Gå til innhold

Tesla kutter 7 prosent av staben: «Veien videre er svært vanskelig»


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Nikola har allerede over 11000 bestillinger.

Nei, de har vel over 11000 reservasjoner. Gratis sådanne. Man må ikke betale noe som helst for å melde seg på. Du kunne like gjerne ha basert deg på Likes på Facebook, som noen har nevnt tidligere.

 

 

 

 

Men Bloomeberg lager estimater basert på data. Du lager estimater basert på ingenting. Din egen intuisjon. Din egen følelse.

Nei.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er vi 100% uenige og tungtransportbransjen ser også ut til være fundamentalt uenig med deg.

Hyundai har allerede 1000 bestillinger fra bare Sveits på en hydrogenlastebil som ikke en gang har noe imponerende rekkevidde. Men kort fylletid med tilstrekkelig rekkevidde er essensielt i flere bransjer. 

Derfor ser man nå også at elektriske gafelltruckere o.l. i større og større grad blir erstattet av noen som går på hydrogen. Som de under ved en BMW fabrikk.

attachicon.gifBMW_Commissions_70_More_Hydrogen_Powered_Trucks_in_Leipzig_Plant_2.jpg

 

Innen det maritime og tog er man enda tydeligere på at det er hydrogen som er løsningen, ikke batteri alene.

 

Hydrogen gaffeltrucker  :rofl: Si meg, hvem andre enn BMW har dette i stor skala? Jeg befinner meg stadig på noen av verdens mest avanserte lager rundt om. Jeg har aldri sett eller hørt om en slik. Batteridrevet, det ser jeg dog daglig. Samme med autonome varianter, de går på batteri.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får bensin til $2/USG i USA. Altså ca 4,5 kr/l eller ca 50 øre/kWh. Strømmen er er i snitt rundt 1 kr/kWh i USA inklusive nettleie og avgifter.

 

Det betyr altså at batteri med ca 80% virkningsgrad koster rundt 1,25 kr/kWh nyttig energi. Bensinmotor med ca 35% virkningsgrad koster rundt 1,42 kr/kWh nyttig energi. Og hydrogen med ca 25% virkningsgrad koster rundt 4 kr/kWh nyttig energi.

Igjen, hva skal jeg med en slik sammenligning?

Verken du eller jeg befinner oss i USA.

At bensin er billig i USA har cirka 0 betydning for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hydrogen gaffeltrucker  :rofl: Si meg, hvem andre enn BMW har dette i stor skala? Jeg befinner meg stadig på noen av verdens mest avanserte lager rundt om. Jeg har aldri sett eller hørt om en slik. Batteridrevet, det ser jeg dog daglig. Samme med autonome varianter, de går på batteri.  

Det er noe flere og flere har begynt å legge om til. Ergo skjer det ikke over natten. Regner med du har hørt om Nestle, Amazon, Walmart, Coca-Cola, IKEA og selvsagt Toyota. 

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, hva skal jeg med en slik sammenligning?

Verken du eller jeg befinner oss i USA.

At bensin er billig i USA har cirka 0 betydning for min del.

Sammenlingingen i USA har liten påvirkning av avgifter, til motsetning til sammenligningen i Norge. Det er prisen før avgifter som er relevant å sammenligne, ettersom det er dette som er den reelle kostnaden. Avgifter går til statskassen, der de benyttes på samfunnsnyttige formål.
Lenke til kommentar

Det er noe flere og flere har begynt å legge om til. Ergo skjer det ikke over natten. Regner med du har hørt om Nestle, Amazon, Walmart, Coca-Cola, IKEA og selvsagt Toyota. 

 

Ok, hvor er kilden? 

 

Som sagt, jeg har aldri sett dette noen plass og jeg er på de fabrikkene som absolutt har kommet lengst ift teknologi om dagen. Jeg holder dog spessielt på med logistikk og automasjon her. Var hos Siemens i dag. Ingen hydrogen kjøretøy der.. Min kollega kommer fra Amazon, han har aldri hørt om det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal ikke utelukke at det finnes en nisje for gaffeltrucker på hydrogen. Fordelen her er at det er uansett snakk om ganske lave energimengder. Altså hydrogens dårlige virkningsgrad har liten betydning.

