Tormagnushb Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) Hei, i går gikk lyset i lysarmaturet på badet mitt, og jeg tenkte jeg fikk bytte ut lysrøret. I god tro kjøpt jeg det lysrøret som var likest det som stod montert fra før. Da jeg kom hjem med dette, var jeg fornøyd over at det passet som hånd i hanske. Skuffelsen var derfor stor da jeg oppdaget at lysrøret ikke lyste da jeg slo på strømmen igjen. Jeg har nå forsøkt røret i alle retninger og mulige vinkler, og jeg får frem et svaaakt lys (se bilde) når lysrøret bare er delvis "skrudd" fast. Er det noen her som kan ha en idé om hva som er galt? Bildene vedlagt viser situasjonen. Kan bemerke at jeg har et slikt "carmencita" lysarmatur, med stikk og 3 andre lys som fungerer helt fint. Bilde når røret er korrekt montert. Bilde uten rør montert Endret 17. januar 2019 av Hårek Flettet 3 innlegg. Flyttet til bedre kategori. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Byttet du tenneren også? Lenke til kommentar
Tormagnushb Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Det er ikke andre "tennere" enn de som er fastmontert i armaturet. Og det gir svakt lyst i en viss posisjon. Er det fremdeles mulig å bytte tennere? Alle tennerne jeg ser på nettet ser helt annerledes ut en de som er i armaturet. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 I alle lysrørslamper jeg har vært borti er det standard tenner. Lenke til kommentar
Tormagnushb Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Klarer du å se hvor den eventuelt kan være basert på bildene over? Og eventuelt legge ved et tips til hva slags tenner jeg bør ha? Jeg er rimelig rådløs her. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Ser ut som det armaturet bruker LED lysrør? https://files.sg-as.com/files/no/3255144_912150.pdf Kan du sjekke nøyaktig hva det står på merkelappen på det gamle og det nye røret. Lenke til kommentar
Tormagnushb Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Takk for svar, Hårek. Den versjonen du linket er den nye versjonen de lager. Den er med LED, men den jeg har (som nå er utgått fra produksjon) er uten LED. Det gamle lysrøret er "Philips Master TL5 HO, 24W/827" Det nye er "Philips Master TL5 HE 14W/830". Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) da har du handla feil lysrør, du skal ha et som er 24W, men har kjøpt et som er 14W. Tallet etter skråstreket forteller hvilken fargetemperatur lysrøret her, 827 er 2700K og 830 er 3000K. Jeg ville ha fått tak i rett lysrør og prøvd med det. @LeGranDuc: T5-lysrørarmatur har ikke tennere. Disse har alltid elektronisk forkobling, og da har man ikke behov for tennere. De eldre T8-lysrørarmaturene har tennere, men man får tak i disse også med elektronisk forkobling. Endret 17. januar 2019 av Puke Nukem 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Tenneren skal sikkert settes inn i det runde hullet og er det ikke tenner der så kan det hende den har blitt dyttet inn eller løsnet, så sjekk bakk stålet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Ser det står 20-70 W på driveren. 14W blir vel for lavt. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Ser det står 20-70 W på driveren. 14W blir vel for lavt. Den driveren som er tatt bilde av her, er til de tre spottene på undersiden av armaturet, og har ikke noe med lysrøret å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Det gamle lysrøret er "Philips Master TL5 HO, 24W/827" Det nye er "Philips Master TL5 HE 14W/830". Som nevnt, du må velge samme effekt som det gamle. Det står antagelig 24W på skiltet på armaturen? 14 W gir noe mindre lys enn 24W (1200 lumen vs 1700 lumen). Men bildet viser at det er veldig svakt lys, så usikker på om det er hele problemet. At et lysrør fungerer bare i en posisjon i sokkelen er normalt. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 da har du handla feil lysrør, du skal ha et som er 24W, men har kjøpt et som er 14W. Tallet etter skråstreket forteller hvilken fargetemperatur lysrøret her, 827 er 2700K og 830 er 3000K. Jeg ville ha fått tak i rett lysrør og prøvd med det. @LeGranDuc: T5-lysrørarmatur har ikke tennere. Disse har alltid elektronisk forkobling, og da har man ikke behov for tennere. De eldre T8-lysrørarmaturene har tennere, men man får tak i disse også med elektronisk forkobling. Takk for info. Lærte noe nytt i dag også. Lenke til kommentar
Tormagnushb Skrevet 28. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2019 En liten oppdatering (med ønske om flere tips).. Nå har jeg endelig funnet det samme lysrøret som jeg hadde sist (eneste forskjell er at det er 830 og ikke 827), etter å ha lett både land, strand, himmel, måne og litt til. Gjennomgående i elektronikk/lampeforretninger har jeg fått høre at det jeg hadde på 14w ikke kom til å fungere uansett (som nevnt her også), men at et rør på 24w skulle fungere toppers. Når jeg da endelig fikk tak i røret, hadde jeg store forventninger om at det skulle nettopp fungere. MEN det fungerer akkurat likt som det jeg hadde på 14w. Jeg får frem et svakt og blafrende lys etter noe vridning frem og tilbake, men intet ordentlig lys.. Noen som har ytterligere tips, triks eller ideer om hva som kan være galt? HJELP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå