Gå til innhold

Reklamasjonsrett på helt ny vare


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg fikk en sportsklokke i gave på julaften, denne var kjøpt noen uker tidligere, men ble først tatt i bruk på denne dagen. Det virket som den fungerte som den skulle, men etter noen løpeturer merket jeg at GPS oppførte seg merkelig. Det var ikke alltid den slo inn, eller falt ut under en løpetur. Ved en anledning sluttet GPS og fungere fullstendig, og ingen ting har fått den til å virke igjen. Jeg har fulgt alle rådene fra produsent. 

Jeg har reklamert på varen, og butikken har tatt den inn til reparasjon. Mitt spørsmål er om det er riktig av butikken å reparere denne varen? Det er et produkt som er brukt i 3 uker før den ble ødelagt, og jeg føler at jeg burde få en ny. Nå må jeg vente i flere uker mens klokken er til reparasjon, og jeg ender ikke opp med en ny klokke, men en klokke som allerede har hatt en "bulk". Dette påvirker kvaliteten i mine øyne, og verdien. 

Jeg ville for eksempel ikke ha betalt like mye for et produkt som har hatt en vesentlig skade og vært til reparasjon, enn et produkt som ikke har hatt noen skade.

Hvilke rettigheter har jeg? Må jeg akseptere at jeg får en reparert vare, til prisen av en ny? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kjedelig. Ofte får man en ny vare når det har gått såpass kort tid, da dette er av produsenten regnet som DOA (Dead On Arrival).

Det vil si at produsenten ofte dekker ny vare hvis det har gått kort tid.  

 

Du har dog ikke rett på ny vare, så butikken kan velge å reparere etter vanlig hvis de ønsker - det spiller ingen rolle om det har gått 1 dag eller 1 år - forbrukerloven tar ikke høyde for det så lenge reklamasjonstiden ikke er utløpt.  Jeg skjønner at butikken ønsker dette hvis produsenten ikke gir DOA eller ny vare på garanti.  

 

Så det beste du kan gjøre her er nok å klage.

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte meg det. Det er jo på mange måter forståelig. Men hva slags rettigheter har jeg i forhold til behandlingstid? Når jeg leverte den inn fikk jeg beskjed om at verkstedet var tom for de nødvendige delene, og at de ikke fikk dette inn igjen før slutten av måneden, starten av neste måned. Jeg har en følelse av at dette kommer til å ta sin tid. Hvor lang tid kan de bruke på det? 

Lenke til kommentar

DOA er ikke lovfestet, og noe som forhandles frem mellom aktørene. Selgerne vil helst ha så lang frist som mulig, siden de i en DOA-situasjon kan levere ut nytt eller gi pengene tilbake på stedet, ikke trenger å sende inn til verksted og dermed kan yte maks service. Noen produkter har ikke DOA i det hele tatt, mange har et par uker og noen har mer, til og med at de byttes uten spørsmål i hele levetiden.

Problemet med DOA her er at fristen begynner å løpe fra salgsdato, ikke fra dagen produktet tas i bruk. Derfor kan det være lurere å gi penger (eller gavekort*) når noen ønsker seg elektronikk.

 

*gavekort som ikke brukes er en stor inntektskilde for butikkene, og bør vel egentlig bare gis når mottaker vet akkurat hva h*n skal ha og hvor det skal kjøpes.

 

Reparasjon skal skje innen rimelig tid, og hvis det ikke har skjedd noe siden jeg jobbet i bransjen er tre uker vanlig praksis. Går det lenger tid enn det, kan du begynne å klage og etter hvert forlange nytt produkt. Hvis selger vet at dette kommer til å ta mer enn en uke (noe det som regel gjør), har du krav på låneprodukt fra dag en, du trenger altså ikke vente en uke før du krever det. Problemet med låneprodukt er at det er et forbehold om behov i loven, og det kan i mange tilfeller være åpent for diskusjon.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Har nå fått klokken tilbake fra reparasjon med et lite skriv om at de ikke fant noen feil og kan bekrefte at alt fungerer som det skal. Når jeg kom hjem ladet jeg klokken, nå har den stått å søkt etter GPS-signal i 15 minutter uten at den klarer å koble seg til. Oppdatert til siste firmware gjennom datamaskinen. 

Blir jeg nå nødt til å sende den tilbake en gang til, få en ny lapp som avkrefter at det er noe feil, klage også få en ny klokke?
 

Lenke til kommentar

Den har enda ikke vært utsatt for kulde, har ikke brukt den ute i minusgrader enda. Tviler på at det er problemet? Men har ikke prøvd den ute etter reparasjonen enda, kan gjøre det i morgen. Den står forsåvidt fortsatt å søker uten å finne noe, tenker jeg lar den ligge slik over natta for å se.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjipt med feil ja, men om de ikke fant noe feil på verksted, så er det enten brukerfeil, eller bare periodisk feil.

 

Noen andre brukere her nevner at man har krav på låneprodukt, det har du altså ikke når det kommer til slike ting - men det er godt mulig butikkene lar deg låne for det om.

Lenke til kommentar

Googlet litt å fant denne på teksten på reddit, kan det hjelpe noe?

 

I turned on hiking with gps at "best" setting and walked around the block once and now it's working. It still takes quite a while to find me, but it's some improvement.

 

eller muligens noe her?

 

Endret av OPL
Lenke til kommentar

Jeg har lest alt jeg funnet på nettet, den inkludert. Forsøkt alle anbefalte løsninger. Den kobler seg rett og slett ikke opp, uansett hva. 

Fabrikkresett, synk mot telefon før jeg går ut, restart, sette på høyeste synkintervall på GPS, bevege meg i åpent terreng, stå på en høyde, la klokken ligge stille ute med fri sikt oppover. 

Det er helt nytteløst. Jeg forstår ikke annet enn at den ved et lykketreff har klart å synke når den var på verkstedet, eller så har de ikke testet den. 

Lenke til kommentar

Ville tatt med meg skrivet til butikken og bedt de vise hvordan man kobler den til gps så krev ny

De har fortsatt rett på et avhjelpsforsøk.

 

Det du imidlertid kan bruke, er at avhjelp skal skje innen rimelig tid. Ettersom du har allerede har ventet noen uker, så kan du eventuelt sette en frist på for eksempel to uker for når klokken skal være enten reparert eller byttet, før du krever heving av kjøp.

 

Om klokken fortsatt ikke fungerer når du får den tilbake, så er det samme feil for tredje gang. Da kan du i utgangspunktet kreve heving. Forhandler har fortsatt rett til å sende klokken inn, men kun for å konstatere samme feil for tredje gang. Problemet er jo at verkstedet får GPS til å fungere, så send gjerne med en videosnutt av at du forsøker å koble til og at det ikke fungerer. Enten innser de at det er en feil, eller så finner de ut hva du gjør feil og kan instruere deg på hva du må gjøre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått den tilbake og de har funnet en feil og byttet en del i klokken. Dessverre så har de laget en stor ripe i skjermen så den må nå sendes tilbake igjen for å bytte glass. 

Jeg er virkelig misfornøyd med Suunto. Jeg har kjøpt en ny klokke, og har så vidt fått bruke den siden jeg kjøpte klokken. Når jeg får den tilbake neste gang så har de byttet to deler på klokken, den har vært sendt frem og tilbake til verkstedet tre ganger og det er på ingen måte en ny klokke lenger. Har jeg ikke annet valg enn å akseptere alle deres forsøk på å fikse klokken? 
 

Lenke til kommentar

Man har normalt to feilrettingsforsøk før kjøpet kan heves. Se forbrukerkjøpslovens § 30, 2. ledd. Etter det må selgeren godtgjøre at det foreligger særlige grunner for at et tredje skal godtas. Skader på glass som man ikke ser før man sender en klokke fra seg faller neppe under "særlig grunn".  

 

Retten din ved heving av kjøpet finner du i forbrukerkjøpsloven § 33. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...