Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skal investere i utleiebolig - tips?

Star Fox

Anbefalte innlegg

Grensen på 4 leiligheter er vel ikke absolutt? Jeg trodde det var Skatteeteten som gjorde en vurdering av hvert enkelt tilfelle i hvilken grad det utgjør næring eller privat utleie. Det er vel mer en tommelfingerregel at 4 eliligheter anses som ok i privat eie.

Hvis han sitter med 6 leiligheter i et AS og 4 leiligheter i privat eie som alle genererer inntekt, så tror jeg at Skatteetaten vil de på den totale omsetningen og vurdere alle leilighetene som næring.

Grensen på 4 leiligheter er ikke absolutt, men i skatte-ABC har det i en årrekke stått noe sånn som dette: "Det må foretas en helhetsvurdering, men som utgangspunkt kan en gå ut fra at det er virksomhet å leie ut til bolig- og fritidsformål, 5 boenheter eller mer". Det er også i diverse bindende forhåndsuttalelser fremkommet at de forholder seg rimelig lojalt til dette med mindre det foreligger helt spesielle forhold.

Når det gjelder om de vil se privat eierskap i sammenheng med eierskap gjennom AS er jeg rimelig trygg på at det vil de ikke. Utviklingen de seneste årene synest (for en glad amatør av en ikke-jurist) å ha gått i en retning av at når de ført har gitt relativt klare grenser, så har en også anledning til å tilpasse seg disse.

Men selvsagt; dette må en få avklart hos en skatteadvokat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...