Gå til innhold

Linux og Windows?

Timur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De må være på ulike partisjoner, det er eneste kravet. Altså gjerne på samme harddisk. Pass bare på å installere Linux til slutt (ikke først), ettersom Windows ikke er spesielt flink til å leke pent med andre OS-er.

Jepp, legger du inn windows til slutt, så blir det vanskligere for deg å fikse bootloaderen.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror dere at det er vanskelig å få windows til å akseptere linux ?

hmmmm, skal tro om ikke quentin tarantino har svaret på det i den siste filmen sin :-)

Skal du ha f.eks windows 98, win2k, linux osv osv, blir installerings rekkefølgen slik:

windows 95 /98 / me -> windows NT / 2000 / xp -> linux

Lenke til kommentar

Du vil få opp en såkalt bootloader som spør hvilket os du vil starte ja.

om du har en kombinasjon av 9x / nt-2000 / linux vil linux's bootloader først spørre om du vil starte linux eller windows, etter det kommer du til NT / 2000 / xp's bootloader å spør om du vil starte 9X eller 2000 osv osv osv

Bare hyggelig å hjelpe :-)

Lenke til kommentar
Du vil få opp en såkalt bootloader som spør hvilket os du vil starte ja.

om du har en kombinasjon av 9x / nt-2000 / linux vil linux's bootloader først spørre om du vil starte linux eller windows, etter det kommer du til NT / 2000 / xp's bootloader å spør om du vil starte 9X eller 2000 osv osv osv

Bare hyggelig å hjelpe :-)

Jeg anbefaler å la GRUB ta seg av hele saken.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør det som du sier, men som standard blir det ikke lagt inn, og det var mitt poeng.

ikke alle er linux "guruer" :-)

Sant det ;) Men installerene til alle distroer jeg har prøvd legger til entries for andre opertivsystemer du har. Kjører du flere windows OSer så vil disse somregel ha blitt satt opp med MS sin egen bootloader - og da får du kun en entry fra LILO/GRUB som igjen tar deg til MS bootloaderen.

:xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...