Det man "sparer" av vekt på batterier i det scenariet må man ta igjen med en tung kloss av et eller annet slag. Videre så skaffer man seg et alvorlig logistikkproblem med å få fylt disse truckene. Å bygge en egen hydrogenstasjon bare for et lager koster alt for mye, og man påfører seg usikkerhet med tanke på leveringssikkerhet. Skal truckene brukes innendørs blir problemet ennå større. Hvis det begynner å brenne i lagret av en eller annen grunn, noe som skjer fra tid til annen, så vil man helst at brannfolk skal gå inn å slokke, ikke evakuere området og la det brenne kontrollert ned.

 

Konkludsjon: Det truck-scenariet har jeg veldig liten tro på. Men hydrogen kan sikkert ha noe for seg på hurtigbåter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fossil olje, 14 kroner literen, 0.6 på mila = 8.4 kroner per mil

Strøm, ca 1.3 kroner/kWh, bil 2.2 kWh/ mil = 2.86 kroner per mil

 

Vil du fortsatt hevde at "Strøm er ikke billig"? I forhold til hva?

De tallene der er jo ganske hårreisende, 2,2 for elbilen er langt over snittet. 0,6 for fossilene er langt under snittet. I Australia lå bilparken på 1 liter for få år siden.

 

Min model S ligger på 2,06, X ligger noe lavere så har en alle de uttallige små bilene som trekker ned.

 

Bare for å nevne det liksom;)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å kjøre Model S på under 2.2 på mila nå om vinteren, og da kjører jeg pent med range mode on. Mellom 5 til 10 minus og stort sett 80-90 soner.

Og husk, dette er uten ladetapet og vampire drain som er vesentlig på Model S.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å kjøre Model S på under 2.2 på mila nå om vinteren, og da kjører jeg pent med range mode on. Mellom 5 til 10 minus og stort sett 80-90 soner.

Og husk, dette er uten ladetapet og vampire drain som er vesentlig på Model S.

Joda, men så kjører vell de fleste om sommeren også slik at det jevner seg ut. Jeg har kjørt model S ca 60k km nå over to biler. Og snittet har vært jevnt rundt 2.

Lenke til kommentar

Les deg opp litt på oktan benevnelser.

De oppgis ikke på samme måte i US og EU, og kan derfor ikke sammenlignes direkte.

"Because of the 8 to 12 octane number difference between RON and MON noted above, the AKI shown in Canada and the United States is 4 to 6 octane numbers lower than elsewhere in the world for the same fuel."

 

Vanlig bensin i USA starter på ca 87. Så si det da kommer opp til 92. Altså ulovlig å selge i EU. Du må kjøpe premium i USA for å få det samme. Og i EU så har du jo 98 oktan og.

Endret av Lunaris
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke, Lunaris. USA bruker akkurat den samme oktan-verdien for sin bensin som vi gjør, bare at de aller fleste bensinstasjonene bruker MON isteden for MON+RON Avg. (AKI) og RON

 

Så 87 US = 95 EUR

 

EDIT:

 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke, Lunaris. USA bruker akkurat den samme oktan-verdien for sin bensin som vi gjør, bare at de aller fleste bensinstasjonene bruker MON isteden for MON+RON Avg. (AKI) og RON

 

Så 87 US = 95 EUR

 

EDIT:

 

Så du så ikke din egen video engang? Han viser jo at de bruker AKI, som er (RON + MON)/2. Så (87+95)/2 = 91. Derimot som jeg sa så begynner bensin på 87 i USA de fleste steder. Premium er 91-93. 

 

https://www.etuners.gr/fuel/

 

Du ser det her og. 98 RON = 93 på pumpen i USA. 95 RON = 91 på pumpen i USA. Som er premium fuel i USA. 

 

87 på pumpen i USA derimot er ikke 95 RON. Det er 91 RON. Det er standard i USA.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._State_Fuel_Octane_Standards

 

" In the United States and Canada, octane ratings are in AKI, commonly shown as "(R+M)/2""

 

Du får bra bensin i USA og, men for 3. gang, så er det premium bensin. I hele Europa er alt under 95 oktan forbudt å selge. Og 95 oktan = 91 AKI. Enkelt matte. 

 

""Regular Gasoline/Petroleum" in Australia, New Zealand and the US 91–92 82–83 87"

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

 

Første tall er RON, så MON, så AKI. Gjett hva? 87 AKI = 91-92 RON. Gjett hva? USA bruker 91 oktan bensin som standard. Som er ulovlig i Europa.

 

Så litt spesielt å komme her og mene jeg tar feil, når dere helt klart ikke har forstått hvordan det fungerer. Det er ganske så lett da. Og fakta er at vanlig bensin i USA er dårligere kvalitet, så enkelt er det altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg skrev feil der, de bruker AKI/PON, 91=95. Men de er like. Du forstår dette, ikke sant? Så bensinen som selges som 91 er like bra som vår 95. Er det noe her du ikke forstår? Det er direkte ljug å si at amerikansk bensin er dårligere enn europeisk. Hva de kaller «premium 91/93» er irrelevant, når det er NØYAKTIG like bra som den vi pumper, og de finnes overalt. Ser du dette?

 

At de i tillegg selger en med lavere oktan-nivå er jo ikke det samme som at «bensin i USA er av lavere kvalitet»

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ja, jeg skrev feil der, de bruker AKI/PON, 91=95. Men de er like. Du forstår dette, ikke sant? Så bensinen som selges som 91 er like bra som vår 95. Er det noe her du ikke forstår? Det er direkte ljug å si at amerikansk bensin er dårligere enn europeisk. Hva de kaller «premium 91/93» er irrelevant, når det er NØYAKTIG like bra som den vi pumper, og de finnes overalt. Ser du dette?

 

At de i tillegg selger en med lavere oktan-nivå er jo ikke det samme som at «bensin i USA er av lavere kvalitet»

Åja? Nå skal du komme med den nedlatende tonen? Etter du innser du tok helt feil. "du forstår det ikke sant?" Hva i alle dager? Det er DU som ikke forstod. DU skrev feil. Ikke jeg. Så ikke kom her med sånn tone som om du liksom visste hvordan det var og jeg ikke forstår. 

 

Og du sier jeg lyger? Er du seriøs? Standard bensin i USA er dårligere enn i EU. Det at du kan finne bedre er irrelevant. Bensinpris for USA er jo basert på standard bensin. I Europa så har vi premium som er sånn 98-101 oktan. Så jo, bensin i Europa er høyere kvalitet. Beklager om det fornærmer deg, men det er fakta. Beklager at du ikke forstår hvordan det fungerer. Igjen la meg minne deg på at det meste av bensin som selges i USA er ulovlig i EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos vekt og Nikola vs Tesla semi:

 

That’s a hit truckers simply can’t afford. So when Nikola suggests that its trucks weigh the same as current diesel-powered Class 8s — or, in fact, their entire truck weighs less than just the Tesla truck’s battery pack — the industry takes notice. 

"Motor Mouth: Who, exactly, is the saviour of electric vehicles?":

https://driving.ca/features/feature-story/motor-mouth-who-exactly-is-the-saviour-of-electric-vehicles?fbclid=IwAR0hvL53PDF4cT6pijlZcLHFdLgLZ4mwlLPA146BCdWiAdi33gqu-aZmLSs

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det stemmer ikke. Nå har vi ikke offisielle tall ennå, men batteripakken på 1000 kWh bør veie rundt 5 tonn. Mens Nikola One bør ha hydrogentanker på 1-2 tonn, batteri på 1,5-2 tonn, brenselcelle, osv.

 

Fordi Nikola One har sleeper cab mens Tesla Semi har day cab, så ville det ikke overraske meg om Nikola One veier mer enn Tesla Semi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...