Gå til innhold

Om EAT's matrapport

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal kun rike få ha barn, skal man krige mer, skal man drepe vilkårlig, skal mord bli tillatt?

Alle gode ideer, men som REMA-reklamen sier, det enkle er ofte det beste.

Hva med å kjøre en global politikk hvor det tillates færre barn, si to per kvinne, så er det jo alltid noen som ikke får barn, slik at over tid vil befolkningen reduseres ganske betydelig.

I land som Niger, Mali, Somalia, Burundi med flere, er det nå vanlig at det fødes 6-7 barn per kvinne, i gjennomsnitt, ingenting er verre for miljøet og menneskeheten enn dette, så kan vi andre spise litt mer fisk og en biff hver helg.

• Liker 6
Lenke til kommentar

EAT-rapporten kvalifiserer ikke som seriøs forskning.  Derimot viser forskning at ens gener har veldig mye å si for helsen så skal du bedømme hva som er best for deg er det mest meningsfulde å sammenligne personer i egen nære familie som deler mest mulig av dine gener.  

Passende avatar iøvrig. 

Jeg synes trådstarter er litt kjip. Det er ikke slik at alle automatisk forstår hvem/hva EAT står for. Jeg vet det i utgangspunktet ikke. Men ut i fra hva jeg synser overfladisk over de første innleggene samlet sett, så er det bare å dunke Light Keton-dietten i hode på dem. Og forsvare det med at mennesket levde på kjøtt og fett som hovedsaklig føde før noen begynte å dyrke korn for kort tid siden i mennesket evolusjonshistorie.

Oversetter man de mange tusen eller millioner av år til timer, minutter og sekunder, alt etter hvor man velger å plassere vår inntreden på evolusjonsgreina, så blir det vel knapt minuttet utav de siste 5 tusen år eller hva det dreier seg om at vi har dyrket korn.

Uten kjøtt i dietten, så hadde vi vel enda klatret i trærne tenker jeg, da vi ikke ville ha hatt anlegg til å bli til det vi har blitt, et av de mer intelligente vesener på kloden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot Gunhild. Jeg liker hennes engasjement og intensjon, men jeg har også sett middagsbordet hennes. Her er det urteplanter, linser, bønner, salater, filet, og sunn mat fra ende til annen. Eneste hun glemmer er at ikke alle har en utømmelig bankkonto (hennes mann: Petter Stordalen). 

.

Det er en myte at Vegansk mat er grunnleggende dyrt.

Kutter du ut/ned kjøtt så sparer du enormt mye penger relativt sett.

Urter kan gros gratis hjemme, inne, ute, eller kjøpe tørr variant rimelig. Linser, Bønner, Belgfrukt, Erter, Korn, osv er ikke bare veldig sunt, men koster 5-30kr per KILO i tørr utgave, som smaker bedre enn de i lake, de er også veldig rik på fiber og protein. 

Hør på de som går på 'Carnivore Diet', så nevnes det nok ofte at det koster vanvittig mye.

Det du IKKE skal gjøre om du vil spise billig, er å kjøpe en masse grønnsaker. Grønnsaker er dyrt, og alt du får fra dem kan man få fra en del varianter frø. De fleste frø er veldig rik på kalorier da de er naturens versjon av egget, og er nokså rimelig. Chia-frø er en rimelig næringsbombe, knus dem opp å strø i supper, panner, dressinger, osv, det gir fylde, næring, og kalorier.

Jeg spiser for det meste vegansk hjemme, og betaler usedvanlig lite i matregning, delvis fordi jeg ikke kjøper kjøtt.

Løk er en av de få grønnsakene jeg alltid har for hånd, og bruker mye av.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Det største ankepunkt jeg har, er at for nordmenn er det heller andre ting vi burde fokusere på som vil kunne gi vell så stor effekt.

Hvis man skal leve sunt som vegetarianer og særlig veganer, må man passe veldig godt på sammensetningen av mat. For gjennomsnittet av befolkningen tror jeg fort dette blir for komplisert.

Da vil det for de fleste være mye enklere å kutte ut sydenturen hvert annet år.

I tillegg kunne man kanskje utsette oppussingen et par år.

Slike tiltak vil for de fleste være mye enklere og ha minst like stor effekt for en gjennomsnittsnordmann.

Selv om flytrafikken globalt står for kun noen få prosent av CO2-utslippene, reiser vi nordmenn så mye, at det ofte står for over halvparten av våre utslipp til transport:

https://www.cicero.oslo.no/no/posts/klima/om-reisevaner-cocktailar-og-klimaeffektar

Så sier noen at dette må man også gjøre i tillegg, men dette fokuseres det lite på. Og det ble jo ramaskrik når man innførte en mikroskopisk seteavgift på fly...

Personlig har jeg droppet sydenturene mine, og lever derfor godt med at jeg kjører noen tusen km i året bil og spiser en del kjøtt.

