 var vel rett over 4K i uken? godt under de 5k Elon flere ganger har sagt er nødvendig for å tjene penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på fullproduksjon av TM3 innen for en uke noen sinne kom opp i 7000. Da tar du en Elon og ekstrapolert et tall. Alle vet jo at lakkeringsverkstedet er en flaskehals som gjør at en aldri vil kunne produsere 10k Tesla (samlet alle modeller) uten å bygge enda en lakeringshall.

7000 er ikke et offiselt tall, nei. Mulig det var 6500, mulig det var 7500.

Lakkeringsverkstedet er for øvrig dimensjonert for 500k/år.

Snittet siste måneden i 2018 var vel rett over 4K i uken? godt under de 5k Elon flere ganger har sagt er nødvendig for å tjene penger.

Snittet i Q4 var 5100 Model 3 per uke, når man tar hensyn til en uke nedetid pga jul/thanksgiving.

Og Musk har sagt at de trenger 5k/uke for å tjene penger på innstegsmodellen, SR. De tjener allerede gode penger på Model 3 totalt sett.

Lenke til kommentar

Tesla har veldig lite tap av rekkjevidde om vinteren. Hydrogen ser ut til å ha større tap av rekkjevidde om vinteren:

- Vi har prøvekjørt Toyota Mirai, som er en hydrogenbil. Faktisk rekkevidde vinterstid ble målt til 250 km mot oppgitt maksimal kjørelengde på 550 km. Foreløpig er det få fyllestasjoner for hydrogen på Østlandsområdet. Bilen har høy innkjøpspris og drivstoffpris lik diesel, noe som betyr at hydorgenbiler dessverre ikke er aktuelt for Bane NOR nå, forteller Sven.

https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2017/satser-pa-klimavennlige-biler/

250 km tyder at det ikkje er mogeleg å køyre mellom Oslo og Bergen med ein Mirai om vinteren. (Er ikkje sikker på om det er mogeleg om sommaren heller, pga lite regen ned fjellet.) Oslo-Trondheim kan du gløyme.

Sjølv har eg køyrt mange turar på over 300 km om vinteren i min gamle Model S 85, over fleire fjell, med 90% på batteriet i utgangspunktet. Det går med god margin.

Som jeg sagt til deg mange ganger så er Mirai en helt uinteressant og utdatert konseptbil med flere betydelige svakheter og som nå er overvunnet. Derfor blir til dels useriøst og hele tiden trekke frem denne bilen når man snakker om fremtiden og hva som er mulig.

Grunnen til at Mirai har en begrenset rekkevidde på vinteren skyldes bl.a. trolig at den mangler varmepumpe.

Ellers tror jeg alle forstår at man ikke kan kjøre Oslo-Bergen med hydrogenbil når rekkevidden ikke er god nok og det ikke i dag er fyllestasjon på veien....

At Tesla kunne fått betydelig bedre rekkevidde med hydrogen er det ingen tvil om. Det er ifølge de som produserer både elbiler og hydrogenbiler mindre tap under kalde forhold med hydrogenbilen. Ser ikke noe grunn til å betvile det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg sagt til deg mange ganger så er Mirai en helt uinteressant og utdatert konseptbil med flere betydelige svakheter og som nå er overvunnet. Derfor blir til dels useriøst og hele tiden trekke frem denne bilen når man snakker om fremtiden og hva som er mulig.

Grunnen til at Mirai har en begrenset rekkevidde på vinteren skyldes bl.a. trolig at den mangler varmepumpe.

Ellers tror jeg alle forstår at man ikke kan kjøre Oslo-Bergen med hydrogenbil når rekkevidden ikke er god nok og det ikke i dag er fyllestasjon på veien....

At Tesla kunne fått betydelig bedre rekkevidde med hydrogen er det ingen tvil om. Det er ifølge de som produserer både elbiler og hydrogenbiler mindre tap under kalde forhold med hydrogenbilen. Ser ikke noe grunn til å betvile det.

Hvorfor trenger en hydrogenbil varmepumpe?Er det ikke spillvarme nok til å varme kupeen? 40% av energien forsvinner vel?

