Adrax Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Er ute etter en vinterbil med firhjulstrekk og dieselmotor. Det som er viktig for meg er at den er velbalansert, at firhjulssystemet er top notch og at den håndterer høye hastigheter på vinterføre mye bedre enn alle andre biler. Det jeg er ute etter er en bil som kunne vært rallybil. Tenkte først på Audi Quattro, men pga. at absolutt alle jeg har hørt om og kjenner, har hatt problemer med sine Audier, styrer jeg pent og pyntelig unna Audi. Driftssikkerhet er viktig. Alternativet ble da en dieselversjon av Legacy fra 2008 eller 2009 med 150hk. Hvorfor disse årstallene? Fordi de passer mitt budsjett best og at jeg synes de ser kulere ut enn 2010 og oppover. Ser spesifikt etter Legacyer som har fått motoren byttet, for de tidligere dieselbilene hadde en svakhet på veiakselen som ødela motoren. Noen som har kjørt Legacy og kan si noe om kjørekomfort og styring, respons osv? Myke, harde dempere? Den har boxer-motor så skal teoretisk sett ligge godt på veien pga. motorens lave tyngdepunkt? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Har hørt at nyere Legacy ikke har det samme ode 4wd systemet de har pleid å ha, det kan være greit å ha i bakhodet. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) Subaru ruster som bare fy etter min erfaring. Ikke uvanlig med alvorlige rustskader etter 10-12 år. Gå grundig kontroll på understell og fjærtårn før kjøp, og gi den regelmessig og grundig understellsbehandling hvis du kjøper noe i den alderen. Jeg har selv vraket 13 år gammel Forester pga rust, og har en kollega som måtte vrake en 14 år gammel Legacy pga det samme. Har hørt at nyere Legacy ikke har det samme ode 4wd systemet de har pleid å ha, det kan være greit å ha i bakhodet. Alle Subaruer har permanent firehjulstrekk, men kun de med manuell gir har den gamle varianten med 50/50 og "analog" viskosejobling på senterdiff. Automatene har bias mot forhjulene og elektronisk styrt differensialbrems. Trolig fordi dem også er litt tyngre på forakselen enn de manuelle. Tror begge deler skal være bra greier, men hvis man vil ha den "legendariske" varianten må man kjøpe manuell. Endret 17. januar 2019 av MailMan13 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Ja, det var noe der. En bekjent som kjøpte seg en automat som ble en smule skuffet da den ikke gjorde samme nytten som snøplog opp til hytten. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 (endret) Ikke gå for Subaru diesel. Da må du ihvertfall ha 2011 modell og nyere. Det er ikke spørsmål Om motorhavari, men NÅR. Bare å Google eller se på SDCN på Facebook så er det mange som har hatt motorhavari pga konstruksjonsfeil. Inkludert mine foreldre. Subaru er ellers ikke en komfortbil, heller en bruksbil. Mye støy, og ligger ikke som en racerbil på veien. Det er en enkel, basic bil, på linje med feks en Corolla. Så om du er ute etter komfort og bra kjøreegenskaper er det jo feil bil. Sier ikke det er dårlige egenskaper, for all del, men det er ikke det bilen er konstruert for. Nå vet jeg ikke hva du har hørt om driftsikkerhet og Audi? Audi er jo mer premiummerke, som innebærer mer som kan gå i stykker selvfølgelig. Men også mer komfort og bedre egenskaper avhengig av modell. Selv har jeg hatt 2 '07 A6 3.0TDI som jeg mener har blitt kåret til beste bruktbil. Firehjulstrekken til Subaru nå idag er helt vanlig/åpen. Ergo står du med et hjul på is og 3 på asfalt kan du teoretisk sett stå fast da bare det ene vil spinne. Endret 18. januar 2019 av Darkbill Lenke til kommentar
toffo Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 (endret) Har ikke eid, men prøvekjørte Legacy (bensin) grundig i 2008 i forbindelse med at mine svigerforeldre trengte ny bil. Jeg vil absolutt ikke tenkt på den som 'rallybil'. Selvfølgelig har den 4wd og drar seg frem bedre enn det meste, men hele bilen føltes stor og tungkjørt og mer klar for cruising enn å bli kastet rundt på småveier.Men selvfølgelig er mye gjort med noen titusener på understellskomponenter. ;-}Den følte tungheten var en av hovedgrunnene til at mine svigerforeldre også endte opp med å kjøpe topputgaven av Qashqai som da nettopp var kommet, istedenfor Subaru'en. Endret 18. januar 2019 av toffo Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 18. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2019 Ikke gå for Subaru diesel. Da må du ihvertfall ha 2011 modell og nyere. Det er ikke spørsmål Om motorhavari, men NÅR. Bare å Google eller se på SDCN på Facebook så er det mange som har hatt motorhavari pga konstruksjonsfeil. Inkludert mine foreldre. Subaru er ellers ikke en komfortbil, heller en bruksbil. Mye støy, og ligger ikke som en racerbil på veien. Det er en enkel, basic bil, på linje med feks en Corolla. Så om du er ute etter komfort og bra kjøreegenskaper er det jo feil bil. Sier ikke det er dårlige egenskaper, for all del, men det er ikke det bilen er konstruert for. Nå vet jeg ikke hva du har hørt om driftsikkerhet og Audi? Audi er jo mer premiummerke, som innebærer mer som kan gå i stykker selvfølgelig. Men også mer komfort og bedre egenskaper avhengig av modell. Selv har jeg hatt 2 '07 A6 3.0TDI som jeg mener har blitt kåret til beste bruktbil. Firehjulstrekken til Subaru nå idag er helt vanlig/åpen. Ergo står du med et hjul på is og 3 på asfalt kan du teoretisk sett stå fast da bare det ene vil spinne. Jeg ser for tiden på to stykker som ligger på finn, der eierne sier at motor er byttet på garanti pga. havari. Da vil jeg anta at Subaru/verkstedet satt inn en motor UTEN denne feilen. Så hvilket firhjulssystem og bil bør jeg velge hvis jeg vil unngå det du nevner på slutten der? Jeg ble rådet av en kompis å kjøpe en gammel Audi S2 eller S4 da disse hadde låst diff. Derfor skulle disse bilene visstnok være veldig bra på vinteren. Problemet er at jeg ikke er villig til å kjøpe bensinbil med de bensinprisene som er nå til dags. Har bare ikke råd til det, og er så vant med å kjøre diesel i tillegg. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Kjørte en del 2001 legacy automat før i tiden. Var opptil flere sekunder med spinning på framhjul før hekker hjalp til. Kjører nå 2012 forester manuell og der fungerer 4x4 helt knall med 50/50 fordeling. Er vel en 145 hesters diesel og som drar godt med fint register og bruker overaskende lite diesel. Dog er interiør veldig plastikk og virker veldig billig produsert. Må nappe sikring til ABS om man skal herje noe og da antiskrens ikke kan deaktiveres (bare antispinn) Eide en Ford Sierra 4x4 før med en 63% drift bake og 37% fremme. Det var perfekt for leking på vintern, men vil ikke anbefale deg å kjøpe en så gammel bil. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Subaru diesel motorene fra noen årganger var kjent for at veivakselen kunne knekke. I tillegg har de ganske stygg gange og høyt støynivå. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) Firehjulstrekken til Subaru nå idag er helt vanlig/åpen. Ergo står du med et hjul på is og 3 på asfalt kan du teoretisk sett stå fast da bare det ene vil spinne. Ikke helt åpen, alle har en eller annen form for differensialbrems på senter i årgangene som diskuteres her, så minst ett hjul på hver aksling må stå på is før det stopper helt opp. Dem er ikke som som Quattro som gjør som du sier pga Torsen diffen som ikke har brems av noe slag. Endret 19. januar 2019 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå