aadnk Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Forleden lagde jeg en simpel, minesveiper-klon som jeg gjerne vil dele med dere. Jeg la inn noen ekstra funksjonaliteter som muligheten å kunne lagre/åpne spill, gjøre cellene større, lyd, og en bedre Highscore; men annet enn det er spillet identisk med det som følger med Windows. Minesweeper.zip Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 64kb demo, anyone? Jeg øver meg til TG og GetTogether Så en dokumentar, og de snakket om modelering. Kan man lage en modell i f eks 3dmaks og bruke den i demoen? Blir ikke det litt "juks"? Alt skal jo lages i "dette øyeblikket", skal det ikke? No pre-rendering? Eller kan jeg legge filer med exe-filen som pakkes ut? Neon som har noen tips til dette? Hvordan gjør jeg exe-filen så liten som bare overhode mulig? Takker for all hjelp Lenke til kommentar
saboi Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) heh. 64kb demo i vb? lykke til.. tror du må ty til c++ og litt assembly da desverre. ja man kan bruke modeller fra 3dsmax. det er sånn at det er ikke alt man kan finne en matematisk formel for. prøv f.eks å lag et menneske uten et modelleringsprogram. for å få exe'en så liten som mulig bruker man for det første ikke vb, da bruker man c/c++ og eller asm. så pakker man det etterpå med f.eks upx. http://www.theproduct.de/ her kan du lese om hvordan farb-rausch lagde sin 64kb demo som "revolusjonerte" demoscenen. grunnen var at de lagde en softsynth og genererte teksturene mens programmet kjørte Endret 14. desember 2004 av saboi Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg programmerer jo for moro skyld, og trenger nødvendighvis ikke vinne Men hvis vi ser bort ifra at det er akkurat 64kb da. Hva bør jeg ha i en demo? Hva er "fresht", og hva får folk til å stemme på akkurat min? Lenke til kommentar
saboi Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 selvfølgelig. alle som lager demoer gjør det fordi det er moro problemet er bare at det er umulig å lage en noenlunde bra 64kb demo i vb grunnet størrelse og hastighet uansett, vanskelig å si hva som skal til for å gjøre en demo bra.. her er noen som jeg syns er kule iaf http://www.pouet.net/prod.php?which=12790 http://www.pouet.net/prod.php?which=9450 http://www.pouet.net/prod.php?which=5569 http://www.pouet.net/prod.php?which=12045 http://www.pouet.net/prod.php?which=7138 http://www.pouet.net/prod.php?which=10 http://www.pouet.net/prod.php?which=7130 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Har funnet ut at en demo alltid består av noe 3d. Har laget noe med som dere ser, er det litt problemer der. Jeg mangler z-buffer! Hvordan virker et z-buffer? Regner man bare ut gjennomsnitte av alle punktene i trekanten og sorterer etter det? I IDE funker det fint å kjøre prosjektet, men når jeg compiler og kjører exe, ser man ikke ting som blir tegnet helt til høyre! Hvorfor det? Vet noen om en annen måte å tegne trekantene frem på? Er litt småtregt.. tralala.zip Endret 17. desember 2004 av Jonas Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Det virker ikke som at nedlastingen fungerer - kan du laste filen opp igjen, og eventuelt på en egen server? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Forumet er bare ødelagt nå for tiden. Du fikk melding om at forumet mangler filer? Jeg pleier bare å bytte domene. Prøv en av disse linkene: http://forum.overklokking.no/index.php?act...post&id=3317180 http://forum.hardware.no/index.php?act=Att...post&id=3317180 http://forum.gamer.no/index.php?act=Attach...post&id=3317180 http://forum.amotor.no/index.php?act=Attac...post&id=3317180 Lenke til kommentar
saboi Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 jeg så egentlig ikke så mye på det, men det eneste jeg la merke til er at du ikke bruker flyttall til vektorklassen din. det MÅ du gjøre. man pleier vanligvis og jobbe med vektorer som er normalisert, det vil si har verdier mellom 0 og 1, da blir det litt vanskelig når du ikke bruker flyttall Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Altså dimme variabler som f eks Double? Verdier mellom 0-1 blir jo uansett _alt_ for lite. Da ser jeg ikke en gang trekanten! Lenke til kommentar
saboi Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) ja double eller single neida verdier mellom 0 og 1 er ikke for lite. de er normalisert så alle vektorene er riktig proposjenert med hverandre. nå vet jeg ikke helt hvordan du bruker vektorene i koden din da. men hvis det er størrelsen på vektoren som gjør hvor stort du tegner ting på skjermen så gjør du det på "feil" måte Endret 17. desember 2004 av saboi Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Hvorfor er det feil? Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "normalisert", men hvorfor er det bedre? Lenke til kommentar
saboi Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 normalisert vil si at lengden av vektoren er 1. poenget med en normalisert vektor er en retningsvektor. altså vektoren sier bare noe om retningen den peker. ikke "hvor langt" den peker i den retningen. grunnen til det er at da kan du senere bare plusse på med f.eks en fartsvektor for å få en fart i den retningen. det ville blitt feil hvis du ikke hadde hatt en normalisert vektor, fordi da hadde den antakeligvis pekt "langt" den retningen og farten ville ha blitt større enn du ville. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Javel, men jeg ser ikke heeelt fordelen med det. Uansett, dette er offtopic. Noen som har et, eller flere svar til spørsmålene litt lenger opp? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Forumet er bare ødelagt nå for tiden. Du fikk melding om at forumet mangler filer? Jeg pleier bare å bytte domene. Prøv en av disse linkene:http://forum.overklokking.no/index.php?act...post&id=3317180 http://forum.hardware.no/index.php?act=Att...post&id=3317180 http://forum.gamer.no/index.php?act=Attach...post&id=3317180 http://forum.amotor.no/index.php?act=Attac...post&id=3317180 Nei, ingen av disse linkene fungerte for meg. Håper virkelig administrasjonen fikser dette kjedelige problemet. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) Jeg fant en kode på PSC som viste CRC-algoritmen, og da måtte jo jeg også lage et antivirus-program Edit: Oppdaterte litt. Animasjon, og mulighet for å legge til flere signaturer. Antivirus.zip Endret 19. desember 2004 av Jonas Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Det var ganske stilig det antivirus programmet ditt Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) Jeg og noen kamerater lager et RPG spill (3D, jeg lager grafikkmotoren) og til den trengte vi et program som laget bitmapfonter, og det laget jeg i Visual Basic.NET (mest fordi GDI+ er genialt, men vanskelig å bruke i C++) Programmet er veldig enkelt, den bare tegner tekst til et 32 bit Bitmap, som du kan lagre. Men jeg kan jo svare på hva Z-Buffer er, det finnes to måter dette gjøres på, ved sortering(som er mest vanlig i Software 3D) eller et såkalt ZBuffer object, som på en 3D akselerator er et 32-bit bilde som, viser dybden i bilde. Sortering er enkel, du bare lager et array med polygonindexer, og soreterer etter gjennomsnittlig vektor posisjon, enkleste er med vanlig bubble sort, som går mer en raskt nok for dette. Z-buffer på skjermkortet er litt mer avansert, men siden en har en GPU til å lage dette, går det så fort som det gjør. Når skjermkortet skal tegne en pixel, sjekker den først om denne pikselen allerede er tegnet, og sjekker dybden i z-bufferet, hvis den nye pixelen er lysere (nærmere( tegner du den, og endrer verdien i z-bufferet. FontRenderer.zip Endret 19. desember 2004 av GeirGrusom Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Sortering er enkel, du bare lager et array med polygonindexer, og soreterer etter gjennomsnittlig vektor posisjon, enkleste er med vanlig bubble sort, som går mer en raskt nok for dette. Med "vektor-posisjon" mener du da gjennomsnittlig z-koordinat for en flate? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 avstand fra kamera. I en normal 3d motor ville z-kordinat stemme ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå