Gå til innhold

Brukere i harnisk over DNBs nye mobilbank-app


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det beste her er å ha 2 apper den gml sånn den var og den nye for de som vil ha det...jeg bruker bare saldo tjenesten....skal jeg inn i nettbanken bruker jeg pc..... Vi har jo vipps også....jeg har ikke bank id på mobil og kommer aldrig til å installere det heller. Mulig nye appen bli bra til slutt men den store godkjenn regning til betaling på fronten er lett å nerde på....trykke på den ved feiltagelse. Vel de vil vel ha kontroll på alt vi gjør på mobilen..... Sporing..... Nei la oss som vil ha den gml saldo appen få den tilbake så blir alle vel nesten alle happy ? Så kan de som vil ha den påtvungende appen forsette å bruke den...... Det blir i hvertfall ikke meg..... Den kommer til å bli avinstallert for alltid......

Lenke til kommentar

Tror det beste her er å ha 2 apper den gml sånn den var og den nye for de som vil ha det...jeg bruker bare saldo tjenesten....skal jeg inn i nettbanken bruker jeg pc..... Vi har jo vipps også....jeg har ikke bank id på mobil og kommer aldrig til å installere det heller. Mulig nye appen bli bra til slutt men den store godkjenn regning til betaling på fronten er lett å nerde på....trykke på den ved feiltagelse. Vel de vil vel ha kontroll på alt vi gjør på mobilen..... Sporing..... Nei la oss som vil ha den gml saldo appen få den tilbake så blir alle vel nesten alle happy Så kan de som vil ha den påtvungende appen forsette å bruke den...... Det blir i hvertfall ikke meg..... Den kommer til å bli avinstallert for alltid......

Nå ble jeg nysgjerrig: hvorfor kommer du aldri til å installere BankID Mobil?

 

Og to apper kan du nok bare glemme. Det som er uvant for de fleste er at man nå lanserer appen så snart den har NOE funksjonalitet, og så kommer det nokså hyppige oppdateringer (hver 2. - 4. uke f.eks.) med utvidelser og rettelser. Alternativet hadde vært å ventet enda lenger på å få ut en fullt funksjonell app som hadde lang ventetid tid mellom oppdateringene og utvidelsene.

 

Sånn som det er nå vil man nokså raskt kunne ta inn eller ta ut funksjoner som enten er etterspurt eller som ikke er ønsket og så vil disse funksjonene komme helt eller delvis etter hvert som utviklingen og kodingen går fremover.

 

 

Lenke til kommentar

Og to apper kan du nok bare glemme. Det som er uvant for de fleste er at man nå lanserer appen så snart den har NOE funksjonalitet, og så kommer det nokså hyppige oppdateringer (hver 2. - 4. uke f.eks.) med utvidelser og rettelser. Alternativet hadde vært å ventet enda lenger på å få ut en fullt funksjonell app som hadde lang ventetid tid mellom oppdateringene og utvidelsene.

 

Sånn som det er nå vil man nokså raskt kunne ta inn eller ta ut funksjoner som enten er etterspurt eller som ikke er ønsket og så vil disse funksjonene komme helt eller delvis etter hvert som utviklingen og kodingen går fremover.

 

 

 

Et minimum burde vært at den nye appen gjorde det den gamle kunne. Ihvertfall av planlagt funksjonalitet. Å lansere en app som er adskillig tregere i bruk, med mindre funksjonalitet enn den forrige (eller i det minste mangler det de fleste brukte den gamle til, sjekk av saldo uten å logge seg inn), og samtidig forvente skryt fra brukerne... Det er utrolig naivt.

 

At de i tillegg presterer å varsle av visning av saldo uten innlogging skal støttes via en widget viser bare hvor lite de er i kontakt med kundene sine og tiden forøvrig. De støtter også swipe og drag&drop. Woop De Doo!

 

Appen ser ut, og oppfører seg, som en teknisk demo. Noe man viser frem internt som proof of concept, før man gjør den ferdig og lanserer. Her har DNB hoppet over noen steg.

Lenke til kommentar

 

 

 Appen ser ut, og oppfører seg, som en teknisk demo. Noe man viser frem internt som proof of concept, før man gjør den ferdig og lanserer. Her har DNB hoppet over noen steg.


