Gå til innhold

Tesla avslutter verveprogram


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har hørt fra øst og vest om at det ikke finnes noe grunn til å ikke kjøre elektrisk ettersom en får en stor Tesla familie bil som dekker de flestes behover til under 450.000kr, og med gratis drivstoff osv.

Hvor finner man denne bilen?

 

Heh, han sikter sikkert til biler man kunne bestille i 2012 – den gang da dollarkursen var nede på 5-tallet (!!).  

 

En amerikansk vare koster vesentlig mer i dag, enn for fem år siden:

 - Konsumprisindeks (i Norge) har alene vært på over 17% fra januar 2012, frem til i dag.

 - Videre er snittkursen på dollar p.t. ca 8,5 – som altså er over 50% økning fra 2012!

 

Tilsammen gir endring i KPI og dollarkurs en økning på hele 75%!

 

EDIT: Heldigvis blir det litt feil å bruke norsk KPI for å prise en amerikansk vare (som settes til lik pris i hele EU/Verden). 

Men jeg vil jo tro at det har vært en konsumpris-justering i statene også de siste fem år. Hva den har vært på aner jeg ikke, men det er nok ikke helt urealistisk at den er sååå langt unna vårt eget tall? 

Reell prisøkning et sted mellom 50% og 75% burde bety at selger sitter igjen med like mye penger som i 2012.

 
Dersom bilen kostet f.eks. 500 000 i 2012, burde den koste et sted mellom 750 000 og 875 000 i dag. 
Har varen blitt vesentlig dyrere, er det naturlig å tro at selger har forbedret sin margin. Har varen lavere prisstigning, gir det dårligere margin til selger. Men ... hva kostet en gjennomsnittlig Tesla S i 2012? (Jeg husker ikke.) Se tabell (fra Dinside)
post-70441-0-68232000-1547756805_thumb.png

 

 ---

 

For eksport-næringen er høy dollarkurs fordelaktig, men for importør og sluttbruker, gir det vesentlig dyrere produkter.

Små svigninger slår sjeldent inn på prissetting, men stabil kurs på 8-tallet, er faktisk unormalt høyt: 

post-70441-0-11929300-1547755956_thumb.png

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Du glemmer at Tesla har gjort milliardinvesteringer i elbil-produksjon, noe de tyske produsentene ikke har. Tesla ligger langt foran særlig på batteriteknologi.De tyske (og andre utdaterte) produsentene vil tape stort på elbiler i starten, så de ønsker egentlig ikke å satse seriøst på det. For å bli store på elbiler må de kutte ned på bilene de faktisk tjener penger på i dag, noe som vil svi noe enormt.Tesla går for øvrig med overskudd, og det å fjerne verveprogrammet vil sannsynligvis øke marginene ytterligere. Hvordan kan du påstå at Tesla blir dyrere og dyrere når de for ikke så lenge siden introduserte Model 3 MR som vel er det billigste de noen gang har produsert? Dessuten kommer SR-versjonen til 35.000 dollar i løpet av året. Dette i tillegg til at de kuttet prisen på alle bilene med 2000 dollar i USA. Pussig, for TV2 meldte at Tesla hadde hatt en salgsvekst på 58% i september 2018 sammenlignet med året før.Dessuten solgte Tesla for eksempel ti ganger flere biler enn Jaguar I-Pace i desember 2018.Videre, hvis de har solgt over 4000 Model 3 på under en måned så kan man ikke akkurat påstå at det er "betydelig fall i salg".

Igjen, S&X salget i Norge har stupt fra og med juli 2018.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heh, han sikter sikkert til biler man kunne bestille i 2012 – den gang da dollarkursen var nede på 5-tallet (!!).  

 

En amerikansk vare koster vesentlig mer i dag, enn for fem år siden:

 - Konsumprisindeks (i Norge) har alene vært på over 17% fra januar 2012, frem til i dag.

 - Videre er snittkursen på dollar p.t. ca 8,5 – som altså er over 50% økning fra 2012!

 

Tilsammen gir endring i KPI og dollarkurs en økning på hele 75%!

 

EDIT: Heldigvis blir det litt feil å bruke norsk KPI for å prise en amerikansk vare (som settes til lik pris i hele EU/Verden). 

Men jeg vil jo tro at det har vært en konsumpris-justering i statene også de siste fem år. Hva den har vært på aner jeg ikke, men det er nok ikke helt urealistisk at den er sååå langt unna vårt eget tall? 

Reell prisøkning et sted mellom 50% og 75% burde bety at selger sitter igjen med like mye penger som i 2012.

 
Dersom bilen kostet f.eks. 500 000 i 2012, burde den koste et sted mellom 750 000 og 875 000 i dag. 
Har varen blitt vesentlig dyrere, er det naturlig å tro at selger har forbedret sin margin. Har varen lavere prisstigning, gir det dårligere margin til selger. Men ... hva kostet en gjennomsnittlig Tesla S i 2012? (Jeg husker ikke.) Se tabell (fra Dinside)

 

 ---

 

For eksport-næringen er høy dollarkurs fordelaktig, men for importør og sluttbruker, gir det vesentlig dyrere produkter.

