Gå til innhold

Tesla kutter 7 prosent av staben: «Veien videre er svært vanskelig»


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at man tar hensyn til nedbemanningene har Tesla økt antall ansatte fra begynnelsen av 2018 med 21%. De er fortsatt i sterk vekst, selv om de nå bremser litt.

Jeg vil påstå at det å bremse handler om å slutte å ansette nye. Ikke sparke tidligere ansatte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du tar feil. Det billigste alternativet vil vinne 99,9% markedsandel. I dag er det diesel, i fremtiden er det batteri.

 

Hva tror du kundene vil velge når de kan gå for et selskap som opererer med batterilastebiler og betale f.eks $1000 for et gitt oppdrag, eller gå for et selskap som opererer hydrogenlastebiler og betale $1300? Vil de syns at de ekstra $300 er verdt det for at sjåføren ikke skal måtte tenke på å lade trekkvognen?

Nikola tilbyr det samme som Tesla gjorde angående hydrogenpåfylling. Det er gratis. Trur det er inntil 1,5 millioner miles kjørt eller noe slikt. 

 

Altså når man leaser en Nikola One, Two, Tre etc så får man hydrogenet med gratis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktum er at bilindustrien er inne i eit teknologiskifte, og hydrogen er ikkje ein del av det. 

Hvor har du dette fra? 

 

https://automotive-institute.kpmg.de/megatrends-beyond-the-obvious/automotive-key-trends?fbclid=IwAR3sSWP3aM5ZF1U6W0TYoYRrqaJq_vi1wTMlO4vCo2MAkFaJxXh84DtZCDQ

 

Direkte løgn, altså. 

 

Sorterer man ut alt forutenom hjemlandet til Tesla, altså Nord Amerika, så sier de på toppen også der, at Fuel Cells vil bli viktigere og viktigere opp mot 2025 og 2030. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nikola tilbyr det samme som Tesla gjorde angående hydrogenpåfylling. Det er gratis. Trur det er inntil 1,5 millioner miles kjørt eller noe slikt. 

 

Altså når man leaser en Nikola One, Two, Tre etc så får man hydrogenet med gratis.

Det er ikke gratis, verken for Nikola eller Tesla. Det er *inkludert* i kjøps-/leasingprisen.

 

Man kan forvente at det vil koste Nikola *minst* 50 kr/kg (en enorm forbedring fra i dag), og lastebilen vil bruke omkring 0,65 kg/mil. Om de da inkluderer hydrogen for 1 million miles, altså 1,6 mill km, så er det 5,2 mill kroner som Nikola må få inn via leasing-kostnaden, på toppen av det lastebilen koster.

 

Til å begynne med snakket de om leasing til $5000/mnd i 72 måneder. Da ville de altså få inn 3,1 mill *totalt* over de 1,6 mill km. De har fjernet dette fra nettsidene, så man får anta at de klarte å finne en kalkulator.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det er ikke gratis, verken for Nikola eller Tesla. Det er *inkludert* i kjøps-/leasingprisen.

Jeg snakket selvfølgelig ut ifra kundenes side.

 

 

Man kan forvente at det vil koste Nikola *minst* 50 kr/kg (en enorm forbedring fra i dag), og lastebilen vil bruke omkring 0,65 kg/mil. Om de da inkluderer hydrogen for 1 million miles, altså 1,6 mill km, så er det 5,2 mill kroner som Nikola må få inn via leasing-kostnaden, på toppen av det lastebilen koster.

 

Til å begynne med snakket de om leasing til $5000/mnd i 72 måneder. Da ville de altså få inn 3,1 mill *totalt* over de 1,6 mill km. De har fjernet dette fra nettsidene, så man får anta at de klarte å finne en kalkulator.

 

https://www.ttnews.com/articles/nikola-updates-customers-pricing-chassis-changes

 

Noe av det blir omtalt her. De tidlige estimatene handlet om et snitt kjørte kilometere som var større enn normalen, og dermed kan vi faktisk ende opp med enda billigere estimater enn tidligere foreslått. Dog basert på kjørte kilometer, og ikke en fast pris. Logisk nok. 

