Gå til innhold

Kjapt spørgesmål - Veivalg Volda-Bergen

Anbefalte innlegg

Till alle folk & røvere her inne,

Tenkte at ja her må det da finnes noen som klarer å tilfredsstille min undring. Usikker på hvor er best å spørre.

Reiser gjennom Volda på tirsdag morra på vei til Bergen. Med utgangspunkt VOLDA stusser jeg fryktelig på veivalg da jeg ser at Kvivsvegen betyr 77 km kjøring til Lote fergekai mens Folkestad bare er 43 km kjøring (Stigedalen) Vi snakker om ca. 7 mil ekstra kjøring tur/retur om jeg tar Kvivsvegen. Bør jeg unngå Stigedalen vinterstid eller er den nye Kvivsvegen simpelthen så bra at jeg bare skal glemme den ferga fra Volda-Folkestad via Stigedalen? Trafikale problemer av noen sort å ta hensyn til ?? Jeg kjører ikke noe tyngre kjøretøy men har en personbil type Daewoo Musso ATV som funker fint på vinterstid. Takker for tips.   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidsmessig er det nesten heilt likt, men det forutsetter at du treffer bra med ferja. Må du vente på ferja så går det raskare å køyre Kvivsvegen med knapp margin.

Prismessig er det også ganske likt, er du åleine i bilen så er det litt billegare totaltsett å løyse ferjebillett, har du full bil så er det billigare å køyre nokre mil ekstra enn å løyse personbillett (frå neste år betalar ein kun for bilen slik at passasjerar reisar gratis).

Kvivsvegen har vesentleg høgare vegstandard, då du køyrer på europavegen heile vegen til Lote. Stigedalen er ein riksveg som har litt lavare vegstandard.

Eg hadde ikkje bekymra meg veldig mykje for vinterføret, men det er klart at brøyteberedskapen på europavegen er betre enn på riksvegane. I tillegg ligg vegen gjennom Stigedalen litt høgare enn europavegen, så du må rekne med meir snø.

Personleg hadde eg køyrt europavegen heile vegen både opp og ned, men eg hadde vurdert å køyre Stigedalen dersom det klaffa bra med ferja, og eg hadde hatt behov for ei pause.

For å kome meg raskast til og frå Bergen utan unødig opphald så hadde eg unngått unødige ferjer og småvegar.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Man blir liksom ikke så mye klokere av dette her, men man blir om ikke annet noe mer besluttsom. Men så blir det nok Kvivsvegen på bilen min og meg, ihvertfall på turen ned i og med at jeg har en tidsfrist for å rekke danskebåten samt at jeg tror jaggu jeg har passert Volda allerede 05.30 når første ferga derfra går. Blir det noe brobygging over Voldsfjorden da eller blir dette for smør på flesk å regne ettersom Kvivsvegen nå er på plass?! Og om det nå blir bro, vil da veistandarden over Stigedalen bli høyere og dette da bli den foretrukne reiseruten sørover? (ytre)    

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...