Skal ikke protestere altfor mye på det, men når man nå velger denne leveransemodellen fremfor gammel fossefallmetodikk så er det et positivt steg i seg selv fra en stor og gammel bank. Jeg vil tro at også DNB har læringsevne nok til å ta med seg erfaringer og tilbakemeldinger fra denne lanseringen og omsette dette til noe bra.

Og hva saldo angår er jeg ikke videre positiv til widget-greia selv...jeg foretrekker å ha ting samlet på ett sted.
Lenke til kommentar

Skal ikke protestere altfor mye på det, men når man nå velger denne leveransemodellen fremfor gammel fossefallmetodikk så er det et positivt steg i seg selv fra en stor og gammel bank. 

 

Tja. Fossefall tilhører kanskje fortiden til, men det går fint an å benytte en smidigere leveransemodell og likevel levere et produkt som er nogenlunde innen feature parity av produktet det skal erstatte. Det har ikke DNB klart. Tilbakemeldingen fra kundene er krystallklar: her har DNB bommet fullstendig.

 

Kan godt det blir bra etterhvert, men med dette utgangspunktet er jeg skeptisk. Enten jobber det bare ja-folk hos DNB, eller så har de ikke testet appen utenfor egen avdeling. Om widget kommer som eneste måte vise saldo på uten å logge inn med Bankid viser det bare hvor lang avstand det er mellom DNB og kundene.

 

I dette tilfellet var det mye fokus i forkant av lansering på hvor bra det skulle bli. Lovordene lot ikke vente på seg. Den nye appen skulle være enkel i bruk og rask. Og "wow!" visstnok... Etter å ha brukt appen noen dager savner jeg fortsatt den gamle. Den nye appen gir meg lite eller ingenting jeg ikke allerede kan gjøre via nettsidene. Og den er alt annet enn rask.

 

Da blir reklamen litt flau... https://www.facebook.com/dnb/videos/596490294106025/

Lenke til kommentar

Kan godt det blir bra etterhvert, men med dette utgangspunktet er jeg skeptisk. Enten jobber det bare ja-folk hos DNB, eller så har de ikke testet appen utenfor egen avdeling. Om widget kommer som eneste måte vise saldo på uten å logge inn med Bankid viser det bare hvor lang avstand det er mellom DNB og kundene.

 

Høres ikke ut som du har testet appen i hvert fall, for man kan helt fint sjekke saldo uten å logge inn med bankID. Det tar meg 2-3 sekunder fra jeg trykker på appen til jeg kan se saldoen. For folk flest er det raskt nok i massevis. 

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som du har testet appen i hvert fall, for man kan helt fint sjekke saldo uten å logge inn med bankID. Det tar meg 2-3 sekunder fra jeg trykker på appen til jeg kan se saldoen. For folk flest er det raskt nok i massevis. 

 

Den gamle kunne man gjøre det på. Og det gikk fort.

 

Det første som møter meg i den nye er innlogging. Hvis jeg krysser meg ut av fingeravtrykksavlesing får jeg en oversikt over ønsket innlogging. Jeg har da valget mellom BankId på mobil, BankId med kodeenhet, pin med personlig eller fingeravtrykk. Og absolutt ingen saldo. Jeg tok tiden mens jeg logget meg inn med fingeravtrykk nå. Fra den registrerte fingeren tok det omtrent 10 sekunder før saldo kom opp. Ikke lynraskt akkurat.

 

Er du sikker på at du er i riktig bankapp? Det er den vanligste klagen på Facebook-siden til DNB også, så med mindre de har klart å ødelegge det kun for utvalgte mobiler (hadde ikke overrasket meg om Android var nedprioritert f.eks) er det nok et større problem.

Lenke til kommentar

Den gamle kunne man gjøre det på. Og det gikk fort.

 

Det første som møter meg i den nye er innlogging. Hvis jeg krysser meg ut av fingeravtrykksavlesing får jeg en oversikt over ønsket innlogging. Jeg har da valget mellom BankId på mobil, BankId med kodeenhet, pin med personlig eller fingeravtrykk. Og absolutt ingen saldo. Jeg tok tiden mens jeg logget meg inn med fingeravtrykk nå. Fra den registrerte fingeren tok det omtrent 10 sekunder før saldo kom opp. Ikke lynraskt akkurat.

