ostehovel Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Vedlegget er et lite spill som jeg har begynt på. Jeg kaller det Erasan Account nummeret er: 12 Passordet er: 12 Du trenger det når du skal logge inn på spillet Erasan.zip Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Ikke dårlig, ikke dårlig. Det ser i hvert fall ut til å ha et stort potensial. Skjønt uten å se koden, er det egentlig nokså lite jeg kan kommentere. Men det ser lovende ut. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Dette er riktignok laget in C#(Du trenger .NET Framework for å kjøre det), men jeg ville egentlig bare høre hva dere synes. Det er et program til å tegne elektronikk med, mye som mangler enda. En roterer objekter med roteringsverktøyet, tror at jeg skal sette det til midterste museknapp istedet En kopler poler ved å dra høyere museknapp En kan ikke slette objekter enda, fordi det er ganske mye å skrive for å få det til, som jeg ikke har giddi enda flow.zip Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Er det AA jeg ser på ledningene? La merke til et par feil, bla. at den horisontale scrollen i "gadgets" er i en annen farge helt til man trykker på den mens man har vertikal scroll. Og så at objektenes posisjon ikke oppdateres før man trykker på den. (Etter man har flyttet på dem) Edit: Antialaise. (Feil skrevet?) Endret 17. mars 2005 av Jonas Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Heter Antialiasing. Men bra program! Er det virkelig AA? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Stemmer, Anti-Alias, du kan skru det av i preferences vinduet (edit->Preferences) Det jeg egentlig er mest fornøyd med er at rotering fungerer skikkelig, samt class IniFile, som fungerer som en collection, liker bedre ini filer framfor xml. Egentlig så begynte jeg å lage programmet fordi jeg plutselig kom til å tenke på at en kan bruke modulus for å tegne grid... så først ar det bare en grid man kunne scrolle... Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2005 Useless clock Jepp, jeg tenker på den klassiske 'Useless utility'-compoen på TG En klokke som i teorien går 100 ganger for fort! Tror dere den duger? Har dere noe forslag til andre ubrukelig greier? Useless_clock.exe Lenke til kommentar
ace_ventuora Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Et OS som klikker hele tia! Nei, vent, der har du Windows 95.. Et skriveprogram som skriver feil bokstav? Lenke til kommentar
ostehovel Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 MD5 checksum et lite program som regner ut checksummer av filer OBS!!! : Ikke ta veldig store filer da kræsher programmet MD5.zip Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Etter å ha vært på demo-seminar på TG har jeg lurt litt. De bruker det tydilighvis veldig mye til å lage forskjellige bevegelser o.l. Hva er Cos, Sin og Tan? Hva er så spesielt med disse funksjonene? Etter hva jeg har forstått så gjør man om radianer til pixel. Cos til X, Sin til Y og Tan til Z. Er det riktig? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Nytt spørsmål, beklager dobbelpost.. Jeg skal ha litt fine effekter i bakgrunnen på et program. Dette krever en loop, og da blir det vannsjelig å gjøre noe FØR loopen er ferdig, altså mens loopen looper. Går det ann å få til multitasking i VB, eller må jeg ty til en timer? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Hva er Cos, Sin og Tan? Hva er så spesielt med disse funksjonene? Disse funksjonene avstammer fra matematikken og kalles for trigometriske funksjoner; de er ofte definert som forholdet mellom to sider i en rettvinklet trekant i henhold til en vinkel, eller som forholdet mellom punkter på enhetssirkelen. I VB bruker man dem ofte for å regne ut bevegelser i tre dimensjoner, eller for rotere objekter. Går det ann å få til multitasking i VB, eller må jeg ty til en timer? Multitasking i Visual Basic 6, som jeg formoder du sikter til, er svært vanskelig. Hovedproblemet er rett og slett at kompilatoren ikke er designet for slikt. Men det er selvsagt fullt mulig. Se bare på følgende side: http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=1287 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Det der så litt .. Unødvendig avansert ut. Tenker jeg bruker en timer Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Tenker jeg bruker en timer Det kan du like så greit, men vær oppmerksom på at Timer-teknikken ikke er multithreading. Du får ikke flere seperate tråder som kjører samstundes, men kun en tråd der en funksjon kalles til visse tider. Det finnes dessuten en annen, muligens lettere, metode for å benytte flere tråder samtidig i VB. Du kan nemlig lage et ActiveX-prosjekt der du setter Threading Model til Apartment Model (eksempel bl. a. her) . Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Det at det skal være multi-thread er egentlig ikke så viktig. Poenget er at jeg ikke kan skrive kode som utføres samtidig som en loop. At timeren "fletter" innstruksjonene sammen med loopen gir meg ønsket effekt Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Har utvidet kalkulatoren min litt. Noen som har forslag til nye funksjoner som kan gi litt mer utfordring? (ellers så går VB6-utviklingen min relativt tregt... ) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Funksjoner som kan være greie å ha med i en kalkulator: - Cos, Sin, Tan - Regning med binære tall - Knapper man kan trykke på (Hvis man ikke vil bruke tastaturet) - Èn tall-rute - Flere av operatørene i VB, Xor, And, osv. (Istedenfor å bare ha med + / * -) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Da jeg først satte i gang tok det ikke så altfor lang tid å skrive/designe om kalkulatoren, faktisk mye kortere enn jeg hadde trodd. Det er noen bittesmå småfeil med komma og +/- knappen som jeg skal se om jeg får fikset senere, men hovedproblemet ligger i at jeg ikke får til å koble f.eks <+>-knappen på tastaturet opp mot pluss-kommandoen, eller <ENTER>-tasten mot =-kommandoen. Jeg er ikke sikker på om jeg skal bruke KeyPress eller KeyDown/KeyUp, og heller ikke hvordan jeg skal "koble" det sammen (ASCII, ANSI, #xxx, Asc(xxx), alt går i surr). Har bare en gammel VB 3.0 bok her til å hjelpe meg (selv om den forøvrig funker flott til det meste untatt akkurat keyboard-funksjonene). (Sin, Cos og Tan kan jeg ikke. Er det 1., 2. eller 3. klasse-pensum på VGS?) (% gjør foreløpig ingenting) Endret 3. april 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) (Sin, Cos og Tan kan jeg ikke. Er det 1., 2. eller 3. klasse-pensum på VGS?) Vi har i hvert fall ikke hatt om dem enda, skjønt jeg går siste år i 10. klasse. Men jeg vet dog hva disse trigometriske funksjonene går ut på. Hva problemet ditt angår, vil jeg anbefale å legge til følgende kode øverst i frmIndex: Public bExit As Boolean Private Declare Function GetAsyncKeyState Lib "user32" (ByVal vKey As Long) As Integer Private Declare Function GetLocaleInfo Lib "kernel32" Alias "GetLocaleInfoA" (ByVal Locale As Long, ByVal LCType As Long, ByVal lpLCData As String, ByVal cchData As Long) As Long Private Declare Sub Sleep Lib "kernel32" (ByVal dwMilliseconds As Long) ' Ymse tastetrykk Const VK_NUMPAD0 = &H60 Const VK_NUMPAD_MULTIPLY = &H6A Const VK_NUMPAD_PLUS = &H6B Const VK_NUMPAD_MINUS = &H6D Const VK_NUMPAD_DECIMAL = &H6E Const VK_NUMPAD_DIVIDE = &H6F Const VK_ENTER = &HD Inkluder dernest denne koden inn nedenfor (husk at den tidligere Form_Load-hendelsen må fjernes): Private Sub Form_Load() txtInput.SelStart = 0 txtInput.SelLength = Len(txtInput.Text) ' Vis formen Show ' Sjekk tastetrykk KeyBoardLoop End Sub Public Sub KeyBoardLoop() Dim Control As Object, LastCharacter As String ' Gjennomgå alle tastetrykk og utfør den forutsette kommando dersom noen er nedtrykket Do Until bExit If GetAsyncKeyState(VK_NUMPAD_PLUS) = -32767 Then cmdPluss_Click If GetAsyncKeyState(VK_NUMPAD_MINUS) = -32767 Then cmdMinus_Click If GetAsyncKeyState(VK_NUMPAD_MULTIPLY) = -32767 Then cmdGange_Click If GetAsyncKeyState(VK_NUMPAD_DIVIDE) = -32767 Then cmdDele_Click If GetAsyncKeyState(VK_NUMPAD_DECIMAL) = -32767 Then cmdKomma_Click If GetAsyncKeyState(VK_ENTER) = -32767 Then cmdErLik_Click ' Gå gjennom alle objekter i formen og test for talltastene For Each Control In Me.Controls ' Fortsett kun dersom dette er en kommandoknapp If TypeOf Control Is CommandButton Then ' Hent den siste karakteren i navnet på denne kontrollen (er et tall på talltastene) LastCharacter = Right(Control.Name, 1) ' Navnet på tasten må også stemme If IsNumeric(LastCharacter) Then ' Sjekk om tasten er nedtrykket If GetAsyncKeyState(VK_NUMPAD0 + Val(LastCharacter)) = -32767 Then ' Sett denne tasten til fokus Control.SetFocus ' Trykk inn ENTER SendKeys "{ENTER}" End If End If End If Next ' Vent i ti millisekunder Sleep 10 ' Gir alle hendelser en sjangse DoEvents Loop End Sub Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer) ' Dersom vi ikke gjør dette, vil ikke applikasjonen avsluttes riktig bExit = True End Sub Endret 6. april 2005 av aadnk Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Fin kodesnutt. Det tok litt tid å sette seg inn i den, men jeg greide det på en måte. Hvis jeg bruker den slik den er funker ikke tallene over bokstavene (som jeg vet en haug av mine bekjente bruker). Jeg prøvde da å lese og mekke litt mer og kom frem til at denne faktisk fungerer : Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer) Select Case KeyCode Case 46 cmdClear_Click End Select End Sub Private Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer) Select Case KeyAscii Case 13 cmdErLik_Click Case 43 cmdPluss_Click Case 45 cmdMinus_Click Case 42 cmdGange_Click Case 47 cmdDele_Click Case 44 cmdKomma_Click Case 9 cmdPlussMinus_Click Case 27 cmdClearAll_Click Case 48 cmd0_Click Case 49 cmd1_Click Case 50 cmd2_Click Case 51 cmd3_Click Case 52 cmd4_Click Case 53 cmd5_Click Case 54 cmd6_Click Case 55 cmd7_Click Case 56 cmd8_Click Case 57 cmd9_Click End Select End Sub Går det an å "komprimere" denne koden slik at den tar opp færre linjer? Hvis jeg skal utvide noe særlig kommer det til å bli litt for mange linjer med bare Select - Case. Jeg har locked text-boksen, og slått av tab-stop på alle knappene + text-boksen. På den måten unngår jeg ulovlig/uheldig data å bli skrevet inn, samtidig som alle de lovlige knappene fungerer perfekt. (Jeg går også i 10. klasse.) Endret 6. april 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå