micro99sAe Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 (endret) For mesteparten av skolelivet har jeg gledet meg til universitetet fordi jeg hadde en oppfatning om at det ikke blir presentasjoner der, at man jobber helt selvstendig og at man ikke trenger å være redd for å bli utpekt på noen måte for å svare foran andre. Jeg leste på forumet at noen retninger har presentasjoner, dessverre. Det jeg lurer på er hvordan det er med presentasjoner foran klassen hvis man skal bli dataingeniør på UiO? I tilfellet det blir presentasjoner, er det mulig å unngå dem? Jeg skulle gjerne gjort det foran professoren men tviler på at han/hun har tid til individuelle presentasjoner. Endret 16. januar 2019 av micro99sAe Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Kan ikke svare for dette studiet spesifikt (antar du mener informatikk og ikke dataingeniør), men jeg vil si på et generelt grunnlag så er det uvanlig med obligatorisk muntlig aktivitet på tekniske/realfaglige studier. Etter å ha vært student i 4 år har jeg kun hatt en LITEN muntlig eksamen med kun to sensorer til stede. Lenke til kommentar
micro99sAe Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Kan ikke svare for dette studiet spesifikt (antar du mener informatikk og ikke dataingeniør), men jeg vil si på et generelt grunnlag så er det uvanlig med obligatorisk muntlig aktivitet på tekniske/realfaglige studier. Etter å ha vært student i 4 år har jeg kun hatt en LITEN muntlig eksamen med kun to sensorer til stede. Det er jeg glad for å høre, takk Lenke til kommentar
brbmay Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Ikke UIO, men et datastudie på NTNU - jeg har hatt to muntligeksamener (individuelt), hvorav den ene var et språkemne og den andre var en utsatt eksamen på sommeren. Ellers omtrent kanskje 3-5 presentasjoner totalt i emner (som ingikk i graden) i senere årskurs, der antallet studenter som tok emnet var ganske lavt (under 50, sikkert nærmere 20), og jeg mener disse var gruppepresentasjoner. Jeg har vanskelig for å se for meg at emner med 70+ gjør det mulig overhodet med tanke på kapasitet til å ha plenumspresentasjoner. Muligens dersom gruppene er veldig store (8-12 personer?), men det høres ut som en lite effektiv måte å gjøre ting på. Alt i alt ville jeg si det er en sjeldenhet (om overhodet), og å la engstelse over det avskrekke deg fra å studere det du har lyst til ville være svært leit. Lenke til kommentar
blured Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Jeg skulle gjerne gjort det foran professoren men tviler på at han/hun har tid til individuelle presentasjoner. Muntlige eksamener på informatikk ved UiO er ikke foran klassen, men foran to-tre sensorer. Typisk en miks av en av faglærerne og en ekstern sensor. På lavere nivå (tre første årene / bachelor) er nesten alle emner skriftlig, da dette er billigere å arrangere for svært mange studenter. Unntaket er, som brbmay skriver, om du får en utsatt eksamen, da vil det være mer praktisk å arrangere den muntlig (pga da typisk bare en håndfull studenter), eller velger et valgfritt emne som er litt smalere. På masternivå har man oftere emner som er muntlig (som beskrevet over), mappelevering, hjemmeeksam(ner/en), osv, i tillegg til skriftlig. Her går det mest på hva som er mest egnet for emnet. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Har studert informatikk ved UiO og har aldri presentert noe for "klassen". Min erfaring tilsvarer det blured skriver, dvs mange skriftlige eksamenener, et par muntlige og et par hjemmeeksamener. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 (endret) Det er flere presentasjon etter du er ferdig med studie. Da skal man som regel presentere foran en kunde. Jeg synes du bør lære deg å presentere foran folkemengde i stedet for å vike unna, da dette er vanlig i en arbeidssituasjon. Endret 24. januar 2019 av Riktig Lønn Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Det er flere presentasjon etter du er ferdig med studie. Da skal man som regel presentere foran en kunde. Jeg synes du bør lære deg å presentere foran folkemengde i stedet for å vike unna, da dette er vanlig i en arbeidssituasjon. Så veldig vanlig er det nå ikke. Kan ikke huske å ha gjort det noen gang - og jeg har jobbet som programmerer siden 2005. Med mindre man ønsker å presentere ting på konferanser så tror jeg ikke det er riktig at de fleste presenterer ting for grupper av folk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå