AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Jeg har kjøpt et nytt hus. Huset er ferdig på utsiden, men kun reisverk innvendig. I annonsen til huset vises det mange bilder av et visningshus i samme rekke. Huset kunne kjøpes med egeninnsats eller "nøkkelferdig". I den forbindelse sendte jeg e-post til megler for å forhøre meg om hva nøkkelferdig ville si. Mitt spørsmål var: "Jeg lurte på om "nøkkelferdig" vil da si tilsvarende som bildene i annonsen. Altså - samme kjøkkeninnredning, innredning på bad, fliser, dusj osv. ? Eventuelt vil det da være åpning for egne variasjoner ?" Svaret jeg fikk fra megler på denne e-posten var: "Det vil være åpning for egne variasjoner om du ønsker dette. Jeg legger ved alt av leveranser, prisliste osv til deg i denne mailen." Dokumentene jeg fikk tilbake på e-post fra megler gav ingen detaljer rundt hvilke type baderomsfliser, baderomsinnredning, trapp, kjøkken etc. Samtidig stod det ikke noe i verken annonser eller oversendte dokumenter at bildene kunne avvike fra standarden eller tilsvarende, slik jeg har sett mange andre utbyggere skrive i deres annonser. Etter visning av "skjeletthuset" signerte jeg kontrakt. I kontrakten ble heller ingen av disse detaljene rundt standard nevnt. Det ble nevnt at endringer måtte tas direkte med leverandør. I etterkant av signeringen har jeg vært i møte med de ulike leverandørene. Jeg fikk gang på gang "sjokk" av hva som egentlig var inkludert i "nøkkelferdig". Kjøkkenet er en helt annen standard enn på bildene og man trenger visst nok ikke hvitevarer i et ferdig hus. Baderomsinnredningen er kjipere på alle måter, og de inkluderte flisene er ikke i nærheten av samme standard. Trappen er også annerledes. Jeg likte standarden på annonsebildene såpass godt, så jeg fikk leverandørene til å prise tilsvarende bildene i annonsen. Nå har jeg fått pris på alt, den er oppe i en sum på over 135 000 kr (uten hvitevarer til kjøkkenet). Jeg mener at megler og utbygger har unnlatt å opplyse om tilvalgsmuligheter og at bildene fraviker fra faktisk inkludert standard, og på den måten har utbygger tilbakeholdt informasjon - spesielt i forhold til svaret jeg fikk fra megler på e-post i forkant av kontraktinngåelse. Er dette riktig/vanlig praksis, eventuelt kan jeg kreve noe fra utbygger i forbindelse med mine ekstra utgifter for å få samme standard som annonsert? Anonymous poster hash: 84300...905 Anonymous poster hash: 84300...905 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Vil tippe at det står i kontrakten du signerte. Iogmed at du ble enig med utbygger om at eventuelle endringer måtte tas direkte med leverandørene er det veldig relevant hva som faktisk står i salgskontrakten vedrørende medfølgende utstyr og kvalitet. Kan umulig stå "et stk kjøkken", "flislagt bad" osv i den kontrakten med alle vedleggene? Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Jeg har kjøpt en 3 stk leiligheter tidligere, men ikke hus. Detaljer har ikke vært spesifisert i kjøpekontrakten, men måtte gjøres med underleverandør underveis i prosessen. Merknader til dette er angitt i kjøpekontrakten.Videre har det blitt spesifisert ned til detaljnivå alt fra type og farge på parkett, fliser, vegger, kjøkkeninnredning, dører osv. Men dette gjøres i en tilvalgsprosess opp mot hver enkelt underleverandør.Jeg finner det svært merkelig hvis du ikke har mottatt noen form for spesifikasjon eller beskrivelse på nevnte standard... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 I utgangspunktet skal vell "nøkkelferdig" bety at huset er ferdig bygd og innreda med kjøkkeninnredning, baderomsinnredning, varmtvannsbereder, kvitevarer, osv slik at huskjøparen kan flytte rett inn med sine eigne møblar. Uttrykket nøkkelferdig omtalar ikkje kvalitet, kun kva funksjonar som huset skal dekke ved overlevering. Eg meiner heilt bestemt at så lenge meklaren har vist til eit bestemt nøkkelferdig hus og oppgitt ein pris utan å ta tydelege forbehald, så er det denne standarden som du har fått pris på, og som du kan velge å påkoste til ekstra høg standard ved personlege tilvalg som du betalar for sjølv, eller omvendt at du kan velge å gå ned i standard for å få ned totalprisen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 (endret) Har holdt på en del med dette i det siste, og når det kommer til fliser og parkett er det ganske standard at det oppgis m2-pris. F.eks "fliser inkludert til 200kr/m2". Hvorpå man da kan velge fliser(hos deres leverandør) for 200/m2, evt betale mellomværende om man vil ha noe dyrere. Endret 18. januar 2019 av toth Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Har også kjøpt nøkkelferdig leilighet og hvitevarer har aldri vært en del av leveransen. Derimot så var dem klare på hva som var inkludert og hva jeg kunne velge ekstra. Det var alt fra fliser og farger til ekstra kontakter og lignende. Selv om det høres ut som megler har vært ganske sløv så spørs det hvor langt du kommer. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Det finnes ingen definisjon på hva som ligger i "nøkkelferdig". Dialog er viktig. En av grunnene til at det ofte blir dyrt å oppgradere fra standardhuset er at leverandør har gode rabattavtaler på sine kjøp som du ikke nyter godt av om du skulle finne på å bytte detaljer i prosessen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Det finnes ingen definisjon på hva som ligger i "nøkkelferdig". Dialog er viktig. Sjølv om det ikkje finnes ein fastlagt definisjon av nøkkelferdig, så er den vanlige tolkninga at eit nøkkelferdig hus skal ha alt som ein treng utenom møblar og lausøyre. Særleg når ikkje anna er presisert. Altså at nøkkelferdig må tolkast utifrå kvantitet, men ikkje nødvendigvis kvalitet. I dette tilfellet så er det ikkje manglande kjøkkeninnreidning eller varmtvannsbereder som er problemet, men kvaliteten på dette. Slik som eg ser det så spelar det då ingen rolle at huset blei markedsført som "nøkkelferdig", då er det kun eit spørsmål om kjøparen fekk det som han hadde grunn til å forvente. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Begrepet nøkkelferdig hus og ferdighus blir slengt rundt og har veldig varierende betydning fra den ene hus leverandøren til den andre. Mange tror at nøkkelferdig hus automatisk betyr at alt er klart etter en minimumsstandard, og at man kan vri om nøkkelen og flytte rett inn. Men dette stemmer jo absolutt ikke. Enkelte hus leverandører annonserer med nøkkelferdig hus, men leverer huset uten gulv, flislegging, kjøkken, bad, belysning og maling. Det gjelder derfor å sjekke grundig først, slik at du er klar over hva du får når du bestiller et nøkkelferdig hus. Byggebransjen har i dag ingen definisjon av hva som er et nøkkelferdig hus. Det er derfor opp til hver enkelt leverandør å bestemme hva som legges i begrepet nøkkelferdig hus. Vi kan derfor ikke få påpekt mange nok ganger viktigheten av å få en skikkelig beskrivelse av hva som er inkludert i prisen og hva som ikke er det når man innhenter et tilbud på et nøkkelferdig hus. Til syvende og sist er det avtalen mellom partene – det vil si leverandøren og kunden – som gjelder. Sett deg derfor grundig inn i leveransebeskrivelsen før du velger leverandør, da mange leverandører utelukker mange ting i sine leveransebeskrivelse for å fremstå som rimeligere enn hva de egentlig er. Dette fant jeg på google om "nøkkelferdig hus" og definisjon. Så ingen standard, kun kontraktavhengig. Så med mindre du klarer å finne tydelige uttalelser fra utbygger/megler tidlig i kommunikasjonen om at du SKAL ha det huset du så på prospekt, har du nok et juridisk problem. Du har rett og slett signert på en kontrakt uten spesifikasjon på hva du faktisk har kjøpt. Definisjoner skal man alltid være på vakt mot, og dette gjelder spesielt der meglere er innblandet. (primært fordi de er del av en generell nordmanns største investering i livet). "Nyoppusset bad" er ikke annet enn et bedritent gammelt bad med ny sminke oppå. Totalrenovert derimot, der bør man forvente ny membran og antagelig nytt sluk. Endret 29. januar 2019 av newman221 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Etter en visning vil du ha grunn til å forvente samme standard, om ikke annet er nevnt (dette blir motpartens problem å evt bevise). Fra eposten megler svarte på, så får han det til å høres ut som at huset du så på var standard, og du kunne velge å variasjoner "om du ønsket det". Uten at han sier det rett fram. En sleiping med andre ord... Problemet ditt er at prislisten sikkert inneholder f.eks flere priser/standarder etc. Straks det er mer enn et valg i prislisten, så har du grunn til å forvente at materialene kan variere (også fra visningsobjektet), og som kjøper har du nok undersøkelsesplikt. Jeg synes det høres ut som at alt avhenger av hva som sto i dokumentene (spesielt prislisten) du fikk. Hvis billigste alternativet er uten hvitevarer, og du ikke har bedt om noen annet, så har du ikke mye grunn til å forvente noe annet. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Har akkurat kjøpt nøkkelferdig hus selv, og jeg fikk all informasjon om hva som inngikk i nøkkelferdig vs. ved egeninnsats. Jeg har også fått oppgitt alt av fliser, parkett, kjøkkeninnredning (m/tegning fra kjøkkenleverandør), hvitevarer, baderomsinnredning osv. som følger med. Det sto klart i min kjøpskontrakt at illustrasjoner ikke kan legges til grunn, da det er innvendig og utvendig leveransebeskrivelse som beskriver alt som faktisk leveres. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå