Gå til innhold

Tesla kutter 7 prosent av staben: «Veien videre er svært vanskelig»


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant det ikke er nye modeller på gang, så fremstår ikke denne nyheten som positivt:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-23/tesla-reduces-model-s-model-x-production-hours-shares-drop

 

Har vi begynt å se nedoverbakken til Tesla nå og som ender i konkurs neste år?

Nei, vi har ikke det. Like lite som alle de andre dusinvis av gangene som krisemaksimererne har spådd konkurs.

 

Det er nye modeller på gang, og at de senker produksjonen på modeller der de nettopp har fjernet den billigste er naturlig. Og gir også plass til nettopp økt produksjon av noe annet.

 

Er ikke det samme video som du nettopp linket til i en annen artikkel?

 

Det er lite poeng i å se en video med en som er kjent for å lyve og spre FUD om Tesla.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Merkelig hun ikke fikk noen forvarsel etter første Tweeten da... Applausen i Tesla-meningheten vil jo knapt ingen ende ta da hun tweetet om hvor bra de jobbet og hvor mye de fikk gjort.

Hun sier jo fortsatt at hun elsket å jobbe der. Hun ville gjerne jobbe der videre.

 

Men slikt passer jo ikke inn i krisemaksimerernes agenda.

Lenke til kommentar

Men Bloomeberg lager estimater basert på data. Du lager estimater basert på ingenting. Din egen intuisjon. Din egen følelse. Og så later du som om din mening liksom er like mye verdt som Bloombergs estimater. Det er et større problem i dag. Siden vi har demokrati misforstår noen og tror at alle meninger er like mye verdt. Det er bare ikke sant. Hva en ekspert sier er rett og slett av mye høyere verdi en 100.000 folk uten peiling på hva de snakker om.

 

Du kan ikke være seriøs å mene at en tilfeldig twitter konto skal regnes som fakta? Vet du hvor mange lekkasjer det er rundt eksempelvis Galaxy S10? Vet du at 99% av dem er helt feil? Jeg og kan lage en Twitter konto og hevde jeg jobber hos Tesla.

 

Sikkert ikke det beste stedet å få ny jobb. Først få sparken fra Tesla og så være med på en konkurs i Nikola. Men det er kanskje greit i en periode, hvis man får godt betalt.

Bedre enn å jobbe for føderale myndigheter i det minste.

Lenke til kommentar

Nikola sitt prosjekt virker nå langt tryggere enn Tesla sitt med semien. Nikola har allerede over 11000 bestillinger. Selv om det ikke er utelukkende bindende, så sier det mye om hva markedet ønsker. I tillegg bruker Nikola et annet selskap med lengre erfaring til å bygge lastebilene for seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikola sitt prosjekt virker nå langt tryggere enn Tesla sitt med semien. Nikola har allerede over 11000 bestillinger. Selv om det ikke er utelukkende bindende, så sier det mye om hva markedet ønsker. I tillegg bruker Nikola et annet selskap med lengre erfaring til å bygge lastebilene for seg.

Ja, akkurat som Fisker benyttet seg av Valmet for å bygge Karma.

 

Reservasjonene vil mest sannsynlig fordampe ettersom Nikola ikke klarer å innfri på pris. Og om de leverer trekkvogner før de går konkurs så vil de også mest sannsynlig slite med pålitelighet og storforbrenning av penger.

 

(Jeg skal ikke si at det er 100% sikkert at de går konkurs - det er mer 95% sannsynlig. For øvrig er det ikke slik at jeg *håper* de går konkurs. De har bare valgt feil teknologi, og da vil ting gå som de må.)

Lenke til kommentar

De har bare valgt feil teknologi, og da vil ting gå som de må.)

Der er vi 100% uenige og tungtransportbransjen ser også ut til være fundamentalt uenig med deg.

Hyundai har allerede 1000 bestillinger fra bare Sveits på en hydrogenlastebil som ikke en gang har noe imponerende rekkevidde. Men kort fylletid med tilstrekkelig rekkevidde er essensielt i flere bransjer. 

Derfor ser man nå også at elektriske gafelltruckere o.l. i større og større grad blir erstattet av noen som går på hydrogen. Som de under ved en BMW fabrikk.

post-114996-0-35987000-1548425049_thumb.jpg

 

Innen det maritime og tog er man enda tydeligere på at det er hydrogen som er løsningen, ikke batteri alene.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikola samler bare på gratis og uforpliktende "likes", men kaller det for bestillinger. Det er høyst usikkert hvor mange av disse som har både vilje og betalingsevne, samt hvor mange som bare er ihugga fans som vil pumpe opp forventningene uten intensjoner om å bruke penger på det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er vi 100% uenige og tungtransportbransjen ser også ut til være fundamentalt uenig med deg.

Hyundai har allerede 1000 bestillinger fra bare Sveits på en hydrogenlastebil som ikke en gang har noe imponerende rekkevidde. Men kort fylletid med tilstrekkelig rekkevidde er essensielt i flere bransjer.

Til motsetning til Nikola har Hyundai kompetanse på lastebiler og hydrogenteknologi, samtidig som de har dype lommer. Skal ikke utelukke at Hyundai vil selge hydrogenlastebiler med tap i noen år, helt til de går lei av å tape penger på det.

 

Derfor ser man nå også at elektriske gafelltruckere o.l. i større og større grad blir erstattet av noen som går på hydrogen. Som de under ved en BMW fabrikk..

Skal ikke utelukke at det finnes en nisje for gaffeltrucker på hydrogen. Fordelen her er at det er uansett snakk om ganske lave energimengder. Altså hydrogens dårlige virkningsgrad har liten betydning.

