Gå til innhold

Nye regler gjør at Sparebank 1 krever pass for bruk av BankID

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To ukers varsel fra man logger inn neste gang er rimelig kort varsel. Dette burde vært varslet måneder i forveien så folk som befinner seg i utlandet for tida får mulighet. For ikke å snakke om alle som er uføre og har lang vei til nærmeste fysiske filial. Det er jo ikke mange igjen nå, særlig i distriktene. Det kan også hende det er mer enn to uker passkø enkelte steder i landet.

Hvis de to ukene begynner å løpe fra en bestemt dato (ikke fra neste innlogging) så er det ennå verre. Da kan det hende noen ikke oppdager det før fristen har gått ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

To ukers varsel fra man logger inn neste gang er rimelig kort varsel. Dette burde vært varslet måneder i forveien så folk som befinner seg i utlandet for tida får mulighet. For ikke å snakke om alle som er uføre og har lang vei til nærmeste fysiske filial. Det er jo ikke mange igjen nå, særlig i distriktene. Det kan også hende det er mer enn to uker passkø enkelte steder i landet.

Hvis de to ukene begynner å løpe fra en bestemt dato (ikke fra neste innlogging) så er det ennå verre. Da kan det hende noen ikke oppdager det før fristen har gått ut.

Som det står i artikkelen: Varsel via "nettbank, epost og SMS". Då burde varselet rekka fram innan rimelig tid.

For den som har problemer med å ta seg til ein filial, så er eg sikker på at banken viser fleksibilitet om ein tar kontakt.

Lenke til kommentar

Den nye loven har strengere krav til legitimering slik at bankene skal være sikre på hvem kundene sine er og reglene krever personlig oppmøte.

https://e24.no/digital/nye-regler-krever-pass-for-aa-bruke-bankid/24543063

Er det for bankenes del: Nei, bankene har lenge, og kan fortsatt, kreve mer enn det loven krever av informasjon fra sine kunder.

Er det for kundenes skyld: Nei, kundene har alltid, og kan fortsatt, velge den banken de anser som sikrest, og her må de kaste bort sin tid (og sine penger om de må til politiet og kjøpe pass)

Er det for politikernes skyld: Ja, for det vil bli ENDA vanskeligere å komme seg unna futen.

Lenke til kommentar

Då kan kunden verifiserast via posten. Det gjorde eg for mange år siden når eg blei kunde i Gjensidige bank.

Den nye loven har strengere krav til legitimering slik at bankene skal være sikre på hvem kundene sine er og reglene krever personlig oppmøte.

https://e24.no/digital/nye-regler-krever-pass-for-aa-bruke-bankid/24543063

Det blir ordna gjennom personlig oppmøte på postkontoret.

Postfunksjonæren vil då verifisera identiteten til kunden, og senda dokumentasjon (inklusive kopi av pass) tilbake til banken.

For bankar utan filial er dette einaste måten å sikra korrekt identitet.

Og for å gjenta: Det var slik eg fikk konto med BankID i Gjensidige bank, som ikkje har filialar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo mange måneder gammelt nytt. Hvorfor kommer det først til overflaten nå, fordi Sparebank1 er den tregeste banken i klassen?

Dette må også være grunnen til at en bank som ikke har filialer slutter med å utstede BankID i disse dager og ber kundene sine om å få BankID fra andre banker enn sin. Jeg opplevde det. Har to BankID-brikke forhold for sikkerhetsskyld. Det er jo tross alt ræva om den ene enten slutter å virke, eller som jeg også beskrev - "at en bank trekker ut pluggen"..

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...