Gå til innhold

Om EAT's matrapport

Anbefalte innlegg

EAT ville finne ut hvordan vi skulle leve sunnere og mer miljøvennlig. Forskere blir satt på saken, og etter hard arbeid kommer de frem til en rapport.

En av hovedkonklusjonene i rapporten er at det globale forbruket av rødt kjøtt og sukker må halveres, mens forbruket av nøtter, grønnsaker og belgfrukter må dobles.

Hele 37 forskere fra EAT-Lancet-kommisjonen har vis nok forsket seg frem til noe som står i alle bøker som omhandler mat og miljø, eller som man ved endt ungdomsskole faktisk kunne resonnert seg frem til selv, ved å bare tenke litt. Det må være heidundrende av noen forskere vi har med å gjøre :woot:

Jeg har ikke noe i mot Gunhild. Jeg liker hennes engasjement og intensjon, men jeg har også sett middagsbordet hennes. Her er det urteplanter, linser, bønner, salater, filet, og sunn mat fra ende til annen. Eneste hun glemmer er at ikke alle har en utømmelig bankkonto (hennes mann: Petter Stordalen). De færreste av oss kan gå inn på Jacobs og slenge ned all slags mat i handlekurven uten å tenke at pengen på konto også skal holde til strømregningen. Mange har småbarn i huset og ikke alle har tid til å sette på yoga musikk og i ro og makt dandere et herremåltid med eksotisk belgfrukt.

Beklager Gunhild, men du får ikke min stemme denne gangen.

Fun fact: Vis du har en kjøttfri dag i uka hver uke i 35 år, men i løped av de 35 årene tar deg en tur til thailand, så har vinninga gått opp i spinninga. I og med at nordmen er verdens mest reiseglade folkeslag, så er det vel kanskje andre ting man burde gjøre før man går løs på matvanene.

Endret av Skribenten_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fun fact: Vis du har en kjøttfri dag i uka hver uke i 35 år, men i løped av de 35 årene tar deg en tur til thailand, så har vinninga gått opp i spinninga. I og med at nordmen er verdens mest reiseglade folkeslag, så er det vel kanskje andre ting man burde gjøre før man går løs på matvanene.

Ja, skulle gjerne hørt mer fra rikfolk og familier som tjener penger på turisme, om hva de største endringene de kan gjøre for å redusere klimatrykket er. F.eks. legge ned bedriften, hvis den baserer seg på å få folk til å reise på unødvendige reiser. Kan selge videokonferanseutstyr istedenfor, eller oppfordre folk til å nyte fritiden lokalt.

Endret av KarlRoger
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er eg heilt enig med senterpartiets argumentasjon om mykje av landbruksarealet i Norge er best egna til å dryke gras, og sidan vi ikkje kan ete gras så er det meir miljølvenleg å bruke graset til kjøttproduksjon i staden for å importere mat frå utlandet.

At kjøttproduksjon krever mykje energi, og derfor medfører klimautslepp er openbart, og konklusjonen i rapporten ser også ut til å være korrekt i teorien.

Det som eg ikkje kan sjå er tatt hensyn til er miljøpåvirkninga av eit slikt kosthold dersom vi ikkje kan produsere maten lokalt.

Ein anna ting er korleis dette vil påvirke folkehelsa. Skal ein basere kostholdet på karbohydrat og fett så trur eg at vi får meir fedmeproblematikk, som sjølvsagt også fører til klimautslepp.

Korleis ser rekneskapet ut dersom vi innfører ein kjøttfri dag i veka, men aukar drivstofforbruket på all transport med 5 kg per persjon?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot Gunhild. Jeg liker hennes engasjement og intensjon, men jeg har også sett middagsbordet hennes. Her er det urteplanter, linser, bønner, salater, filet, og sunn mat fra ende til annen. Eneste hun glemmer er at ikke alle har en utømmelig bankkonto (hennes mann: Petter Stordalen). De færreste av oss kan gå inn på Jacobs og slenge ned all slags mat i handlekurven uten å tenke at pengen på konto også skal holde til strømregningen. Mange har småbarn i huset og ikke alle har tid til å sette på yoga musikk og i ro og makt dandere et herremåltid med eksotisk belgfrukt.

Mye av maten de anbefaler er faktisk veldig billig, typisk pris på 400g boks med kidneybønner, kikerter, brune bønner etc ligger på 5-10 kroner, omregna til protein får du mer for pengene sammenligna med kjøttdeig. Å kjøpe f.eks belgvekster, urter etc er litt som å handle kjøtt, du har mye å velge i, noe er billig, noe er dyrt.

Kan ta et par forslag til dagsmenyer ala EAT og ala vanlig slank mann (følger delvis noen av mine egne menyer eller de jeg følger opp med livsstilsendring, begge på budsjett, skriver ikke på krydder, olje til steking etc som såklart må være med, tar utgangspunkt i rimeligste vare som first price gulrot og makrell i tomat:

EAT:

Frokost: 3 skiver grovbrød, 1 med peanøttsmør, 2 med makrell i tomat, 1 glass juice, 1 eple:    25,-

Lunsj:    50 gram nøttemix, 1 gulrot, 1 pære, 1 kopp te:                                                               10,-

Middag: Wok med 1 boks kikerter, 2 gulrøtter, 50 gram cashewnøtter, 1 løk, 1 paprika, 1\2 kål 30,-

Kvelds:  Stor porsjon havregrøt med mandler, rosiner og valnøtter kokt på melk, juice               15,-

80 gram protein, 90 gram fett, 200 gram karbo = 1930 kcal.                                                        80,-

DAGENS ANBEFALINGER:

Frokost: 1 kokt egg på 2 brødskiver med kaviar, 1 glass melk, 1 banan                                      20,-

Lunsj:     1 Brødskive med smør og brunost, 2 med hvitost, 1 glass juice, 1 gulrot                      15,-

Middag:  Stor Kyllingfilet med bernaise, ris og salat                                                                      35,-

Kvelds:   Kornblanding med frø, syltetøy, yogurt, 1 glass melk ved siden av                                15,- 

90 gram protein, 80 gram fett, 220 gram karbo = 1960 kcal.                                                         85,-

Prismessig ganske likt, ernæringsmessig ganske likt (ved å variere menyene endel over tid, de jeg har satt opp er ikke perfekte menyer hver dag til evig tid), dog vil nok endel foretrekke mer kjøtt\fisk enn hva EAT anbefaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er verre for miljøet å få all den plantematen sendt fra utlandet til oss enn å spise kjøtt

Nemlig. 

Personlig prøver jeg å få i meg 200-250 gr kjøtt om dagen (og da inkluderer jeg fisk som kjøtt) og det gjør jeg med god samvittighet.  Ettersom den eneste vegetaren i familien også er den med markant dårligst helse, føler jeg meg trygg på at for mine gener er et slik kosthold det beste for helsen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å sette hele befolkningen på en plantebasert kosthold er nok ikke det lureste, alle kan ikke følge samme diett. Mange tåler f.eks ikke plantebasert mat særlig godt, og trenger mer kjøtt og fisk. Tror mange ville blitt syke av denne dietten.

Endret av Galaxyx32
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye av maten de anbefaler er faktisk veldig billig, typisk pris på 400g boks med kidneybønner, kikerter, brune bønner etc ligger på 5-10 kroner, omregna til protein får du mer for pengene sammenligna med kjøttdeig. Å kjøpe f.eks belgvekster, urter etc er litt som å handle kjøtt, du har mye å velge i, noe er billig, noe er dyrt.

