After8 Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 God kveld! Jeg er 25 år, og har aldri eid min egen bil før. Nå synes jeg det var på tide å skaffe seg en. Bilen skal brukes frem og tilbake på jobb. For øyeblikket bor jeg fortsatt hjemme hos mor og far, og da er det ca. 20 km hver vei til og fra jobb. Dette er en bil jeg ønsker å ha i noen år, og fortsatt kan kjøre til jobb selv etter at jeg har flyttet hjemmefra. I verste fall kan det bli oppimot 40 km hver vei, alt ettersom hvor jeg får meg bolig. Så vidt jeg vet er det ikke lademuligheter på jobb. Finnes en del elbiler med bare to seter, noe jeg egentlig vurderte i starten. Men jeg ser et behov for litt større bil når jeg flytter for meg selv, og ikke har like god tilgang på dieselbil som tidligere. Så mitt første spørsmål er som følger: Kan det være smart å kjøpe en elbil som min første bil? Verken jeg eller resten av familien har erfaring med elbil fra tidligere, og vi har heller ikke ladestasjon hjemme. Har ikke satt meg inn i dette, men regner med at det blir noen tusenlapper å få dette på plass. Jeg er omringet av bomringer, og dette er altså en av grunnene til at jeg ønsker meg elbil. I tillegg kan mine foreldre låne bilen når de skal ut på ærender, slik at de også slipper å betale bomavgift. Mitt andre spørsmål blir som følger: Hvilken bil burde jeg i så fall velge? Jeg var innom en bilforhandler i dag og fikk sett litt på Kia Soul Electric (ny). Ganske stilig bil. Har enda ikke fått lest noen tester eller sett videoer om bilen. Skal etter planen prøvekjøre bilen neste helg. En annen bil jeg har sett litt på, er Volkswagen e-Golf (brukt). Har dog bare sett bilder av den på internett. Og så må jeg jo ikke glemme det viktigste; budsjett. Jeg har fått et lånebevis på 250.000 kr, som muligens kan økes hvis jeg spør pent. I tillegg til egenkapital vil jeg si at jeg har et budsjett på 300.000 kr. Ellers er jeg egentlig åpen for alle forslag dere måtte komme med. Vet egentlig ikke helt hva jeg er på jakt etter, så lenge jeg kommer meg til jobb, og helst tilbake igjen uten å måtte lade bilen. Lenke til kommentar
ExtremeGo Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Jeg kjøpte Nissan leaf som første bil , var 23 år ? . Var jeg deg ville jeg kjøpt Huyndai Ioniq , den er veldig mye mer effektiv enn Soul og har faktisk lenger rekkevidde enn den nye Nissan leaf .. Jeg har ikke kjørt den selv , men sjekk den ut. Du kan jo spørre om muligheten for å lade på jobb ? Jeg gjorde det og fikk lade noen uker senere , nå har vi totalt 8 ladeplasser . Jeg har 40km en vei og er deilig å ha den friheten. 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 18. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2019 Jeg kjøpte Nissan leaf som første bil , var 23 år . Var jeg deg ville jeg kjøpt Huyndai Ioniq , den er veldig mye mer effektiv enn Soul og har faktisk lenger rekkevidde enn den nye Nissan leaf .. Jeg har ikke kjørt den selv , men sjekk den ut. Du kan jo spørre om muligheten for å lade på jobb ? Jeg gjorde det og fikk lade noen uker senere , nå har vi totalt 8 ladeplasser . Jeg har 40km en vei og er deilig å ha den friheten. Takk for svar! Er du fornøyd med din bil? Kan jeg spørre om hvorfor du valgte elbil som din første bil? Er interessert i få andre sine synspunkter også Hyundai Ioniq er en bil jeg nesten hadde glemt helt av! Må si at jeg likte utseende på bilen. Lang rekkevidde har den også. Bilen er også innenfor budsjettet, så er jo bare pluss pluss dette her! Er det andre som kan anbefale Ioniq? Kan godt hende vi har lademuligheter på jobb, men det er ikke noe jeg har sett etter. Får lete etter ladeplasser neste gang jeg skal på jobb Lenke til kommentar
MKap Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Sidan du antakeleg skal skifta bustad snart, bør du tenka litt på at det ikkje er sikkert du får lading der i eit overskueleg tidsperspektiv. Oppsett av lading heime hos foreldra dine er potensielt pengar ut av vindauget om du sjølv skal flytta ut snart. Om du likevel satsar på elbil bør du vurdera om du klarar deg med ein eldre Leaf eller i-Miev til rundt 100 000 kr. Eit billån på 2-300 000 kan fort bli ei ulempe når du skal kjøpa bustad. Sjølv hadde eg nok køyrt ein gammal Corolla fram til langsiktig bustadssituasjon blir avklart. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Sidan du antakeleg skal skifta bustad snart, bør du tenka litt på at det ikkje er sikkert du får lading der i eit overskueleg tidsperspektiv. Oppsett av lading heime hos foreldra dine er potensielt pengar ut av vindauget om du sjølv skal flytta ut snart. Hen er 25år, i jobb, bor hjemme hos foreldrene og tenker å bruke 300 000 kr på bil - Flytter nok ikke ut med det første. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Hen er 25år, i jobb, bor hjemme hos foreldrene og tenker å bruke 300 000 kr på bil - Flytter nok ikke ut med det første. Har han jobba 5 år som røyrleggar stemmer kanskje det. Om han akkurat er ferdig med utdanning er det ikkje akkurat heilt uvanleg å bu heime i ein periode mens ein ser etter sin eigen stad. Den vanlegaste rekkefølgja er dog jobb — leiligheit — bruktbil. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 For 300 tusen får du mange bra biler. -E-Golf 300 km -BMW i3 94ah -Hyundai Ioniq -Nissan Leaf 40 kWh -Kia Soul 30 kWh Lenke til kommentar
After8 Skrevet 18. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2019 Har han jobba 5 år som røyrleggar stemmer kanskje det. Om han akkurat er ferdig med utdanning er det ikkje akkurat heilt uvanleg å bu heime i ein periode mens ein ser etter sin eigen stad. Den vanlegaste rekkefølgja er dog jobb — leiligheit — bruktbil. Stemmer det du sier. Var ferdig med studier desember 2017, og fikk meg jobb med lærlinglønn mai 2018. Det var først i oktober at jeg gikk opp til "normallønn". Heldigvis har jeg fått meg en godt betalt jobb, og har derfor satt av penger både til bil og leilighet. Jeg jobber turnus, og problemet da er at jeg ofte starter på jobb før det går noe buss og tog. Jeg er derfor avhengig av en bil. Jeg trenger nødvendigvis ikke en bil til 300.000 kr, men hvis jeg skal tenke langsiktig så kan det være greit å ha en bil som fortsatt fungerer om 5-10 år, og som er billig i drift. Greit nok å kjøpe en gammel dieselbil til 20k, men erfaring sier at jeg da ofte må betale mye mer i reparasjoner og vedlikehold. Forhåpentligvis så slipper jeg dette med en ny/relativ ny bil. For 300 tusen får du mange bra biler. -E-Golf 300 km -BMW i3 94ah -Hyundai Ioniq -Nissan Leaf 40 kWh -Kia Soul 30 kWh Tusen takk for gode forslag! Skal ta en titt på dem! Sidan du antakeleg skal skifta bustad snart, bør du tenka litt på at det ikkje er sikkert du får lading der i eit overskueleg tidsperspektiv. Oppsett av lading heime hos foreldra dine er potensielt pengar ut av vindauget om du sjølv skal flytta ut snart. Om du likevel satsar på elbil bør du vurdera om du klarar deg med ein eldre Leaf eller i-Miev til rundt 100 000 kr. Eit billån på 2-300 000 kan fort bli ei ulempe når du skal kjøpa bustad. Betaling av oppsett av ladestasjon hjemme blir noe jeg og mine foreldre nok kommer til å spleise på. De har lyst på elbil de også etterhvert. Takk for gode forslag! Skal ta en titt på dem. Finner jeg gode biler til en rimeligere penge så er jo det bare positivt det og, så lenge de fungerer greit Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Er dobbelt så gammel, med familie og nesten nedbetalt enebolig, men har aldri kjøpt dyrere (brukt)bil enn 160 tusen. Har lyst på ny elbil, men bruker ikke bil hver dag. Da er det bortkastet å ha en fin ny bil parkert i garasjen. Man investerer ikke penger i en bil, man skaffer seg en utgift. Verdifallet på en ny elbil er flere tusenlapper i måneden. Ditt bruksområde til pendling burde kunne dekkes av en brukt elbil til halve prisen, men mye kjøring på ettermiddag/kveld og deling med familie kan kreve en nyere bil. Kanskje deling med familien kan ses på som en form som husleie mens du bor hjemme? Da bør de i det minste spandere en ladestasjon til bilen din. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Det er ikke allverden med bil man får til 160 tusen. Kia Soul kanskje. Ihvertfall ikke hvis man har en del bagasje, personer, skal kjøre elektrisk og skal kjøre langt, gjerne om vinteren. Da er man opp på 400-500 tusen. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 For 500k får man bra bil. For 500k får man en Tesla Model 3 med 560 km rekkevidde, firehjulstrekk og 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Om dette hadde vært om et år hadde jeg anbefalt Model 3 SR, som man trolig vil kunne få til litt over 300k, og som bør kunne fungere veldig bra. Men nå ville jeg nok anbefalt Ioniq, 40 kWh Leaf eller 30 kWh Soul. Du kan se denne videoen. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 (endret) Som tommelfingerregel vil jeg anbefale å satse på noe med ca dobbelt så mye oppgitt rekkevidde (NEDC) enn den daglige avstanden fra laderen tilbake til laderen. I ditt tilfelle er 2*2*40 km = 160 km. Årsaken til anbefalingen er at du skal ha margin til både vinterkulde, motvind, uforutsette hendelser på veien og omveier i forbindelse med æren på vei til og fra. Ellers så ser jeg bare én ulempe med å kjøpe elbil som din første bil og det er at du ikke innarbeider vanen med girskifte og klutsj-bruk, i tilfelle du skulle bli utsatt for en fossilbil i forbindelse med jobb eller andre sammenhenger i framtida. Ladestasjon koster fra ca 8000 kr + elektriker hvis du har nok kapasitet i sikringsskapet. Regn det som en del av bilkjøpet. Du bør ikke lade fra vanlig stikkontakt til daglig. Bare til nød og da bør du ta noen forholdsregler. Kjøp brukt og spar penger. De rimeligste teslaene får du brukt fra ca 350 000. Eller er jeg fan av bruktkjøp. En brukt Kia soul går fra ca 150 000. Endret 18. januar 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 23. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2019 Som tommelfingerregel vil jeg anbefale å satse på noe med ca dobbelt så mye oppgitt rekkevidde (NEDC) enn den daglige avstanden fra laderen tilbake til laderen. I ditt tilfelle er 2*2*40 km = 160 km. Årsaken til anbefalingen er at du skal ha margin til både vinterkulde, motvind, uforutsette hendelser på veien og omveier i forbindelse med æren på vei til og fra. Ellers så ser jeg bare én ulempe med å kjøpe elbil som din første bil og det er at du ikke innarbeider vanen med girskifte og klutsj-bruk, i tilfelle du skulle bli utsatt for en fossilbil i forbindelse med jobb eller andre sammenhenger i framtida. Ladestasjon koster fra ca 8000 kr + elektriker hvis du har nok kapasitet i sikringsskapet. Regn det som en del av bilkjøpet. Du bør ikke lade fra vanlig stikkontakt til daglig. Bare til nød og da bør du ta noen forholdsregler. Kjøp brukt og spar penger. De rimeligste teslaene får du brukt fra ca 350 000. Eller er jeg fan av bruktkjøp. En brukt Kia soul går fra ca 150 000. Tusen takk for et veldig godt svar! Tror dere Renault Zoe kan være en grei bil? Koster til vanlig kr 254 900,- men ser at de har kampanje på bilen til kr 229 900,-, og da er også hjemmelader og montering av denne inkludert i prisen (Verdi kr 15 000,-) Jeg tror muligens dette kan være bilen for meg med tanke på kampanjen. Har ikke fått sett på bilen eller prøvekjørt den enda. Sitter og leser i lokalavisen at det er mye penger å spare med å ha en smartlader. Ladestasjoner som følger med er av typen POD Point Solo ladepunkt 3,6kW. Problemet er at jeg ikke klarer å finne ut om dette er en smartlader eller ei. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) Jeg ville holdt meg unna Zoe fordi den ikke har hurtiglading. Den har 22 kW semihurtig lading, så det er ikke fullstendig krise, men plutselig skal du på en litt lengre tur, og så blir du stående å lade i 1-2 timer i stedet for 30-60 minutter. Et annet moment er at bilen ikke støtter IT-strømnett. Dette er det vanligste strømnettet å ha hjemme i Norge, og er grunnen til at de inkluderer hjemmelader i prisen. Skal du lade andre steder enn der du får montert laderen og ved offentlige semi-hurtige ladepunkter, så vil det kunne være trøbblete. Så klart, om dette ikke er avskrekkende utifra hvor ofte det ville kunne bli aktuelt med lengre turer, så er det ellers ikke mye galt med Zoe. Det er en av de mest populære elbilene i Europa - den er bare ikke så veldig populær her i Norge. Endret 23. januar 2019 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Renault Zoe er vel fortsatt den elbilen som gir mest rekkevidde for penga.. Selve bilen er veldig lite luksuriøs, spesielt i innstegsversjonen. Rimelig sikker på at den laderen ikke er en smartlader. Du kan fortsatt programmere Zoe til å lade om natta ved å bruke bilens innebygde ladekalender. Med kun 3,6kW ladeeffekt bør du gå klar av de verste effektavgiftene, hvis de nå blir innført. Alternativt kan du spørre leverandøren om du får ytterligere avslag i prisen om du ordner ladepunkt selv. Merk at Zoe kun kan lade fra TN-nett, ikke alle hus har det. En IT/TN-trafo er inkludert i prisen og da blir det nok billigere å bruke leverandørens tilbud enn å ordne ladepunkt+trafo selv. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 (endret) Når det gjelder smart lading så er det ikke *så* mye å tjene på det - i hvert fall ikke ennå. Slik så det ut for meg, en uke i november: Her bruker jeg bilens funksjon til å starte lading kl 24:00, slik at jeg lader da strømmen er billigst. Har regnet meg frem til at jeg sparer maks rundt 10 kr/uke, og da kjører jeg ganske mye med strømtørst bil... Når/hvis det kommer et system der man betaler for effekt, så kan det hende at det er mer å spare, men det er ikke på plass ennå. Endret 23. januar 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
After8 Skrevet 23. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg ville holdt meg unna Zoe fordi den ikke har hurtiglading. Den har 22 kW semihurtig lading, så det er ikke fullstendig krise, men plutselig skal du på en litt lengre tur, og så blir du stående å lade i 1-2 timer i stedet for 30-60 minutter. Et annet moment er at bilen ikke støtter IT-strømnett. Dette er det vanligste strømnettet å ha hjemme i Norge, og er grunnen til at de inkluderer hjemmelader i prisen. Skal du lade andre steder enn der du får montert laderen og ved offentlige semi-hurtige ladepunkter, så vil det kunne være trøbblete. Så klart, om dette ikke er avskrekkende utifra hvor ofte det ville kunne bli aktuelt med lengre turer, så er det ellers ikke mye galt med Zoe. Det er en av de mest populære elbilene i Europa - den er bare ikke så veldig populær her i Norge. Takk for svar! Er et minus at Zoe ikke har hurtiglading ja. Som sagt så har jeg tilgang til dieselbiler, så lenge jeg bor hjemme hos mine foreldre. Når jeg flytter for meg selv så hadde det jo vært greit å ha muligheten til å hurtiglade bilen om nødvendig. Kan jeg spørre hvilken elbil du har? Jeg har forresten ikke hatt tid til å se videoen du delte her, men skal ta en titt på den nu. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Jeg har Model X. Desverrre litt utenfor ditt budsjett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå