AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Hei. En god venninne av meg har havnet i en kjedelig sak. Hun har unnlatt å betale noen måneder på et treningsstudio hun var innmeldt i. Dette studioet har sendt hver av månedsavgiftene videre til et inkassoselskap som nå prøver å drive inn kravet. Hun er ganske flau over det hele, men klarer ikke å verken gjøre opp for seg eller prate med selskapet. Jeg har derfor tatt kontakt med selskapet på hennes vegne. Det er snakk om 9 separate regninger delt opp i fire saker. De har beregnet et heftig salær per enkelt sak/regning på godt over det dobbelte av det hver regning er/var på. Er dette greit? At de behandler hver regning fra samme utsteder som enkle saker med egne salæret? Så vidt jeg vet var det også et abonnement. Anonymous poster hash: 589e5...2a6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 (endret) Her bør man ihvertfall be om å kunne forlenge fristen på betaling, det er ihvertfall det første som slår meg. Det er ganske vanvittige lover når det kommer til inkasso, så det er nok mulig at de kan gjøre det du skriver her, har ikke belegg for det, men det er ganske mye de kan ta for slike saker. Venninnen din må rett og slett betale hvert øre de ber om. Dette bør gjøres før hun eventuelt får seg en betalingsanmerkning. Da blir det et helvete å få lån o.l. Ville dog tatt en titt her jeg: Lov om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav (inkassoloven) Se også inkasso-artikkelen til forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ Om jeg ikke tar feil, så er det renter som blir det dobbelte av det hun eventuelt skal betale. Jeg ville foreslått for kreditoren om å ha tar par måner på seg til å betale for seg. Endret 16. januar 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2019 Her bør man ihvertfall be om å kunne forlenge fristen på betaling, det er ihvertfall det første som slår meg. Det er ganske vanvittige lover når det kommer til inkasso, så det er nok mulig at de kan gjøre det du skriver her, har ikke belegg for det, men det er ganske mye de kan ta for slike saker. Venninnen din må rett og slett betale hvert øre de ber om. Dette bør gjøres før hun eventuelt får seg en betalingsanmerkning. Da blir det et helvete å få lån o.l. Ville dog tatt en titt her jeg: Lov om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav (inkassoloven) Se også inkasso-artikkelen til forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/ Om jeg ikke tar feil, så er det renter som blir det dobbelte av det hun eventuelt skal betale. Jeg ville foreslått for kreditoren om å ha tar par måner på seg til å betale for seg. Takk for svar. Å utsette eller gjøre opp kravene er ikke relevant for spørsmålet mitt. Det ordner vi privat mellom oss. Jeg lurer på om de har rett til å behandle en rekke regninger fra samme sted som flere separate saker med egne salærer. Anonymous poster hash: 589e5...2a6 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Det er snakk om 9 separate regninger delt opp i fire saker. De har beregnet et heftig salær per enkelt sak/regning på godt over det dobbelte av det hver regning er/var på. Er dette greit? Hvorvidt salærene burde vært slått sammen kommer vel an på hvorvidt kravene er sendt til inkasso samtidig, og om det ville være hensiktsmessig å slå kravene sammen osv. Det er slik at man kun skal betale for "nødvendige" kostnader ved inkasso, dersom flere av disse kravene er oversendt inkasso på omtrent samme tid, burde de vært slått sammen av inkassoselskapet for å unngå unødvendige kostnader. Finansklagenemda har tidligere avgjort lignende saker https://publisering.finkn.no/statement/2017-802 1 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Dersom trådstarter eller venninne benytter Facebook, finner de der en egen gruppe med personer som har lang erfaring med å "slåss mot vindmøllene", og faktisk vinne over de :-) https://www.facebook.com/groups/steng.oc/ 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Finanstilsynet har utarbeidet et rundskrift om TS' tema. Se vedlegg retningslinjer-for-sammenslaing-og-varsling-av-krav.pdf 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Takk for alle svar! Hva med treningssenteret som har fortsatt å sende faktura for påfølgende måneder selv om de ikke blir betalt, for så å sende dem til inkasso? Har de lov til dette, eller burde de avslutte løpende abonnement på et tidspunkt? Anonymous poster hash: 092ed...e34 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Et løpende abonnement er LØPENDE inntil det lovlig sies opp. På den annen side bør du notere pkt 5 i Finanstilsynets rundskriv, link i #6. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) Dersom trådstarter eller venninne benytter Facebook, finner de der en egen gruppe med personer som har lang erfaring med å "slåss mot vindmøllene", og faktisk vinne over de :-) https://www.facebook.com/groups/steng.oc/ "slåss mot vindmøllene"? Dama har ikke betalt regningene sine i flere måneder, tør ikke prate med dem, også er det noen andre sin feil at hu får inkassogjeld? Endret 17. januar 2019 av Bytex 7 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Ihht inkassolovens paragraf 8 om god inkassoskikk skal man ikke påføre skyldneren unødvendig påtrykk heter det. Det kan være at det er unødvendig med 4 løpende saker i stedet for en, men om det er i strid med loven kan ikke garanteres. Da jeg jobbet i inkassoselskap var en av mine ukentlige oppgaver å slå sammen saker fra samme kreditor. Dette var dog en kreditor som vi ikke kunne ta salær fra da de hadde egne salær før saken ble sendt til inkasso. Mange skyldnere hadde 10-15 saker til samme kreditor og fikk nesten daglig telefoner med forespørsel om avtale på betaling. Da måtte det settes i gang tiltak da vi, i følge oss selv, brøt med paragraf 8. Det samme kan sies om hun blir «bombardert» med brev ang disse sakene. Avtalen må ikke sies opp av kreditor, men man kan spørre seg hvor gunstig det er for de å ha en kunde som ikke har betalt avgiften de siste 9 mnd. Anonymous poster hash: 3b758...7f4 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Du kan jo ringe dem å høre om de vil slå sammen sakene? Jeg har opplevd lignende før, og fikk slått sammen saker, så lenge de var til samme kreditor. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Du kan jo ringe dem å høre om de vil slå sammen sakene? Jeg har opplevd lignende før, og fikk slått sammen saker, så lenge de var til samme kreditor. Irrelevant nå. Sakene har jo allerede blitt lagt på gebyrer. Anonymous poster hash: 092ed...e34 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 "slåss mot vindmøllene"? Dama har ikke betalt regningene sine i flere måneder, tør ikke prate med dem, også er det noen andre sin feil at hu får inkassogjeld? Litt off-topic: Jeg sier ikke at det er "noen andres feil..." jeg tror du må begynne å lese bøker for å forstå betydningen ;-) 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2019 Irrelevant nå. Sakene har jo allerede blitt lagt på gebyrer. Anonymous poster hash: 092ed...e34 Dersom sakene slås sammen, så blir jo salærene lavere. De beregnes etter den samlede hovedstolen, ikke antall salær som har vært på sakene Anonymous poster hash: 3b758...7f4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2019 Dersom sakene slås sammen, så blir jo salærene lavere. De beregnes etter den samlede hovedstolen, ikke antall salær som har vært på sakene Anonymous poster hash: 3b758...7f4 De ble slått sammen etter det er lagt på salær. Anonymous poster hash: 092ed...e34 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2019 De ble slått sammen etter det er lagt på salær. Anonymous poster hash: 092ed...e34 Salærene blir kkke slått sammen Anonymous poster hash: 3b758...7f4 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2019 Salærene blir kkke slått sammen Anonymous poster hash: 3b758...7f4 Dette selskapet har slått sammen noen separate krav, som alle har gebyrer på seg, til ett større krav. Anonymous poster hash: 092ed...e34 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2019 Dette selskapet har slått sammen noen separate krav, som alle har gebyrer på seg, til ett større krav. Anonymous poster hash: 092ed...e34 Kravet blir jo større fordi hovedstolene slås sammen. Salæret skal likevel regnes ut fra hva den totale hovedstolen blir. Kravets salær ifht ny hovedstolen kan du finne i inkassoforskriften Anonymous poster hash: 3b758...7f4 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2019 Kravet blir jo større fordi hovedstolene slås sammen. Salæret skal likevel regnes ut fra hva den totale hovedstolen blir. Kravets salær ifht ny hovedstolen kan du finne i inkassoforskriften Anonymous poster hash: 3b758...7f4 Så du mener at på tidligere mindre krav, som alle har fått salær og gått til inkasso hver for seg, må salært omberegnes? Anonymous poster hash: 092ed...e34 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2019 Er det mulig å klage til finansklagenemda om saksgang/oppførsel på kreditorselskap etter man har gjort opp for seg? Anonymous poster hash: 092ed...e34 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå