Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet HK, CPU og RAM. Kan ikke finne boot device

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte meg i9 oppgraderingspakke fra komplett nå nylig.

Fikk den i posten i dag, så jeg byttet delene og plugget inn alt som skulle plugges inn.

Jeg har 2 stk HDDer på 1 og 3 TB, og en SSD på 480 GB.

Windows er selvfølgelig installert på SSDen (Corsair Force LE)

Når jeg starter pcen, kommer bilde til HK opp som vanlig, men i stede for å boote windows så går den rett inn i instillingene til BIOSen, og når jeg prøver å gå til "Boot Menu" så får jeg beskjeden: (The system cannot find any bootable devices) det er ingenting i boot priority menyen heller. Har prøvd å byttet både sata port og kabel fra SSDen.

Ser at BIOSen finner alle harddiskene så rart om det er problemet.

Er det mulig at jeg må reinstallere Windows for å få dette til å fungere?

Det gamle var:

Intel Core i5-4670K

MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150

Kingston Hyperx genesis DDR3 4x4GB

Det nye er:

intel Core I9-9900K

Asus ROG Strix Z390-F S-1151

Ballistix Sport LT DDR4 2x8GB 2666MHz

Endret av Carnivorous6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny PC? Så installerer man det på nytt, bruker ikke samme OS fra en annen maskin til en nyen, rule number 1.

Vet at veldig mange gjør dette, spør om cloning og tull, det lønnes ikke, selvom det funker i noen tilfeller.

I ditt tilfelle er det nok secure boot som står på, muligens andre innstillinger som jeg ikke kommer på nå.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Last ned og sett inn minnepenn og bruk det programmet, stikk det så i maskinen når den er ferdig og installer på nytt.

Endret av nagina
Lenke til kommentar

Ny PC? Så installerer man det på nytt, bruker ikke samme OS fra en annen maskin til en nyen, rule number 1.

Vet at veldig mange gjør dette, spør om cloning og tull, det lønnes ikke, selvom det funker i noen tilfeller.

I ditt tilfelle er det nok secure boot som står på, muligens andre innstillinger som jeg ikke kommer på nå.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Last ned og sett inn minnepenn og bruk det programmet, stikk det så i maskinen når den er ferdig og installer på nytt.

Kommer nok til å formatere alt senere, da jeg har litt på alle harddiskene som jeg vil ta vare på :p

gjorde det samme fra AMD Phenom X4 tidligere uten å formatere og det gikk uten problem, men formaterte uansett etterpå.

Lenke til kommentar

Takker for Feedback, blir reinstallering og formatering i morgen :D

Vil anbefale følgende metode i så fall:

- Ha kun en SSD koblet opp i maskinen (ditt primære drev)
- Boot på win10 minnepinnen og velg språk
- Velg 'repair' nede på siden
- Velg Troubleshoot
- Velg Command Prompt. Skriv følgende med Enter mellom hver ..
- Skriv: diskpart (tar noen sekunder før du kan skrive igjen)
- Skriv: list disk
- Nå skal du forhåpentligvis kun se to "disker", nummer 0 og nummer 1 (altså din SSD og din minnepinne).
- Skriv: select disk 0 hvis SSD er nummer 0. Du ser hvilken som er hvilken på antall GB. 0 er altså tallet null, ikke O
- Det skal nå stå "Disk 0 is now the selected disk"
- Skriv: clean
- Når den er ferdig skriver du exit og exit igjen
- Du skal nå være tilbake til menyene til windows installasjon
- Velg Use a Device og velg minnepinnen. Maskinen booter og du kan starte selve installasjonen.
Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Går fint å ha flere disker tilkoblet, men pass på at den disken du installerer på er den disken som er førsteprioritert til boot. Det er der bootmanageren vil bli installert.

Joda, har egentlig bare kommet frem til at det enkleste - iallfall ift å beskrive en praksis - er å bare nappe ut  SATA signalkabel fra de andre drevene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...