 

Innen det maritime og tog er man enda tydeligere på at det er hydrogen som er løsningen, ikke batteri alene.

Innen det maritime er det vel ingen som har antydet at batteri vil være enerådende. Og jeg kan se at hydrogen kan muligens fylle en nisje på hurtigbåter og ferger som krever større rekkevidde enn det batteri kan gi, men mindre rekkevidde enn det man må ha LNG/diesel for å oppnå. På tog er kjøreledning hovedløsningen, men tror ikke hydrogen kan konkurrere med batterier ellers. (Tog er riktignok lite konkurranseutsatt. En politiker kan bestemme seg for hydrogen, og så blir det sånn, uansett om batteri hadde vært billigere.)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er ironisk at folk som blir utrolig fornærmet når noen prøver å si de tror Tesla vil gå konkurs på sin side hele tiden snakker om at alle andre utenom Tesla vil nesten helt sikkert gå konkurs :p

 

De som sier Tesla vil gå konk og de som sier andre selskap vil gå konk er samme type folk, bare i forskjellige leirer. De sier jo det politisk at egentlig så er ikke ekstrem høyre og venstre motsetning av hverandre. Heller er det mer en sirkel der ekstremister på "motsatte" sider er de som egentlig har mest til felles.

 

Det som hvertfall er sikkert er at alle som velger noe veldig spesifikt og mener det er det eneste riktige er ikke opptatt av global oppvarming på jord, og kutte forurensning og Co2. Personlig har jeg lite tro på hydrogen. Og kanskje vi får litt hydrogen, men jeg tror ikke det vil være lenge. Derimot om de bruker hydrogen over fossil så er det bare positivt for meg. Jeg tror de vil tape på det, men ikke mine penger så hvorfor skal jeg bry meg? Alle som satser og forsker på alternativ til fossil gjør noe bra synes nå jeg. Så kan en alltids diskutere hva som er beste alternativet til fossil, men må huske på at hovedkonkurrenten her er fossil da. Om et eller to selskap kaprer masse andeler innenfor el, eller el utkonkurrerer hydrogen, vel det er jo ikke en ønskelig situasjon. Det betyr jo at andelen ikke-fossil er lav, og vil forbli lav lenge. 

 

Til motsetning til Nikola har Hyundai kompetanse på lastebiler og hydrogenteknologi, samtidig som de har dype lommer. Skal ikke utelukke at Hyundai vil selge hydrogenlastebiler med tap i noen år, helt til de går lei av å tape penger på det.

 

Hmmm lurer på hvilket annen selskap som begynte å lage en ny type biler uten kunnskap. Ja, det er jo helt klart slik at om du ikke er etablert bilselskap er det bare å glemme det, da går du nok konk. Det har vi jo sett folk si om et visst annet selskap i ganske så mange år her nå. Solide argumenter her. Elsker at du ikke ser ironien i det hele :)

Endret av Lunaris
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal ikke utelukke at det finnes en nisje for gaffeltrucker på hydrogen. Fordelen her er at det er uansett snakk om ganske lave energimengder. Altså hydrogens dårlige virkningsgrad har liten betydning.

Har virkningsgrad dempet utbredelsen eller utviklingen av ICE?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig har jeg lite tro på hydrogen. Og kanskje vi får litt hydrogen, men jeg tror ikke det vil være lenge.

Om du har rett så vil Nikola gå konkurs.

 

Hvorfor kritisere meg for å si det du mener?

 

Hmmm lurer på hvilket annen selskap som begynte å lage en ny type biler uten kunnskap. Ja, det er jo helt klart slik at om du ikke er etablert bilselskap er det bare å glemme det, da går du nok konk. Det har vi jo sett folk si om et visst annet selskap i ganske så mange år her nå. Solide argumenter her. Elsker at du ikke ser ironien i det hele :)

Om Tesla ikke hadde hatt en ekstremt god ide, altså å benytte litium-ion batterier til å lage langtrekkende elbiler, så hadde de vært konkurs for lenge siden. Det er veldig uvanlig for oppstartselskaper i bilbransjen å overleve.

 

Det Nikola har er en dårlig ide, og da er det ikke mye håp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nok ikke veldig lenge til vi ser kinesiske hydrogenbiler. 

https://www.prnewswire.com/news-releases/ronn-motor-group-inc-announced-today-that-it-has-executed-a-three-way-joint-venture-in-the-peoples-republic-of-china-to-codevelop-zero-emission-all-electric-hydrogen-fuel-cellbattery-vehicles-300783957.html

 

 

China’s automotive market is now the largest in the world, the fuel cell commercial vehicles in China is expected to enter the regional maturity stage in 2020-2025 and will reach an outbreak growth in 2025-2030. In terms of fuel cell passenger cars, it is expected that the market would enter the mass production stage in 2020-2025.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søkt sammenligning. Hva skal jeg med råolje liksom?

Strøm er ca 130 øre per kWh med nettleie i dag.

Du får bensin til $2/USG i USA. Altså ca 4,5 kr/l eller ca 50 øre/kWh. Strømmen er er i snitt rundt 1 kr/kWh i USA inklusive nettleie og avgifter.

 

Det betyr altså at batteri med ca 80% virkningsgrad koster rundt 1,25 kr/kWh nyttig energi. Bensinmotor med ca 35% virkningsgrad koster rundt 1,42 kr/kWh nyttig energi. Og hydrogen med ca 25% virkningsgrad koster rundt 4 kr/kWh nyttig energi.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...