Gå til innhold

Visual Basic Roundup!


Anbefalte innlegg

Morsomt! :)

 

Men jeg ville dobbeltsjekket poengberegningen. ;)

Jeg tok 4 klosser på level 1 og fikk 2000 poeng. Så fullførte jeg level 1 og tok 6 klosser på level 2. Fremdeles 2000 poeng...

7292713[/snapback]

Nettop! Som sagt, et problem. :fun:

For øyeblikket blir man gitt 2000 poeng uansett, fordi jeg ikke har laget noe poengberegning.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere forsøkt å lage et fraktalprogram i VB6, men med et nokså labert resultat. Hovedproblemet er at tolking (enten manuelt, eller via Script-kontrollen) er altfor, altfor tregt til dette formålet, og at VB-runtime-filene ikke har implementert noen form for kompilering. Selv om en såklart kan kan distribuere en kompilator av en form, er ikke alltid dette like lett grunnet lisensiering og størrelse.

 

Løsningen kom med .NET. Her har man nemlig tilgang til en utmerket og dynamisk kompileringsbibliotek - System.CodeDom. Ved å benytte den har jeg skrevet et effektivt system for å rendere fraktaler, så langt som VB-språket tillater (en ville muligens greie å presse enda mer ved å benytte C#, hvilket har tilgang til pekere). Applikasjonen lagrer alle fraktaler som kildekode i form av en klasse i en egen assembly og kompilerer ved åpning og endring. Jeg har òg implementert et system for å endre egenskaper (lik Visual Studio) knyttet til klassen, samt et simpelt «filter»-system som fungerer ved å endre på visse deler av kildekoden. Det er òg mulig å kombinere ulike fraktalobjekter, samt legge til effekter som eksempelvis kan endre lysstyrke, kontrast, saturasjon, fargenyanser (hue), m.m.

 

Programmet kan lastes ned her. Som vanlig er det utgitt med full kildekode under GPL-lisensen.

post-30454-1163888232_thumb.png

Lenke til kommentar
VB.NET har da pekere?

 

(Delegates)

7314802[/snapback]

Joda, VB har funksjonspekere, men jeg tenker nå på unsafe-pointere i C# som kan endre minne direkte. Slik programmet fungerer nå, må jeg allokere en array til å la de ulike programmene skrive til, før den kopieres til bildet. Men, dette fører ikke til noe nevneverdig tap av ytelse, især ikke når det er snakk om fraktaler som krever en del prosessering.

Uansett, genialt som alltid.

Lurer på hvor mye tid du bruker på dette, det er jo tydelig at når du først går inn for noe så gjør du det skikkelig.

Jeg ble plutselig misunnelig på karakterene dine. :wee:

7314802[/snapback]

:D

 

Jeg brukte noen dager, vil jeg tro. Men, et problem gjenstår enda: programmet inneholder altfor få fraktaler. En fordel med denne fremgangsmåten er jo at det er forholdsvis enkelt å få implementert flere, da det ikke kreves en rekompilering av programmet. Og, dersom noen får implementert flere fraktaler, kunne det jo vært interessant om dere laster dem opp hit.

Lenke til kommentar
Steike!  Betyr dette at man kan lage en Visual Basic Compiler som kompilerer VB kode runtime?

7327729[/snapback]

Riktig. Man kan fint lage en IDE-applikasjon til .NET, da sluttbrukeren har tilgang til kompilatoren som benyttes. I bunn og grunn trenger man egentlig ikke en IDE i det hele tatt når det kommer til .NET (skjønt det absolutt er en fordel), blant annet ved å kompilere via kommandolinjeverkøtyet vbc.exe (kan dog kreve .NET Framework SDK).

Lenke til kommentar

Hehe, den var da fin!

 

Jeg har også spilt originalen, og må si det var en god etterligning.

 

Eneste jeg muligens vil pirke litt på er at det virker som om spillet lagger de gangene slangen lager hull. (den lagger ikke, men det virker slik fordi den ikke tegner, lissom...) Vet ikke hva som er forskjellig der fra originalen, men på den virker det som om det går fint selv om ingenting viser der. Kanskje den bare hopper over hullet, i stedet for å bare "tegne usynlig"?

 

Litt kronglete forklart, men kanskje du skjønner hva jeg mener :whistle:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tuslet litt med PHP i det siste, laget en slags Wiki-basert side. Planen var egentlig bare å bruke den selv, å skrive litt etter request, men jeg tenkte jeg kunne dele den her om det skulle være til nytte for noen.

 

Skriv gjerne om det skulle være interessant! :D (Og rediger)

 

http://home.no.net/kurve/Wiki/index.php?Side=Hjem

7588105[/snapback]

 

Kan sikkert bli bra det. Alltid greit å kopiere andre programmer når en skal lære nye ting. Er ikke alltid fantasien er god nok til å finne på noe selv. Gjelder iallefall for meg.

 

En ting du bør gjøre er å hindre at en kan legge inn javascript når en redigerer. Gjorde en liten test på artikkelen om kodekonvensjoner. Sorry :blush:

Lenke til kommentar
Jes, javascript kan altids fjernes. Det er mulig å skrive det nå fordi jeg vil ha mulighet til å skrive HTML. Hvilken måter finnes det å skrive Javascript? Eller mao. hva kan jeg erstatte av tekst for å disable JS?

7588413[/snapback]

 

Du må fjerne alle <script> tag fra all inputtekst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har laga et program som konverterer Ascii til tekst (merk at ascii verdiene må være delt av et punktum), kansje ikke det største eller beste programmet... Men jeg er ganske ny innen programmering :blush: Så tilbakemeldinger om hva som var bra og dårlig ville hvert fint. NB: Programmet kan lastes ned her.

Endret av LooneyTune
Lenke til kommentar

Hm, ingen dum begynnelse dette. :)

 

Håper du synes det er greit om jeg foreslår noen forbedringer til programmet, da det muligens mangler en smule på justerbarhet og funksjonalitet. Du kunne eksempelvis gjort vinduet justerbart (slik at tekstboksene fyller ekstra rom og knappen sentreres - dette kan gjøres med enkel kode i Form_Resize) - og legge til mulighet for å velge separeringskarakter (eller om det skal separeres via posisjon - dvs. trekke ut en viss lengde fra teksten fra start til slutt). Det kunne kanskje også vært interessant å kunne konvertere mellom flere forskjellige nummereringssystemer av ASCII og evt. Unicode (ChrW og AscW), slik at du for eksempel også kan konvertere fra tekst til heksadesimal (48616C6C6F til Hallo) oktal (110141154154157) og binarisk (01001000 osv.) fremstilling.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Annet enn at man ved Call alltid må innkapsle argumentlisten, uavhengig av prosedyretypen (Sub, Function, ect.), med parenteser, er det ikke noen nevneverdig forskjell med de to ulike syntaksene - de kompileres til akkurat samme maskinkode. Selv foretrekker jeg sistnevnte i VB6, men slikt er det jo slutt på i VB.NET. Der må man som kjent benytte den første syntaksen, enskjønt uten Call.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...