Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Visual Basic Roundup!

Anbefalte innlegg

Algoritmen i programmet har jeg skrevet selv, men jeg har nå utvidet den til å bruke alle metodene på wikipedia. Holder på med siste del av "unmatched candidate elimination" algoriten. Den viser seg å være ganske kompleks selv om grunnprisippet er enkelt nok.

Skulle gjerne lagt ut kildekoden, men pga. en liten konkurranse på vbforums så er det litt "hemmelig" enda :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har laget et temmelig omfattende oversiktsprogram over samtalelogger av ymse typer. Programmet støtter MSN, Messenger Plus!, Trillian, Gaim samt MSN-kontaktlister, og kan eksportere til samtlige formater. Av forskjellige funksjonaliteter, har jeg implementert oversiktslister over brukere, sesjoner og kallenavn, en søkefunksjon, et forbruksdiagram samt en ordteller. For øyeblikket har jeg skrevet to språkpakker - engelsk og norsk. Jeg har òg, av ren kjedsomhet, lagt inn en 3D-tekstskroller ala Star Wars i About-seksjonen.

Dere kan enten laste ned programmet her (setter pris på at dere stemmer på programmet):

http://www.planet-source-code.com/vb/scrip...=62167&lngWId=1

Eller fra hjemmesiden min, hvor jeg har kompilert programmet og inkludert de nødvendige eksterne komponenter, til forskjell fra PSC ovenfor:

http://home.lyse.net/aadnk/Filer/ChatLogs.zip

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På ingen måter en dårlig kalkulator det der - den inneholder de fleste funskjoner en normalt sett får bruk for, hvilket presenteres

i et temmelig intuitivt brukergrensesnitt. Det eneste jeg har å utsette på, er simpelthen at Enter-tasten ikke kan benyttes midt innunder en inntasting for å avslutte utregningen. Dette kan imidlertid enkelt fikses med følgende kode:

Private Sub txtInput_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)

' Dersom tasten Enter ble nedtrykket, ...

If KeyCode = 13 Then

' ... må vi eksekvere utregninsprosedyren

cmdErLik_Click

End If

End Sub

La forresten merke til den tomme innstilningsdialogen. Fant du altså noen innstillinger som burde være konfigurerbare av brukeren?

Lenke til kommentar
Hvorfor KeyCode= 13 ?

En må enten benytte en egendefinert konstant eller tallet 13 for å sjekke at en nedtrykket tast er lik Enter. Microsoft inkluderte ikke en forhåndsdefinert konstant for akkurat denne knappen.

Ingen dårlig passordgenerator, forresten. Men du burde lage tekstboksen til venstre en tanke større, bruke SetNumeric istedenfor Val (som du åpenbart benytter), samt muligens gjøre tilgjengelige tegn i utdata konfigurerbar.

Lenke til kommentar

Det ligger flere Sudoku-solvere her. Jeg var på ferie mens konkurransen holdt på, og fikk derfor ikke brukt nok tid på det i forhold til de andre deltakerene, uten at det skal være noe unnskyldning. De som ligger der er lynraske. Vinnerenbidraget (Merri) løste 1600 brett på 1 tidels sekund. Ganske utrolig!!

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar
Det ligger flere Sudoku-solvere her. Jeg var på ferie mens konkurransen holdt på, og fikk derfor ikke brukt nok tid på det i forhold til de andre deltakerene, uten at det skal være noe unnskyldning. De som ligger der er lynraske. Vinnerenbidraget (Merri) løste 1600 brett på 1 tidels sekund. Ganske utrolig!!

Damn boy.... forresten har du en oppdatert versjon av din løser?

Det er ikke drit dere for til altså... skal si det er helt rå kode!

Er du en gluping elns med 6 på skolen og den fete jobben :!:

Det krever en del for å lage noe slikt :yes:

Endret av chills
Lenke til kommentar
Vet man hvordan man løser Su Doku, skulle det vel ikke være så vanskelig å skrive et slikt?

JO faktisk... det er flere forskjellige algoritmer som må anvendes, det står på nettet mange måter og løse de på men poenget er og gjøre det om til en effektiv algoritme.

F.eks det programet som løste 1600 brett på en tiendels sekund, veldig bra! :yes:

Endret av chills
Lenke til kommentar
Det var et spørsmål. Jeg sa ikke at det var lett!

oh sorry :blush:

Nei det er ikke lett, det kommer ann på hvor mye erfaring du har fra før!

Punkt 1:

Bruteforce er lett men den bruker kanskje flere sekunder på å løse den.

2:

Eller du skriver algoritmer som løser den på samme måte som du ville løst den med penn og blyant!

Sist nevnte tar veldig mye lengre tid å lage! Men den er sinnsykt mye kjappere :thumbup:

EDIT:

Og viss du skriver det i C++ får du det enda kjappere! men her e det snakk om småe marginer :cool:

Endret av chills
Lenke til kommentar
Damn boy.... forresten har du en oppdatert versjon av din løser?

Det er ikke drit dere for til altså... skal si det er helt rå kode!

Er du en gluping elns med 6 på skolen og den fete jobben :!:

Det krever en del for å lage noe slikt :yes:

Den ligger på samme siden. Endret utseende ganske mye siden konkurransereglene tilsa at programmety skulle gi brukeren en mulighet til å velge en katalog med .msk sudoku filer, starte løsealgoritmen, og til slutt gi brukeren mulighet til å se de forskjellige løsningene.

Du kan bare laste det ned og bruke koden akkurat som du vil.

En .msk fil er ikke annet en en tekstfil med sudokuutganspunktet på følgende format:

....8....
..6...4.3
..84..6.9
..96.....
.....8.9.
78..4.1..
.13......
.......5.
67.9.1...

Lenke til kommentar

Link?

forresten er koden commented?

Du kan laste det ned herfra.

Dessverre er ikke koden kommentert i det hele tatt. Var som sagt på ferie når jeg holdt på med det og fikk derfor knapt nok tid til å programmere ferdig.

Bidragene til de andre tror jeg er bedre kommentert.

Lenke til kommentar

Link?

forresten er koden commented?

Du kan laste det ned herfra.

Dessverre er ikke koden kommentert i det hele tatt. Var som sagt på ferie når jeg holdt på med det og fikk derfor knapt nok tid til å programmere ferdig.

Bidragene til de andre tror jeg er bedre kommentert.

Ta deg tid til å kommentere då :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...