Dette gjør også at jeg synes utspillet fra fru Stordalen er en smule hyklersk. Hun reiser sykt mye, med privatfly, og har et enormt CO2-utslipp....

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.

[...].

Urter kan gros gratis hjemme, inne, ute, eller kjøpe tørr variant rimelig. Linser, Bønner, Belgfrukt, Erter, Korn, osv er ikke bare veldig sunt, men koster 5-30kr per KILO i tørr utgave, som smaker bedre enn de i lake, de er også veldig rik på fiber og protein. 

[....]

Om du fisker selv, har høns i bakgården og kjøper hele slakt av gris sau og ku så er også «kjøtt» skrekkelig billig.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

.

Det er en myte at Vegansk mat er grunnleggende dyrt.

Kutter du ut/ned kjøtt så sparer du enormt mye penger relativt sett.

Hør på de som går på 'Carnivore Diet', så nevnes det nok ofte at det koster vanvittig mye.

Det du IKKE skal gjøre om du vil spise billig, er å kjøpe en masse grønnsaker. Grønnsaker er dyrt, og alt du får fra dem kan man få fra en del varianter frø. De fleste frø er veldig rik på kalorier da de er naturens versjon av egget, og er nokså rimelig. Chia-frø er en rimelig næringsbombe, knus dem opp å strø i supper, panner, dressinger, osv, det gir fylde, næring, og kalorier.

Jeg spiser for det meste vegansk hjemme, og betaler usedvanlig lite i matregning, delvis fordi jeg ikke kjøper kjøtt.

Løk er en av de få grønnsakene jeg alltid har for hånd, og bruker mye av.

Det høres økonomisk fornuftig ut.

Men, veganerkosthold kan lede til mangelsykdommer, f.eks. Vitamin B12 underskudd. Det går jo an å tilføre kunstig.

Jeg har sett noen av kostholdsdokumentarfilmene på Netflix bl.a. Kosthold er vel det som både er veldig enkelt og fryktelig komplisert slik vitenskapen bryter det ned. Jeg er likevel veldig for vitenskapen. Men det er store markedskrefter som vil at man skal spise noe bestemt, spesiellt USA er jo veldig store på manipulasjon, det finnes det jo ingen tvil om. Vi er heldige i Norge som slipper det amerikanerne må gjennomgå pga. sine myndigheters bifall til matvareindustrien, big pharma med flere.

Vitenskapen misbrukes også av slike markedskrefter. Så plutselig sitter man jo der med tusenvis av motstridende forskningsdokumenter.

Jeg sitter igjen med et par inntrykk, det ene er veganerleiren som prater varmt om hvordan komme seg unna hjerte- og karsykdommene. Men, selv de har jo manipulert seg fram til noen av svarene. De kan likevel ha rett på en del punkter for det om. Men mennesket har en tendens til å skulle velge å manipulere for å skulle kunne overbevise. Det er en uting.

Det andre er denne ketoseleiren som påstår at man blir kvitt kreft på den dietten. Det er en interessant dokumentar der hvor et barn som lever svært usunt og nærmer seg autisme, hvor de så får reversert den autismeutviklingen som ser ut å være rent diettstyrt. Den har jeg faktisk litt tro på at det kan være noe i.

Man skal ihvertfall ikke mate kreftcellene med lett tilgjengelige karbohydrater, det er nok begge disse to leirene sannsynligvis samstemte om.

I fra dyrevelferdens ståsted, så går det vel an å finne noen typer kjøttprodukter som ikke er jordbruksindustrialisert slakt. Dersom det kun var det som gjorde en person A til veganer. Men så er det nok andre overbevisninger blant veganere også enn kun denne ene greia.

Inntil videre så velger jeg selv å kjøre et variert kosthold som inkluderer kjøtt enn så lenge. Men jeg synes diettdebattene er veldig interessante, det er jo tross alt dette temaet som avgjør ens framtidige helse.

Fisk av alle ting er jo blitt det verste man kan spise tungmetallmessig, dyremedisinmessig og pesticidmessig kan det se ut som. "Det er jo bare å øse sine sauser / cocktails av forskjellig ned i merden, ingen ser jo hva som skjer under vannflaten likevel"

Endret av G
Lenke til kommentar

Om du fisker selv, har høns i bakgården og kjøper hele slakt av gris sau og ku så er også «kjøtt» skrekkelig billig.

En Netflix-dokumentar som jeg virkelig vil anbefale som viser middelhavets diett:

https://www.saltfatacidheat.com/

Og da kan man nyte maten, inkludert å forbli delvis kjøttspiser (omnivore).

Tja mer enn halvparten av foret som dyra spiser er sendt fra utlandet.

Garantert. Men, det blir jo en egen problemstilling. Men melkebønder strever jo så godt de kan med å lage gressproduksjon selv. Men, så kommer dette hersens maisproduktet fra USA til slutt inn. En skal vel ikke se bort i fra at det er bilaterale avtaler om at du kjøper så mye mais, så gir vi noen F-35 muligheter tilbake..

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfra har du det?  I 2018 måtte man unntaksvis importere mye for pga 4 måneders tørke, ja, men det er jo trossalt ikke normalen. 

Dyra spiser mye kraftfor og det består i stor grad av feks importert soya. I mange sammenhenger er importert soya registrert som "norsk" da vi importerer soyabønnene og maler det opp her til "norsk" soyamel. I et helt vanlig år er godt over halvparten av foret som dyra spiser basert på importerte matvarer som soya og mais.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Jeg tror rapporten handlet om hva vi må spise for å redde miljøet. Det er selvfølgelig ikke interessant for de fleste av oss, jeg har ikke barn og bryr meg svært lite om neste generasjon.

Klofen går til helvete, og veien er brolagt av "HÆ, IKKE MER KJØTT HVA FAEN LIKSOM"

For en gjeng idioter vi er, virkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit å ha den opprinnelige kilden til alt dette.

https://food-guide.canada.ca/en/

Antar det er denne det er snakk om.

Artig at "kilden" (en kilde) er Canada. De har jo kjørt det der fortified food med B9 og B12-vitamintilsettelse i mat lenge, som er en nokså omdiskutert praksis. Hvorfor skal en hel befolkning spise det tilsatt i hvetemel når det er mer spesifikkt gravide som behøver de tilskudd?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det høres økonomisk fornuftig ut.

Men, veganerkosthold kan lede til mangelsykdommer, f.eks. Vitamin B12 underskudd. Det går jo an å tilføre kunstig.

B12 er den eneste reelle utfordringen for veganere, men mangel på B12 er ett problem for Alle, fordi vi rengjør alt vi spiser, før de siste få årene så fikk vi B12 helt tilfeldig gjennom urent vann og mat, fra bakterier.

B12 er allerede tilsatt i masse tradisjonelle produkter, ikke bare soyamelk.

Lenke til kommentar

B12 er den eneste reelle utfordringen for veganere, men mangel på B12 er ett problem for Alle, fordi vi rengjør alt vi spiser, før de siste få årene så fikk vi B12 helt tilfeldig gjennom urent vann og mat, fra bakterier.

B12 er allerede tilsatt i masse tradisjonelle produkter, ikke bare soyamelk.

Men det fordrer at fordøyelsen i første ledd er i stand til å ta opp det tilsatte B12-vitaminet. Nå skulle en kanskje ikke tro at det er så store forskjeller på naturlig og kunstig lagd B12. Men det finnes altså 4 typer B12 og opptaket er veldig finstemt. Det er en ganske komplisert virkemåte.

Så når du som veganer gjør noe i matveien som ikke er det helt normale så kan det få konsekvenser. Dessuten finnes det påstander på internett om at veganere kan få i seg B12 via vegetabilske kilder. Noe denne karen sier at er en misoppfattelse blant noen veganer og vegetarianere:

A common myth amongst vegetarians and vegans is that it’s possible to get B12 from plant sources like seaweed, fermented soy, spirulina and brewers yeast. But plant foods said to contain B12 actually contain B12 analogs called cobamides that block absorption of and increase the need for true B12.

Kilde: https://chriskresser.com/b12-deficiency/

Det finnes også enkelte pasienter som har gener som forårsaker at metabolismen får hindere for et ordentlig opptak av B12. Det er mye kunnskap om B12, men jeg tror det er en del mangelfull informasjon hos de som skal gi de beste råd om denne mangelsykdommen også (leger). Det viktigste er jo uansett å komme til legen slik at de kan få hjulpet før det oppstår irreversible skader på nervesystemet (blant annet) ved en B12-vitaminmangel.

Hinderne for opptak kan bero på veldig mange forskjellige funksjoner som er satt ut av spill i kroppen. B12 skal også langtidslagres ved å binde seg til noen transportmolekyler i lever, før det i det hele tatt når fram til bruk av metabolismen som i sin tur bryter det ned til B12-typer som kroppen kan nytte seg av.

Det hjelper liksom ikke at det flyter inn cyanokobalamin dersom kroppen ikke kan nytte seg av dette. Enkelte pasienter har kanskje bedre nytte av hydroksokobalamin eller metylkobalamin, selv om vanlige folk gjerne kan metabolisere cyanokobalamin. Cyanokobalamin er det B12-vitaminet som krever mest metabolismesykluser før kroppen kan nyttegjøre seg det. Hydrokso- og metylkobalamin er raskere tilgjengelig da det krever færre metabolismesykluser, gitt at B12-metabolismen fungerer godt da som utgangspunkt. Det er altså veldig mye kompleksitet knyttet til B12.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...