Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil med ikke-godkjent senkesett


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal kjøpe ny bil etter at det blei vrakpanten på den forrige, ser nå på en Saab 9-3 hvor det er nylig montert ikke-godkjent senkesett fra TA Technix. Grunnen til at dette ikke er godkjent (og neppe blir det) er fordi det tilhører en Opel Vectra, men som ifølge selger er prikk lik den til saab. 

 

Da er spørsmålet, er det i det hele tatt en mulighet for å få dette godkjent?

Er det risky/verdt det å kjøpe bilen, kjøre 6 timer hjem og for så å gjør om til orginale demperbein og fjører?

 

Hørt om at man kan miste skilter/lappen visst man verken har TUV papir eller hvor det er godkjent i vognkort.

 

Orker ikke en omgang til med polisen på så kort tid :)

 

-Jørgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få visning.  Om ikke den er SYKT lav, da kan de ta skilta.

 

Du får ikke godkjent senkesettet på Saab'en, siden tüv papirene som evnt medfølger, ikke hører til den type bil som den er på.. 

 

Ville jeg hatt den bilen, så hadde jeg kjøpt den og kjørt hjem, uten å tenke stort over det. 

Lenke til kommentar

Du kan få visning.  Om ikke den er SYKT lav, da kan de ta skilta.

 

Du får ikke godkjent senkesettet på Saab'en, siden tüv papirene som evnt medfølger, ikke hører til den type bil som den er på.. 

 

Ville jeg hatt den bilen, så hadde jeg kjøpt den og kjørt hjem, uten å tenke stort over det. 

 

Er det med selve arbeidet med å sette på det orginale igjen som jeg ikke liker. Blir det en omgang til med politiet på så kort tid så er jeg redd lappen ryker

 

 

Hva er poenget med å kjøpe en bil man ikke får eu-godkjent uten å montere orginalt eller godkjente deler + arbeid, forstillingskontroll og godkjenning?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=137816490

 

Veldig stilig bil imo,

Ser ut som nye lykter, ettermontert nytt anlegg og aftermarket spiller.

Kule felger, nye vinterdekk (følger ikke med sommerdekk men de har jeg liggende fra min forrige sabb, nå vraket)

EU til 2021 Januar

 

Er BARE det med senkinga som gjør at jeg ikke kan bestemme meg

Lenke til kommentar

Må si prisen var stiv da, når man ser kilometerstand og interiør. Den kjerra er godt brukt.

 

Selv har jeg en 2002 9-3 (forrige generasjon). Den hadde gått bare gått 120.000 km når jeg kjøpte den for 6 år siden. Da betalte jeg 40.000 kroner.

 

Ville aldri betalt like mye for denne.

Lenke til kommentar

Må si prisen var stiv da, når man ser kilometerstand og interiør. Den kjerra er godt brukt.

 

Selv har jeg en 2002 9-3 (forrige generasjon). Den hadde gått bare gått 120.000 km når jeg kjøpte den for 6 år siden. Da betalte jeg 40.000 kroner.

 

Ville aldri betalt like mye for denne.

 

Tja, godt brukt er den. Men utseendemessig utvendig ser den godt tatt vare på. Men det sir jo ikke alt. Hadde tenkt å ta en NAF test av bilen men det er jo kanskje ikke mulig med det senkesettet uansett.

 

Fikk prutet ned til 34.000kr men men, skjønner at den fortsatt er litt stiv 

Lenke til kommentar

Da er jo alternativene enten å ordne tilbake til originalt eller droppe det. Regner med bilen skal brukes.

 

Bilen skal brukes ja, så lener mot å droppe heile greia, syns bare bilen ser veldig stilig ut/godt tatt vare på så det er litt trist

Lenke til kommentar

Den ble EU-godkjent 2 Nov 2018, så ville i hvert fall fått dokumentasjonen på den kontrollseddelen. 

 

Sendte melding og fikk dette i retur:

 

Usikker på om jeg fortsatt har den liggende, men var 3 feil: Løs sikringsholder ved batteri, dør som var vanskelig å åpne og en liten oljelekkasje.

Lenke til kommentar

Alt er mulig i teorien, men eg kan aldri tenke meg at det er hensiktsmessig å betale for å få utarbeida dokumentasjon på at senkesettet frå ein opel tilsvarer senkesettet til ein saab. Ikkje for ein bil som verdt under 40 000 kr og utan sentimental verdi for deg.

 

Så er det sjølvsagt alltid ein sjangs for at du finner ein så useriøs eller kunnskapslaus EU-kontrollør at bilen får godkjent sjølv om den ikkje skulle ha blitt det. Men då må du gamble på dette ved kvar EU-kontroll, og dersom du blir involvert i ei ulykke så kjem bilen til å bli grundig kontrollert, med tilhøyrande straffeforfølging og/eller forsikringsavkortning.

 

Eg hadde ikkje tatt risikoen.

Ei anna utfordring er at ein slik bil vil alltid være interessant for politiet å ta trafikkontroll på, for ikkje å snakke om vegvesenet når dei har teknisk kontroll. Så det er nok stor fare for at du kan bli bedt om å legge fram dokumentasjon på senkesettet også under vanleg køyring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt er mulig i teorien, men eg kan aldri tenke meg at det er hensiktsmessig å betale for å få utarbeida dokumentasjon på at senkesettet frå ein opel tilsvarer senkesettet til ein saab. Ikkje for ein bil som verdt under 40 000 kr og utan sentimental verdi for deg.

 

Så er det sjølvsagt alltid ein sjangs for at du finner ein så useriøs eller kunnskapslaus EU-kontrollør at bilen får godkjent sjølv om den ikkje skulle ha blitt det. Men då må du gamble på dette ved kvar EU-kontroll, og dersom du blir involvert i ei ulykke så kjem bilen til å bli grundig kontrollert, med tilhøyrande straffeforfølging og/eller forsikringsavkortning.

 

Eg hadde ikkje tatt risikoen.

Ei anna utfordring er at ein slik bil vil alltid være interessant for politiet å ta trafikkontroll på, for ikkje å snakke om vegvesenet når dei har teknisk kontroll. Så det er nok stor fare for at du kan bli bedt om å legge fram dokumentasjon på senkesettet også under vanleg køyring.

 

Godt svar!

Syns det gir meining det du sir, så det blir nok til at jeg dropper bilen og fortsetter søket etter en grei bil som jeg faktisk kan kjøre uten å bli redd hver gang jeg ser en politibil liksom!

 

Jaja, får vel bare fortsette å rulle på jobb i en lånt Toyota Yaris som ikke er i nærheten å passe for en kar på 2 meter :)

Lenke til kommentar

Sendte melding og fikk dette i retur:

 

Usikker på om jeg fortsatt har den liggende, men var 3 feil: Løs sikringsholder ved batteri, dør som var vanskelig å åpne og en liten oljelekkasje.

Væskelekkasje skal anmerkes med 2erfeil. Dette kan tyde på feilbedømning.

Lenke til kommentar

Det blir det neppe, siden det tilhører Opel Vectra og ikke Saab 9-3, derfor kan det faktisk ikke godkjennes (tror jeg)

Bilen kan ikke godkjenes på PKK (eu-kontroll) fordi senkingen ikke er innført i vognkortet. Statens vegvesen vil ikke godkjenne og føre inn i vognkortet uten dokumentasjon fra produsent om at delene er tilpasset den aktuelle bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...