Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Redusere varme på natten

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt bitt av smarthus basillen, og jeg har en varmepumpe med innlagt "kalender".

Normalt sett kjører vi rundt 22 grader i stue/kjøkken. Total areal på ca. 50 kvadrat. 

Spørsmålet er da, vil det egentlig lønne seg å sette en timer på stue/kjøkken som reduserer varmen fra 22 til si.. 18 mellom 23 og 0700?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke når vi får variabel strømpris med timesfakturering på de nye AMS-målerne. Da vil det lønne seg å kjøre høy temperatur på natta når strømmen er billigst, og håpe at huset er såpass godt isolert at det ikke synker før man skal legge seg igjen på kvelden etter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

ikke når vi får variabel strømpris med timesfakturering på de nye AMS-målerne. Da vil det lønne seg å kjøre høy temperatur på natta når strømmen er billigst, og håpe at huset er såpass godt isolert at det ikke synker før man skal legge seg igjen på kvelden etter. 

Kan du dokumentere dette?

Lenke til kommentar

Veldig interessant innspill. Dette burde jo relativt lett la seg kalkulere? Hva som er minimum U-verdi på isolasjon burde jo la seg beregne

Lenke til kommentar

Spørsmålet er da, vil det egentlig lønne seg å sette en timer på stue/kjøkken som reduserer varmen fra 22 til si.. 18 mellom 23 og 0700?

Det vil kanskje lønne seg i dag, men ikke i nær fremtid når strømmen vil bli billige på natten. 

Allerede i dag er det så lite å spare at iflg de 3 VP-installatører jeg hadde på befaring, så mente alle at man like gjerne kunne kjøre med stabil temperatur døgnet rundt; pumpene må arbejde forholdsmessig mye mer for å varme opp huset igjen når veggene har blitt kalde, og som sagt i fremtiden når vi antakelig får prising på timesbasis, så vil det helt sikkert ikke lønne seg å skru ned for varmen når det er billigst å fyre opp - kanskje med mindre huset er veldig utett da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å redusere temperaturen frå 22 til 18 grader er nok i grenseland for kor mykje det er hensiktsmessig å drive med nattsenking, på grunn av at det tek tid å ta oppigen temeperaturen. Særleg med tanke på at på kvardagar så er det eigentleg berre ein time om morgenen du treng å ha passelig innetemperatur, før du i utgangspunktet kan senke temperaturen igjen til du kjem heim frå jobb/skule.

Dei faktorane som er interessante i denne samanheng er kor raskt klarer varmepumpa å løfte temperaturen igjen, og kor lang tid tek det før temperaturen går ned (kor godt isolert er huset).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når effekttariffer blir tatt i bruk i 2021, vil det som andre sier bli billig å varme opp huset om natten, sånn passe billig å varme opp midt på dagen, og dyrt å varme opp når du er hjemme i helga, eller på morningen eller ettermiddagen. Noe som finnes på for å loppe innbyggerne for enda mer penger, selv om politikerne, NVE og kraftselskapene selvfølgelig finner på andre unskyldninger for forslaget.

Det blir helt bakvendt, men sånn blir det. Jeg skal fyre mest mulig når jeg ikke er hjemme.

Sett i et større perspektiv, så tipper jeg dette vil føre til mer jevn utnyttelse av strømnettet(jevne ut effekt-toppene), men øke det nasjonale forbruket av strøm. Så spørs det hvor miljøvennlig det er.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varmepumper har normalt bedre virkningsgrad dersom de får jobbe jevnt på kanskje 50% belastning, enn at de skal måtte jobbe 100% i 2 timer hver morgen og ettermiddag. 

- Å senke temperaturen om natta eller i løpet av arbeidsdagen kan føre til høyere effektbruk når temperaturen skal økes igjen. Spesielt dersom temperaturen synker kraftig i løpet av senkeperioden. Det vil imidlertid variere fra bolig til bolig om du bør senke temperaturen eller ikke. Men er du lenge borte, er det smart å skru ned temperaturen, sier Mytting Hagemoen.

Endret av Mixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativet er å begynne skalaen på 0. Det vil gi en kurve som nesten alltid er helt flat. Gir lite mening når skala alltid er ubrukt på et stort område.

Når jeg logger inn på Min Side hos Hafslund så viser de også forbruket som graf med dynamisk skalering, det er ikke så uvanlig.

Men skal være enig i at hvis fast skalering er fornuftig, så er det å foretrekke.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt poenget på kritikken. De fleste har vel et forhold til forskjellene mellom 50 og 60 øre.

post-8415-0-40796500-1547828325.png

(forskjellene totalt sett ligger vel omtrent på en 0 - 20 øre her, det klarer vel de fleste å avlese)

Endret av G
Lenke til kommentar

Beklager fraværet, jeg er i full oppussing om dagen. 

Jeg synes det er veldig mange meninger, og lite konkrete tall/data. Noen som kan komme ut med noen forsøk? Vet at varmepumpa mi har effektmåling, så når den kommer opp igjen kan jeg gjøre et forsøk på å teste noen uker med og uten og se resultatet

Lenke til kommentar

Beklager fraværet, jeg er i full oppussing om dagen. 

Jeg synes det er veldig mange meninger, og lite konkrete tall/data. Noen som kan komme ut med noen forsøk? Vet at varmepumpa mi har effektmåling, så når den kommer opp igjen kan jeg gjøre et forsøk på å teste noen uker med og uten og se resultatet

Det er jo veldig vanskelig å komme med gode tall siden du ikke kan garantere samme værforhold i de to testperioder.  

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med å komme med konkrete data er at bekymringen med rushtidsfakturering av strøm antas å bli vedtatt, men så lenge det må gjennom Stortinget først er det vanskelig å si noe konkret. Men Norge har nå brukt over 10 milliarder på nye strømmålere, og NVE har ytret ønske om effekttariff for å bedre utnytte kapasiteten i strømnettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...