Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Visual Basic Roundup!


Anbefalte innlegg

Drevet med vb i noen år nå, m ed litt sommerferier til programmering... Har prøvd å lage noen spill, noen med og uten suksess. Visste jeg skulle starte med VB på skolen nå, og startet på et tetris i sommerferien... den begynner vel å bli ferdig snart(selv om det alltid er noe småplukk :))

 

Lastet ned en gratis activeX for avspilling av mp3, orket ikke lage det selv, men resten er gjort i vb-kode... Prøvd å holde meg unna API's, men kunne ikke koden for "sleep"... enkelt medn komplisert program... mange linjer .... copy-past i word tok den ca 28 sider...

 

Se selv :D

 

øverste på listen, kildekoden er uten musikk. Kompilert med musikk er den på 20MB

 

Solution-Tetris nedlastning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig! Denne gangen tror jeg at jeg virkelig har fått til et skikkelig tile-system!

 

Mappet kan gjøre om, og man kan legge til egne stilige effekter hvis man vil.

 

Også wait funksjonen da! Jeg får opp mot 400-500fps når jeg skrur den av :devil: Hva får dere?

 

Edit: Jeg lånte effekt-bildene fra spillet "Everestia". Håper ikke jeg gjorde noe dumt da :ermm:

 

Edit: Endra litt på FPS-tellinga.

Tile_system.zip

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Også wait funksjonen da! Jeg får opp mot 400-500fps når jeg skrur den av :devil: Hva får dere?

Jeg får også 400-500 fps.

 

Man kan gå på vannet... :roll:

 

Spillet låser seg når man spiller lenge nok.

 

Jeg hadde også tenkt til å sette meg inn i tile-systemet, men har ikke hatt tid enda. Kult om du lager et enkelt spill eller noe, det har jeg lyst til å gjøre... Strategispill er gøy ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk ikke til å kjøre det. Var noe feil når jeg pakket ut form4, og jeg mangler noe i mediaplayer?

Line 214: Class MediaPlayerCtl.MediaPlayer of control music was not a loaded control class. (Form1 og 5)

 

Og det kom masse feilmeldinger fra form5

Lenke til kommentar

Programmet startet ikke i det hele tatt. Fikk bare en masse feilmeldinger. :tease:

 

Skal prøve den nye nå

 

Edit: Det funka jo bra da :thumbup: Lo litt når det plutselig kom opp "velkomen til bergen" da... :!: Si ifra hvis du lager det til med oppdrag og sånn.

 

Hvor kommer den musikken fra?? Har hørt den før og husker ikke hvor... :hmm:

 

Edit 2: Rise of nations?

Endret av 86Fredrik
Lenke til kommentar

Dette ser da lovende ut, Jonas. Koden var ganske utmerket, og spillet ser nokså godt gjennomutviklet, men jeg synes enkelte ting burde blitt forbedret:

  • Intro som avi? Hvis den ikke er mer krevende synes jeg du burde la programmet gjøre alt selv i samme slengen. Du kan eventuelt bruke DirectX ved alpha-blending.
  • Et mer inutivt navnevalg på objekter og funskjoner kunne vært nyttig. Man bør nemlig unngå VBs automatiske navngivning.
  • Kan hende litt få kommentarer? Men dette rettes vel opp i senere versjoner, tenker jeg?
  • Programmet ditt kan strengt talt ikke kalles et tile-system, ettersom den benytter seg av hele bilder, og ikke små deler, når den skal tegne opp plattformen.
  • Skrivefeil på enkelte steder ("Are you shure", "Prosject" ect."). Dette kan utbedres.
  • Prøv å utnytt DirectX til det fulle, ikke bare til å endre skjermstørrelsen. Spill som bruker denne grafikkmotoren er langt raskere enn når VB brukes (som i sin tur sender kommandoer til GDI).
  • Du bruker ofte fixed-sized arrays, selv om det i tilfellet hadde vært langt bedre med dynamiske tabeller. ReDim Preserve er ingen vanskelig kode, vet du.

Grafikken var imidlertid svært godt valgt ut, og lydene passet med stilen. Resultatet er at helheten gav et godt inntrykk og fikk meg virkelig til å pusle med spillet. Jeg synes det et meget bra utgangspunkt som jeg vil tro du kan være stolt av. Fortsett slik! :thumbup:

Lenke til kommentar

Intro som avi er vel kansje en liten ... "tabbe". Jeg lagde jo faktisk filmen ved å ta opp skjermbildet mens jeg spilte et "intro-map". Det kan jeg nok fikse.

 

Komentar kommer når spillet er ferdig, tror jeg.

 

Tile-system? Nei, det er nok ikke det. Men jeg har liksom brukte samme mappe hele tiden, og har startet på nytt mange ganger. Jeg har prøvd å rendre mappet i hver loop, men det ble så resurskrevende. Kansje jeg kan fikse det i senere versjonen, sånn at map'ene ikke blir så fryktelig store.

 

DirectX til grafikk tror jeg at jeg venter med. Vil ikke rote til alt, og starte på nytt enda en gang :p

 

Jeg så litt på ReDim nå. Er jo ikke noe vannskelige greier, men er det egentlig nødvendig?

 

Thihi, jeg har ikke laget noe grafikk eller lyd, bare logo'en :p Alt er bare test-greier nå, og jeg skal lage ferdig konseptet, med grafikk og kansje lyd når alt er ferdig.

Lenke til kommentar
Jeg så litt på ReDim nå. Er jo ikke noe vannskelige greier, men er det egentlig nødvendig?

Slik som det er utformet nå bruker programmet mye unødvendig RAM for kun å lagre et fåtall med elementer i tabellene. Eksempelvis tar hver element i tablellen "Unit" 42 byte, som ganget med 9999 elementer blir hele 419958 byte eller ca. en halv MB. Dette er ganske mye for å kun bruke en brøkdel av dette til å lagre litt informasjon. Dermed blir dynamisk allokering av elementer i en tabell SVÆRT mye bedre enn å sette en fast grense. Dessuten øker programmets tilpassningsdyktighet i stor grad ved konverteringen, ettersom den ikke lenger får noen grense på hvor mange elementer som kan lagres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...