 

Må ikke glemme at Nikola her blir eiere av fyllestasjoner med egen inntekt fra alle andre enn lastebileierne. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med 20 kWh/kg på utgangen av brenselcellen tilsvarer det 180 Wh/km. Det er et helt kurrant forbruk, ala det du har på en tilsvarende elbil på vinteren.

Folk må slutte å sammenligne hydrogen mot elbil. Det er ikke der konkurransen ligger. 

 

Uansett er det hyggelig at de nå viser seg å være konkurransedyktige, selv mot elbilene i forbruk. 

Så skal man ikke glemme at det til stadighet dukker opp nyheter angående effektiviteten hos fuel cells. Den teknologien er på langt nær effektivisert til ytterpunktet for dette bruket på dette tidspunktet. 

 

Bedre batterier på toppen nå, så blir det bra å ha dette som en god rekkevidde-forlenger, der bilene fungerer som normale elbiler i hverdagen. Da skal jeg faktisk vurdere hydrogen personbil selv kontra rent elektrisk som jeg nå er blitt vandt med. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortsett fra at Hydrogen ikke fyller seg selv mens den står parkert på hotellet :)

 

Folk må slutte å sammenligne hydrogen mot elbil. Det er ikke der konkurransen ligger.

Du linker jo til en tweet der det blir brukt en hydrogenbil da

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakket selvfølgelig ut ifra kundenes side.

Det er ikke gratis fra kundens side. Det er inkludert i det man betaler.

 

https://www.ttnews.com/articles/nikola-updates-customers-pricing-chassis-changes

 

Noe av det blir omtalt her. De tidlige estimatene handlet om et snitt kjørte kilometere som var større enn normalen, og dermed kan vi faktisk ende opp med enda billigere estimater enn tidligere foreslått. Dog basert på kjørte kilometer, og ikke en fast pris. Logisk nok. 

 

Må ikke glemme at Nikola her blir eiere av fyllestasjoner med egen inntekt fra alle andre enn lastebileierne.

Interessant link. Men uansett hvordan man dekker inn kostnadene, så blir de ikke mindre. Som eksperten sier:

 

“In our view, several components of Nikola’s presentation failed the smell test. At the suggested pricing, our analysis shows the truck to be uneconomic,” he wrote.

 

In May, Baudendistel updated his perspective after reading the letter.

 

“My gut feeling from reading it is they are considering pricing on a per-mile basis so the customers don’t have sticker shock. It seems like cost will be a major impediment initially, which is one reason why they are only offering a lease and not selling the equipment at first,” Baudendistel told Transport Topics. “Pricing on a per-mile basis seems like an extreme way to make it seem less expensive.”

Lenke til kommentar

Folk må slutte å sammenligne hydrogen mot elbil. Det er ikke der konkurransen ligger. 

 

Uansett er det hyggelig at de nå viser seg å være konkurransedyktige, selv mot elbilene i forbruk.

Hydrogenbilene er hovedsaklig elbiler, med annen energilagring. Det hadde vært rart om da hadde veldig forskjellige virkningsgrad på drivlinjen.

 

180 Wh/km er altså etter alle tapene er trukket i fra. Disse tapene vil derimot henspeile seg i prisen per km, altså 90 gram/mil = 90 kr/kg x 0,09 kg/mil = 8,1 kr. Mens elbilen bruker ca 2 kWh per mil, målt fra veggen, til en kostnad av omkring 2,6 kr/mil.

 

Så skal man ikke glemme at det til stadighet dukker opp nyheter angående effektiviteten hos fuel cells. Den teknologien er på langt nær effektivisert til ytterpunktet for dette bruket på dette tidspunktet.

Virkningsgraden til brenselcellene ser ut til å stå stille på litt over 60%. Vet ikke hvor du hører om disse forbedringene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogenbilene er hovedsaklig elbiler, med annen energilagring. Det hadde vært rart om da hadde veldig forskjellige virkningsgrad på drivlinjen.

