Gå til innhold

100.000 skolelever skal lære koding med denne dingsen: – Dette er en enestående mulighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

I alle mine år har det hett "å programmere".

Man programmerer et dataprogram ved hjelp av et programmeringsspråk.

 

Koding er vel stengt tatt å skrive koder...

Et meningsløst moteord når det man egentlig mener er å skrive instruksjoner til en datamaskin.

 

Så spørs det jo også hvor høynivå disse språkene er da. Noen av disse prosjektene minner mer om spill enn faktisk koding/programmering. Alt man gjør med en datamaskin er jo å instruere den hva den skal gjøre. Vi kan jo si at excell er koding fordi vi fører inn tall også ber vi excell f. Eks summere disse. Er dette koding? Personlig synes jeg dette og mye som idag kalles koding egentlig kun handler å bruke et ferdig laget program, frem å faktisk lage et program som utfører disse funksjonene.

Lenke til kommentar

Kom igjen NRK! dere også!

 

Dette er en kul dings og en genial læringsplatform.

Den er mere "self-contained" enn raspberryPi eller Arduino fordi den har alle sensorene på plass. Og den er sinnsykt mye letter å komme i gang med.

(og ja, jeg hater begrepet "kode" men noen kameler må man svelge..)

 

(PS vi trenger flere oversettere på micro:bit : https://crowdin.com/project/microbitorg)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I alle mine år har det hett "å programmere".

Man programmerer et dataprogram ved hjelp av et programmeringsspråk.

 

Koding er vel stengt tatt å skrive koder...

Et meningsløst moteord når det man egentlig mener er å skrive instruksjoner til en datamaskin.

 

Ettersom APP tar over for program. Burde det da het ´å appe´ nye ´apper´ i et appespråk? *

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dette og mye som idag kalles koding egentlig kun handler å bruke et ferdig laget program, frem å faktisk lage et program som utfører disse funksjonene.

 

Enig. Man programmerer ikke hvis man f.eks fyller inn verdier, eller huker av bokser.

Gråsone er vel om man scripter noe i Powershell e.l.

Programmering er hvis man lager helt ny maskinkode ved hjelp av et programmeringsspråk som så kompileres (eller direkte maskinkode. Vanskelig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig. Man programmerer ikke hvis man f.eks fyller inn verdier, eller huker av bokser.

Gråsone er vel om man scripter noe i Powershell e.l.

Programmering er hvis man lager helt ny maskinkode ved hjelp av et programmeringsspråk som så kompileres (eller direkte maskinkode. Vanskelig).

 

Så om jeg programmerer eller scripter kommer bare an på kompilatoren? Høres ut som et veldig kunstig og ikke videre nyttig skille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så om jeg programmerer eller scripter kommer bare an på kompilatoren? Høres ut som et veldig kunstig og ikke videre nyttig skille.

 

Det kan du si, men et script bruker bare et eksisterende program. Det er når ny maskinkode er generert at man har laget et nytt program.

 

EDIT: For å kalles et program, må det jo kunne kjøres rett på OS'et. Altså ikke være avhengig av et scripteprogram: for da manipulerer man jo bare et eksisterende program...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

>De to mener at utviklingsprosjektet starter i feil ende, og at det fortsatt er for stor kunnskapsmangel hos danske lærere til at de kan tilby tilstrekkelig undervisning i denne fagdisiplinen. 

 

Jaha? Tillhører ikke dagens lærere en generasjon født og oppvokst med data, der dette er kunnskap de tilegner seg med den aller største letthet? PÅ 80-tallet var dette nytt, men det er jo 30 år siden, og de meningsberettigede snakker om de innfødte digitale. Det bør i aller høyeste grad også omfatte lærerne.

Lenke til kommentar

>De to mener at utviklingsprosjektet starter i feil ende, og at det fortsatt er for stor kunnskapsmangel hos danske lærere til at de kan tilby tilstrekkelig undervisning i denne fagdisiplinen. 

 

Jaha? Tillhører ikke dagens lærere en generasjon født og oppvokst med data, der dette er kunnskap de tilegner seg med den aller største letthet? PÅ 80-tallet var dette nytt, men det er jo 30 år siden, og de meningsberettigede snakker om de innfødte digitale. Det bør i aller høyeste grad også omfatte lærerne.

 

På NTNU lærer i alle fall de som går lektor i realfag, siktet på ungdomskole og videregående, å programmere i Python. Så for dem burde det være enkelt å sette seg inn i. Vet ikke hvilke fagkunnskaper barneskolelærere har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så om jeg programmerer eller scripter kommer bare an på kompilatoren? Høres ut som et veldig kunstig og ikke videre nyttig skille.

 

Det kan du si, men et script bruker bare et eksisterende program. Det er når ny maskinkode er generert at man har laget et nytt program.

 

EDIT: For å kalles et program, må det jo kunne kjøres rett på OS'et. Altså ikke være avhengig av et scripteprogram: for da manipulerer man jo bare et eksisterende program...

Rett på OS'et?

 

Da lager man jo ikke maskinkode.

Lenke til kommentar

Enestående mulighet til å kaste bort penger. De som vil lære seg software vil gjøre det av seg selv.

 

Man kan jo si det samme om all annen undervisning på grunnskolen... så da kan vi jo egentlig bare legge ned skolene og spare de penga!

 

Eller er ikke litt av poenget med grunnskolen vi har er å eksponere elevene for noe de kanskje ikke ville blitt eksponert for ellers?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så spørs det jo også hvor høynivå disse språkene er da. Noen av disse prosjektene minner mer om spill enn faktisk koding/programmering.

 

Man programmerer absolutt en Micro:bit. At det brukes et grafisk grensesnitt for å unngå syntaksfeil endrer ikke det faktum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så enig med pedagogene som er skeptiske!

Samme med "lær kidsa koding"...

 

Totalt meningsløst, og vil skape ennå flere tapere. Å programmere er en meget kompleks disiplin, og vil kun hjelpe de få som "får dilla". Resten vil slite ennå mer i fagene.

 

Samfunnet trenger absolutt *ikke* at flertallet som kommer ut fra grunnskolen kan programmere. Det er et 100% blindspor som en haug politikere har svelget rått.

 

Trist sløsing med ressurser som burde vært brukt på lærerene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så enig med pedagogene som er skeptiske!

Samme med "lær kidsa koding"...

 

Totalt meningsløst, og vil skape ennå flere tapere. Å programmere er en meget kompleks disiplin, og vil kun hjelpe de få som "får dilla". Resten vil slite ennå mer i fagene.

 

Samfunnet trenger absolutt *ikke* at flertallet som kommer ut fra grunnskolen kan programmere. Det er et 100% blindspor som en haug politikere har svelget rått.

 

Trist sløsing med ressurser som burde vært brukt på lærerene.

Dessverre er skolesystemet sånn at alle skal presses gjennom det samme hullet.

 

Det har alltid vært "totalt meningsløse" fag. Mange kjenner seg igjen i å lide seg gjennom diktanalyser eller Pytagoras, men det er også mange som har svært mye utbytte fra disse fagene.

 

Programmering er en kompleks disiplin på akkurat samme måte som mattematikk er det. Å bruke Blocks, eller tilsvarende grafiske hjelpemidler, gir på en enkel måte en introduksjon til konsepter, på akkurat samme måte som lille gangetabellen gir en introduksjon til matten.

 

Den siste politiske tendensen er å kalle lærere udugelige, samtidig som det er svært lite vilje til å legge tilrette for effektiv arbeidshverdag, eller at det kan gjøres faglig påfyll eller mer utdannelse.

Den delen av lærerhverdagen, som kunne vært brukt til å forbedre undervisningen, brukes i stadig økende grad til papirflytting i forbindelse med ett eller annet politisk påfunn som kun genererer masse arbeid for å måle resultatet til påfunnet.

 

Men tilbake til tema;

 

Jeg har mistanke om at du aldri har vært på en "lær-kidsa-koding" event? De gangene jeg har vært har samtlige vært svært engasjert og involvert.

 

Programmering er bare en liten bit; Det er også det elektroniske, mekaniske, kunstneriske, osv.. Det er noe for mange, og brikker som micro:bit gir en åpning for at alle skal få til noe. Kanskje man ikke er kjempegod til å programmere, men flink å lage papp-plater? Kanskje kompisen din sin bil kjører mer nøyaktig, men din ser mye kulere ut? (og med samarbeid får man begge deler)

Det er svært få skolefag som åpner for så bred inngang til "hva man vil bli når man blir stor".

 

..og joda. Noen syntes alt er pyton, og det krever mye av en lærer å engasjere disse. Da er det synd at læreren er utslitt etter å ha trøblet med innlogging til en eller annen portal istedenfor å spise lunch.

Endret av XIFXEGLO
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...