Gå til innhold

Nå stenger Telenor deler av 3G-nettet

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

"ikke bruke internett" kan da ikke stemme. Alle disse telefonene skal da støtte 2G og Edge. Regner med det ikke blir deaktivert? Mye tregere vil det dog gå.

Hvis edge delen fortsatt er i drift da..

Lenke til kommentar

2G / Edge var jo en revolusjon da det kom, jeg tror de fleste nå om dagen sånn som sider er bygget opp og med hva man forventer vil si at man kan "ikke bruke internett" på 2G / Edge. (Det er i hvert fall min erfaring fra de gangene jeg i det siste har vært på steder uten 3G/4G dekning - det funker knapt å lese en avisside med alt det rælet som blir dratt med inn)

Men etter hva jeg har forstått vil 2G forbli i drift lenge etter at 3G er slått av. Mye maskin-maskin nettverk som går på 2G.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Edge har jo faktisk god hastighet. Omtrent halvparten av første typen 3G som mobiler fikk. Gikk selvfølgelig litt tregt og lese på nettet når vi var på arbeid (fiskebruk med flere bygninger), men vi har heldig med at få brukte 2G. Var før ikke telenor dekning her, men vi var først ute med 4G i regionen siden fiskerne er konsentrert her.

Mens i hovedsenteret der butikkene lå var 2g søkkanes tregt.

Har ikke engang VoLTE på min Nokia 7 Plus. Er en idiotisk prosess og få godkjent og rullet ut firmware updates fra telenor.

Lenke til kommentar

Har gode minner fra Edge.

For få år siden var jeg mye på hytta. Jeg var NetCom-kunde.

Hytta er i gangavstand fra en basestasjon, men denne var ikke moderne.

Jeg liker å bruke internett, men hadde bare 2G, eller GPRS.

Dette var frustrerende.

Min fetter var mye på besøk, og en dag utfordret jeg ham til å kjøre OOKLA SPEEDTEST på hver vår mobil.

Jeg visste at han hadde Telenor, og jeg ønsket å vite om jeg kunne få raskere nett ved å bytte til Telenor.

Ganske riktig. Jeg hadde GPRS, og han hadde EDGE. Hans download-hastighet var 3 ganger raskere enn min.

Jeg ble Talkmore-kunde den dagen, og kunne plutselig bruke nettleser på laptopen i levelig hastighet. Selv bildetråden til Snowdog var brukbar.

Ved en anledning så jeg en hel dokumentar på NRK Nett-TV i lavest mulige kvalitet via EDGE fra Telenor. Med en del bufring.

Men så fikk idiotene endelig fingeren ut av rævva, og oppgraderte til 3G. Nå har begge 4G.

Men med det prisnivået duopolet krever for en begrenset datapakke, har vi heller installert fiber på hytta.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har forresten full forståelse for at det gamle og treige 2G-nettet vil overleve det litt nyere og mye raskere 3G-nettet med noen få år.

Det handler hovedsaklig om svindyrt, gammelt, profesjonellt, fastmontert utstyr, som boligalarmer, fjernstyring av kloakkpumper, "Ring hytta varm"-koblingsbokser og mye annet.
"Internet of things" har eksistert mye lengre enn kjøleskap med innebygget iPad og kaffetraktere som styres av en app.

Mye av dette utstyret styres via 2G-nettet, fordi det ikke var kostnadseffektivt å trekke kabel til ei kloakkpumpe i Gokk.

Hvis en Tesla koster 5000,- å oppgradere fra 2G til 4G, tenk på kostnaden til et boligalarmselskap med 200.000 kunder!

3G derimot, brukes nesten kun av eldre smarttelefoner.

De gamle tantene som ikke har kjøpt ny telefon på 10 år bruker neppe mye data uansett, og vil ikke merke forskjellen på 3G og 2G.

2G og 3G er ineffektiv utnyttelse av frekvensene. Grunnen til at de må stenges er at frekvensene behøves for 4G, i en verden som bruker stadig mer mobildata.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke dette standardisert?

Hovedsakelig fordi tidlig standardisering tillot for mange lokale variasjoner, i tillegg har det manglet en sentral database som telefonprodusenter kan bruke for å hente ut nettverkskonfigurasjoner og en mekanisme for å laste inn oppdaterte konfigurasjoner på blant annet Android.

https://www.gsma.com/futurenetworks/digest/new-gsma-volte-specification-removes-market-fragmentation/

However, with the rapid increase in VoLTE deployments, minor differences between network implementations have been causing significant issues for interoperability and interconnection. Previous versions of the VoLTE specification IR.92 allowed for optionality and a broad range of parameters to adopt to different network conditions. Consequently, when networks started to interconnect their VoLTE services, different options chosen by different networks caused major delays to making the networks work together. Furthermore, these differences have created problems for device manufacturers, requiring them to spend extra resources customizing their devices for each network. This has resulted in higher costs, fewer devices available, less interoperability and increased time to market. The differences between networks also made introducing VoLTE in Open Market Devices even more difficult, as the manufacturers cannot know which network an Open Market Device will be activated on.

The GSMA has also developed a list of common configuration parameters which allow device OEMs to adapt their devices to specific MNO or regional configurations. Work is also underway on a new centralised database of operator specific configuration settings as well as a standardized device configuration mechanism which will allow device manufacturers to remotely configure each device with the appropriate settings for the network, the first time the SIM card is inserted into the device. This in turn will allow manufacturers to offer VoLTE in Open Market Devices.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...