Gå til innhold

Kan kun et program bruke lydkortet om gangen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, som skrevet i topic.

F.eks kan jeg ikke høre på mp3 og spille Quake samtidig med lyd på begge. Og XMMS sier at lydkortet er i bruk om KMess har nettopp laget en lyd, så må jeg vente litt.

Mulig å konfigurere lydkortet så flere programmer kan bruke det samtidig?

Prøv å sette xmms/andre lydprogram sin output-plugin til esound eller arts. Detter ikke lyd-drivere, men tjenester som kjører i bakgrunnen. Deres oppgave er å "blande sammen" lyden slik at du kan kjøre to forskjellige mp3-spillere samtidig, for eksempel. Ellers er det mulig at alsa-driverne fikser dette også...

(JuZt3R: Jeg tror du er litt for streng mot deg selv, hvordan kan svaret ditt være off-topic? ;) )

Lenke til kommentar
prøv å bruk alsa driverene, de skal visst støtte for flere lyd-kanaler på engang..

Hvis hardwaren støtter det, vel å merke (men det gjør vel nesten all moderne lyd-hardware). Ellers kan du bruke en lydserver, slik som artsd, esd eller lignende, men da må alle applikasjoner du bruker støtte denne bestemte lydserveren. Og det er alltid én som ikke gjør det, så det er ikke ideelt.

Edit: Quoting (forferdelig quote-system på dette forumet, ick)

Endret av slime mold
Lenke til kommentar

Okay takk så langt. Jeg har testet XMMS og den kan kjøre med eSound, ALSA og OSS driver. Alle de kan XMMS spille musikk med.

Mitt lydkort støtter såklart dette. Det funker i Windoze.

Jeg satt XMMS på de forskjellige og startet Quake. Fikk ikke lyd. Startet mplayer men ikke lyd der heller.

Må jeg altså sette Quake til å bruke eSound eller ALSA? Hvordan?

Har SuSE 9.0 om det kan gjørest via YaST.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Saken er den, at verken ALSA eller OSS støtter flere tilganger til lydkortet samtidig. Til dette har man såkalte sound servers, som "artsd", "esd" og "jack". Nå må imidlertid begge programmene som skal gi lyd fra seg på samme tidspunkt støtte en slik sound server. Alle KDE-programmer skal støtte artsd, og du finner selvsagt plugins for alle mulige sound servere til xmms. Proprietær programvare (som f.eks. kommersielle spill) er det verre med...

Lenke til kommentar

Fant en plugin. Funker bra. Prøver å finne ut om Quake eller andre spill har mulighet for arts.

< stw> I have designed aRts for really good realtime response.

In daily life, this means:

you can play on a midi keyboard, and get the output live synthesized via

software synthesizer with response times as low as 10 ms or so. This is

also extremely beneficial if you think of playing games. When playing

pinball, you want to hear the soundeffects exactly when the thing

happens on screen and not a while later. Or full duplex effect

processing. Well, if you don't have KDE, simply watch out for

the first artsd releases on freshmeat, and I'll port Quake or

something to it, so you can see it (listen mp3s

and shoot monsters is much more fun) ;-)

Tydelig at det skal gå?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...