 

180 Wh/km er altså etter alle tapene er trukket i fra. Disse tapene vil derimot henspeile seg i prisen per km, altså 90 gram/mil = 90 kr/kg x 0,09 kg/mil = 8,1 kr. Mens elbilen bruker ca 2 kWh per mil, målt fra veggen, til en kostnad av omkring 2,6 kr/mil.

 

Virkningsgraden til brenselcellene ser ut til å stå stille på litt over 60%. Vet ikke hvor du hører om disse forbedringene.

Her er en oversikt over pris for å kjøre med elbil med dagens høye strømpriser:

 
Hjemmelading, 2 kWh/mil: 4,14 kroner
Hjemmelading, 3 kWh/mil: 6,18 kroner
Hurtiglading, 2 kWh/mil: 6 kroner (12 kroner på halv effekt)
Hurtiglading, 3 kWh/mil: 9 kroner (18 kroner på halv effekt)
22 kW garasjelader Fortum, 2 kWh/mil: 5,40 kroner
22 kW garasjelader Fortum, 3 kWh/mil: 8,10 kroner
 
Verdt å merke seg:

 

Den faktiske kostnaden av å fylle opp batteriet er derimot høyere. Elbilforeningen melder at man må regne med et «ladetap» på 10-15 prosent. Det betyr at du må bruke 10-15 prosent mer strøm enn det batteriet faktisk klarer å lagre.

Kilde: https://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-a-kjore-elbil-med-rekordhoye-strompriser/3423584508.html

 
Joda, det har vært snakk i senere tid nye metoder med høyere virkningsgrad for brenselceller. Men nå er uansett ikke effektivitet alt. Selve energitettheten er jo f.eks mye høyere i hydrogen enn batterier.
Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en oversikt over pris for å kjøre med elbil med dagens høye strømpriser:

 

Hjemmelading, 2 kWh/mil: 4,14 kroner

Hjemmelading, 3 kWh/mil: 6,18 kroner

Hurtiglading, 2 kWh/mil: 6 kroner (12 kroner på halv effekt)

Hurtiglading, 3 kWh/mil: 9 kroner (18 kroner på halv effekt)

22 kW garasjelader Fortum, 2 kWh/mil: 5,40 kroner

22 kW garasjelader Fortum, 3 kWh/mil: 8,10 kroner

Dette er veldig misvisende, ettersom det tar forbrukstoppen på dagen nå når prisene er på sitt høyeste over året, og antar at dette er prisen man betaler for lading.

 

Selv når prisene er så høye som nå, så betaler jeg ca 1,3 kroner per kWh inkludert nettleie, ettersom jeg lader på natten, når prisene er noe lavere. Snittet over året er vil være omkring 1 kr/kWh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke gratis fra kundens side. Det er inkludert i det man betaler.

Det gjenstår å se, om det vil utgjøre noen stor forskjell sånn om man sammenligner eierskapskostnader opp mot diesel. 

De roper høyt og lavt om at eierskapskostnadene blir mindre. 

 

Interessant link. Men uansett hvordan man dekker inn kostnadene, så blir de ikke mindre. Som eksperten sier:

Greit nok. Godt mulig de går i minus i en periode i påvente av billigere strøm, eller mer effektiv produksjon - noe man ser har gått ned de siste årene, samt forventer at fortsatt skal ned i tiden som kommer. 

 

“In our view, several components of Nikola’s presentation failed the smell test. At the suggested pricing, our analysis shows the truck to be uneconomic,” he wrote.

 

In May, Baudendistel updated his perspective after reading the letter.

 

“My gut feeling from reading it is they are considering pricing on a per-mile basis so the customers don’t have sticker shock. It seems like cost will be a major impediment initially, which is one reason why they are only offering a lease and not selling the equipment at first,” Baudendistel told Transport Topics. “Pricing on a per-mile basis seems like an extreme way to make it seem less expensive.”

 

Ikke glem resten da, samt at dette var omtaler fra 2017. 
Yet, he noted that it is far too ­early to count Nikola’s technology out, “because you have to assume that there will be technological advancements that bring costs down like we have seen with other technologies.”
 
Siden den gang har investorer fått lov til å se på produktene selv, og det ble finansiert ytterligere hundre millioner dollar inn i selskapet så sent som i november. 
 
Samtidig, så bygger Trevor opp hype sånn i forhold til allmenn beskuelse av produktene nå i April. 
 
Nesten litt Elon Musk tale derifra syns jeg.  Det går rett på ratata, om produktene er middelmådig nå, så det krever litt baller å hype det hele opp såpass mye syns jeg. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkningsgraden til brenselcellene ser ut til å stå stille på litt over 60%. Vet ikke hvor du hører om disse forbedringene.

Fjøsboka har flere batteri og hydrogen-grupper hvor man blir matet daglig med nyheter rundt de forskjellige teknologiene. 

 

Det blir misvisende å kun gi et eksempel, ettersom menigheten her inne har en tendens til å lese mellom linjene på den, for så å tilbakebevise alt annet som er å finne. 

 

https://automotive-institute.kpmg.de/megatrends-beyond-the-obvious/automotive-key-trends?fbclid=IwAR3sSWP3aM5ZF1U6W0TYoYRrqaJq_vi1wTMlO4vCo2MAkFaJxXh84DtZCDQ

 

Om det ikke er mer å hente, så finner jeg det merkelig at Fuel Cells teknologien er såpass høyt oppe. 

5G, batteri og hydrogen teknologien slåss om hverandre for hvor folk trur fremtiden vil ligge, samt hva man vil bruke mest midler i for utvikling. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjenstår å se, om det vil utgjøre noen stor forskjell sånn om man sammenligner eierskapskostnader opp mot diesel. 

De roper høyt og lavt om at eierskapskostnadene blir mindre.

Det er egentlig dette som får alle mine alarmbjeller til å ringe. Greit nok om de hadde sagt at det ville bli dyrere enn diesel, men miljøvennlig, og man bør kjøpe det fordi det er miljøvennlig og fremtidsrettet. Når det loves gull og grønne skoger og kanskje en prinsesse eller to, så er min umiddelbare tanke "svindel".

 

Men jeg tror Nikola kanskje ikke er en svindel. Jeg lener mer mot at det er et dårlig styrt oppstartselskap ala Faraday Future eller orginale Fisker. Og så når alt kommer til alt så rakner det før det kommer i gang.

 

Greit nok. Godt mulig de går i minus i en periode i påvente av billigere strøm, eller mer effektiv produksjon - noe man ser har gått ned de siste årene, samt forventer at fortsatt skal ned i tiden som kommer.

Om de skal kjøre selskapet med tap i mange år, så vil de være avhengig av at folk er villige til å fortløpende investere mer og mer penger i selskapet. Skal ikke utelukke at dette kan skje, men det er absolutt en betydelig utfordring, som ikke alle selskaper takler.

 

Det som egentlig reddet Tesla på denne fronten var at de klarte å ha overskudd tilbake i 2013. Dette beviste at her kunne de ha en brukbar businessmodell, noe som åpnet pengekranene. Og så kjørte de selskapet med tap i omkring 5 år, slik at de kunne satse på vekst, vekst og vekst.

 

Nesten litt Elon Musk tale derifra syns jeg.  Det går rett på ratata, om produktene er middelmådig nå, så det krever litt baller å hype det hele opp såpass mye syns jeg.

Hva er alternativet? Klarer ikke selskapet å få inn nok kunder for produktene, uansett hvor bra eller dårlig de er, så går de konkurs. De fleste CEO vil gjøre alt de kan for å unngå konkurs.

 

Fisker var for øvrig ganske flink til å hype Karma. Fisker fikk enormt med penger fra investorer; helt usedvanlig mye penger. Og ved behov gikk han så langt som å by potensielle kunder på middag, for å overbevise de om at Karma var bilen for de.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...