Gå til innhold

Gjelder "free movement of goods" for Norge når man kjøper fra EU-land?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Derfor kan utenlandske nettbutikker sende varene fraktfritt til Norge

Vet ikke om det er noe sånt du ser etter?

Nei han tenker på at når du er i EU så kan du tollfritt/gebyrfritt kjøpe en vare fra f.eks polen til sverige. Norge er med i EØS men har lagt inn reservasjoner når det gjelder toll på landbruksvarer og fortollingsgebyret så du må fortsatt ut med 158kr til posten for forenklet fortolling og 25% i MVA.

Unntaket er når du kjøper varer til under 350kr inkl frakt. Da slipper du alt av gebyrer inntil de fjerner muligheten i 2020.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Jeg har hatt intrykket av at alt man kjøper fra utlandet må man betale MVA og fortolling på, men jeg leste at "free movement of goods" gjelder Norge: http://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/norway/

Det gjør det, men moms gjelder både varer som importeres og varer som produseres i Norge, og er således ingen forskjellsbehandling. Gebyret er på sin side saklig begrunnet i behovet for å opprettholde en selvfinansierende ordning. Fri bevegelighet betyr at man ikke skal forskjellsbehandle utenlandske og innenlandske varer, ikke at utenlandske varer skal flyte friere enn innenlandske.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt intrykket av at alt man kjøper fra utlandet må man betale MVA og fortolling på, men jeg leste at "free movement of goods" gjelder Norge: http://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/norway/

Du kan så vidt jeg vet slippe å betale mva. (eller tilsvarende) i EU-landet du kjøper fra. Så en vare fra Sverige med 25% mva. skal ikke bli dyrere når du importerer den og betaler mva. til Norge.

Importerer du derimot fra England, som har 20%, så blir varen noe dyrere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan så vidt jeg vet slippe å betale mva. (eller tilsvarende) i EU-landet du kjøper fra. Så en vare fra Sverige med 25% mva. skal ikke bli dyrere når du importerer den og betaler mva. til Norge.

Importerer du derimot fra England, som har 20%, så blir varen noe dyrere.

Vet du hvordan man slipper dette eller søker om refusjon av dette? Jeg måtte betale VAT og fortolling for en vare som ble sendt fra Tyskland. Det eneste jeg fant på toll.no var refusjon av returnerte varer.

Lenke til kommentar

Vet du hvordan man slipper dette eller søker om refusjon av dette? Jeg måtte betale VAT og fortolling for en vare som ble sendt fra Tyskland. Det eneste jeg fant på toll.no var refusjon av returnerte varer.

Det er opp til butikken du kjøper fra å selge uten deres (i ditt tilfelle tysk) moms når de selger ut av landet/alternativt ut av EU.

Min erfaring er at det går automatisk hos de aller fleste nettbutikker verdt å handle fra...

Norsk moms (og fortollingsgebyr) slipper du uansett ikke unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...