Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har inkasso selskaper lov å behandle flere saker samtidig istedenfor å slå dem sammen?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å klage til finansklagenemda om saksgang/oppførsel på kreditorselskap etter man har gjort opp for seg?

 

Det er vel i teorien alltid mulig å klage, ingen forbyr deg å skrive en klage, men om den taes opp til behandling er vel en annen sak, og sannsynligheten for å få medhold i Finansklagenemda er vel 0.0000000000000000000001% eller noe sånt, det er kron-eksemplet på bukken til havresekken.

Lenke til kommentar

Det er vel i teorien alltid mulig å klage, ingen forbyr deg å skrive en klage, men om den taes opp til behandling er vel en annen sak, og sannsynligheten for å få medhold i Finansklagenemda er vel 0.0000000000000000000001% eller noe sånt, det er kron-eksemplet på bukken til havresekken.

I finansklagenemndas uttalelser i saker om god inkassoskikk de to siste årene har forbrukeren fått medhold i godt over halvparten av sakene. I saker om salær har forbruker fått medhold i 40% av sakene.

 

Kort sagt, her skyter du fra hofta og bommer ganske grovt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I finansklagenemndas uttalelser i saker om god inkassoskikk de to siste årene har forbrukeren fått medhold i godt over halvparten av sakene. I saker om salær har forbruker fått medhold i 40% av sakene.

 

Kort sagt, her skyter du fra hofta og bommer ganske grovt.

 

Oi, ja da bommer jeg grovt, det var gode tall.

 

Det er nemlig slik at Finansklagenemdas egen årsrapport for 2017 sier noe helt annet?

 

https://www.finkn.no/Aktuelt/Artikler/Finansklagenemndas-aarsberetning-2017

 

Det ble mottatt 5281 skriftlige klager, av disse gikk 528 til nemdsbehandling, resten ble avvist eller avgjort av sekretariatet, altså uten at man anså det nødvendig å behandle de i nemden.

 

Innen inkasso ble 17,5 % av sakene løst helt eller delvis i favør forbruker ved sekretariatets behandling, mot 16,3 % i 2016.
32 saker fant ikke sin endelige løsning i sekretariatet, og ble overført til behandling i nemnd. 
 
Innen nemdens andre virkeområder, som forsikring, bank og finans, er ikke tallene stort høyere.
 
Det kan være at så mye som 40% av de sakene som går videre til nemdsbehandling avgjøres til fordel for forbruker, men det er altså kun 4% av klagene som kommer så langt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I finansklagenemndas uttalelser i saker om god inkassoskikk de to siste årene har forbrukeren fått medhold i godt over halvparten av sakene. I saker om salær har forbruker fått medhold i 40% av sakene.

 

Kort sagt, her skyter du fra hofta og bommer ganske grovt.

 

Det var ikke lett, men jeg tror jeg har funnet ut hvor du har hentet våset ditt fra.

 

Ser man på 2017, ettersom tallene for 2018 ikke er klare enda, så mottok Finansklagenemda 793 saker angående inkasso.

Saker som omhandler salær er ikke spesielt merket av nemda, så hvor du fant de tallene vet ikke jeg?

 

Av de 793 sakene nemda mottok, var 57 vedrørende god inkassoskikk.

Av de 57 gikk 6 saker videre til nemdsbehandling.

1 av de 6 sakene ble avvist av nemda, 2 gikk til fordel for forbruker, 3 gikk til fordel for kreditor.

 

Man kan kanskje kalle 2 (3 med den som ble avvist) saker, av 793, for "godt over halvparten", personlig ville jeg kalt det "noen ytterst få"?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...