 

Er du sikker på at du er i riktig bankapp? Det er den vanligste klagen på Facebook-siden til DNB også, så med mindre de har klart å ødelegge det kun for utvalgte mobiler (hadde ikke overrasket meg om Android var nedprioritert f.eks) er det nok et større problem.

Man må autentisere seg for å få saldo, ja, og det irriterer meg også. Dette kunne ha vært løst med en token-basert autentisering så man slapp pålogging hver gang.Jeg er heller ikke overbevist om at man kan få saldo i en widget er så mye bedre. Min frykt er da at saldo lett blir liggende litt for synlig på skjermen. Det er ikke noe jeg ønsker at alle skal få se.

 

At det går flere sekunder er også et irritasjonsmoment, og det kan tyde på at man ikke bruker tidlig henting og cache'ing av data ved pålogging. Det er heller ikke noe fremskritt i mine øyne.

 

Det jeg ER fornøyd med er at det har kommet en ny app, men tjenestekvaliteten er på ingen måte der den burde være. Jeg forventer at det kommer hyppige utvidelser til appen de kommende ukene.

 

 

Lenke til kommentar

...

Jeg er heller ikke overbevist om at man kan få saldo i en widget er så mye bedre. Min frykt er da at saldo lett blir liggende litt for synlig på skjermen. Det er ikke noe jeg ønsker at alle skal få se.

...

Det jeg ER fornøyd med er at det har kommet en ny app, men tjenestekvaliteten er på ingen måte der den burde være. Jeg forventer at det kommer hyppige utvidelser til appen de kommende ukene.

 

Widget med saldo på hjemskjermen er en så dårlig idé at jeg har problemer med å fatte det...  :wallbash:

 

Per i dag synes jeg fortsatt den nye appen tilbyr svært lite. Ja, man kan betale uten å åpne nettsiden, men siden innlogging er omtrent like tidkrevende som å logge inn i nettbank ser jeg ikke den helt store gevinsten. Tok en rask test her nå, og det tar ikke mange ekstra sekundene å logge inn via nettleser på mobil, men en del ekstra tastetrykk med kode. Til gjengjeld får jeg langt flere funksjoner.

 

Oppsummert for egen del ønsker jeg bare å kunne sjekke saldo raskt i en app. Det meste annet kan jeg gjøre via en nettleser, på pc eller mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gamle kunne man gjøre det på. Og det gikk fort.

 

Det første som møter meg i den nye er innlogging. Hvis jeg krysser meg ut av fingeravtrykksavlesing får jeg en oversikt over ønsket innlogging. Jeg har da valget mellom BankId på mobil, BankId med kodeenhet, pin med personlig eller fingeravtrykk. Og absolutt ingen saldo. Jeg tok tiden mens jeg logget meg inn med fingeravtrykk nå. Fra den registrerte fingeren tok det omtrent 10 sekunder før saldo kom opp. Ikke lynraskt akkurat.

 

Er du sikker på at du er i riktig bankapp? Det er den vanligste klagen på Facebook-siden til DNB også, så med mindre de har klart å ødelegge det kun for utvalgte mobiler (hadde ikke overrasket meg om Android var nedprioritert f.eks) er det nok et større problem.

 

Riktig app ja, bruker fingeravtrykk på en gammel iPhone 7. At folk klager over at det er identifisering som bruker et par sekunder for å logge på nettbanken sin finner jeg ganske merkverdig. Dette er standard i alle nettbanker og andre apper som krever grunnleggende sikkerhet. 

 

Dette er vel bare et eksempel på at folk må beskyttes mot seg selv. 

Lenke til kommentar

Jeg har konto hos Nordea, dnb, klp, sparebank1 og sbanken. Alle har per nå innlogging med fingeravtrykk for å se saldo. Jeg skjønner ærlig talt ikke klagingen. Sikkerheten bør stå i første rekke når det gjelder nettbank, og jeg ser helst å gjøre det så vanskelig som mulig for andre å se saldo i min nettbank. PS: jeg har kun kontoer der for å lett bytte bank om noen gir meg bedre pris

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig app ja, bruker fingeravtrykk på en gammel iPhone 7. At folk klager over at det er identifisering som bruker et par sekunder for å logge på nettbanken sin finner jeg ganske merkverdig. Dette er standard i alle nettbanker og andre apper som krever grunnleggende sikkerhet. 

 

Dette er vel bare et eksempel på at folk må beskyttes mot seg selv. 

 

Så om mobilen, som krever fingeravtrykk for å åpne, viser saldo, inne på en app, uten at jeg trenger å logge inn på den med bankId eller fingeravtrykk etter å ha åpnet selve appen, så må folk beskyttes mot seg selv... Til tross for at det var nettopp slik den gamle virket i hva da? 10 år? Og nå er den gode ideen fra DnB visstnok å benytte Widget, så saldo alltid vil være synlig på hjemskjermen...

 

Helt enig i at saldo ikke bør være for lett å få tak i for uvedkommende, men de fleste benytter nå fingeravtrykk eller i det minste pin for å komme inn på en mobil, så jeg anser risikoen for at noen kan få tak i saldo på en konto for ekstremt liten. Det er jo da også rart at man ikke krever tilsvarende sikkerhet for sms og epost, som sammen i praksis kan benyttes for å ta over et digitalt liv.

 

Hadde det enda vært et par sekunder, men det er som regel rundt 10... Ikke verdens undergang på noen måte, men helt klart dårligere enn hvordan det var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå har jeg forsøkt å betale en regning nær ti ganger og det stopper hele tiden etter jeg har bekreftet med bankid på mobil som det siste steget. Dette er selvsagt ikke bra nok og det en rekke ting som ikke fungerer. Saldoen er det minste problemet for min del.

Jeg kan sikkert gå videre til den gamle mobilbanken med et klikk, men det forventes vel at man kan betale en regning i den nye banken.

Lenke til kommentar

Det er et potensiale her, men mine erfaringer så langt er: 

- Appen ser generelt litt grell ut, fargen er trist

- Å sveipe på kontoen og trykke "betal" gir en ikke mulighet til å velge forfallsdato

- Å trykke "godkjenn" på en e-faktura på forsiden gir en kun mulighet til å velge konto, men ikke forfallsdato

- Litt savn å ikke se saldo før innlogging, men samtidig ikke en dealbreaker da Face ID tar meg relativt kjapt inn

 

Regner med den vil ta seg gradvis opp, men litt småtynt at en bank av denne størrelsen skryter appen sin så hemningsløst opp i himmelen i ukevis uten å lansere noe som støtter opp om det.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så om mobilen, som krever fingeravtrykk for å åpne, viser saldo, inne på en app, uten at jeg trenger å logge inn på den med bankId eller fingeravtrykk etter å ha åpnet selve appen, så må folk beskyttes mot seg selv...

Ja. For folk som har problemer med å bruke noen sekunder på å låse opp appen er de samme som ikke gidder låse telefonen sin.

 

Forøvrig enig i at appen kan bli optimalisert og raskere, det er jo aldri negativt. Men det er ikke touchID som er problemet. Det er jo bare å se hvor raskt du f.eks låser opp telefonen med fingeravtrykket ditt.

Lenke til kommentar

Ja. For folk som har problemer med å bruke noen sekunder på å låse opp appen er de samme som ikke gidder låse telefonen sin.

 

Forøvrig enig i at appen kan bli optimalisert og raskere, det er jo aldri negativt. Men det er ikke touchID som er problemet. Det er jo bare å se hvor raskt du f.eks låser opp telefonen med fingeravtrykket ditt.

Appen er treg til å logge inn. Mulig det er enda tregere på Android enn iPhone, men nærmere 10 sekunder bruker den hos meg. Jeg har både ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk på mobilen, og begge oppleves som nær umiddelbare til å låse opp mobilen, så det er ikke her problemet ligger.

 

Du kan jo selv bedømme tiden her. https://youtu.be/tRtSIsjFUNo

Til sammenligning bruker appen fra f.eks Bank Norwegian en brøkdel av tiden.

 

Foreslås avspilt i kassa før du skal betale, for å få et godt inntrykk av om det tar for lang tid eller ikke. ?

 

Forhåpentligvis klarer DnB å få appen bra, men jeg tror de hadde kommet bedre ut av det ved å vente med lansering til mer funksjonalitet var på plass.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...