Opelduude Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Foreldrene mine mistet vannet i desember. Rørleggere jobbet i flere dager. Regningen kom på hele 54 tusen. Det er tatt ekstra betalt for at de har drevet overtid. Første gang jeg har hørt om at kunden må betale ekstra fordi håndverkeren driver på overtid. Er det riktig? Flytt tråden om den ligger feil. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Dreier det seg om "Rørleggervakta 24vvs"`? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Ja, det er helt normalt at kunden betaler ekstra for overtid. 4 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 (endret) Da vi selv tok i bruk en rørlegger til en større jobb ble vi veldig godt informert om at han var nødt for og jobbe overtid og at det ville koste oss ekstra hvis vi ønsket og få problemet løst samme dag som det oppsto, Ble ikke dine foreldre informert om de at jobbet overtid før regningen kom? Og ja, de skal betale ekstra for overtid, Men da må slikt avtales, Om jeg hadde bestilt en håndverker som uten og avtale med meg hadde jobbet overtid så hadde jeg ikke betalt for det. Endret 18. januar 2019 av Eriksendrul 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Foreldrene mine mistet vannet i desember. Rørleggere jobbet i flere dager. Regningen kom på hele 54 tusen. Det er tatt ekstra betalt for at de har drevet overtid. Første gang jeg har hørt om at kunden må betale ekstra fordi håndverkeren driver på overtid. Er det riktig? Flytt tråden om den ligger feil. Det kommer an på hva som er avtalt. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Foreldrene mine mistet vannet i desember. Rørleggere jobbet i flere dager. Regningen kom på hele 54 tusen. Det er tatt ekstra betalt for at de har drevet overtid. Første gang jeg har hørt om at kunden må betale ekstra fordi håndverkeren driver på overtid. Er det riktig? Flytt tråden om den ligger feil. Ble det behandlet som en akutt jobb, ville de ha det fikset absolutt ASAP? Hvis foreldrene dine har bedt dem fikse det innen en viss frist, evt "så fort som mulig, om dere så må jobbe natta gjennom" har de i prinsippet godtatt overtid - rørlegger burde dog informere om dette på forhånd. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Når i desember er det snakk om? Dersom det blei tilkalt rørleggar på kvelden, natta, helga eller helligdag så må kunden sjølvsagt betale ekstra for å få utført arbeidet då. Men om arbeidet foregikk på dagtid, eller rørleggaren sjølv valgte å ta jobben som kveldsarbeid så skal ikkje kunden betale ekstra for at rørleggaren har valgt å legge opp arbeidsdagen sin på ein slik måte at det blei overtidsarbeid. Dersom det var snakk om en akutt situasjon så kan rørleggaren ha tolka henvendelsen som at kunden vil ha dette ordna umiddelabart og derfor har tilbudt å gjere jobben utanfor normalarbeidstid. 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2019 Det ble ikke spesifisert eller avtalt noe annet enn at det måtte fikses kjapt, så da ble det nesten bare jobbing på ettermiddag og kveld. Da har de nok lært at det må avtales mer på forhånd selv om det er en hastesak. Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Det ble ikke spesifisert eller avtalt noe annet enn at det måtte fikses kjapt, så da ble det nesten bare jobbing på ettermiddag og kveld. Da har de nok lært at det må avtales mer på forhånd selv om det er en hastesak. Hvis de ikke hadde vært fornøyd med tiden det ville tatt å fikse det de neste virkedagene 07-15 har de jo underforstått bedt om overtid/kveldsarbeid. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Det kommer ikke an på hva som er avtalt, håndverkertjenesteloven og FKU-praksis åpner for at overtidsbetalt kan tillates også uten avtale. Hvis ingen pris er avtalt skal prisen regnes ut "på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden", såkalt gjengs pris, jf. håndverkertjenesteloven § 32 første ledd. Hvis det ikke finnes gjengs pris skal forbrukeren betale rimelig pris. Hvis håndverkeren har utført tjenesten på en unødvendig dyr måte, og dette ikke er en instruks fra forbrukeren, skal prisen settes ned, jf. § 5 tredje ledd jf. § 32 fjerde ledd. Prisen skal da være det tjenesten ville ha kostet hvis den var blitt utført på rimeligste måte, med tillegg av rimelig kostnadsdekning, men aldri mer enn verdien av arbeidet. For å vinne frem i Forbrukerklageutvalget må du som forbruker kunne vise til at gjengs pris er lavere (eller ikke-eksisterende), eller at prisen er urimelig høy. Forbrukerklageutvalget tillater at rørleggere tar mer betalt for utrykningsarbeid og overtidsarbeid, jf. FTU-2014-938. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå