Gå til innhold

Hvorfor "ruller" skjermbildet?

Foxtrot

Anbefalte innlegg

Jeg har formatert og lagt inn drivere for de kortene jeg har i kabinettet. Skjermkortet er et ATI 3D-Rage IIC med 8MB minne.

Operativsystemet er win98. PC'en er en Celeron 433Mhz med 193MB Ram.

Når jeg skroller opp og ned på websider "ruller" skjermbildet. Det er veldig slitsomt å se på. Dette har skjedd før, men da fikk en pc-reperatør det bort. Hva er grunnen til dette? Hva kan løsningen være? Jeg har brøvd å finne en nyere driver, men det er ikke så lett da skjermkortet er fra 1998 (tror jeg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke siker på hva du mener, men det kan være et hertzproblem. Høyreklikk på dekstopen, og gå på egenskaper >innstillinger>avansert>skjerm/kort og still inn på så høy hertz som du kan.

Nei det er ikke hertz problemer. Rullingene er som bølger som går vannrett på skjermbildet.De bølger seg oppover når jeg scroller oppover og bølger nedover når jeg scroller nedover. Forstår du meg nå? Hvis jeg gjør vinduet med websiden i liten, da forsvinner denne rullingen. Det må være noe med kapasiteten til skjermkortet eller noe i den duren. Det kan være at skjermkortet blir overbelastet, men jeg har prøvd å fjerne disse tingene som f.eks. animert mus, bakgrunnsbilde som går på skjermkortets ytelse. Jeg tror ikke at 8Mb minne på kortet er for lite for å scrolle på en side som www.startsiden.no.

Jeg har vært borti skjermkort med 4 Mb minne og som har klart seg fint for surfing på nettet.

Lenke til kommentar

Prøv å sett bakgrunnen på dekstop svart, og deretter helt hvit. Gjør det noe forskjell?

Skjermen trekker mer strøm med mye hvitt, så hvis det gjør forskjell så tyder det på at PSU i skjermen sliter.

Off topic:

Er forøvrig underlig å se slike kunstge ord som "hertzproblem" når man mener frekvens. Kanskje man bruker disse ordene også:

kiloproblem - overvektig

km/tproblem - kjørte for fort

meterproblem - for kort

sekundproblem - kom for sent

;)

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Tror nok du burde prøve å finne en nyere driver til skjermkortet ditt..

Veit ikke om de Catalyst driverne fungerer jeg, men du finner sikkert ett eller annet som er nyere enn det du har.

Det pleier somregel å være driverproblemer eller for dårlig skjermkort når det gjelder "rullingen av skjermbildet"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...