Eller passerer hydrogen uten å bli brent? Hele konseptet ramler om ikke spillvarmen kan utnyttes!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det man har med hydrogenbil er mer spillvarme. Dette har en viss virkning, men ikke ekstremt stor virkning.

En forvarmet Tesla som setter avgårde vil kunne bruke noe sånt som 2 kW på varme i snitt. Det utgjør 10 kWh over 5 timer, og da er energien tilgjengelig for fremdrift redusert fra 98 kWh til 88 kWh.

En hydrogenbil med 5 kg hydrogen har til sammenligning også ca 100 kWh tilgjengelig for fremdrift på utgangen av benselcellen, men den har i tillegg omkring 50 kWh spillvarme i brenselcellen, noe som er mer enn nok til å ikke ha behov for mye ekstra varme. Men til å begynne med vil man fortsatt benytte eleketrisk varmeapparat, for å varme opp brenselcellen og for å slippe å måtte vente mange minutter før kupeen blir varm. Dette kan utgjøre noe sånt som 2 kWh.

Altså der behovet for varme vil kunne redusere rekkevidden på en Tesla med ca 10%, så vil rekkevidden til en hydrogenbil kunne reduseres med 2%. Der har man altså en forskjell på omkring 8%.

All annen reduksjon av rekkevidde på vinteren er pga faktorer som påvirker elbiler og hydrogenbiler likt. Blant annet snø/slaps i veibanen, økt lufttetthet/luftmotstand, andre dekk, osv.

Her tar jeg riktignok ikke hensyn til at en hydrogenbil har som regel dårligere aerodynamikk, pga behov for radiatorer og slikt, noe som gjør at en hydrogenbils rekkevidde påvirkes til større grad av økt luftmotstand. Totalt sett er det ikke sikkert forskjellen i reduksjon av rekkevidde er merkbar.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vanskelig å vite sikkert dette med rekkeviddetap om vinteren når det ikke finnes noen åpne og uavhengige tester. Men en sykkelprodusent sier de ser langt mindre tap om vinteren med hydrogen enn med batterier. Da handler det nok om selve batterikonstruksjonen også og hvordan kulden påvirker den sammenlignet med brenselceller. Og dette vil sikkert variere etter type batteri osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt ulike tyske biler i over 30-år og har aldri måtte stoppe langs veien, eller hatt uforutsette verkstedsopphold.

Har heller ikke hatt bonuskade. Har kjørt over 30000 km hvert år.

Om man følger litt med på nettet ev googler tesla og kvalitet, så skjønner man at dette er en bil man må unngå om man ikke liker lange verkstedsopphold. Jeg venter heller på bedre biler.

Den eneste fordelen jeg ser med tesla er at man kan få dem med bakhjulstrekk. Om tyskerne skulle slutte med dette hadde jeg står foran et vanskelig valg. Tror jeg heller hadde kjøpt en gammel tysk bil og pusset den opp.

I Consumer Report havner Tesla på 28/30 plass for "reliability" Altså de spør kunder hvilke bil de har, og hvilke feil, de har opplevd på gitt bil. Ford er beste amerikanske merket på 18. plass. Generelt alt fra USA må inn på verksted stadig vekk. Folk kan linke artikler om feil og egne erfaringer, men når du ser på disse tallene så er det rimelig åpenbart hvem som er bra og ikke. Merkene i topp 10 er ikke overraskende fra Japan, Sør-Korea og Tyskland. Dette gjelder jo da amerikanske modeller, og vet hvertfall tyskerne lager dårligere varianter for salg i USA. Så uansett når du kjøper en bil fra USA  er det ganske sannsynlig du får bil med en del feil. Ikke at alle tyske merker er supre heller, men de er alle over amerikanske. Er jo noen modeller fra USA som er bra da, men du må undersøker og finne de gode.

Skal du bare ha bil fra A til B er det fortsatt ingenting som slår Toyota. Tidligere eier av Teslas Fremont fabrikk. De klarte å bygge biler med langt mindre feil der enn Tesla gjør.

Jeg mener masse Teslaer kommer jo med store feil fra fabrikk tom, burde ikke komme som en overraskelse at de er nesten på bunn når det kommer til feil og verkstedsbesøk.

Espen finner på 95% av tallene han skriver. Han har aldri kilde på noe som helst, og bare finner på noe. Det er veldig enkelt å vise. Jeg har bare begynt å be han bevise tallene han kommer med i innleggene før jeg svarer på noe, og da blir det stille med en gang.

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Her har vi jo ca 4700 biler per måned. Altså langt unna 7000. Du får bare løgner og tall som ikke stemmer derfra. Så trikset er å be om bevis, og plutselig kommer det ikke mer innlegg fra den kanten.

Musk klarer ikke i nærheten av å nå tallene han ønsker. Han kan booste produksjon for 1 uke til å kommer over 5000 for investorer og PR. I snitt derimot klarer han ikke det, ikke om han og vil lage Model S og X. Selv med telt på p-plassen. 10.000 biler ja det må vi nok se leeenge etter. Kanskje han klarer det når fabrikken i Kina er ferdig om sånn 3-4 år? At noen fortsatt tror planene og målene til Musk er realistiske er utrolig. Det er åpenbart at han setter ekstremt ambisiøse mål som er tilnærmet umulig å oppnå.

Morsomt å se intervju med Byton sjefen i dag. Han sa produksjon var avhengig av hvor mange biler kundene ville kjøpe. Musk antar jo bare at alt han lager vil bli solgt.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Tesla har veldig lite tap av rekkjevidde om vinteren. Hydrogen ser ut til å ha større tap av rekkjevidde om vinteren:

- Vi har prøvekjørt Toyota Mirai, som er en hydrogenbil. Faktisk rekkevidde vinterstid ble målt til 250 km mot oppgitt maksimal kjørelengde på 550 km. Foreløpig er det få fyllestasjoner for hydrogen på Østlandsområdet. Bilen har høy innkjøpspris og drivstoffpris lik diesel, noe som betyr at hydorgenbiler dessverre ikke er aktuelt for Bane NOR nå, forteller Sven.

https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2017/satser-pa-klimavennlige-biler/

250 km tyder at det ikkje er mogeleg å køyre mellom Oslo og Bergen med ein Mirai om vinteren. (Er ikkje sikker på om det er mogeleg om sommaren heller, pga lite regen ned fjellet.) Oslo-Trondheim kan du gløyme.

Sjølv har eg køyrt mange turar på over 300 km om vinteren i min gamle Model S 85, over fleire fjell, med 90% på batteriet i utgangspunktet. Det går med god margin.

Tesla har heller ikkje varmepumpe.

Grunnen er ein heilt annan, og den er fundamental for brenselceller. Brenselceller treng veldig mykje luft. Ca 30.000 liter luft pr kg hydrogen som vert brukt. Når det er kuldegrader ute må lufta forvarmast, elles frys vatnet brenselcella produserer. Det kan øydeleggje brenselcella eller tette røyr. Vatnet må haldast flytande til det er ute av bilen. Når det er nokre kuldegrader ute, går all varmen brenselcella produserer til å forvarme lufta og halde brenselcella varm slik at ikkje noko vert tett eller øydelagt av is.

Jepp, men ein tesla Model S 100 bør klare den turen fint. Kan godt hende ein Model 3 klarer det òg. Kunne vere ein interessant test. :-)

Tesla kan få større rekkjevidde med større batteri òg, men det er ei avvegning mot bagasjeplass og luftmotstand, og ikkje minst pris! På hydrogen hadde heile frunken gått vekk til hydrogenleamikk og mesteparten av bagasjeplassen til hydrogentankar. Då tek eg heller ei kort ladepause etter 5-6 timar på vegen, og får meg ein beinstrekk og ein kopp kaffi.

Eit nederlandsk selskap har tilbydd ombygging av Tesla til hydrogendrift i eit par år. Sovidt eg veit har dei ikkje fått ein einaste kunde. Du kan vere den fyrste, dersom du har tru på prosjektet.

Lenke til kommentar

Morsomt å se intervju med Byton sjefen i dag. Han sa produksjon var avhengig av hvor mange biler kundene ville kjøpe. Musk antar jo bare at alt han lager vil bli solgt.

Man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt som det heter, men planene til Byton høres langt mer troverdig og seriøst ut enn Tesla. Her er de opptatt av å kvalitetsikre bilene før salg og har erfarne folk med seg. Er derimot ingen fan av gigantisk stor skjerm og redd det blir sjenerende. Og håper virkelig ikke de dummet seg som Tesla hvor man f.eks må trykke på skjermen 3-4 ganger for å åpne hanskerommet. Helt håpløst. Knapper er fortsatt best til mye!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Regner med denne er hard å svelge for flere elbil entusiaster.

AFC Energy, the industrial fuel cell power company, has announced the successful deployment of CH2ARGE, the world’s first electric vehicle charger based on hydrogen fuel-cell technology

https://www.electrans.co.uk/afc-energy-powers-worlds-first-hydrogen-ev-charger/

LOL! Her har dei klart å finne ein måte å bruke hydrogen i transportsektoren utan å dra med seg mange av ulempene til hydrogen. Eg vil tru denne er hardast å svelge for hydrogen-entusiastane. Absolutt fornuftig å kaste all hydrogenleamikken ut av bilen. Om du vil køyre på reformert naturgass, treng du ikkje på død og liv ta med deg hydrogenet i bilen. Dette er mykje meir praktisk og mykje sikrare.
Lenke til kommentar

Og håper virkelig ikke de dummet seg som Tesla hvor man f.eks må trykke på skjermen 3-4 ganger for å åpne hanskerommet. Helt håpløst. Knapper er fortsatt best til mye!

Kva slags Tesla er det? På min veit eg ingen annan måte å opne hanskerommet på enn å trykkje på ein fysisk knapp ved sidan av hanskerommet. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Kva slags Tesla er det? På min veit eg ingen annan måte å opne hanskerommet på enn å trykkje på ein fysisk knapp ved sidan av hanskerommet.

På Model 3 må man trykke på skjermen for å åpne hanskerommet. Kan ikke si at det ville plaget meg, åpner det kanskje en gang i uka. Maks. 

Hvor mange trykk det krever er jeg usikker på, men tviler på at det er mer enn to. 

Lenke til kommentar

Det som er litt merkelig er at det sies noen helt annet angående kalde vinterforhold og rekkevidde med Mirai av andre:

Unlike pure battery electric vehicles that can see reductions in driving range in extreme temperatures, fuel cell vehicles' performance stands up to freezing temperatures. "I continue to get range of about 300 miles despite the cold and blasting the heater," says Schiller. "The vehicle performed flawlessly."

https://www.autoblog.com/2014/02/06/toyota-says-freezing-temps-pose-zero-problems-for-fuel-cell-vehi/?fbclid=IwAR2RxvS50JbFL-GRZ1tWUzOXkKqu05dDQ05CXZjWqTThdoYO7hRIVL6sVmw&guccounter=1

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er litt merkelig er at det sies noen helt annet angående kalde vinterforhold og rekkevidde med Mirai av andre:

Unlike pure battery electric vehicles that can see reductions in driving range in extreme temperatures, fuel cell vehicles' performance stands up to freezing temperatures. "I continue to get range of about 300 miles despite the cold and blasting the heater," says Schiller. "The vehicle performed flawlessly."

https://www.autoblog.com/2014/02/06/toyota-says-freezing-temps-pose-zero-problems-for-fuel-cell-vehi/?fbclid=IwAR2RxvS50JbFL-GRZ1tWUzOXkKqu05dDQ05CXZjWqTThdoYO7hRIVL6sVmw&guccounter=1

Ei pressemelding frå eit hydrogenselskap utsendt nesten eit år før den fyrste Toyota Mirai vart avduka. Du må nok prøve litt betre enn dette, om du vil lure nokon. ;-)
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om vi snakker fremtid må vi jo tenke på fremtid utvikling og, ikke sant? Bedre batterier, høyere rekkevidde. Plutselig er ikke rekkevidde problem med elbil. Og jeg føler det er rimelig åpenbart at det alltid vil være mer effektivt å produsere energien ved større kraftverk og sende den ut i nettet enn at vi skal ha millioner av kraftverk på veiene. Problemet er jo å kunne lagre tilstrekkelig med energi i bilene. Derimot om vi ser i fremtiden, og det trenger ikke være veldig langt heller bare mtp nylig utvikling så vil ikke det være et videre problem lengre. Vi trenger ikke å klare samme rekkevidde som bensinbiler. Bensin har ekstrem energitetthet. 

Og kanskje det kan være i hydrogen i en periode der vi faser ut fossil. Jeg mener det er nok uansett bedre med hydrogen enn bensin eller diesel. Derimot om vi ser mot fremtiden, så ser jeg ikke for meg hydrogen på veiene.Batterier vil være gode nok. Vi vil ikke trenge å produsere energi i biler. Heller bare bruke energi produsert mer effektivt ved et kraftverk. Så jeg kan se for meg hydrogen i en overgangsfase. Langsiktig derimot tviler jeg på at det blir noe videre av det. Det at det øker i popularitet er nok mer for å erstatte fossil enn noe annet. Eksempelvis har Kina store problemer med lokal forurensning. Hydrogen og el er rene. Betyr ikke at det er noe varende, noe for fremtiden.

Og spesielt når du ser på den ekstreme mengden penger som brukes på å utvikle og produsere batterier. Denne bransjer er ekstremt mye større enn hydrogen. Hydrogen har mye små søte prosjekter. Elbiler, batterier, det er produsert og forsket på av selskapene med høyest R&D i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor trenger en hydrogenbil varmepumpe?Er det ikke spillvarme nok til å varme kupeen? 40% av energien forsvinner vel?

Eller passerer hydrogen uten å bli brent? Hele konseptet ramler om ikke spillvarmen kan utnyttes!

Registrere at brukere av bilen sier at rekkevidde om vinteren avhenger veldig om man kun bruker bare spillvarme eller kupevarme i tillegg. Med kun spillvarme og bilen satt til ECO-Hi modus så holder rekkevidden seg. Men det er visstnok ikke godt nok hvis man skal ha det varmt og behagelig på veldig kalde dager og bilen mangler varmepumpe som gjør at man taper rekkevidde når man bruker kupevarme. Da er tapet på ca. 20%.

Med andre er dette noe som trolig kan løses i en hydrogenbil og hvor rekkevidden vil ikke la seg påvirke av lave temperaturer som et batteri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lunaris: Noen batteribiler har lengre rekkevidde enn noen bensinbiler og dieselbiler. Det er litt overlapp der allerede, men det er selvsagt ønskelig med større overlapp enn i dag så det finnes et utvalg av biler som dekker flere behov. De som kjører langt, men gjør det sjelden, bør vurdere lite batteri + rekkeviddeforlenger, framfor stort batteri.

Den andre delen som jeg mener er kraftig underkommunisert, er høy ladeeffekt. Dette er vel så viktig som rekkevidde ved langkjøring. (Hverdagskjøring har de fleste elbiler både nok rekkevidde for og ladeeffekten trenger ikke være høy). Høy ladeeffekt kan oversettes direkte til lite ventetid. Med 100 kW ladeeffekt og et forbruk på 0,2 kW/km gir 250 km rekkevidde på en halvtimes lading. Biler med 50 kW bruker en hel time på å lade 250 km. Da begynner det å bli irriterende tidkrevende. Ved 20 kW er det en direkte lidelse og 3-7 kW gjør langturer fullstendig håpløst.

Jeg har sagt det mange ganger før og mener fortsatt Tesla har funnet en veldig brukervennlig "oppskrift" med sykluser a 3-4 timers kjøretid og en halvtime ladetid. Både rekkevidde og ladeeffekt er nøkkelfaktorer for å få dette til.

Ladeeffekt og batteristørrelse henger nøye sammen. I dag har vi helt grei ladeeffekt på bilene med størst batteri. I framtida blir nok det ennå bedre, selv om det ikke er så viktig for disse bilene. Det er elbilene med lite og mellomstort batteri høyere ladeeffekt er viktigst for og der kommer vi nok til å se store forbedringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...