Små svigninger slår sjeldent inn på prissetting, men stabil kurs på 8-tallet, er faktisk unormalt høyt: 

attachicon.gifSkjermbilde 2019-01-17 kl. 21.11.42.png

Ikke forvent at det skal bli bedre heller, pga eøs så skjer det en omfordeling gjennom innvandring og direkte pengeoverføringer for å minske de økonomiske forskjellene mellom landene og det minst smertefulle for Norge er devaluering av valutaen.

Lenke til kommentar

Heh, han sikter sikkert til biler man kunne bestille i 2012 – den gang da dollarkursen var nede på 5-tallet (!!).

 

En amerikansk vare koster vesentlig mer i dag, enn for fem år siden:

- Konsumprisindeks (i Norge) har alene vært på over 17% fra januar 2012, frem til i dag.

- Videre er snittkursen på dollar p.t. ca 8,5 – som altså er over 50% økning fra 2012!

 

Tilsammen gir endring i KPI og dollarkurs en økning på hele 75%!

 

EDIT: Heldigvis blir det litt feil å bruke norsk KPI for å prise en amerikansk vare (som settes til lik pris i hele EU/Verden).

Men jeg vil jo tro at det har vært en konsumpris-justering i statene også de siste fem år. Hva den har vært på aner jeg ikke, men det er nok ikke helt urealistisk at den er sååå langt unna vårt eget tall?

Reell prisøkning et sted mellom 50% og 75% burde bety at selger sitter igjen med like mye penger som i 2012.

 

Dersom bilen kostet f.eks. 500 000 i 2012, burde den koste et sted mellom 750 000 og 875 000 i dag.

Har varen blitt vesentlig dyrere, er det naturlig å tro at selger har forbedret sin margin. Har varen lavere prisstigning, gir det dårligere margin til selger. Men ... hva kostet en gjennomsnittlig Tesla S i 2012? (Jeg husker ikke.) Se tabell (fra Dinside)

Skjermbilde 2019-01-17 kl. 21.25.47.png

 

---

 

For eksport-næringen er høy dollarkurs fordelaktig, men for importør og sluttbruker, gir det vesentlig dyrere produkter.

Små svigninger slår sjeldent inn på prissetting, men stabil kurs på 8-tallet, er faktisk unormalt høyt:

Skjermbilde 2019-01-17 kl. 21.11.42.png

Takk for du fant en kilde for meg. Min kilde var egentlig mer "var det folk sa før" heh..

 

Vi må så klart gå ut ifra Norske priser og hva tilbud en fikk før vs nå.

 

Før måtte en ut med ca 450.000 i Norge for en "stor nok for folk flest familie bil" (Tesla Model S) hvor en fikk rabatter, gaver og gratis drivstoff som samlet hadde en verdi på flere tusen, nå må en ut med ca 850.000 uten godene.

 

Synes ellers regnestykket ditt er noe rart (og trolig feil). Er ingen andre biler som har hatt 75% (!!!!) økning på 5 år. Det er jo helt insane..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, salget i september viste en 58% økning i forhold til året før. Mot slutten av året var det sikkert mange som ventet på Model 3.

Nei, salget i Norge hadde ikke den økningen i september. Sjekk elbilstatistikk.no Hva TV2 prater om får du spørre dem om. Men om TV2 har fått informasjon fra Tesla så kan vi forvente at den består av dikt, statistikk, elstrapolering og forbannet løgn.

Lenke til kommentar

Takk for du fant en kilde for meg. Min kilde var egentlig mer "var det folk sa før" heh..

 

Vi må så klart gå ut ifra Norske priser og hva tilbud en fikk før vs nå.

 

Før måtte en ut med ca 450.000 i Norge for en "stor nok for folk flest familie bil" (Tesla Model S) hvor en fikk rabatter, gaver og gratis drivstoff som samlet hadde en verdi på flere tusen, nå må en ut med ca 850.000 uten godene.

 

Synes ellers regnestykket ditt er noe rart (og trolig feil). Er ingen andre biler som har hatt 75% (!!!!) økning på 5 år. Det er jo helt insane..

 

Så du mener den nye Model 3 ikke er en "stor nok for folk flest familie bil"? Mode S var aldri tenkt på som en for folk flest bil, den ble det i Norge av politisk valgte grunner. Model 3 er tiltenkt denne rollen og vil ligge rundt 450K.

 

At Model S har gått opp i pris siden 2012 har også mer enn litt å gjøre med at de nå har større batteripakker (den største kostnaden i bilen), 4wd, mer utstyr som "autopilot", bedre interiør o.l. Samt at de nok solgte den litt rabbatert og med fine goder for å etablere merket. Ikke noe rart med det. 

Lenke til kommentar

Synes ellers regnestykket ditt er noe rart (og trolig feil). Er ingen andre biler som har hatt 75% (!!!!) økning på 5 år. Det er jo helt insane..

Greit å huske at de aller fleste biler som selges i Europa produseres i Europa, mens Model S/X produseres i USA. Når man produserer lokalt er man mye mer isolert mot endringer i valuta. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Nei, salget i Norge hadde ikke den økningen i september. Sjekk elbilstatistikk.no Hva TV2 prater om får du spørre dem om. Men om TV2 har fått informasjon fra Tesla så kan vi forvente at den består av dikt, statistikk, elstrapolering og forbannet løgn.

Så det ble solgt 2021 S/X i september. 1646 S/X i desember. Er det veldig lite? Kanskje sammenlignet med året før? Føler dette er naturlig, da folk er nok mer interessert i Model 3 akkurat nå. Samtidig er det nok mange som også venter på oppdateringer av S/X og i de venter på å se hva som skjer med de øvrige merkene. Straks man ser at det ikke er noe å hente hos de andre merkene, så tror jeg folk driter i det. Klart det er jo mine antagelser.

Lenke til kommentar

Greit å huske at de aller fleste biler som selges i Europa produseres i Europa, mens Model S/X produseres i USA. Når man produserer lokalt er man mye mer isolert mot endringer i valuta.

Jo, ett gyldig poeng, og jeg forstår egentlig det, men det går ikke an å si at noe som kostet 500.000 i 2012 skal koste 875.000 idag på grunn av konsumpris indeksen og dollar kursen.

 

Har en laget ett regnestykke som forteller det, er det jo noe openlyst feil.

 

Jeg tror mer at hovedgrunnen til at det er blitt dyrere er hva Flippo forklarer. At Tesla har fjernet billigere alternativ.

Lenke til kommentar

Jo, ett gyldig poeng, og jeg forstår egentlig det, men det går ikke an å si at noe som kostet 500.000 i 2012 skal koste 875.000 idag på grunn av konsumpris indeksen og dollar kursen.

 

Har en laget ett regnestykke som forteller det, er det jo noe openlyst feil.

 

Jeg tror mer at hovedgrunnen til at det er blitt dyrere er hva Flippo forklarer. At Tesla har fjernet billigere alternativ.

 

Se på Apple. Ta en Mac fra 2013. Betalte da rundt 12490 for en Mac som kostet 1499 på den tida. Nå må du betale 17190 for tilsvarende Mac til 1499 dollar. En økning på 37%. 

 

Ta en Model S 85 fra 2014. Kostet 630000 ny i august 2014 (med skinnseter og luftfjæring). I Q2 i 2015, så måtte man ut med rundt 800000-850000 (husker ikke 100% prisene fra den tida) for en 85D med autopilot. En økning på nesten 35%.

Lenke til kommentar

Så du mener den nye Model 3 ikke er en "stor nok for folk flest familie bil"? Mode S var aldri tenkt på som en for folk flest bil, den ble det i Norge av politisk valgte grunner. Model 3 er tiltenkt denne rollen og vil ligge rundt 450K.

 

At Model S har gått opp i pris siden 2012 har også mer enn litt å gjøre med at de nå har større batteripakker (den største kostnaden i bilen), 4wd, mer utstyr som "autopilot", bedre interiør o.l. Samt at de nok solgte den litt rabbatert og med fine goder for å etablere merket. Ikke noe rart med det.

Model 3 er på en måte mer "en liten stor bil" enn "en stor liten bil" altså den mangler designet for å dekke behovet for en stor bil, men oppfyller de fleste behov for en liten bil.

 

Vet ikke om du var med på den, eller om det faktisk er slik folk flest ser det, men er ihvertfall slik jeg oppfatter den.

 

 

Jeg er enig forklaringen din på hvorfor Tesla Model S er blitt dyrere med tiden.

En Model S60 er ikke det samme som en Model S100D. Og krone for krone får en kanskje (diskutabelt) mer for en S100D til 850.000kr enn en S60 til 450.000kr, selv uten godene. Produksjonen er kanskje til og med mer optimalisert idag enn før, og kombinert med mindre design utvalg, gjør det kansje produskjons kostnadene lavere.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Se på Apple. Ta en Mac fra 2013. Betalte da rundt 12490 for en Mac som kostet 1499 på den tida. Nå må du betale 17190 for tilsvarende Mac til 1499 dollar. En økning på 37%.

 

Ta en Model S 85 fra 2014. Kostet 630000 ny i august 2014 (med skinnseter og luftfjæring). I Q2 i 2015, så måtte man ut med rundt 800000-850000 (husker ikke 100% prisene fra den tida) for en 85D med autopilot. En økning på nesten 35%.

Apple eksempelet ditt er bra. Hvis den kostet 1500$ i begge tilfelle, så er det vel inflasjon og kurs som lager forskjellen, men det er jo 37%, langt ifra 75%.

 

Tesla eksempelet ditt lener mer på hva Flippo forklarte, at du betaler mer fordi du får mer (autopilot og 4-hjulstrekk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...