Kan ta et par forslag til dagsmenyer ala EAT og ala vanlig slank mann (følger delvis noen av mine egne menyer eller de jeg følger opp med livsstilsendring, begge på budsjett, skriver ikke på krydder, olje til steking etc som såklart må være med, tar utgangspunkt i rimeligste vare som first price gulrot og makrell i tomat:

EAT:

Frokost: 3 skiver grovbrød, 1 med peanøttsmør, 2 med makrell i tomat, 1 glass juice, 1 eple:    25,-

Lunsj:    50 gram nøttemix, 1 gulrot, 1 pære, 1 kopp te:                                                               10,-

Middag: Wok med 1 boks kikerter, 2 gulrøtter, 50 gram cashewnøtter, 1 løk, 1 paprika, 1\2 kål 30,-

Kvelds:  Stor porsjon havregrøt med mandler, rosiner og valnøtter kokt på melk, juice               15,-

80 gram protein, 90 gram fett, 200 gram karbo = 1930 kcal.                                                        80,-

DAGENS ANBEFALINGER:

Frokost: 1 kokt egg på 2 brødskiver med kaviar, 1 glass melk, 1 banan                                      20,-

Lunsj:     1 Brødskive med smør og brunost, 2 med hvitost, 1 glass juice, 1 gulrot                      15,-

Middag:  Stor Kyllingfilet med bernaise, ris og salat                                                                      35,-

Kvelds:   Kornblanding med frø, syltetøy, yogurt, 1 glass melk ved siden av                                15,- 

90 gram protein, 80 gram fett, 220 gram karbo = 1960 kcal.                                                         85,-

Prismessig ganske likt, ernæringsmessig ganske likt (ved å variere menyene endel over tid, de jeg har satt opp er ikke perfekte menyer hver dag til evig tid), dog vil nok endel foretrekke mer kjøtt\fisk enn hva EAT anbefaler.

Hva et måltid koster er likegyldig når du ikke kan kjøpe nøyaktig det måltidet. Du får ikke kjøpt 3 skiver grovt brød, en bit tomatfisk, osv. Man må se på sluttsummen på kvitteringen, noe Rema 1000 fikk erfare når de lanserte "middag til under hundrelappen". Det hjelper ikke at måltidet koster 20,- når innkjøpet er på 100,-.

Verken EAT eller statens kostholdsråd tar til høyde for enkeltmenneskets krav for kosthold i Norge. En voksen mann med fysisk krevende jobb, vil trenge langt mer inntak enn ei brødskive til lunsj på vinterstid.

Lenke til kommentar

Hva et måltid koster er likegyldig når du ikke kan kjøpe nøyaktig det måltidet. Du får ikke kjøpt 3 skiver grovt brød, en bit tomatfisk, osv. Man må se på sluttsummen på kvitteringen, noe Rema 1000 fikk erfare når de lanserte "middag til under hundrelappen". Det hjelper ikke at måltidet koster 20,- når innkjøpet er på 100,-.

Verken EAT eller statens kostholdsråd tar til høyde for enkeltmenneskets krav for kosthold i Norge. En voksen mann med fysisk krevende jobb, vil trenge langt mer inntak enn ei brødskive til lunsj på vinterstid.

Kunne godt satt opp en ukesmeny og endt på omtrent samme sum, det krever litt planlegging, men helt gjennomførbart. Mitt utgangspunkt var en slank mann med lavt aktivitetsnivå, ditt eksempel vil såklart kreve mer :) Det er noe mer utfordrende å dekke proteinbehov i en slik situasjon på tilnærna plantebasert kosthold, men fullt mulig :) Mye av tilbehøret som rapsolje, krydder etc har jeg tatt høyde for. Vi spiser mye plantebasert hjemme hos oss, vi er 5 stykk å handler mat for ca 4000 i måneden, en vanlig dag spiser jeg for godt under budsjettet ovenfor og jeg har en fysisk jobb, trener styrke 3 x i uka. Det krever dog litt planlegging. Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Personlig prøver jeg å få i meg 200-250 gr kjøtt om dagen (og da inkluderer jeg fisk som kjøtt) og det gjør jeg med god samvittighet.  Ettersom den eneste vegetaren i familien også er den med markant dårligst helse, føler jeg meg trygg på at for mine gener er et slik kosthold det beste for helsen.

Du forkaster bred forskning basert på en enkelt person du observerer?  :wallbash: 

Er verre for miljøet å få all den plantematen sendt fra utlandet til oss enn å spise kjøtt

Og det baserer du på hva? Fint om du viser kilden på det.. 

Vis du har en kjøttfri dag i uka hver uke i 35 år, men i løped av de 35 årene tar deg en tur til thailand, så har vinninga gått opp i spinninga. I og med at nordmen er verdens mest reiseglade folkeslag, så er det vel kanskje andre ting man burde gjøre før man går løs på matvanene.

Det ene utelukker ikke det andre. Vi må gjøre tiltak på ALLE fronter. Absolutt alt må ha bærekraft i bunn, eller så vil det en dag gå virkelig galt.
Lenke til kommentar

Du forkaster bred forskning basert på en enkelt person du observerer?  :wallbash: 

EAT-rapporten kvalifiserer ikke som seriøs forskning.  Derimot viser forskning at ens gener har veldig mye å si for helsen så skal du bedømme hva som er best for deg er det mest meningsfulde å sammenligne personer i egen nære familie som deler mest mulig av dine gener.  

Passende avatar iøvrig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

EAT-rapporten kvalifiserer ikke som seriøs forskning.

Så du mener at disse 37 forskerne, som er fremst i sitt felt, har satt all sin forskning til side og kokt sammen en rapport basert på ingenting?

37 forskere fra hele verden, alle fremst i sitt felt, har definert et kosthold som er både sunt og bærekraftig, og resultatet ble publisert i en rapport i det prestisjetunge tidsskriftet The Lancet

Derimot viser forskning at ens gener har veldig mye å si for helsen så skal du bedømme hva som er best for deg er det mest meningsfulde å sammenligne personer i egen nære familie som deler mest mulig av dine gener.

Ja, gener er viktig.. basere det på en person er helt fullstendig idioti. Den ene personen kan drive med dop, alkohol, gaming, ha kreft, røyke,+++++ Selvfølgelig beviser ikke din observasjon av et enkelt indivd noen verdens ting.

Ps. Dessuten er ikke det å være vegetarianer noen som helst garanti for å være sunn.. potetgull og CocaCola er vegeteriansk føde, men jeg kan garantere at det ikke er en sunn diett.

Lenke til kommentar

Jepp. Hva er meningen med livet? Bærekraftighet! Personlig står jeg ikke en gang opp om morgenen hvis jeg ikke har tenkt å gjøre noe bærekraftig den dagen.

Da vi var 100 millioner mennesker, så kanskje vi kunne kjøre på. Når vi blir 10 milliarder mennesker, så vil en hver ressurs gå tom, dersom forbruket ikke er bærekraftig. En hver fylling vil bli full om ikke avfallet vårt er bærekraftig. Hvert eneste tre vil forsvinne om vi ikke har en bærekraftig utnyttelse av skogen. osv. osv.

Hver enkelt dag, og hver enkelt handling, bør ikke være bærekraftig i seg selv, men hvordan vi brødfør verden, hvordan vi forflytter varer/personer, hvordan vi bygger,++ alle de store linjene må være bærekraftige.

Vi er nødt til å ha en sirkulær tankegang i forbruket, basert på bærekraft og fornybarhet.

Lenke til kommentar

Når du sier det på den måten, så fremstår vel løsningen ganske innlysende ; færre mennesker ?

Absolutt en løsning, men umulig å gjennomføre på en human måte.

Skal kun rike få ha barn, skal man krige mer, skal man drepe vilkårlig, skal mord bli tillatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...